Як правильно ловити злодіїв

08:30 | Економічна правда

Днями поліція викрила схему зловживань на Одеській залізниці: керівники станцій не оформляли акти простою навантажених вагонів, які стояли понад добу.
За ці простої вантажовласники мали сплачувати кошти "Укрзалізниці", але впродовж 2023 року ці гроші йшли "повз касу".
Сума втрат – понад 9 млн грн. Добре, що внутрішня безпека УЗ викрила аномалію і передала сигнал про зловживання правоохоронцям, а ті дали справі хід.
Проте полювання на злодіїв без зміни порочної технології вантажоперевезень не дасть результату.
Доки параметри доставки вантажів – терміни та вартість – залежатимуть від рішень УЗ, зловживання відтворюватимуться, змінюватимуться лише фігуранти таких справ. Щоб усунути передумови зловживань, треба розуміти механіку їх зародження.
Ця механіка – це нинішня застаріла технологія організації вантажоперевезень.
На відміну від пасажирських перевезень, які працюють за фіксованим розкладом і продають пасажиру конкретний час прибуття, у вантажних перевезеннях графіки коливаються, терміни варіативні, а відповідальність за час прибуття відсутня. Якщо в пасажирському сегменті – стандартизовані й повторювані операції, то етапи виконання вантажоперевезень (навантаження, маневри, сортування, подача локомотивів, "фронти" розвантаження) залежать від інфраструктури і координації між учасниками (відправник, перевізник, експедитор, термінал, одержувач). Відповідно вартість вантажоперевезень (на відміну від фіксованого тарифу за пасажирські квитки) "плаває", бо залежить від багатьох невизначеностей.
Їх існування, коли на однакових відстанях можуть бути різні терміни та вартість перевезення для одного вантажу, формує корупційні чинники для функціонерів УЗ. Читайте також: Підвищувати чи не підвищувати? Як нові тарифи "Укрзалізниці" на перевезення вплинуть на бізнес По-перше, це "вилки" часу і ціни, які залежать від рішень людини.
Допускається, що одне і те саме відправлення на одну і ту саму відстань може дійти за шість або за десять днів, а нарахування (простої, зберігання, маневрові операції) залежать від ручних записів.
Там, де є "вилка" і ручне введення даних, з"являється спокуса "підкрутити" цифру.
Для цілого поїзда різниця може становити сотні тисяч гривень. По-друге, система управління залізничними перевезеннями не працює на випередження.
Замість завчасного автоматичного планування руху поїздів і розподілу локомотивів, вагонів та бригад система реагує на події, що вже відбулися, і просто виконує поточні запити, не бачачи загальної картини. Учасники перевезень (елеватор, станція, порт) працюють окремо один від одного і не обмінюються інформацією в режимі реального часу.
Тож коли виникають простої вагонів, хтось "вішає" оплату простою на клієнта-вантажовласника, хтось – на залізницю.
Усе вирішується тим, що написали в акті. По-третє, суттєву роль у цій "економіці зловживань" відіграють експедитори.
Експедиторський бізнес існує і в розвинених країнах.
Він виконує функцію агента-інтегратора, який організовує логістику для клієнта на прозорих і фіксованих умовах.
Навряд чи з DHL співпрацюють експедитори, які через телефон за якусь мзду можуть здешевити вартість відправлення посилки.
А українські експедитори якраз виконують роль неформального "коригувальника" швидкості та вартості залізничних вантажоперевезень і скорочують доходи УЗ руками її співробітників. Тобто експедитори заробляють гроші на неспроможності технології УЗ забезпечити прозорість, точні терміни та фіксовану вартість для всіх без винятку.
Вони не мають законного впливу на рух чи розрахунки, а конкурують між собою не якістю логістики, а рівнем корумпованості співробітників УЗ, яких вони "обслуговують". Доки існує ця порочна "технологія", простір для зловживань існуватиме скрізь, де вагони прибувають та вантажаться, і неминуче знайдуться ті, хто монетизуватиме її вади.
Маючи понад 100 тис.
працівників із зарплатою, суттєво нижчою за ринкову, неможливо передбачити, хто спокуситься на додаткові заробітки. Це припиниться лише після запровадження технології, яка унеможливить будь-яке втручання людини на етапах планування, організації, розрахунків операцій та їхньої вартості.
Це означає, що кожне рішення – від прибуття вагона на станцію до фінальної вартості перевезення – має ухвалювати алгоритм, а не функціонер. Процес повинен стати наскрізним та автоматизованим.
Коли вантажовідправник подає заявку, система без участі людини генерує фіксовану дату прибуття та остаточну ціну.
Введення даних про наявність локомотивів чи вільних фронтів для розвантаження має відбуватися автоматично через датчики та електронні системи, а не через записи, зроблені "на око" чи за домовленістю. Таким чином, зникне "вилка" між швидкістю та ціною, і функціонери та експедитори-посередники втратять інструмент для корупційного заробітку. Технологічна прозорість змусить учасників процесу діяти за єдиними правилами: коли нема що "викручувати" – нема за що доплачувати.
Цей експеримент можна почати на пілотних коридорах і через кілька місяців показати результат у грошах та тоннокілометрах.
Ловити злодіїв – процес нескінченний, а зміна технології, яка усуне можливість виникнення злодіїв, – одне рішення з конкретним результатом.

Додати коментар

Користувач:
email:





Forex fluctuations
Currency values in flux
Invest with caution

- Fin.Org.UA

Новини

10:44 - У Чернігові блекаут: енергетики не можуть почати відновлення через дрони московія
10:31 - Тепло мають дати в українські домівки протягом 10 днів – "Укренерго"
10:30 - Нафтобаза у Гвардійському розгорілася ще більше – медіа
10:07 - В Україні діятимуть графіки обмеження світла для промисловості
09:52 - На ринку розкішних товарів сталась найдорожча угода за останні роки
09:50 - Профільний комітет підтримав зміни до Бюджету-2025 в цілому: +325 мільярдів гривень на оборону
09:30 - Аграрії засіяли майже 5 мільйонів га озимих
09:22 - Ворог КАБом атакував підприємство у Харкові
09:15 - московія атакувала об’єкт критичної інфраструктури на Черкащині
09:00 - Чернігівщина: ворог пошкодив об’єкти енергетики й теплопостачання
08:30 - Як правильно ловити злодіїв
08:10 - Застосунків на шість мільярдів: як ІТ-компанія Kiss My Apps потроює виторг третій рік поспіль
21:00 - Новини 20 вересня: українська логістика під ударом та світовий збій роботи Інтернет-серверів
20:30 - У порту окупованого Бердянська встановили пункт пропуску
20:00 - Уряд має половину коштів на газ, але забезпечить весь обсяг – Зеленський
19:45 - Микола Колісник: Раціональне споживання допомагає утримувати стабільність енергосистеми
19:40 - Український експорт може впасти, незважаючи на нові квоти ЄС – дослідження
19:30 - єОселя: щотижнева статистика
19:10 - Ремонт будинку для Нацгвардії: ціни на матеріали в 2-4 раза вище за ринкові
19:05 - Уряд розширив умови проведення публічних закупівель для швидкого відновлення критичної інфраструктури
18:50 - В Україні падає попит на автобуси: найпопулярніші нові та вживані моделі
18:30 - "Забуте" майно на понад 8 мільйонів гривень: підозру отримали депутатка та голова облради
18:10 - Україна отримає 70 генераторів від Іспанії в рамках енергетичної допомоги
17:40 - Шість російських регіонів "проїли" резерви
17:30 - В Києві заборонили рух Подільським мостом з правого берега на лівий під час повітряних тривог
17:05 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у вівторок 21 жовтня
17:00 - Влада знизить податок для 350 тисяч водіїв та кур’єрів
16:55 - На Львівщині побудують новий завод мінеральних вод
16:50 - Експерти визначили, які легковики найчастіше купують приватні особи та підприємства
16:40 - Роботодавці з 2026 року можуть отримати повну компенсацію за адаптацію робочих місць для людей з інвалідністю


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32201
Австралійський долар27.1
Така0.34291
Канадський долар29.7432
Юань Женьміньбі5.8617
Чеська крона2.0038
Данська крона6.516
Гонконгівський долар5.3739
Форинт0.12493
Індійська рупія0.47489
Рупія0.0025189
Новий ізраїльський шекель12.6168
Єна0.27701
Теньге0.077577
Вона0.029333
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8795
Мексиканське песо2.2702
Молдовський лей2.4731
Новозеландський долар23.9202
Норвезька крона4.1431
Саудівський ріял11.1333
Сінгапурський долар32.2519
Донг0.001585
Ренд2.4099
Шведська крона4.4277
Швейцарський франк52.6763
Бат1.27707
Дирхам ОАЕ11.3688
Туніський динар14.2738
Єгипетський фунт0.8793
Фунт стерлінгів55.9913
Долар США41.7565
Сербський динар0.41505
Азербайджанський манат24.567
Румунський лей9.5627
Турецька ліра0.9952
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0286
Болгарський лев24.8817
Євро48.663
Ларі15.3975
Злотий11.4605
Золото178354.96
Срібло2172.31
Платина67512.74
Паладій60738.59

Курси валют, встановлені НБУ на 21.10.2025