Що таке "європротокол" та коли можна ним користуватися
27.05 13:00 | Економічна правда
Потрапити в ДТП може кожен водій незалежно від його навичок та досвіду.
Особливо у містах з інтенсивним трафіком, наприклад, у Києві.
Нещодавно у такій ситуації опинився киянин Олександр: інший водій врізався в його авто під час невдалого маневру.
Перш за все чоловік звернувся до своєї страхової компанії, де йому порадили викликати поліцію, а не укладати "європротокол" самостійно – все, аби не припуститися помилок під час оформлення, адже авто було серйозно пошкодженим.
Однак у багатьох випадках викликати поліцію не обов"язково.
Водії можуть оформити "європротокол" самостійно всього за 20-30 хвилин.
Цей документ – спрощена процедура фіксації аварії, яка дозволяє водіям швидко вирішити ситуацію без зайвих формальностей.
Коли можна скористатися "європротоколом", а у яких випадках без поліції не обійтися?
Що таке "європротокол"
Перше, що спадає на думку, коли потрапляєш в дорожньо-транспортну пригоду (ДТП), – викликати поліцію.
Однак, у такому випадку увесь процес оформлення може затягнутися на годину чи навіть більше.
Непоодинокими є випадки, коли ДТП стається безпосередньо на очах у працівників поліції, а вони все одно просять зателефонувати за номером "102" та дочекатися іншого екіпажу.
У деяких випадках водії можуть без виклику поліції укласти "європротокол" – це офіційний документ, який дозволяє самостійно зафіксувати обставини ДТП і передати інформацію страховій компанії для подальшого врегулювання.
"Європротокол" дає можливість водіям уникнути адміністративної відповідальності, наприклад, штрафу за порушення правил дорожнього руху, адже матеріали такої справи не передаються до суду для встановлення винуватця і відповідно притягнення його до адміністративної відповідальності (ст.
124 КУпАП).
"МТСБУ (Моторно-транспортне страхове бюро) та страховики не виключають можливості зловживань, коли особа, яка не має права керування транспортним засобом, або перебуває у стані сп’яніння, намагається переконати іншу сторону оформити "європротокол", щоб уникнути відповідальності", – наголосив генеральний директор МТСБУ Олександр Берназюк.
Читайте також:
Більші страхові суми, вищі ціни та пряме врегулювання: як зміняться умови “автоцивілки” в Україні
Крім цього, страховик може порадити не укладати "європротокол", якщо сумнівається у достовірності свідчень учасників ДТП.
"Якщо під час телефонної розмови виявляється, що водії плутаються в описі подій, подають суперечливу інформацію або змінюють свої версії, у страховика виникають обґрунтовані підозри щодо коректності "європротоколу", – пояснила радниця голови правління страхової компанії "Оранта" Олена Машаро.
До набуття чинності нового закону про обов’язкове автострахування (1 січня 2025 року), оформлення "європротоколу" давало право на отримання лише половини від максимальної суми за шкоду, завдану майну.
Тобто, потерпілий водій міг розраховувати на компенсацію збитків лише до 80 тис.
грн.
Тож "європротокол" міг стати в пригоді саме при незначних ДТП, наприклад, коли розбите дзеркало, пошкоджено бампер тощо.
"Таке обмеження існувало з метою зменшення ризиків шахрайства, адже у випадку оформлення "європротоколу" відсутня участь поліції.
Ліміт у 80 тисяч гривень був своєрідною "зоною безпеки" для страховиків у випадках, коли не проводиться офіційне слідство або експертиза", – пояснив Берназюк.
За його словами, нині водії все частіше користуються "європротоколом", відповідально оформлюють документи та прагнуть швидко і законно врегулювати ДТП.
Це і дало підстави перейти до нової моделі довіри, де страхувальник отримує повну компенсацію – на суму до 250 тис.
грн – незалежно від того, чи була на місці поліція.
У 2024 році українці врегулювали понад 55,8 тис.
страхових випадків за допомогою "європротоколу" – 38,6% від всіх оформлених страхових подій.
В МТСБУ кажуть, що за перший квартал 2025 року кількість оформлених "європротоколів" зросла на 20,6% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
"Ми очікуємо, що скасування обмеження у 80 тисяч гривень для "європротоколу" сприятиме врегулюванню ДТП саме у спрощеному порядку – без виклику поліції.
До 2025 року частина автовласників свідомо відмовлялася від оформлення "європротоколу", якщо оцінювали шкоду як більшу за встановлений ліміт", – зазначив гендиректор МТСБУ.
Оформлювати "європротокол" можна у наступних випадках:
за наявності "автоцивілки" (ОСЦПВ) в обох водіїв;
ДТП була контактною (тобто, два авто фізично стикнулися одне з одним) та сталася за участю лише двох транспортних засобів;
внаслідок ДТП не було потерпілих;
пошкоджено або знищено лише транспортні засоби (а не відбійник, паркан чи стовп на додачу);
водії не перебувають у стані сп’яніння чи під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;
учасники ДТП дійшли згоди щодо її обставин.
У всіх інших випадках під час оформлення ДТП потрібно викликати поліцію, адже страхова компанія матиме право відмовити у виплаті, якщо виявить будь-які невідповідності.
Як оформити "європротокол"
Є два способи оформити "європротокол": в паперовому або в електронному вигляді.
Паперовий бланк надає страхова компанія під час оформлення поліса (якщо бланк загубиться, можна попросити новий).
Також бланк можна роздрукувати самостійно за посиланням.
Його потрібно заповнити вручну, провести фото- або відеофіксацію наслідків ДТП та протягом трьох днів подати документи до обох страхових компаній.
У бланку водії мають вказати свої дані, інформацію про авто, дані страхової компанії, вибрати обставини ДТП (наприклад, аварія сталася під час зміни смуги, обгону, паркування тощо).
Електронний "європротокол" можна оформити через спеціальний онлайн-сервіс.
Такий протокол автоматично передається до страхових компаній та бази даних МТСБУ.
Там же ці дані перевіряються, зокрема на наявність "автоцивілок".
loadScript("https://connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v3.2", function (){});
У формі потрібно вказати дані про авто, додати фото чи відео наслідків аварії, завантажити фото техпаспорта та посвідчення водія, позначити місце ДТП на мапі, вказати обставини ДТП, за наявності додати свідчення свідків, підтвердити оформлення за допомогою sms-повідомлення та вказати електронну пошту, на яку прийде європротокол.
Що робити, якщо "європротокол" склали помилково
Іноді виникають ситуації, коли водії не дотримуються всіх вимог "європротоколу".
Наприклад, не вказують, що крім авто був пошкоджений паркан чи ще одна машина.
"Якщо вже після оформлення "європротоколу" з"ясувалося, що одна з обов’язкових умов не виконана, можуть виникнути проблеми з врегулюванням такого випадку, навіть прийняття рішення страховиком про відмову у страховій виплаті", – наголосили в МТСБУ.
У разі, якщо під час оформлення "європротоколу" не вказати про наявність потерпілого, то останній не зможе претендувати на відшкодування завданої здоров’ю шкоди.
Наприклад, після оформлення паперового "європротоколу" водії помітили чи згадали, що під час аварії постраждав ще й дорожній знак.
У такій ситуації протокол можна просто не відправляти страховій компанії.
Читайте також:
Як обрати "автоцивілку" та від чого залежить вартість поліса
З електронним трохи складніше, адже він автоматично надсилається до МТСБУ та страхової компанії.
У подібних випадках, якщо немає потерпілих і не завдано шкоди третім особам, водії можуть на місці скласти схему ДТП (намалювати її на листочку), поставити свої підписи та поїхати до найближчого поста поліції.
Вона оформить належні документи, які потім розглядатиме страхова компанія.
У МТСБУ кажуть, що часто водії скаржаться на відмови страхових компаній у виплатах за підсумками складання "європротоколу".
Потім з’ясовується, що в ДТП, наприклад, було три авто, а не два.
Тож насправді страхова мала законні підстави не виплачувати кошти.
"Ми закликаємо всіх водіїв бути відповідальними – не погоджуватися на оформлення "європротоколу", якщо є хоча б найменші сумніви в доброчесності іншої сторони або в законності використання цього механізму.
І в разі найменших підозр – викликати поліцію", – резюмував Берназюк.
Що відбувається після оформлення "європротоколу"
Після оформлення "європротоколу" страхові компанії отримують дані про ДТП та запускається процедура врегулювання.
Протягом 10 днів після отримання повідомлення, страхова повинна провести огляд пошкодженого авто.
"З 2025 року страховики можуть спрямовувати пошкоджене авто на ремонт до партнерської СТО зі свого погодженого переліку.
Саме ремонт, а не грошова виплата, тепер є базовою формою компенсації", – пояснив заступник начальника департаменту врегулювання збитків страхової компанії "ІНГО" Володимир Сенченко.
Якщо власник авто погоджується на ремонт, то страхова компанія самостійно комунікує з обраним СТО і оплачує вартість ремонту напряму.
Водій може відмовитись від запропонованого СТО у письмовій формі.
Тоді страхова виплатить компенсацію на банківський рахунок.