Міста України: захід — промисловий, а схід — без інвестицій?

05.12.2023 11:55 | Укррудпром

lb.ua, 4 грудня 2023. Опубликовано 17:16 04 декабря 2023 года До лютого 2022 року міста Східної України навіть за кілометри від тимчасово окупованих територій жили в економічній реальності, яку заклали багато десятиліть тому. Вугільні шахти, металургійні гіганти, горизонтальна інтеграція з підприємствами, зокрема на території держави-агресора.

Очевидно, жодні плани відновлення не повинні повернути саме такий статус-кво. Яке ж тоді майбутнє потрібно планувати? Як? 

Попри всі катастрофічні руйнування Європи після Другої світової війни, в одному авторам Плану Маршалла було простіше, ніж нам зараз. Повна капітуляція гітлерівської Німеччини відкривала половину континенту для інтеграції та побудови нового економічного простору без кордонів — що й зробили і що ми зараз знаємо як Європейський єдиний ринок, Зону євро та Шенгенську зону.

Якщо судити із заяв наших союзників, навіть найоптимістичніші з них серйозно не розраховують на тотальну військову поразку й безумовну капітуляцію росії. І, відповідно, не готуються саме до такого сценарію завершення війни. І навіть якби його реалізували, якби в Кремлі покаялися й у повному обсязі підписали угоду про репарації, віддали б усіх воєнних злочинців під суд, особисто Путін поїхав би в наручниках до Гааги — навіть тоді важко уявити, що відновлення зруйнованих українських регіонів спланують, зважаючи на тісну економічну інтеграцію з росією.

Чому про це взагалі йдеться? Істотну й найбільш зруйновану частину України — те, що називають “промисловим Сходом” — перепланували чи збудували в минулому столітті під потреби СРСР. Мономіста, які формували навколо величезного “містоутворювального” заводу, — економічно ризиковане рішення. На жаль, вони стали депресивними ще до того, як прийшла ринкова економіка. Що робити з такими містами після того, як армія російських загарбників розбомбила завод, обстрілами перетворила житлову забудову на руїни, змусила городян втікати до інших регіонів чи країн?

Фото: EPA/UPG

Зруйнований металургійний комбінат “Азовсталь”, Маріуполь, 7 грудня 2022 р.

Це питання економічної доцільності, а не лише повернення міста до того вигляду й стану, у якому воно було до початку повномасштабного вторгнення. Чи є сенс відновлювати в колишньому вигляді порти Азовського моря, якщо вони навіть у середньостроковій перспективі навряд чи перевантажуватимуть товари до росії та з росії? Яке майбутнє в машинобудівних гігантів Донбасу, якщо їх доведеться відбудовувати після обстрілу, але з урахуванням економічної та кліматичної реальності першої половини ХХІ століття?

Анатолій Амелін, співзасновник і директор економічних програм Ukrainian Institute for the Future, вважає, що Україні потрібно концептуально визначитися з економічними векторами: “Перш ніж братися за відродження зруйнованої економіки, держава повинна мати національну стратегію, яка дасть розуміння, зокрема, що саме вона має намір підтримувати. Не йдеться про те, що в Маріуполь повинна повернутися Азовсталь, а в Краматорську обов"язково мусять бути машинобудівні заводи масштабу НКМЗ і СКМЗ. В Україні історично склалася регіональна спеціалізація, коли на Полтавщині розвинена агропереробна промисловість, на півдні — рекреаційна галузь, а Донбас — це металургія та машинобудування. Держава має діяти на рівні цих регіональних кластерів, але рішення про те, щоб побудувати Азовсталь наново, має приймати власник Азовсталі на підставі економічних міркувань. Державі корисніше зацікавити й залучити світові бренди відкрити підприємства в Україні. За кластерним принципом створити умови, коли світові лідери у своїх нішах вирішили інвестувати у відкриття своїх виробництв”.

Олена Шуляк, голова Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, а також очільниця політичної партії “Слуга народу”, каже ще прагматичніше: “Перед тим, як розпочинати роботу над плануванням відбудови міста, потрібно проаналізувати стан громади, перш за все економічну ситуацію. Ми бачимо, що частина бізнесу переїхала з таких територій і частина не повернеться, якісь підприємства закрилися. Це треба враховувати, щоб не сталося так, що у відбудованому місті немає стійкої економіки й робочих місць”.

Фото: facebook/Олена Шуляк

Однак відродження, подолання руйнувань війни має ще й емоційний бік. Не тільки для українців, які — якщо волітимуть повернутися — хотіли б побачити щось відносно звичне. Адже повторимося: кожне місто мало якусь специфіку. Але чим буде Маріуполь без Азовсталі? Чи, скажімо, Бахмут без Заводу шампанських вин?

На думку Анатолія Амеліна, це не питання, яке вирішують за допомогою емоцій: “Навіть після повного витіснення з України російських загарбників і повернення до міжнародно визнаних кордонів Маріуполь залишатиметься в районі, ризикованому для масштабних інвестицій. Можливо, для безпеки нам потрібно буде створити буферну зону на російській території. Але металургію Маріуполя закладали півтора століття тому — з розрахунку на доступні тоді родовища руд і вугілля. Які зараз аргументи для власників Азовсталі відбудувати її в попередньому вигляді саме в Маріуполі, а не перенести виробництво ближче до Дніпра, де тепер основні родовища й інфраструктура? Маріуполю краще залишатися рекреаційним містом, розвиватися як курорт і культурний центр”.

Олена Шуляк перерахувала зруйновані міста Донбасу, про які немає виразної думки, як їх відновлювати і чи відновлювати взагалі: Сєвєродонецьк, Попасна, Рубіжне, Щастя, Кремінна, Волноваха, Вугледар, Мар"їнка, Лиман, Соледар і Бахмут. Хоча для Бахмута і зробила виняток як “знакового міста”, яке варто відновити за всяку ціну.

Фото: ЕРА/UPG

Вулиця Бахмута.

Якщо найближчі до кордоніна росії міста довгостроково залишаться під ризиком нападу, чи не означає це, що вони стануть хронічно економічно депресивними? Чи є державі сенс розвивати інфраструктуру й вкладатися в людський капітал, якщо серйозні приватні інвестиції в Маріуполі, Бердянську чи у Вугледарі під сумнівом? Чи піде великий бізнес до міст, мінімально відбудованих? І навіть якщо припустити, що компанії здатні організувати підвищення кваліфікації місцевих жителів під потреби своїх виробництв, вони навряд чи зводитимуть цілі міста під ці свої потреби. Або запускатимуть масштабні стратегічні проєкти.

Очевидно, хоч би як старалася держава, умовний Intel ще років двадцять навряд чи ризикуватиме інвестувати мільярди, щоб побудувати в нас мікропроцесорну фабрику, чи не так?

“Ні, не так, — стверджує Анатолій Амелін. — У світі багато прикладів міст, які зростали навколо приватних підприємств, а український бізнес уже зіткнувся з необхідністю брати на себе функції держави й забезпечувати своєму персоналу навчання. Якщо для бізнесу складаються сприятливі умови, немає причин, які не давали б фінансувати житло в місті, що відроджується, або, наприклад, університет — щоб готувати кадри. Хоча, можливо, це буде радше середня спеціальна освіта й коледж. Те саме з високотехнологічними бізнесами й великими інвестиціями. Їх визначає світова кон"юнктура. Ми зараз бачимо, як розвинені країни й корпорації з об"єктивних причин вкладають десятки мільярдів доларів, щоб побудувати нові фабрики з виробництва мікропроцесорів у регіонах світу, де їх історично не було і де є свої проблеми й ризики — як, наприклад, в Індії”.

Фото: espreso.tv

Анатолій Амелін

Індія претендує на те, щоб замінити або доповнити Китай як “глобальну фабрику”, і до того ж має колосальний внутрішній ринок. Чим ми можемо зацікавити міжнародні корпорації? Чи існують умови, за яких “містоутворювальні” підприємства Східної України збудують Apple, Intel, Tesla чи Volkswagen? У відповідь Анатолій Амелін наводить приклад економічної програми Ірландії, яка за двадцять років — із середини 1990-х — привела до країни європейські хаби й виробничі заводи Apple, IBM, Intel, HP, дослідні центри й фабрики основних фармацевтичних корпорацій і суттєву частину фінансових компаній. І це зробили, поєднавши сприятливу податкову й регуляторну політику, близькість до Європи й людський потенціал Ірландії. 

Критерії, які аж ніяк не виглядають нереалістичними і для України.

Тоді головне питання — ми відштовхуємося від обіцянок відбудувати міста приблизно в колишньому вигляді? Чи які альтернативні сценарії? Якщо перше — які гарантії, що городяни повернуться й житимуть, як раніше, а власники заводів випускатимуть те, що випускали до війни? Продовжимо розмову в наступному матеріалі тематичної серії.

Фото: Facebook / НКМЗ

Новокраматорський машинобудівний завод

Євген АЛЕФІРЕНКО

Додати коментар

Користувач:
email:





Market correction,
Stocks fall and investors fret,
Value seekers pounce.

- Fin.Org.UA

Новини

09:00 - В Україні за час великої війни вантажівок купили більше, ніж за всі роки незалежності
08:30 - "Відсотки на свята": який депозит вигідно зараз відкривати
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 15.12.2025
05:00 - Все як вдома. Що змінять для мільйонів українців нові правила роумінгу з ЄС?
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
18:00 - Волл-стріт відчуває, що "бульбашка ШІ" надувається – і готується до "вибуху"
17:05 - Volkswagen готується до першого закриття виробництва в Німеччині за 88 років
16:05 - ЄС посилить боротьбу з "дуже небезпечними" китайськими посилками
14:58 - Зеленський: Україна добивається $45 мільярдів підтримки від партнерів наступного року
13:50 - Суд "не вигнав" з київської землі фірму, яка за 19 років не змогла побудувати спорткомплекс
12:40 - Суд наказав "Центренерго" виплатити Держагентству резерву 11 мільйонів за вугілля
11:34 - На Одещині енергетики повернули світло для 100 000 родин після удару московія
10:32 - Сотні тисяч сімей залишаються без світла у семи областях – Зеленський
10:00 - Кабмін вирішив докапіталізувати "Укрфінжитло", яке реалізує програму "єОселя"
09:10 - Сьогодні, 14 грудня, ми віддаємо шану ліквідаторам аварії на Чорнобильській АЕС
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 14.12.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
18:45 - московія атакувала цивільне судно з українською олією
18:40 - Олександр В’язовченко на Одещині: всі служби працюють для ліквідації наслідків російської атаки і повернення електропостачання споживачам
17:57 - Україна в січні-листопаді скоротила експорт залізної руди
17:16 - Набули чинності санкції України проти 700 суден – Зеленський
16:55 - Одещина після атаки московія: у ОВА розповіли про забезпечення мешканців водою
16:00 - У Криму знову бракує палива на АЗС – ЗМІ
15:10 - Під час нічної атаки росіян ЗАЕС була відключена від енергосистеми
13:55 - НБУ випустив пам'ятну монету "Magura"
13:00 - "Укрзалізниця" повідомила, коли Камишін вийде з наглядової ради
12:25 - Україна перевищила торішні темпи експорту зерна
11:15 - Внаслідок атаки московія у порту Одеси загорілися зерносховища – Мінрозвитку
11:00 - "Укрзалізниця" повідомила про зміни руху поїздів після атак московія
10:35 - Міненерго повідомило, які області знеструмлені внаслідок атаки московія


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32532
Австралійський долар28.1136
Така0.34515
Канадський долар30.655
Юань Женьміньбі5.981
Чеська крона2.0409
Данська крона6.6224
Гонконгівський долар5.4191
Форинт0.128816
Індійська рупія0.46665
Рупія0.0025346
Новий ізраїльський шекель13.1584
Єна0.27035
Теньге0.080944
Вона0.028572
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.3009
Мексиканське песо2.3379
Молдовський лей2.4818
Новозеландський долар24.4976
Норвезька крона4.173
Саудівський ріял11.245
Сінгапурський долар32.6576
Донг0.0016038
Ренд2.502
Шведська крона4.5432
Швейцарський франк53.007
Бат1.33765
Дирхам ОАЕ11.4884
Туніський динар14.4603
Єгипетський фунт0.8876
Фунт стерлінгів56.4213
Долар США42.1936
Сербський динар0.4215
Азербайджанський манат24.8168
Румунський лей9.7171
Турецька ліра0.9882
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.6584
Болгарський лев25.2914
Євро49.4678
Ларі15.6551
Злотий11.7143
Золото182572.97
Срібло2705.39
Платина74100.4
Паладій64262.96

Курси валют, встановлені НБУ на 15.12.2025