Водний колапс чи інвестиційний прорив?

07.07 15:11 | Економічна правда. Публікації

Сфера централізованого водопостачання та водовідведення перебуває на межі колапсу.
Застарілі тарифи, хронічні збитки та регуляторна невизначеність заблокували розвиток критично важливої для нацбезпеки та економічного відновлення галузі.
Вихід – у площині інституційних реформ: у синергії публічно-приватного партнерства та корпоратизації комунальних підприємств. Анатомія кризи: цифри та факти За даними асоціації "Укрводоканалекологія", ситуація у водній галузі характеризується глибокою фінансовою деградацією, що свідчить про системну кризу.
Основною її причиною є значний тарифний дефіцит, оскільки чинні тарифи покривають лише 62% від собівартості послуг.
Прогнозується, що сукупні збитки водоканалів за підсумками 2024 року перевищать 5 млрд грн. Хронічна збитковість призвела до накопичення критичної кредиторської заборгованості, яка на початку 2025 року досягла 22 млрд грн.
Майже половина цієї суми, 11 млрд грн, є боргом за електроенергію, ціна на яку для промислових споживачів в окремих регіонах зросла на 200-300%.
Цю фінансову кризу поглиблює критичний стан інфраструктури, де понад 60% мереж та обладнання потребують негайної заміни, на що в підприємств немає коштів. Ця фінансова прірва змушує підприємства згортати інвестиційні програми і відмовлятися від планових ремонтів, що лише прискорює занепад інфраструктури. Основною причиною фінансового дисбалансу є позиція Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).
З 2022 року регулятор заморозив тарифи для населення, ігноруючи стрімке зростання витрат на електроенергію, реагенти та пальне.
Спроби переглянути тарифи у 2023-2024 роках були заблоковані через політичний тиск. Водночас державні механізми компенсації різниці в тарифах чи цільові субвенції відсутні.
Регулятор усунувся від виконання своєї ключової функції – забезпечення економічної збалансованості галузі.
Це створює парадоксальну ситуацію. ЄБРР, Світовий банк та ЄС готові інвестувати мільярди в оновлення водної інфраструктури України, але інвесторам потрібне прогнозоване та економічно стійке середовище.
Вкладати кошти в дотаційні, непрозорі та інституційно слабкі підприємства ніхто не буде.
Гроші є, але галузь не може їх залучити. Інституційна відповідь: формула порятунку Вирішення проблеми – не в ситуативних фінансових вливаннях, а в зміні моделі управління.
Два недавно ухвалені закони створюють для цього правову рамку. Перший закон – про корпоратизацію комунальних підприємств ("Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об"єднань юридичних осіб", №4196).
Він дозволяє перетворити водоканали, "ручні" унітарні підприємства, що повністю залежать від місцевої влади, на повноцінні акціонерні товариства. Така трансформація передбачає створення наглядових рад, впровадження прозорої фінансової звітності за міжнародними стандартами та призначення професійного менеджменту, що забезпечить наявність ефективного, прозорого та підзвітного оператора, здатного стати надійним партнером для інвесторів. Другий закон – про публічно-приватне партнерство (ППП).
Цей інструмент дозволяє залучати приватний капітал та експертизу для модернізації комунальних активів.
У контексті водоканалів мова йде про будівництво очисних споруд, впровадження сучасних систем знезараження, автоматизацію процесів та цифровізацію обліку.
Закон чітко окреслює розподіл ризиків, обов"язків та прибутків між державою (громадою) та приватним інвестором, що забезпечить у перспективі доступ до довгострокових інвестицій та передових технологій. Ці два механізми створюють синергію: ППП надає ресурс, а корпоратизація – інституційну спроможність цим ресурсом ефективно управляти.
Окремо вони не працюють.
Інвестувати в некорпоратизований водоканал – це ризик втратити кошти в неефективній системі.
А корпоратизоване підприємство без доступу до інвестиційних інструментів, як-от ППП, залишається без ресурсів для розвитку. Як це працює в інших країнах Міжнародна практика доводить, що модернізувати водну галузь можливо за умови чіткої інституційної рамки, сильного регулятора та ефективної моделі управління.
Розглянемо дві найуспішніші моделі: французьку та німецько-австрійську. Одна з провідних європейських моделей управління водною галуззю – "французька" – базується на механізмах концесії та публічно-приватного партнерства.
Її суть у тому, що муніципалітет, зберігаючи право власності на інфраструктуру, передає її експлуатацію, модернізацію та управління приватному оператору на тривалий строк, зазвичай 20-30 років.
Такий підхід історично розвинувся у Франції, де функціонує ринок професійних операторів із світовим іменем, як-от Veolia та Suez, а також активно застосовується в Іспанії та Португалії. У рамках цієї моделі міста укладають з операторами детальні концесійні договори, що чітко регламентують їхні обов"язки, зокрема обсяги інвестицій, стандарти якості послуг, рівень втрат води та принципи формування тарифів для споживачів. Читайте також: "Ще два-три місяці протягнемо".
Чому у водоканалах б"ють на сполох через тарифи і хто винен в іржавій воді з-під крана Перевагами такого підходу є можливість залучення масштабних приватних інвестицій, що дозволяє модернізувати інфраструктуру в обсягах, недосяжних для муніципальних бюджетів.
Залучення приватних компаній також сприяє досягненню високої операційної ефективності через впровадження ними сучасних технологій управління та моніторингу.
Це забезпечує професійний рівень менеджменту на противагу традиційному управлінню муніципальними службовцями. При цьому муніципалітет не усувається від процесу, а стає сильним регулятором, який контролює виконанням умов договору та захищає інтереси споживачів. Альтернативний підхід до управління водною галуззю, "німецько-австрійська модель", поширений у Німеччині та Австрії.
Він передбачає повну корпоратизацію підприємств без їх приватизації.
Модель полягає в трансформації муніципальних водоканалів у повноцінні комерційні компанії, наприклад, у формі товариства з обмеженою відповідальністю (GmbH) чи акціонерного товариства (AG).
Ключовою особливістю є те, що 100% акцій таких підприємств залишаються у власності міста. Компанії Hamburger Wasserwerke чи Berliner Wasserbetriebe функціонують як юридично та фінансово незалежні суб"єкти.
Вони діють на комерційних засадах, мають наглядові ради, професійний менеджмент і реалізують стратегії розвитку. Така структура управління забезпечує низку переваг.
Насамперед – ефективний менеджмент, оскільки підприємство управляється як самостійна бізнес-структура, а не як адміністративний департамент мерії.
Водночас повний контроль з боку громади гарантує пріоритет суспільних інтересів над максимізацією прибутку.
Отримані доходи реінвестуються в модернізацію мереж або фінансування інших муніципальних проєктів, що формує високий рівень довіри населення. Яскравим прикладом успішної реалізації цієї моделі є віденська компанія Wiener Wasser.
Вона здобула світове визнання завдяки найвищій якості питної води і при цьому функціонує як ефективна та фінансово самодостатня бізнес-одиниця, що повністю покриває свою діяльність завдяки тарифам. Обидві моделі демонструють: реформування водної галузі можливе лише за умов прозорого управління, економічної відповідальності та системного підходу.
Саме на цей досвід має орієнтуватися Україна, адаптуючи його до своїх реалій. Дорожня карта реформ Для запуску процесу модернізації галузі необхідно подолати політичний спротив місцевих еліт та інерцію системи.
Ключовим кроком на цьому шляху має стати створення національного координаційного центру Water Policy and Reform Office при Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури.
Його завданням стане стратегічне управління реформою та об"єднання зусиль державних органів, міжнародних партнерів та експертів для формування єдиної політики. Результатом має стати запуск пілотних проєктів публічно-приватного партнерства в містах, які вже демонструють готовність до трансформації, зокрема у Львові, Вінниці, Чернівцях та Броварах.
Для подальшого масштабування реформи та заохочення інших громад доцільно впровадити механізми фінансового стимулювання, наприклад, через надання грантів тим, хто проводить корпоратизацію та забезпечує перехід до економічно обґрунтованих тарифів. Успіх цих ініціатив неможливий без політичної підтримки на найвищому рівні і позиціонування реформи як невід"ємної частини плану відновлення України.
Важливим елементом стратегії є широка публічна комунікація успішних кейсів, що дозволить наочно показати переваги нової моделі і залучити на свій бік скептиків. Водна галузь стоїть перед вибором: продовження деградації з неминучими соціальними та екологічними наслідками або негайний старт інституційних реформ.
Публічно-приватне партнерство та корпоратизація – не модні терміни, а єдина дієва відповідь на виклики сьогодення.
Кожен день зволікання збільшує ціну майбутнього відновлення і віддаляє країну від стандартів сталого розвитку.

Додати коментар

Користувач:
email:





Futures and options
Speculating on the price
Risky but rewards

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 12.07.2025
00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:26 - Курченку повідомили про заочну підозру у "привласненні" українських підприємств на Донбасі
21:00 - Новини 11 липня: парад кредитних угод, історичний максимум Bitcoin та підозра заступнику голови уряду московія
20:48 - Російські шахти зупиняють видобуток — бояться ще більших збитків
20:22 - Мінекономіки та ЮНІДО підписали угоду про запуск ініціативи зеленого індустріального відновлення за підтримки Японії
19:55 - Прибуткові ПрАТи – перший результат трансформації виробничого напряму УЗ під керівництвом Шрамка, - Rail Freight
19:52 - Прибуткові ПрАТи – перший результат трансформації виробничого напряму УЗ під керівництвом Шрамка, - Rail Freight
19:52 - Національний банк підписав Хартію стійкості людського капіталу
19:35 - Один бренд і 100 підконтрольних ФОП: слідчі викрили схему ухилення від податків
19:15 - Золото в диапазоне, но тестирует верхнюю границу
19:03 - Приватбанк отримає від ЄБРР 600 мільйонів євро на кредити бізнесу
18:45 - Понад $1 мільйон інвестицій у жіноче підприємництво: стартував прийом заявок на другий етап «СТВОРЮЙ!»
18:43 - Україна та ЄБРР підписали меморандум, який передбачає запуск нової фондової біржі
18:37 - Зернова справа на 12 мільйонів гривень: НАБУ вручило підозру прокурору спеціалізованої прокуратури
18:27 - Герман Галущенко і заступник Генсекретаря ПРООН Хаолян Сюй обговорили продовження підтримки українського енергосектору
18:25 - Герман Галущенко і заступник Генсекретаря ПРООН Хаолян Сюй обговорили продовження підтримки українського енергосектору
18:19 - Єдиний авіаносець флоту московія хочуть списати на металобрухт після семи років ремонту
18:08 - ТЕХ-СОФТ АТЛАС: як платять українці у 2025-му – тренди першого півріччя
18:01 - Санаторій в престижній Конча-Заспі: АРМА перевіряє аномальну ціну переможця аукціону
18:00 - 257 млн податків за останні 3 квартали: "Ябко" розкриває звітність за 2025 рік
17:30 - Мінекономіки презентувало бачення промислової політики на URC 2025 у Римі
17:30 - Як інвестувати в нерухомість під час війни
17:25 - Нацбанк показав курс долара та євро на понеділок 14 липня
17:24 - "Укргідроенерго" отримає від ЄІБ перший транш кредиту на відновлення ГЕС
17:00 - В червні українці купили 9,5 тисяч мотоциклів: яким маркам надають перевагу
16:43 - Кількість тривалих затримок російських авіакомпаній подвоїлася
16:41 - Міжнародне агентство сумнівається, що московія зможе підтримувати теперішній видобуток нафти


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32237
Австралійський долар27.4982
Така0.34419
Канадський долар30.5128
Юань Женьміньбі5.8294
Чеська крона1.9807
Данська крона6.5456
Гонконгівський долар5.3228
Форинт0.122137
Індійська рупія0.48694
Рупія0.0025764
Новий ізраїльський шекель12.5313
Єна0.28423
Теньге0.079819
Вона0.030394
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.8235
Мексиканське песо2.234
Молдовський лей2.4644
Новозеландський долар25.1332
Норвезька крона4.1312
Саудівський ріял11.141
Сінгапурський долар32.6414
Донг0.0016004
Ренд2.3309
Шведська крона4.3805
Швейцарський франк52.4729
Бат1.28789
Дирхам ОАЕ11.3757
Туніський динар14.3979
Єгипетський фунт0.844
Фунт стерлінгів56.4233
Долар США41.7842
Сербський динар0.41692
Азербайджанський манат24.5746
Румунський лей9.6166
Турецька ліра1.0401
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.2078
Болгарський лев24.9711
Євро48.8416
Ларі15.3862
Злотий11.47
Золото139893.92
Срібло1572.99
Платина56985.71
Паладій48735.84

Курси валют, встановлені НБУ на 14.07.2025