Фінансова енциклопедія


1 A B C D E F G H I J L M N O P Q R S T U V W X Y Z А Б В Г Д Е Ж З И І К Н О П Р С Т У Ф Ц Ч Э



Оверсайт (рус)
Оверсайт (укр)
Oversight (eng)


діяльність центрального банку, спрямована на безпечне та ефективне функціонування інфраструктур фінансового ринку

Оверсайт інфраструктур фінансового ринку

Національний банк здійснює оверсайт інфраструктур фінансового ринку, щоб забезпечити їхнє безперервне, надійне та ефективне функціонування. Оверсайт спрямований на виявлення та запобігання ризиковій діяльності, що загрожує інтересам користувачів інфраструктур фінансового ринку.

Ми дотримуємося таких принципів оверсайта:

  • прозорість – оприлюднення політики оверсайта та загальних вимог до інфраструктур фінансового ринку;
  • застосування міжнародних стандартів для інфраструктур фінансового ринку;
  • послідовність вимог до всіх інфраструктур фінансового ринку, включно зі створеними Національним банком;
  • повноваження та можливості для здійснення ефективного оверсайта;
  • співпраця з державними регуляторами та центральними банками інших країн.

Оверсайт інфраструктур фінансового ринку є однією з основних функцій центральних банків у багатьох країнах світу.

Відповідно до світової практики та міжнародних стандартів оверсайта (Принципи для інфраструктур фінансового ринку, PFMI) виділяють п’ять інфраструктур фінансового ринку, за якими здійснюється оверсайт:

  • платіжні системи;
  • центральні депозитарії цінних паперів;
  • системи розрахунків за цінними паперами;
  • центральні контрагенти;
  • торгові репозиторії.
Об’єкти оверсайта

Платіжні системи

Національний банк здійснює оверсайт платіжних систем, який включає: 

  • моніторинг платіжних систем;
  • оцінювання платіжних систем на відповідність вимогам законодавства України та міжнародним стандартам оверсайта;
  • надання у разі потреби вказівок та рекомендацій щодо удосконалення діяльності відповідних систем та застосування до них заходів впливу (у разі порушення законодавства).

Об’єктами оверсайта платіжних систем на сьогодні в Україні є:

  • платіжні організації платіжних систем;
  • учасники платіжних систем;
  • оператори послуг платіжної інфраструктури (клірингові, процесингові установи та інші особи, уповноважені надавати окремі види послуг або здійснювати операційні та інші технологічні функції в платіжних системах).

Інші інфраструктури фінансового ринку

Національний банк розробив Методику оцінювання інфраструктур фінансового ринку, яка базується на міжнародних стандартах оверсайта Principles for financial market infrastructures, CPMI – IOSCO, 2012, та рекомендаціях методології оцінки Disclosure framework and Assessment methodology, CPSS-IOSCO, 2012. Документ розроблено з метою попереднього оцінювання Національного депозитарію України, який, згідно з законодавством, виконує функцію центрального депозитарію цінних паперів та функції системи розрахунків щодо цінних паперів.

Міжнародний валютний фонд рекомендував Національному банку поширити функцію оверсайта на центральний депозитарій цінних паперів та центрального контрагента, що сприятиме подальшій розбудові ринків капіталу в Україні,  зниженню системних ризиків, втіленню міжнародних стандартів та кращих світових практик здійснення оверсайта за інфраструктурами фінансового ринку.

Методика застосовується до таких інфраструктур фінансового ринку:

  • центральний депозитарій цінних паперів;
  • система розрахунків за цінними паперами;
  • центральний контрагент.

Методикою визначений порядок та особливості застосування міжнародних стандартів оверсайта до зазначених інфраструктур та інструкції щодо здійснення їхнього оцінювання.

 

Оцінювання

Оцінювання платіжних систем

Національний банк здійснює оцінювання платіжних систем з метою попередження, виявлення та усунення порушень у діяльності платіжних систем відповідно до законодавства України та з метою удосконалення діяльності платіжних систем відповідно до міжнародних стандартів оверсайта.

Національний банк здійснює такі типи оцінювання платіжних систем:

  • оцінювання платіжної системи, яка планує здійснювати діяльність в Україні;
  • комплексне оцінювання значущої платіжної системи;
  • тематичне оцінювання (оцінювання окремих аспектів діяльності платіжної системи).

За результатами оцінювання Національний банк розробляє висновки та рекомендації, які надає платіжній організації з метою приведення діяльності платіжної системи у відповідність до законодавства та міжнародних стандартів оверсайта.

Оцінювання інфраструктур фінансового ринку

Національний банк на виконання рекомендацій Міжнародного валютного фонду щодо поширення функції оверсайта на інші інфраструктури фінансового ринку у 2019 році здійснив попереднє комплексне оцінювання публічного  акціонерного товариства «Національний депозитарій України» (далі – НДУ) на відповідність «Принципам для інфраструктур фінансового ринку», розробленим Комітетом із платежів та ринкових інфраструктур Банку міжнародних розрахунків і Технічним комітетом Міжнародної організації комісій з цінних паперів.

НДУ відповідно до Закону України «Про депозитарну систему України» є єдиним в Україні Центральним депозитарієм, і поєднує виконання функцій центрального депозитарію цінних паперів та системи розрахунків цінними паперами, які згідно з міжнародними стандартами є системно значущими інфраструктурами фінансового ринку.

Відповідно, обсяг оцінювання був визначений Національним банком з урахуванням виконання НДУ функцій двох системно значущих інфраструктур. Так, Національний банк оцінював НДУ на відповідність 21 принципу, з яких 15 принципів застосовуються до НДУ як до центрального депозитарію цінних паперів, 20 принципів застосовуються до НДУ як до системи розрахунків цінними паперами.

Оцінювання здійснювалось за технічної підтримки Міжнародного валютного фонду, місія якого працювала у Києві у вересні 2019 року. Представники місії технічної допомоги надали Національному банку консультації та роз’яснення щодо застосування принципів до центрального депозитарію цінних паперів та системи розрахунків цінними паперами, а також спільно з членами робочої групи Національного банку взяли участь у проведенні інтерв’ювання керівників та фахівців НДУ.

Під час оцінювання Національним банком було проаналізовано та опрацьовано:

  • законодавчі та нормативно-правові документи, які визначають діяльність НДУ які інфраструктури фінансового ринку;
  • внутрішні нормативні документи НДУ;
  • результати опитування та інтерв’ювання фахівців НДУ;
  • звіти незалежних оцінювачів, аудиторські висновки, періодична звітність.

Звіт про попереднє комплексне оцінювання НДУ було розглянуто Комітетом з фінансової стабільності та Правлінням Національного банку.

За результатами оцінювання Національним банком були надані рекомендації з метою наближення НДУ до міжнародних стандартів.

 

Моніторинг

Виїзний моніторинг об’єктів оверсайта

Виїзний моніторинг проводиться за місцезнаходженням об’єктів оверсайта з метою контролю за дотриманням ними законодавства України, виявлення та запобігання ризиковій діяльності.

Упродовж 2019 року здійснено планові виїзні перевірки п’ятьох платіжних організацій платіжних систем та двох учасників платіжних систем, а також одну позапланову виїзну перевірку учасника платіжних систем.

Основні виявлені порушення стосувалися:

  • невідображення операцій щодо переказу коштів в системах обліку;
  • надання недостовірної звітності щодо діяльності платіжних систем та їх учасників, подання якої передбачено нормативно-правовими актами Національного банку України;
  • надання послуг з порушенням вимог правил, узгоджених Національним банком;
  • незабезпечення безперервності діяльності та захисту інформації;
  • недотримання вимог законодавства щодо захисту прав користувачів послуг платіжних систем.

За виявлені порушення Національний банк застосовував заходи впливу, передбачені статтею 41 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні".

Безвиїзний моніторинг об’єктів оверсайта

Безвиїзний моніторинг спрямований на аналіз діяльності платіжних систем за такими показниками:

  • обсяги та види операцій, виконані в платіжній системі, та їхня частка в загальному обсязі операцій, здійснених у країні системами відповідного виду;
  • кількість учасників платіжної системи в розрізі їхніх видів та частка учасників у  загальному обсязі операцій, що виконуються в платіжній системі;
  • обсяги та види операцій, виконані в платіжній системі за участю операторів послуг платіжної інфраструктури, у розрізі видів послуг тощо.

За результатами безвиїзного моніторингу щодо дотримання об’єктами оверсайта вимог нормативно-правових актів Національного банку України у частині розміщення інформації на офіційних веб-сайтах платіжних організацій платіжних систем та їхніх учасників Національний банк у 2019 році застосував заходи реагування, передбачені законодавством України.

 

Законодавство

Закон України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні"

Концепція запровадження нагляду (оверсайта) за платіжними системами в Україні, постанова Правління НБУ від 15.09.2010 №426

Положення про нагляд (оверсайт) платіжних систем та систем розрахунків в Україні, постанова Правління НБУ 28.11.2014 №755

Положення про порядок проведення перевірок щодо дотримання об’єктами нагляду (оверсайта) вимог законодавства України з питань діяльності платіжних систем в Україні, постанова Правління НБУ від 09.12.2013 №503

Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення об’єктами нагляду (оверсайта) законодавства України з питань діяльності платіжних систем в Україні, постанова Правління НБУ від 19.12.2013 №524

Методика комплексного оцінювання системно важливих платіжних систем, постанова Правління НБУ від 24.09.2015 №635

Методичні рекомендації з управління ризиками в платіжних системах

 

 

 
 

 

Oversight of financial market infrastructures

The National Bank of Ukraine (NBU) performs oversight of financial market infrastructures to ensure their continued, sustainable, and effective functioning. Oversight aims to identify and prevent risky activities that pose a threat to the interests of users of financial market infrastructures.

The NBU adheres to the following oversight principles:

  • transparency in disclosing oversight policy and general conditions to financial market infrastructures
  • application of international principles for financial market infrastructures 
  • consistency of requirements for all financial market infrastructures, including those established by the NBU
  • mandate and capacities for effective oversight
  • working with government authorities and foreign central banks.

Oversight is one of the key functions of central banks in most countries.

According to the world practices and international oversight standards (the Principles for financial market infrastructure, CPMI-IOSCO, 2012), the following five financial market infrastructures are subject to oversight:

  • payment systems
  • central securities depositories
  • securities settlement systems
  • central counterparties
  • trade repositories.
Overseen Entities

Payment Systems

The NBU oversees payment systems covering as follows: 

  • payment systems monitoring
  • assessing payment systems for their compliance with Ukrainian law and international oversight standards
  • inducing change (as needed, issuing instructions and recommendations on improving operations and imposing corrective measures, if violations are found).

Currently in Ukraine, the following entities are subject to oversight:

  • payment system operators
  • participants in payment systems
  • payment service providers (clearing and processing institutions, and other entities authorized to provide services or perform operational and other technical functions within payment systems).

Other Financial Market Infrastructures

The NBU has drawn up the Assessment Methodology for Financial Market Infrastructures based on international oversight standards: Principles for financial market infrastructures, CPMI – IOSCO, 2012, and assessment methodology guidelines: Disclosure framework and Assessment methodology, CPSS-IOSCO, 2012. The document was drafted for the preliminary assessment of the National Depository of Ukraine that is legally assigned to perform functions of the central securities depository and the securities settlements system.

The International Monetary Fund recommended the NBU to expand the oversight function to cover the central securities depository and the central counterparty in order to foster development of capital markets in Ukraine, reduce systemic risks, implement international standards and the best world practices for oversight of financial market infrastructures.

The Methodology will be applicable to the following financial market infrastructures:

  • the central securities depository
  • the securities settlement system
  • the central counterparty.

The Methodology defines the procedure and application specifics of international oversight standards and prescribes guidelines for assessment of the aforesaid infrastructures.

Monitoring

The NBU conducts on-site and off-site inspections of overseen entities.

On-Site Monitoring of Overseen Entities

This monitoring of overseen entities is conducted on-site to control compliance with Ukrainian law, detect and prevent risky operations.

In H1 2019, two payment system operators and three participants of payment systems were inspected on-site.

Main violations were associated with:

  • failure to recognize transactions on fund transfers in reporting systems
  • misrepresentation of financial statements
  • services provided in violation of rules approved by the NBU
  • failure to ensure business continuity and information security
  • noncompliance with the protection of consumer rights in terms of payment system services.

For the found violations the NBU imposed corrective measures as set out in Article 41 of the Law of Ukraine On Payment Systems and Money Transfer in Ukraine.

Off-Site Monitoring of Overseen Entities

Off-site monitoring is intended to examine operation of payment systems according to the following indicators:

  • the value and the type of transactions in the payment system and their respective share in the total transactions in the country executed in systems of the same type
  • the number of participants of the payment system with a breakdown by types and the share of participants in the total transactions executed in payment systems
  • the value and types of transactions executed in the payment system by payment service providers with a breakdown by other services etc.

The purpose of off-site monitoring is to ensure compliance of overseen entities with Ukrainian laws on payment systems and fund transfers.

According to the off-site monitoring findings on compliance of overseen entities with regulatory requirements of the NBU to posting information on official websites of payment system operators and payment system participants, in H1 2019, the NBU imposed corrective measures as set out in Ukrainian law.

Assessment

Assessment of Payment Systems

The NBU assesses payment systems in order to prevent, detect, and rectify violations in the operations of payment systems in line with Ukrainian law and to improve performance of payment systems in line with international oversight standards.

The NBU performs the following types of assessments of payment systems:

  • assessment of a payment system that intends to operate in Ukraine
  • comprehensive assessment of a significant payment system
  • targeted assessment (assessment of individual aspects of payment system operations).

According to assessment findings the NBU drafts conclusions and recommendations to be provided to the payment system operator in order to bring operation of the payment system in line with laws and international oversight standards.

Assessment of Financial Market Infrastructures

The NBU began a preliminary comprehensive assessment of the National Depository of Ukraine Public Joint Stock Company for compliance with international oversight standards.

The National Depository of Ukraine Public Joint Stock Company is assessed according to performance of functions of the central securities depository and the securities settlement system in adherence with the approved Assessment Methodology for Financial Market Infrastructures and comprises the following stages:

  • determining the scope of assessment and collecting facts on each key consideration
  • preparing main conclusions and reporting on the level of compliance of an assessed entity according to each principle
  • preparing the report on assessment findings.


Fin.org.ua

Інші статті енциклопедії


Електронна валютна ліцензія - E-licence -
Банк-кореспондент - Correspondent bank -
Імунізація облігації - Immunization -
Безстрокова облігація - Perpetual bond - Бессрочная облигация
НОРМАТИВ ДОСТАТНОСТІ (АДЕКВАТНОСТІ) РЕГУЛЯТИВНОГО КАПІТАЛУ - Regulatory capital adequacy ratio -
Депозитний сертифікат НБУ - Сertificate of deposit of nbu - Депозитный сертификат НБУ
ГЕП - Gap - ГЭП
Independence standards board -
БАНК З ІНОЗЕМНИМ КАПІТАЛОМ - Bank with foreign capital -
БАНК - Bank - БАНК
БАЗИСНИЙ ПУНКТ - Basis point -
АСОЦІЙОВАНА КОМПАНІЯ - Associated company -
АКТИВНІ ОПЕРАЦІЇ - Asset side operations -
АКТИВИ БАНКІВСЬКІ - Bank’s assets - АКТИВЫ БАНКОВСКИЕ
АКРЕДИТИВ - Letter of credit - АКРЕДИТИВ
Реклама - Advertising - Реклама
Activity-based management -
Achievement motivation theory -
Облікова інформаційна система - Accounting information systems - Учетная информационная система
Accounting: historical perspectives -


Пошук в Фінансовій енциклопедії


Новини

11:54 - 5 кроків антикризової комунікації
11:54 - З 01.04.2020 по 01.05.2020 обмежується перетин державного кордону Туркменістану іноземними водіями вантажних транспортних засобів
11:54 - Определение потенциала тренда - Эксперты Freshforex: EURUSD. Быки готовят прорыв вверх..
11:54 - Определение потенциала тренда - Эксперты Freshforex: GBPUSD. Широкий флет.
11:54 - Анализ по уровням Мюррея - Эксперты Freshforex: USD/JPY: ждем развития нисходящего движения
11:54 - Анализ по уровням Мюррея - Эксперты Freshforex: GBP/USD: медведи не смогли продавить поддержку на уровне (2/8)
11:54 - Анализ по уровням Мюррея - Эксперты Freshforex: EUR/USD: ждем цену на уровне 1.09
11:54 - Фундаментальный анализ рынка Forex - Эксперты Freshforex: Две причины купить евро
11:54 - Фундаментальный анализ рынка Forex - Эксперты Freshforex: Корреляция фунта и нефти
11:54 - Фундаментальный анализ рынка Forex - Эксперты Freshforex: Два противоречивых сигнала
11:54 - Определение потенциала тренда - Эксперты Freshforex: USDJPY. Ждем реакцию рынка на зону 108.36.
11:54 - Опционный анализ - Эксперты Freshforex: EUR/USD: Отработка долгов!
11:54 - Опционный анализ - Эксперты Freshforex: GBP/USD: Коррекция завершена!
11:54 - Опционный анализ - Эксперты Freshforex: USD/JPY: Рубеж ещё не пройден!
11:48 - Вратарь “Шахтера” рассказал, как Ринат Ахметов третирует украинских игроков
11:48 - Новый генпрокурор утверждает, что Игорь Коломойский ее еще не приглашал
11:48 - Украине необходимо закачать 3 млрд кубометров газа для следующего отопительного сезона
11:48 - Верховный суд Великобритании отказал Игорю Коломойскому
11:48 - SOCAR и “Газтрим” выиграли тендер Минобороны на поставку дизтоплива
11:42 - Имущественные застрахованные убытки от шторма Ciara оцениваются страховщиками в 1,5 млрд. евро
11:42 - Lloyd's выявил растущие возможности для страховщиков и перестраховщиков в индустрии возобновляемых технологий
11:42 - AXA XL запускает новое страховое решение для автономных транспортных средств
11:42 - Риски пандемии COVID-19 могут ограничить потенциал глобальных перестраховщиков
11:30 - Під час планової перевірки Сумської ОДА виявлено порушення вимог законодавства у сфері ліцензування
11:30 - За результатами моніторингу офіційних веб-сайтів регуляторних органів на Житомирщині виявлені випадки порушення регуляторних процедур
11:30 - На Черкащині навчальні заходи та консультації розробників регуляторних актів проводяться онлайн
10:54 - С начала года бизнес уже вывел из Украины 848 млн долларов дивидендов
10:54 - Цены на электроэнергию для бизнеса в марте выросли на 9-22%
10:54 - Европейский инвестбанк выделит еще 200 млн евро на обновление общественного транспорта Украины
10:54 - В Киеве от коронавируса умер первый сотрудник “Укроборонпрома”


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар16.5339
Канадський долар19.2539
Юань Женьмiньбi3.8408
Куна3.8531
Чеська крона1.0653
Данська крона3.9355
Гонконгівський долар3.5135
Форинт0.080541
Індійська рупія0.3584
Рупія0.0016588
Новий ізраїльський шекель7.5268
Єна0.24993
Теньге0.062032
Вона0.022155
Мексиканське песо1.086
Молдовський лей1.4688
Новозеландський долар16.154
Норвезька крона2.5881
Російський рубль0.35636
Саудівський рiял7.2403
Сінгапурський долар18.9762
Ренд1.4423
Шведська крона2.6784
Швейцарський франк27.8321
Єгипетський фунт1.7268
Фунт стерлінгів33.4682
Долар США27.2365
Бiлоруський рубль10.5909
Азербайджанський манат16.082
Румунський лей6.0808
Турецька ліра4.0166
СПЗ (спеціальні права запозичення)36.9867
Болгарський лев15.0237
Євро29.3827
Злотий6.4354
Алжирський динар0.22133
Така0.32524
Вірменський драм0.054768
Іранський ріал0.00065783
Іракський динар0.023218
Сом0.33612
Ліванський фунт0.018328
Лівійський динар19.552
Малайзійський ринггіт6.4104
Марокканський дирхам2.7231
Філіппінське песо0.54486
Донг0.001169
Бат0.8425
Дирхам ОАЕ7.522
Туніський динар9.5874
Узбецький сум0.0028918
Новий тайванський долар0.91329
Туркменський новий манат7.894
Ганське седі4.7884
Сербський динар0.25744
Сомоні2.7087
Ларі8.4124
Бразильський реал5.3225
Золото44679.57
Срiбло396.76
Платина19942.02
Паладiй58860.8

Курси валют, встановлені НБУ на: 07.04.2020

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
BAVL0.3390.3390.3390.3396780.00

Дані за 03.04.2020