Олексій Колєсніков: квест — інтелектуальна гра, яка може стати успішним бізнес-проєктом
29.05 13:07 | Економічна правда
Історія квестів починається наприкінці XX століття.
Квест — це інтелектуальна гра, яка змушує гравців розв’язувати загадки, приймати рішення та діяти в команді.
Квести створюють особливу атмосферу, занурюючи людей у нові світи.
Вони можуть бути засновані на сюжетах книг чи фільмів або бути абсолютно авторськими, з різноманітними тематиками, навіть фантастичними — наприклад, подорож у космос.
Квести стають не лише популярною розвагою, а й перспективним бізнес-напрямком.
Про те, як перетворити квест на успішний бізнес-проєкт, ми поговорили з Олексієм Колєсніковим — засновником одного з найуспішніших квестів України "Поворот не туди" (група "Елізіум-квест").
- Олексію, перше питання: чому квести?
- Одразу хочу сказати, що я родом з сім’ї кадрових моряків.
Кілька поколінь моїх рідних пов’язані з морем.
Мій батько до цього часу працює у суднохідній компанії.
Отже, для мене після школи не було питання щодо подальшої освіти та вибору професії.
Я поступив та закінчив Одеську морську академію, навіть сходив кілька разів у рейс.
Досить швидко зрозумів, що мене цікавить інша сфера.
Мене зацікавила можливість не тільки самому побудувати бізнес з нуля, але зробити цей бізнес максимально пізнавальним.
Саме тому я почав вивчати тему квестів.
Це про відпочинок, але зовсім інший – якісний відпочинок, який дає тобі не тільки сильні емоції, але й примушує думати, читати, розвиватися.
Якщо говорити, про досить таку молоду історію квестів, то не можна сказати напевно, хто саме став прабатьком сучасних поколінь квест-румів.
Подейкують, що перші кімнати з’явилися в Румунії, хто схильний вважати, що вперше таку розвагу запропонували в азійських країнах, а деякі та зовсім вважають, що квест-кімнати – прямі спадкоємці всесвітньо відомого "London Dungeon".
Так ми живемо в часи штучного інтелекту та віртуальної реальності.
Але ж є не тільки комп’ютер.
Є можливість грати, отримувати позитивні емоції, не сидячи за комп’ютерним столом.
В реальності гравець стає головним героєм, а не керує цим персонажем за допомогою кнопок на джойстикові.
І щоб пройти сюжетну історію, йому з друзями необхідно вирішити набір загадок, і знайти заховані речі, які допомогли б йому досягти кінцевої мети.
У перших квестах ця мета була виходом із кімнати.
Квести – це інноваційне та неймовірне явище.
Ще одне: квести – це про можливість дружити, довіряти, думати командою.
Адже квест – це командна гра.
Від злагодження команди залежить успіх.
І в цьому також дуже велике соціальне значення квестів.
Ми повертаємо людей один до одного, показуємо їм ціну дружби, ціну командної роботи.
– Олексію, як виглядав шлях від ідеї до реалізації вашого бізнес-проєкту?
— Перший квест я відкрив у 2017 році.
Для Одеси це була новинка, адже тоді ринок квестів в Україні тільки починав розвиватися.
На той час уже працювали кілька квестів у Києві, Львові, Дніпрі та Одесі, але вибір був досить обмежений.
Щоб зрозуміти, як працює цей бізнес, я відвідав усі квест-кімнати в Одесі та деякі в інших містах.
Проаналізував сильні й слабкі сторони конкурентів і побачив можливості для створення продукту, який виділятиметься.
Моя мета була амбітною: створити технологічний, емоційний та незабутній квест, який би перевищував очікування клієнтів.
Моя команда — це друзі, з якими я виріс.
Я почав створювати квест з нуля, працюючи у гаражі батька.
Моєю фінансовою базою стали заощадження, які я накопичив під час роботи у флоті.
Якщо ж говорити про етапи розвитку проєкту, то можна чітко виділити кілька етапів.
1.
Оформлення бізнес-ідеї.
Це шлях від розуміння, що я міг би зробити щось набагато краще, ніж ті квести, що вже працюють, до самого проєкту квест-руму.
2.
Розробка сценарію.
Я створив оригінальний сюжет, який поєднує логічні завдання, інтерактивні елементи й несподівані повороти.
Сценарій має тримати гравців у напрузі до самого кінця.
3.
Пошук і оренда приміщення.
Приміщення має бути зручним, відповідати технічним вимогам і безпековим стандартам.
4.
Ремонт і декор.
Квест-кімнати повинні мати унікальний дизайн, який відповідає сюжету.
Наприклад, якщо це історія про космічний корабель, приміщення має передавати атмосферу майбутнього.
5.
Закупівля обладнання.
Для мого квесту була використована сучасна електроніка: датчики руху, механічні елементи, звукові й світлові ефекти.
Це дозволило створити унікальний ігровий досвід.
6.
Розрахунок витрат і інвестицій.
Було складено перелік основних статей витрат: оренда приміщення, ремонт, купівля реквізиту, оплата праці, витрати на маркетинг.
Це дозволило оцінити, скільки грошей потрібно для запуску проєкту.
– Як вам вдалося залучити фінансування для реалізації проєкту?
— На старті я вирішив обійтися без сторонніх інвесторів.
Це був ризикований, але виправданий крок, адже я хотів повністю контролювати процес створення квесту.
Мене дуже підтримали батьки, які не тільки повірили в мою ідею, але й надихали мене на творчість.
Крім того, я з командою вирішили зекономити на тих речах, які могли зробити самостійно.
Наприклад, власноруч облаштовували приміщення, монтували техніку та створювали декорації.
– Які виклики постали перед вами під час реалізації бізнес-проєкту?
— Організація квест-кімнати — це не лише творчість, а й велика відповідальність.
По-перше, необхідно було враховувати всі вимоги безпеки: пожежна безпека, надійність електромереж, комфорт для гравців.
Я консультувався з фахівцями, щоб усе відповідало нормам.
По-друге, я зіштовхнувся з браком досвіду в управлінні проєктом.
Довелося вчитися "на ходу": розбиратися у маркетингу, переговорах, взаємодії з клієнтами.
Окремим викликом стала реклама.
На початку бюджет проєкту був обмежений, тому використовував безоплатні методи просування: соціальні мережі, сарафанне радіо, співпрацю з блогерами.
– Що дозволило вам досягти успіху?
— Головний секрет — це унікальність.
Я створив квест, який дарує людям незабутні емоції.
Це стало можливим завдяки оригінальному сюжету, технологічному оснащенню й деталізованим декораціям.
Не менш важливою моя команда.
Мої друзі не тільки повірили в мене, вони захотіли зя мною працювати, створювати унікальний продукт.
Також акцент я зробив на аналізі ринку.
Були ретельно вивчені вподобання клієнтів, та адаптовані пропозиції до їхніх потреб.
Наприклад, я швидко зрозумів, що корпоративний сегмент (тімбілдинги) має величезний потенціал, і почав активно співпрацювати з компаніями.
– Що б ви порадили тим, хто хоче створити власний квест?
— Насамперед треба бути готовим до великих зусиль.
Квест-кімната — це не тільки про творчість, але й про чітке планування, роботу з командою й постійний розвиток.
Ось основні кроки, які я раджу врахувати:
Ретельно вивчіть ринок.
Дізнайтеся, які формати квестів популярні у вашому регіоні, що пропонують конкуренти.
Створіть унікальний продукт.
Гравці мають отримати досвід, який вони не знайдуть в інших місцях.
Складіть чіткий бізнес-план.
Визначте всі витрати, терміни окупності й етапи розвитку проєкту.
Подбайте про безпеку.
Це не лише вимога законодавства, а й запорука довіри клієнтів.
Інвестуйте в маркетинг.
Навіть найкращий продукт потребує правильної реклами.
Квести — це не просто гра, це можливість подарувати людям емоції, які залишаться з ними на все життя.
І якщо ви готові вкладати у свій проєкт час, зусилля й душу, успіх обов’язково прийде.