Фінансова енциклопедія


1 A B C D E F G H I J L M N O P Q R S T U V W X Y Z А Б В Г Д Е Ж З И І К Н О П Р С Т У Ф Ц Ч Э



Оверсайт (рус)
Оверсайт (укр)
Oversight (eng)


діяльність центрального банку, спрямована на безпечне та ефективне функціонування інфраструктур фінансового ринку

Оверсайт інфраструктур фінансового ринку

Національний банк здійснює оверсайт інфраструктур фінансового ринку, щоб забезпечити їхнє безперервне, надійне та ефективне функціонування. Оверсайт спрямований на виявлення та запобігання ризиковій діяльності, що загрожує інтересам користувачів інфраструктур фінансового ринку.

Ми дотримуємося таких принципів оверсайта:

  • прозорість – оприлюднення політики оверсайта та загальних вимог до інфраструктур фінансового ринку;
  • застосування міжнародних стандартів для інфраструктур фінансового ринку;
  • послідовність вимог до всіх інфраструктур фінансового ринку, включно зі створеними Національним банком;
  • повноваження та можливості для здійснення ефективного оверсайта;
  • співпраця з державними регуляторами та центральними банками інших країн.

Оверсайт інфраструктур фінансового ринку є однією з основних функцій центральних банків у багатьох країнах світу.

Відповідно до світової практики та міжнародних стандартів оверсайта (Принципи для інфраструктур фінансового ринку, PFMI) виділяють п’ять інфраструктур фінансового ринку, за якими здійснюється оверсайт:

  • платіжні системи;
  • центральні депозитарії цінних паперів;
  • системи розрахунків за цінними паперами;
  • центральні контрагенти;
  • торгові репозиторії.
Об’єкти оверсайта

Платіжні системи

Національний банк здійснює оверсайт платіжних систем, який включає: 

  • моніторинг платіжних систем;
  • оцінювання платіжних систем на відповідність вимогам законодавства України та міжнародним стандартам оверсайта;
  • надання у разі потреби вказівок та рекомендацій щодо удосконалення діяльності відповідних систем та застосування до них заходів впливу (у разі порушення законодавства).

Об’єктами оверсайта платіжних систем на сьогодні в Україні є:

  • платіжні організації платіжних систем;
  • учасники платіжних систем;
  • оператори послуг платіжної інфраструктури (клірингові, процесингові установи та інші особи, уповноважені надавати окремі види послуг або здійснювати операційні та інші технологічні функції в платіжних системах).

Інші інфраструктури фінансового ринку

Національний банк розробив Методику оцінювання інфраструктур фінансового ринку, яка базується на міжнародних стандартах оверсайта Principles for financial market infrastructures, CPMI – IOSCO, 2012, та рекомендаціях методології оцінки Disclosure framework and Assessment methodology, CPSS-IOSCO, 2012. Документ розроблено з метою попереднього оцінювання Національного депозитарію України, який, згідно з законодавством, виконує функцію центрального депозитарію цінних паперів та функції системи розрахунків щодо цінних паперів.

Міжнародний валютний фонд рекомендував Національному банку поширити функцію оверсайта на центральний депозитарій цінних паперів та центрального контрагента, що сприятиме подальшій розбудові ринків капіталу в Україні,  зниженню системних ризиків, втіленню міжнародних стандартів та кращих світових практик здійснення оверсайта за інфраструктурами фінансового ринку.

Методика застосовується до таких інфраструктур фінансового ринку:

  • центральний депозитарій цінних паперів;
  • система розрахунків за цінними паперами;
  • центральний контрагент.

Методикою визначений порядок та особливості застосування міжнародних стандартів оверсайта до зазначених інфраструктур та інструкції щодо здійснення їхнього оцінювання.

 

Оцінювання

Оцінювання платіжних систем

Національний банк здійснює оцінювання платіжних систем з метою попередження, виявлення та усунення порушень у діяльності платіжних систем відповідно до законодавства України та з метою удосконалення діяльності платіжних систем відповідно до міжнародних стандартів оверсайта.

Національний банк здійснює такі типи оцінювання платіжних систем:

  • оцінювання платіжної системи, яка планує здійснювати діяльність в Україні;
  • комплексне оцінювання значущої платіжної системи;
  • тематичне оцінювання (оцінювання окремих аспектів діяльності платіжної системи).

За результатами оцінювання Національний банк розробляє висновки та рекомендації, які надає платіжній організації з метою приведення діяльності платіжної системи у відповідність до законодавства та міжнародних стандартів оверсайта.

Оцінювання інфраструктур фінансового ринку

Національний банк на виконання рекомендацій Міжнародного валютного фонду щодо поширення функції оверсайта на інші інфраструктури фінансового ринку у 2019 році здійснив попереднє комплексне оцінювання публічного  акціонерного товариства «Національний депозитарій України» (далі – НДУ) на відповідність «Принципам для інфраструктур фінансового ринку», розробленим Комітетом із платежів та ринкових інфраструктур Банку міжнародних розрахунків і Технічним комітетом Міжнародної організації комісій з цінних паперів.

НДУ відповідно до Закону України «Про депозитарну систему України» є єдиним в Україні Центральним депозитарієм, і поєднує виконання функцій центрального депозитарію цінних паперів та системи розрахунків цінними паперами, які згідно з міжнародними стандартами є системно значущими інфраструктурами фінансового ринку.

Відповідно, обсяг оцінювання був визначений Національним банком з урахуванням виконання НДУ функцій двох системно значущих інфраструктур. Так, Національний банк оцінював НДУ на відповідність 21 принципу, з яких 15 принципів застосовуються до НДУ як до центрального депозитарію цінних паперів, 20 принципів застосовуються до НДУ як до системи розрахунків цінними паперами.

Оцінювання здійснювалось за технічної підтримки Міжнародного валютного фонду, місія якого працювала у Києві у вересні 2019 року. Представники місії технічної допомоги надали Національному банку консультації та роз’яснення щодо застосування принципів до центрального депозитарію цінних паперів та системи розрахунків цінними паперами, а також спільно з членами робочої групи Національного банку взяли участь у проведенні інтерв’ювання керівників та фахівців НДУ.

Під час оцінювання Національним банком було проаналізовано та опрацьовано:

  • законодавчі та нормативно-правові документи, які визначають діяльність НДУ які інфраструктури фінансового ринку;
  • внутрішні нормативні документи НДУ;
  • результати опитування та інтерв’ювання фахівців НДУ;
  • звіти незалежних оцінювачів, аудиторські висновки, періодична звітність.

Звіт про попереднє комплексне оцінювання НДУ було розглянуто Комітетом з фінансової стабільності та Правлінням Національного банку.

За результатами оцінювання Національним банком були надані рекомендації з метою наближення НДУ до міжнародних стандартів.

 

Моніторинг

Виїзний моніторинг об’єктів оверсайта

Виїзний моніторинг проводиться за місцезнаходженням об’єктів оверсайта з метою контролю за дотриманням ними законодавства України, виявлення та запобігання ризиковій діяльності.

Упродовж 2019 року здійснено планові виїзні перевірки п’ятьох платіжних організацій платіжних систем та двох учасників платіжних систем, а також одну позапланову виїзну перевірку учасника платіжних систем.

Основні виявлені порушення стосувалися:

  • невідображення операцій щодо переказу коштів в системах обліку;
  • надання недостовірної звітності щодо діяльності платіжних систем та їх учасників, подання якої передбачено нормативно-правовими актами Національного банку України;
  • надання послуг з порушенням вимог правил, узгоджених Національним банком;
  • незабезпечення безперервності діяльності та захисту інформації;
  • недотримання вимог законодавства щодо захисту прав користувачів послуг платіжних систем.

За виявлені порушення Національний банк застосовував заходи впливу, передбачені статтею 41 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні".

Безвиїзний моніторинг об’єктів оверсайта

Безвиїзний моніторинг спрямований на аналіз діяльності платіжних систем за такими показниками:

  • обсяги та види операцій, виконані в платіжній системі, та їхня частка в загальному обсязі операцій, здійснених у країні системами відповідного виду;
  • кількість учасників платіжної системи в розрізі їхніх видів та частка учасників у  загальному обсязі операцій, що виконуються в платіжній системі;
  • обсяги та види операцій, виконані в платіжній системі за участю операторів послуг платіжної інфраструктури, у розрізі видів послуг тощо.

За результатами безвиїзного моніторингу щодо дотримання об’єктами оверсайта вимог нормативно-правових актів Національного банку України у частині розміщення інформації на офіційних веб-сайтах платіжних організацій платіжних систем та їхніх учасників Національний банк у 2019 році застосував заходи реагування, передбачені законодавством України.

 

Законодавство

Закон України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні"

Концепція запровадження нагляду (оверсайта) за платіжними системами в Україні, постанова Правління НБУ від 15.09.2010 №426

Положення про нагляд (оверсайт) платіжних систем та систем розрахунків в Україні, постанова Правління НБУ 28.11.2014 №755

Положення про порядок проведення перевірок щодо дотримання об’єктами нагляду (оверсайта) вимог законодавства України з питань діяльності платіжних систем в Україні, постанова Правління НБУ від 09.12.2013 №503

Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення об’єктами нагляду (оверсайта) законодавства України з питань діяльності платіжних систем в Україні, постанова Правління НБУ від 19.12.2013 №524

Методика комплексного оцінювання системно важливих платіжних систем, постанова Правління НБУ від 24.09.2015 №635

Методичні рекомендації з управління ризиками в платіжних системах

 

 

 
 

 

Oversight of financial market infrastructures

The National Bank of Ukraine (NBU) performs oversight of financial market infrastructures to ensure their continued, sustainable, and effective functioning. Oversight aims to identify and prevent risky activities that pose a threat to the interests of users of financial market infrastructures.

The NBU adheres to the following oversight principles:

  • transparency in disclosing oversight policy and general conditions to financial market infrastructures
  • application of international principles for financial market infrastructures 
  • consistency of requirements for all financial market infrastructures, including those established by the NBU
  • mandate and capacities for effective oversight
  • working with government authorities and foreign central banks.

Oversight is one of the key functions of central banks in most countries.

According to the world practices and international oversight standards (the Principles for financial market infrastructure, CPMI-IOSCO, 2012), the following five financial market infrastructures are subject to oversight:

  • payment systems
  • central securities depositories
  • securities settlement systems
  • central counterparties
  • trade repositories.
Overseen Entities

Payment Systems

The NBU oversees payment systems covering as follows: 

  • payment systems monitoring
  • assessing payment systems for their compliance with Ukrainian law and international oversight standards
  • inducing change (as needed, issuing instructions and recommendations on improving operations and imposing corrective measures, if violations are found).

Currently in Ukraine, the following entities are subject to oversight:

  • payment system operators
  • participants in payment systems
  • payment service providers (clearing and processing institutions, and other entities authorized to provide services or perform operational and other technical functions within payment systems).

Other Financial Market Infrastructures

The NBU has drawn up the Assessment Methodology for Financial Market Infrastructures based on international oversight standards: Principles for financial market infrastructures, CPMI – IOSCO, 2012, and assessment methodology guidelines: Disclosure framework and Assessment methodology, CPSS-IOSCO, 2012. The document was drafted for the preliminary assessment of the National Depository of Ukraine that is legally assigned to perform functions of the central securities depository and the securities settlements system.

The International Monetary Fund recommended the NBU to expand the oversight function to cover the central securities depository and the central counterparty in order to foster development of capital markets in Ukraine, reduce systemic risks, implement international standards and the best world practices for oversight of financial market infrastructures.

The Methodology will be applicable to the following financial market infrastructures:

  • the central securities depository
  • the securities settlement system
  • the central counterparty.

The Methodology defines the procedure and application specifics of international oversight standards and prescribes guidelines for assessment of the aforesaid infrastructures.

Monitoring

The NBU conducts on-site and off-site inspections of overseen entities.

On-Site Monitoring of Overseen Entities

This monitoring of overseen entities is conducted on-site to control compliance with Ukrainian law, detect and prevent risky operations.

In H1 2019, two payment system operators and three participants of payment systems were inspected on-site.

Main violations were associated with:

  • failure to recognize transactions on fund transfers in reporting systems
  • misrepresentation of financial statements
  • services provided in violation of rules approved by the NBU
  • failure to ensure business continuity and information security
  • noncompliance with the protection of consumer rights in terms of payment system services.

For the found violations the NBU imposed corrective measures as set out in Article 41 of the Law of Ukraine On Payment Systems and Money Transfer in Ukraine.

Off-Site Monitoring of Overseen Entities

Off-site monitoring is intended to examine operation of payment systems according to the following indicators:

  • the value and the type of transactions in the payment system and their respective share in the total transactions in the country executed in systems of the same type
  • the number of participants of the payment system with a breakdown by types and the share of participants in the total transactions executed in payment systems
  • the value and types of transactions executed in the payment system by payment service providers with a breakdown by other services etc.

The purpose of off-site monitoring is to ensure compliance of overseen entities with Ukrainian laws on payment systems and fund transfers.

According to the off-site monitoring findings on compliance of overseen entities with regulatory requirements of the NBU to posting information on official websites of payment system operators and payment system participants, in H1 2019, the NBU imposed corrective measures as set out in Ukrainian law.

Assessment

Assessment of Payment Systems

The NBU assesses payment systems in order to prevent, detect, and rectify violations in the operations of payment systems in line with Ukrainian law and to improve performance of payment systems in line with international oversight standards.

The NBU performs the following types of assessments of payment systems:

  • assessment of a payment system that intends to operate in Ukraine
  • comprehensive assessment of a significant payment system
  • targeted assessment (assessment of individual aspects of payment system operations).

According to assessment findings the NBU drafts conclusions and recommendations to be provided to the payment system operator in order to bring operation of the payment system in line with laws and international oversight standards.

Assessment of Financial Market Infrastructures

The NBU began a preliminary comprehensive assessment of the National Depository of Ukraine Public Joint Stock Company for compliance with international oversight standards.

The National Depository of Ukraine Public Joint Stock Company is assessed according to performance of functions of the central securities depository and the securities settlement system in adherence with the approved Assessment Methodology for Financial Market Infrastructures and comprises the following stages:

  • determining the scope of assessment and collecting facts on each key consideration
  • preparing main conclusions and reporting on the level of compliance of an assessed entity according to each principle
  • preparing the report on assessment findings.


Fin.org.ua

Інші статті енциклопедії


Електронна валютна ліцензія - E-licence -
Банк-кореспондент - Correspondent bank -
Імунізація облігації - Immunization -
Безстрокова облігація - Perpetual bond - Бессрочная облигация
НОРМАТИВ ДОСТАТНОСТІ (АДЕКВАТНОСТІ) РЕГУЛЯТИВНОГО КАПІТАЛУ - Regulatory capital adequacy ratio -
Депозитний сертифікат НБУ - Сertificate of deposit of nbu - Депозитный сертификат НБУ
ГЕП - Gap - ГЭП
Independence standards board -
БАНК З ІНОЗЕМНИМ КАПІТАЛОМ - Bank with foreign capital -
БАНК - Bank - БАНК
БАЗИСНИЙ ПУНКТ - Basis point -
АСОЦІЙОВАНА КОМПАНІЯ - Associated company -
АКТИВНІ ОПЕРАЦІЇ - Asset side operations -
АКТИВИ БАНКІВСЬКІ - Bank’s assets - АКТИВЫ БАНКОВСКИЕ
АКРЕДИТИВ - Letter of credit - АКРЕДИТИВ
Реклама - Advertising - Реклама
Activity-based management -
Achievement motivation theory -
Облікова інформаційна система - Accounting information systems - Учетная информационная система
Accounting: historical perspectives -


Пошук в Фінансовій енциклопедії


Новини

09:00 - Новый пакет помощи бизнесу предлагается профинансировать из Фонда по борьбе с COVID-19
09:00 - Коалиция прошлого против коалиции будущего
09:00 - Суд частично удовлетворил жалобы НБУ и Минфина в споре с держателями евробондов Приватбанка
09:00 - На выплату госдолга пошла каждая восьмая гривна доходов бюджета-2020
09:00 - Халиф на год?
09:00 - Предприниматели раскритиковали идею Владимира Зеленского о помощи бизнесу на карантине
09:00 - Минфин привлек рекордные 16,8 млрд гривен от продажи ОВГЗ
08:22 - Працівник не може бути допущеним до роботи без укладення трудового договору
08:22 - Порядок оновлення інформації в контролюючому органі у разі зміни облікових даних самозайнятих осіб
08:21 - Сума списаної заборгованості на користь ФОП на загальній системі оподаткування відображається юрособою в ф. №1ДФ
08:21 - За видобування підземних вод (прісної або мінеральної) суб’єкт господарювання сплачує рентну плату
08:21 - Інтернет-конференція заступника начальника управління – начальника відділу інформаційної політики та адміністрування субсайту організаційно-розпорядчого управління Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Манушак ОСИПОВОЇ на тему «Новації
08:20 - Для рієлтерів Дніпровського регіону проведено вебінар
08:19 - Перенесення строків звітування про підзвітні рахунки (FATCA)
08:19 - З початку року податкова служба надала 4 млн адміністративних послуг
08:18 - Нові сервіси в InfoTAX
08:18 - У ДПС презентували посібник для нових працівників – Зручнобук
08:18 - Потенциал роста валютной пары EUR/USD еще не исчерпан...
08:06 - Доллар может подешеветь на 20% в 2021 году
08:06 - Мининфраструктуры рассчитывает на 150 млн гривен инвестиций в Черноморск
08:06 - Украина присоединяется к Совместной системе сборов Евроконтроля
08:06 - Минрегион предложил ввести автоматическую корректировку тарифов на тепло
08:06 - Несмотря на 240 млн долларов убытка гендиректора “Метинвеста” признали одним из лучших менеджеров Украины
08:06 - Миротворчество задним числом
01:00 - Нацфонд досліджень презентує перші підсумки: обрано 216 проектів, яким надано 255,3 млн грн фінансування
22:54 - Триває конкурсний відбір науково-технічних розробок за державним замовленням на 2021-2022 роки
20:48 - Розпочато роботу над Національною системою реєстрів та кадастрів нерухомості
20:42 - Столичне підприємство відшкодувало 2,9 млн гривень завданих державі збитків, спричинені ухиленням від сплати орендної плати за землю
19:30 - Минфин и Укрэксимбанк начали реализацию совместного с Европейским инвестбанком проекта в аграрном секторе
19:30 - Cоветник Владимира Зеленского признал сложности с финансированием госрасходов


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар20.8209
Канадський долар21.716
Юань Женьміньбі4.308
Куна4.4542
Чеська крона1.2823
Данська крона4.5258
Гонконгівський долар3.6606
Форинт0.093204
Індійська рупія0.38339
Рупія0.002003
Новий ізраїльський шекель8.498
Єна0.27143
Теньге0.066719
Вона0.025534
Мексиканське песо1.4154
Молдовський лей1.6502
Новозеландський долар19.7952
Норвезька крона3.1551
Російський рубль0.37347
Саудівський ріял7.5656
Сінгапурський долар21.1211
Ренд1.849
Шведська крона3.301
Швейцарський франк31.1
Єгипетський фунт1.8109
Фунт стерлінгів37.8326
Долар США28.3741
Білоруський рубль11.1058
Азербайджанський манат16.6975
Румунський лей6.9117
Турецька ліра3.5585
СПЗ (спеціальні права запозичення)40.4175
Болгарський лев17.2246
Євро33.6801
Злотий7.5413
Алжирський динар0.22
Така0.3355
Вірменський драм0.057639
Іранський ріал0.0006774
Іракський динар0.023908
Сом0.34781
Ліванський фунт0.018873
Лівійський динар20.8506
Малайзійський ринггіт6.8478
Марокканський дирхам3.0924
Донг0.0012275
Бат0.91314
Дирхам ОАЕ7.7459
Туніський динар10.274
Узбецький сум0.0027462
Новий тайванський долар0.99541
Туркменський новий манат8.1288
Ганське седі4.8872
Сербський динар0.28279
Сомоні2.7516
Ларі8.805
Бразильський реал4.9229
Золото51220.64
Срібло652.83
Платина26301.37
Паладій66371.56

Курси валют, встановлені НБУ на: 25.11.2020

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
AAPL357635763569356910714.00
BAVL0.4050.4050.4050.40581000.00
DOEN21.7521.7521.7521.753262.50
UNAF153.2153.2153.2153.23064.00
UTLM0.06490.06490.06490.06494543.00

Дані за 24.11.2020