Фінансова енциклопедія


1 A B C D E F G H I J L M N O P Q R S T U V W X Y Z А Б В Г Д Е Ж З И І К Н О П Р С Т У Ф Ц Ч Э



Оверсайт (рус)
Оверсайт (укр)
Oversight (eng)


діяльність центрального банку, спрямована на безпечне та ефективне функціонування інфраструктур фінансового ринку

Оверсайт інфраструктур фінансового ринку

Національний банк здійснює оверсайт інфраструктур фінансового ринку, щоб забезпечити їхнє безперервне, надійне та ефективне функціонування. Оверсайт спрямований на виявлення та запобігання ризиковій діяльності, що загрожує інтересам користувачів інфраструктур фінансового ринку.

Ми дотримуємося таких принципів оверсайта:

  • прозорість – оприлюднення політики оверсайта та загальних вимог до інфраструктур фінансового ринку;
  • застосування міжнародних стандартів для інфраструктур фінансового ринку;
  • послідовність вимог до всіх інфраструктур фінансового ринку, включно зі створеними Національним банком;
  • повноваження та можливості для здійснення ефективного оверсайта;
  • співпраця з державними регуляторами та центральними банками інших країн.

Оверсайт інфраструктур фінансового ринку є однією з основних функцій центральних банків у багатьох країнах світу.

Відповідно до світової практики та міжнародних стандартів оверсайта (Принципи для інфраструктур фінансового ринку, PFMI) виділяють п’ять інфраструктур фінансового ринку, за якими здійснюється оверсайт:

  • платіжні системи;
  • центральні депозитарії цінних паперів;
  • системи розрахунків за цінними паперами;
  • центральні контрагенти;
  • торгові репозиторії.
Об’єкти оверсайта

Платіжні системи

Національний банк здійснює оверсайт платіжних систем, який включає: 

  • моніторинг платіжних систем;
  • оцінювання платіжних систем на відповідність вимогам законодавства України та міжнародним стандартам оверсайта;
  • надання у разі потреби вказівок та рекомендацій щодо удосконалення діяльності відповідних систем та застосування до них заходів впливу (у разі порушення законодавства).

Об’єктами оверсайта платіжних систем на сьогодні в Україні є:

  • платіжні організації платіжних систем;
  • учасники платіжних систем;
  • оператори послуг платіжної інфраструктури (клірингові, процесингові установи та інші особи, уповноважені надавати окремі види послуг або здійснювати операційні та інші технологічні функції в платіжних системах).

Інші інфраструктури фінансового ринку

Національний банк розробив Методику оцінювання інфраструктур фінансового ринку, яка базується на міжнародних стандартах оверсайта Principles for financial market infrastructures, CPMI – IOSCO, 2012, та рекомендаціях методології оцінки Disclosure framework and Assessment methodology, CPSS-IOSCO, 2012. Документ розроблено з метою попереднього оцінювання Національного депозитарію України, який, згідно з законодавством, виконує функцію центрального депозитарію цінних паперів та функції системи розрахунків щодо цінних паперів.

Міжнародний валютний фонд рекомендував Національному банку поширити функцію оверсайта на центральний депозитарій цінних паперів та центрального контрагента, що сприятиме подальшій розбудові ринків капіталу в Україні,  зниженню системних ризиків, втіленню міжнародних стандартів та кращих світових практик здійснення оверсайта за інфраструктурами фінансового ринку.

Методика застосовується до таких інфраструктур фінансового ринку:

  • центральний депозитарій цінних паперів;
  • система розрахунків за цінними паперами;
  • центральний контрагент.

Методикою визначений порядок та особливості застосування міжнародних стандартів оверсайта до зазначених інфраструктур та інструкції щодо здійснення їхнього оцінювання.

 

Оцінювання

Оцінювання платіжних систем

Національний банк здійснює оцінювання платіжних систем з метою попередження, виявлення та усунення порушень у діяльності платіжних систем відповідно до законодавства України та з метою удосконалення діяльності платіжних систем відповідно до міжнародних стандартів оверсайта.

Національний банк здійснює такі типи оцінювання платіжних систем:

  • оцінювання платіжної системи, яка планує здійснювати діяльність в Україні;
  • комплексне оцінювання значущої платіжної системи;
  • тематичне оцінювання (оцінювання окремих аспектів діяльності платіжної системи).

За результатами оцінювання Національний банк розробляє висновки та рекомендації, які надає платіжній організації з метою приведення діяльності платіжної системи у відповідність до законодавства та міжнародних стандартів оверсайта.

Оцінювання інфраструктур фінансового ринку

Національний банк на виконання рекомендацій Міжнародного валютного фонду щодо поширення функції оверсайта на інші інфраструктури фінансового ринку у 2019 році здійснив попереднє комплексне оцінювання публічного  акціонерного товариства «Національний депозитарій України» (далі – НДУ) на відповідність «Принципам для інфраструктур фінансового ринку», розробленим Комітетом із платежів та ринкових інфраструктур Банку міжнародних розрахунків і Технічним комітетом Міжнародної організації комісій з цінних паперів.

НДУ відповідно до Закону України «Про депозитарну систему України» є єдиним в Україні Центральним депозитарієм, і поєднує виконання функцій центрального депозитарію цінних паперів та системи розрахунків цінними паперами, які згідно з міжнародними стандартами є системно значущими інфраструктурами фінансового ринку.

Відповідно, обсяг оцінювання був визначений Національним банком з урахуванням виконання НДУ функцій двох системно значущих інфраструктур. Так, Національний банк оцінював НДУ на відповідність 21 принципу, з яких 15 принципів застосовуються до НДУ як до центрального депозитарію цінних паперів, 20 принципів застосовуються до НДУ як до системи розрахунків цінними паперами.

Оцінювання здійснювалось за технічної підтримки Міжнародного валютного фонду, місія якого працювала у Києві у вересні 2019 року. Представники місії технічної допомоги надали Національному банку консультації та роз’яснення щодо застосування принципів до центрального депозитарію цінних паперів та системи розрахунків цінними паперами, а також спільно з членами робочої групи Національного банку взяли участь у проведенні інтерв’ювання керівників та фахівців НДУ.

Під час оцінювання Національним банком було проаналізовано та опрацьовано:

  • законодавчі та нормативно-правові документи, які визначають діяльність НДУ які інфраструктури фінансового ринку;
  • внутрішні нормативні документи НДУ;
  • результати опитування та інтерв’ювання фахівців НДУ;
  • звіти незалежних оцінювачів, аудиторські висновки, періодична звітність.

Звіт про попереднє комплексне оцінювання НДУ було розглянуто Комітетом з фінансової стабільності та Правлінням Національного банку.

За результатами оцінювання Національним банком були надані рекомендації з метою наближення НДУ до міжнародних стандартів.

 

Моніторинг

Виїзний моніторинг об’єктів оверсайта

Виїзний моніторинг проводиться за місцезнаходженням об’єктів оверсайта з метою контролю за дотриманням ними законодавства України, виявлення та запобігання ризиковій діяльності.

Упродовж 2019 року здійснено планові виїзні перевірки п’ятьох платіжних організацій платіжних систем та двох учасників платіжних систем, а також одну позапланову виїзну перевірку учасника платіжних систем.

Основні виявлені порушення стосувалися:

  • невідображення операцій щодо переказу коштів в системах обліку;
  • надання недостовірної звітності щодо діяльності платіжних систем та їх учасників, подання якої передбачено нормативно-правовими актами Національного банку України;
  • надання послуг з порушенням вимог правил, узгоджених Національним банком;
  • незабезпечення безперервності діяльності та захисту інформації;
  • недотримання вимог законодавства щодо захисту прав користувачів послуг платіжних систем.

За виявлені порушення Національний банк застосовував заходи впливу, передбачені статтею 41 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні".

Безвиїзний моніторинг об’єктів оверсайта

Безвиїзний моніторинг спрямований на аналіз діяльності платіжних систем за такими показниками:

  • обсяги та види операцій, виконані в платіжній системі, та їхня частка в загальному обсязі операцій, здійснених у країні системами відповідного виду;
  • кількість учасників платіжної системи в розрізі їхніх видів та частка учасників у  загальному обсязі операцій, що виконуються в платіжній системі;
  • обсяги та види операцій, виконані в платіжній системі за участю операторів послуг платіжної інфраструктури, у розрізі видів послуг тощо.

За результатами безвиїзного моніторингу щодо дотримання об’єктами оверсайта вимог нормативно-правових актів Національного банку України у частині розміщення інформації на офіційних веб-сайтах платіжних організацій платіжних систем та їхніх учасників Національний банк у 2019 році застосував заходи реагування, передбачені законодавством України.

 

Законодавство

Закон України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні"

Концепція запровадження нагляду (оверсайта) за платіжними системами в Україні, постанова Правління НБУ від 15.09.2010 №426

Положення про нагляд (оверсайт) платіжних систем та систем розрахунків в Україні, постанова Правління НБУ 28.11.2014 №755

Положення про порядок проведення перевірок щодо дотримання об’єктами нагляду (оверсайта) вимог законодавства України з питань діяльності платіжних систем в Україні, постанова Правління НБУ від 09.12.2013 №503

Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення об’єктами нагляду (оверсайта) законодавства України з питань діяльності платіжних систем в Україні, постанова Правління НБУ від 19.12.2013 №524

Методика комплексного оцінювання системно важливих платіжних систем, постанова Правління НБУ від 24.09.2015 №635

Методичні рекомендації з управління ризиками в платіжних системах

 

 

 
 

 

Oversight of financial market infrastructures

The National Bank of Ukraine (NBU) performs oversight of financial market infrastructures to ensure their continued, sustainable, and effective functioning. Oversight aims to identify and prevent risky activities that pose a threat to the interests of users of financial market infrastructures.

The NBU adheres to the following oversight principles:

  • transparency in disclosing oversight policy and general conditions to financial market infrastructures
  • application of international principles for financial market infrastructures 
  • consistency of requirements for all financial market infrastructures, including those established by the NBU
  • mandate and capacities for effective oversight
  • working with government authorities and foreign central banks.

Oversight is one of the key functions of central banks in most countries.

According to the world practices and international oversight standards (the Principles for financial market infrastructure, CPMI-IOSCO, 2012), the following five financial market infrastructures are subject to oversight:

  • payment systems
  • central securities depositories
  • securities settlement systems
  • central counterparties
  • trade repositories.
Overseen Entities

Payment Systems

The NBU oversees payment systems covering as follows: 

  • payment systems monitoring
  • assessing payment systems for their compliance with Ukrainian law and international oversight standards
  • inducing change (as needed, issuing instructions and recommendations on improving operations and imposing corrective measures, if violations are found).

Currently in Ukraine, the following entities are subject to oversight:

  • payment system operators
  • participants in payment systems
  • payment service providers (clearing and processing institutions, and other entities authorized to provide services or perform operational and other technical functions within payment systems).

Other Financial Market Infrastructures

The NBU has drawn up the Assessment Methodology for Financial Market Infrastructures based on international oversight standards: Principles for financial market infrastructures, CPMI – IOSCO, 2012, and assessment methodology guidelines: Disclosure framework and Assessment methodology, CPSS-IOSCO, 2012. The document was drafted for the preliminary assessment of the National Depository of Ukraine that is legally assigned to perform functions of the central securities depository and the securities settlements system.

The International Monetary Fund recommended the NBU to expand the oversight function to cover the central securities depository and the central counterparty in order to foster development of capital markets in Ukraine, reduce systemic risks, implement international standards and the best world practices for oversight of financial market infrastructures.

The Methodology will be applicable to the following financial market infrastructures:

  • the central securities depository
  • the securities settlement system
  • the central counterparty.

The Methodology defines the procedure and application specifics of international oversight standards and prescribes guidelines for assessment of the aforesaid infrastructures.

Monitoring

The NBU conducts on-site and off-site inspections of overseen entities.

On-Site Monitoring of Overseen Entities

This monitoring of overseen entities is conducted on-site to control compliance with Ukrainian law, detect and prevent risky operations.

In H1 2019, two payment system operators and three participants of payment systems were inspected on-site.

Main violations were associated with:

  • failure to recognize transactions on fund transfers in reporting systems
  • misrepresentation of financial statements
  • services provided in violation of rules approved by the NBU
  • failure to ensure business continuity and information security
  • noncompliance with the protection of consumer rights in terms of payment system services.

For the found violations the NBU imposed corrective measures as set out in Article 41 of the Law of Ukraine On Payment Systems and Money Transfer in Ukraine.

Off-Site Monitoring of Overseen Entities

Off-site monitoring is intended to examine operation of payment systems according to the following indicators:

  • the value and the type of transactions in the payment system and their respective share in the total transactions in the country executed in systems of the same type
  • the number of participants of the payment system with a breakdown by types and the share of participants in the total transactions executed in payment systems
  • the value and types of transactions executed in the payment system by payment service providers with a breakdown by other services etc.

The purpose of off-site monitoring is to ensure compliance of overseen entities with Ukrainian laws on payment systems and fund transfers.

According to the off-site monitoring findings on compliance of overseen entities with regulatory requirements of the NBU to posting information on official websites of payment system operators and payment system participants, in H1 2019, the NBU imposed corrective measures as set out in Ukrainian law.

Assessment

Assessment of Payment Systems

The NBU assesses payment systems in order to prevent, detect, and rectify violations in the operations of payment systems in line with Ukrainian law and to improve performance of payment systems in line with international oversight standards.

The NBU performs the following types of assessments of payment systems:

  • assessment of a payment system that intends to operate in Ukraine
  • comprehensive assessment of a significant payment system
  • targeted assessment (assessment of individual aspects of payment system operations).

According to assessment findings the NBU drafts conclusions and recommendations to be provided to the payment system operator in order to bring operation of the payment system in line with laws and international oversight standards.

Assessment of Financial Market Infrastructures

The NBU began a preliminary comprehensive assessment of the National Depository of Ukraine Public Joint Stock Company for compliance with international oversight standards.

The National Depository of Ukraine Public Joint Stock Company is assessed according to performance of functions of the central securities depository and the securities settlement system in adherence with the approved Assessment Methodology for Financial Market Infrastructures and comprises the following stages:

  • determining the scope of assessment and collecting facts on each key consideration
  • preparing main conclusions and reporting on the level of compliance of an assessed entity according to each principle
  • preparing the report on assessment findings.


Fin.org.ua

Інші статті енциклопедії


Електронна валютна ліцензія - E-licence -
Банк-кореспондент - Correspondent bank -
Імунізація облігації - Immunization -
Безстрокова облігація - Perpetual bond - Бессрочная облигация
Норматив достатностІ (адекватностІ) регулЯтивного капІталу - Regulatory capital adequacy ratio -
Депозитний сертифікат нбу - Сertificate of deposit of nbu - Депозитный сертификат нбу
Геп - Gap - Гэп
Independence standards board -
Банк з Іноземним капІталом - Bank with foreign capital -
Банк - Bank - Банк
Базисний пункт - Basis point -
АсоцІйована компанІЯ - Associated company -
АктивнІ операцІЇ - Asset side operations -
Активи банкІвськІ - Bank’s assets - Активы банковские
Акредитив - Letter of credit - Акредитив
Реклама - Advertising - Реклама
Activity-based management -
Achievement motivation theory -
Облікова інформаційна система - Accounting information systems - Учетная информационная система
Accounting: historical perspectives -


Пошук в Фінансовій енциклопедії


Новини

08:50 - Украина создает Стратегическую группу и Координационный центр по обеспечению обороны
08:50 - Демографічна трагедія України: другий голодомор?
08:50 - Премьер Италии заявил о “хороших новостях” по разблокировке украинского зерна
08:50 - По примеру рф Беларусь будет исполнять долговые обязательства по еврооблигациям в своих рублях
08:50 - “Я готувався до війни, до окупації, до бомбардувань”. Як фермер з-під Донецька веде бізнес біля лінії фронту
08:50 - рост цен на энергоносители не должен быть поводом остановить поддержку Украины — НАТО
08:50 - Одесская организация инвалидов продает складской имущественный комплекс для хранения зерна в Измаиле
08:50 - Этим летом для грузовиков весом до 40 тонн никаких ограничений на перевозки не будет
08:25 - Оперативна інформація станом на 06:00 29.06.2022 щодо російського вторгнення
07:55 - От каких российских товаров избавились западные рынки
07:55 - В первом квартале украинские банки закрыли 171 отделение
07:55 - “Киевстар” Михаила Фридмана уплатил в украинский бюджет 4,25 млрд гривен налогов
07:55 - Как “Большая семерка” будет останавливать россию
07:55 - В Украине возобновили работу 72% торговых центров
00:05 - Мері Акопян: Україна прагне інтегруватися до Механізму цивільного захисту ЄС
00:05 - Дмитро Кулеба відкрив у МЗС виставку українського воєнного плаката в рамках проекту Sunseed ART
22:15 - Житло за бали і на 1 рік: де житимуть переселенці, що втратили свої будинки та квартири
22:15 - Если война затянется на 2 года, Украину навсегда покинут 5 млн граждан
22:15 - россияне ударили по территории Криворожской ТЭС Рината Ахметова
22:00 - Механізм цивільного захисту ЄС: Україна вже отримала понад 40 тис. тонн підтримки
22:00 - Мінагрополітики: Кількість потреб та пропозицій, опублікованих на Національній платформі продовольчої безпеки, зрівнялася
22:00 - Вступ-2022: актуальна інформація у чат-боті «ОсвітаВсім»
22:00 - Уряд створив посаду Уповноваженого з питань внутрішньо переміщених осіб
22:00 - Держенергоефективності: Стійко і надійно працювати, захищаючи інтереси України, – першочергова місія державного апарату у воєнний період
22:00 - БЕБ розслідуватиме міжнародні податкові злочини у співпраці з Організацією економічного співробітництва
22:00 - На допомогу ВПО спрямовано ще майже 6,2 млрд грн
22:00 - Денис Монастирський: Удар по ТЦ – це удар по безпеці, якої українці прагнуть для себе і своїх дітей
22:00 - Прем’єр-міністри України та Франції провели розмову щодо відновлення нашої країни та збільшення українського експорту
19:55 - Вступ-2022: майже 159 тис. учасників основної сесії НМТ остаточно визначилися з місцем тестування
19:55 - Оперативна інформація станом на 18:00 28.06.2022 щодо російського вторгнення


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар20.3044
Канадський долар22.7762
Юань Женьміньбі4.368
Куна4.1038
Чеська крона1.2501
Данська крона4.1558
Гонконгівський долар3.7279
Форинт0.077281
Індійська рупія0.37123
Рупія0.0019723
Новий ізраїльський шекель8.5184
Єна0.21495
Теньге0.063629
Вона0.022786
Мексиканське песо1.4648
Молдовський лей1.5235
Новозеландський долар18.356
Норвезька крона2.99
Російський рубль0.54897
Сінгапурський долар21.0968
Ренд1.8293
Шведська крона2.9009
Швейцарський франк30.5854
Єгипетський фунт1.5582
Фунт стерлінгів35.7948
Долар США29.2549
Білоруський рубль10.6335
Азербайджанський манат17.2483
Румунський лей6.2521
Турецька ліра1.7565
СПЗ (спеціальні права запозичення)39.0751
Болгарський лев15.8135
Євро30.9151
Злотий6.5888
Алжирський динар0.2011
Така0.32871
Вірменський драм0.065303
Домініканське песо0.53151
Іранський ріал0.00069655
Іракський динар0.020038
Сом0.35891
Ліванський фунт0.019406
Лівійський динар6.1513
Малайзійський ринггіт6.6829
Марокканський дирхам2.9584
Пакистанська рупія0.14756
Саудівський ріял7.8001
Донг0.0012615
Бат0.85261
Дирхам ОАЕ7.9649
Туніський динар9.5789
Узбецький сум0.002663
Новий тайванський долар1.00869
Туркменський новий манат8.3585
Сербський динар0.26669
Сомоні2.5662
Ларі9.8171
Бразильський реал6.1553
Золото53355.09
Срібло620.67
Платина26908.36
Паладій55230.03

Курси валют, встановлені НБУ на: 29.06.2022

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
225668930.9930.9930.9930.9111708.00
225791966.5966.5966.5966.5122745.50
2258091001.761001.761001.761001.7651089.76
225866992.58992.58992.58992.58278914.98
2259081019.551019.551019.551019.5525488.75
225940948.89948.89948.89948.891897.78
225981981.95981.95981.95981.955891.70

Дані за 28.06.2022