Як законодавство стримує реформу приватизації

17:30 | Економічна правда. Колонки

Навіть під час війни.
Чекати "кращих часів" – не вихід, адже українська економіка має сьогодні стати максимально ефективною, як ніколи.
А ще маємо мінімізувати можливості для неправомірного впливу на значний економічний сектор, що резонує на всю систему відносин в державі.
До того ж статистика свідчить, що приватизація має значні фінансові показники й сьогодні: попит, довоєнний рівень конкуренції та ринкові ціни, що зростають в ході торгів. На відміну від всіх західних економік світу та й навіть більшості країн Східної Європи, в Україні у повній державній та комунальній власності досі залишаються тисячі активів: від заводів економічних гігантів на грані банкрутства, державних компаній-монополій і фінансових установ до сотень тисяч об"єктів нерухомості, санаторіїв, стадіонів, недобудов. Чим довше ми будемо відкладати рішучий крок до роздержавлення та повноцінного переходу на умови ринкової економіки, – тим довше знаходитимемось у замкненому колі накопичення боргів, ризиків та скандалів. Так, в Україні (згідно з даними Політики державної власності), станом на 1 січня 2024 року налічується 2995 державних підприємств, з яких 30% (896 суб"єктів) провадять господарську діяльність, 57% (1713) її не провадять і 13% (386) не надають інформацію про свою діяльність. Протягом 2023 року кредиторська заборгованість суб"єктів господарювання державного сектору економіки зросла з 881,3 млрд грн до 1,013 трлн грн. Що зробити для якісного переходу Необхідно провести тріаж державних компаній та розділити їх на категорії, з яких: Більшу частину державних компаній приватизувати, тим самим залучивши кошти до бюджетів, а об"єкти передати для їх подальшого розвитку українським та міжнародним підприємцям.
Саме приватний бізнес має ресурс вкладати реальні кошти в об"єкт, проводити його модернізацію, погасити багаторічні борги, насамкінець виплатити людям зарплати, що не сплачувались. Частину держкомпаній, за якими крім боргів не лишилось нічого і приватизація яких не успішна чи безперспективна – ліквідувати, не жалкуючи. Щодо великих держкомпаній, що здійснюють важливу соціальну чи стратегічну функцію – лишити державну частку, зокрема з контрольним пакетом акцій, а на міноритарну частку – залучити стратегічних інвесторів, що будуть втілювати найкращі практики та зможуть дати нове життя цим компаніям. Насамкінець, окремо визначений перелік критичних підприємств, зокрема оборонної сфери, залишити поки під забороною приватизації, як мінімум до закінчення періоду військового стану. По суті, давно потрібно наважитись на свою "шокову терапію", як це у свій час зробила Польща у вигляді Плану Бальцеровича. Як польський досвід "шокової терапії" допоможе Україні Україні, яка шукає шлях до швидкого відновлення та економічного зростання, варто згадати польський досвід – "шокову терапію", або План Бальцеровича, 1990 року.
Це була радикальна програма блискавичного переходу від планової до ринкової економіки.
Головний секрет її успіху полягав у швидкості та безкомпромісності дій: Бліц-приватизація.
За два роки до корпоративного сектору перейшло 45% промисловості.
Держава не розтягувала процес, а рішуче переводила активи в приватний сектор. "Живі" гроші.
Продаж відбувався виключно за готівку на відкритих аукціонах, які транслювалися по телебаченню.
На відміну від ваучерних схем у сусідніх країнах, Польща одразу вимагала реального капіталу. Ліквідація неефективності.
Держава припинила підтримувати неефективні підприємства, скасувавши пільгові позики та дотації.
Це дозволило неефективним підприємствам банкрутувати, очищаючи ринок. Магніт для інвесторів.
Були негайно скасовані всі обмеження на іноземний капітал, запроваджені податкові пільги та створені спеціальні економічні зони.
Метою було не просто продати, а залучити стратегічні інвестиції та технології. Читайте також Як правильно закрити шахти На перший погляд, попереду в українських політиків, економістів та фінансистів чимало роботи для створення та реалізації українського варіанту Плану Бальцеровича.
Водночас багато вже зроблено, а саме: Урядом затверджено сучасну дорожню карту реформи – Політику державної власності.
Згідно з документом частка державного сектору у структурі економіки України підлягає зменшенню відповідно до цілей Плану України, розробленого з метою реалізації ініціативи ЄС Ukraine Facility, запровадженої Регламентом (ЄС) Європейського Парламенту та Ради (ЄС) (йдеться про розділи II-IV Політики). Сучасна і прозора інфраструктура електронних аукціонів "Прозорро.Продажі", що застосовуються при приватизації.
Вони проходять онлайн і будь-хто можете переглядати хід торгів в режимі реального часу, або долучитись до змагання за лот.
Не потрібно знати "правильних" людей, щоб взяти участь в купівлі об"єкта, що зацікавив, а громадськість має повну та відкриту інформацію щодо ходу торгів та переможця. Ваучерів давно не існує, продаж можливий лише за живі кошти в безготівковому вигляді, що перераховуються переможцем аукціону на бюджетний (казначейський) рахунок. Юридичні гарантії захисту покупця приватизації, що об’єкт не заберуть назад з політичних, юридичних чи інших причин ("статус добросовісного набувача" згідно з Цивільним кодексом). Можливість сплачувати за об"єкт приватизації кредитними (залученими) коштами. Іноземні компанії та інвестори мають право безперешкодно брати участь у приватизації (зокрема, заходячи своєю юридичною особою, без необхідності отримання українського податкового номера), а також мають право закласти в договір вирішення спорів у міжнародному арбітражі. Головні перешкоди для ефективної економіки в розрізі приватизації та не тільки Величезна кількість заборон на приватизацію у всіх можливих сферах.
Справжнім рудиментом для економічного відновлення залишається не так відсутність інвесторів, як інституційний блокадний список заборон на приватизацію.
Проблема має системний характер і охоплює кілька ключових сфер. Під юридичним щитом заборон на приватизацію знаходяться не лише практично всі великі державні компанії та монополії, але й тисячі об"єктів, що роками не використовуються – зокрема, йдеться про будівлі на балансах освітніх, медичних та наукових установ. Деякі з них можуть десятиліттями руйнуватись, не виконуючи своїх функцій, або ж використовуватись в сіру, але їх продаж і навіть оренда на прозорих засадах, категорично заборонені законом. Читайте також Мільярдні доходи та нові підходи.
Якою була приватизація у 2024 році Відсутній юридичний механізм часткової приватизації, заблокована варіативність продажів.
По суті, чинним законодавством не передбачений чіткий механізм часткової приватизації стратегічних компаній.
Це унеможливлює залучення міноритарного стратегічного інвестора, який міг би купити частку та забезпечити необхідну модернізацію компанії без повної втрати державного контролю. Крім того, приватизація великих проблемних об"єктів обмежена через заблоковану варіативність аукціонів – немає можливості використовувати аукціони зі зниженням ціни чи голландські аукціони, необхідні для продажу непопулярних активів. Мораторій на стягнення майна державних підприємств.
Нарешті, найбільш руйнівний фактор – це безліч мораторіїв, що діють стосовно державних компаній, зокрема на стягнення майна державних підприємств. Коли держкомпанія не виконує зобов"язань перед приватним бізнесом, не сплачує за виконаними контрактами, судове рішення залишається порожнім звуком, оскільки стягнення на її майно заборонене законом.
Це створює величезне викривлення конкуренції, суперечить європейським нормам і, за оцінками експертів, лише погіршує фінансове становище самих держкомпаній. Читайте також Що робити з держмайном або про важливу Перемогу, яка лишилась непоміченою Проблема із підготовкою об"єктів до приватизації.
Майже кожна міжнародна організація, що опікується питаннями економіки, потенційний інвестор чи експерт скаже про проблему із підготовкою великих проблемних об"єктів до приватизації та проведенням повного due diligence (детальна незалежна перевірка компанії перед угодою). На жаль, у держави немає ресурсу ні фінансового, ні операційного для виконання такого плану завдань.
Однак шукати варіанти вирішення потрібно, якщо ми хочемо бачити міжнародних інвесторів розвинутих країн серед потенційних покупців. При цьому, вже є готові законопроєкти, що можуть суттєво покращити ситуацію та зняти хоча б частину проблем.
Це наступні законодавчі ініціативи, зареєстровані під номерами: №4020 (для запровадження механізму часткової приватизації); №13620 (для пришвидшення та лібералізації приватизації загалом, розблокування варіативності аукціонів, зокрема аукціонів зі зниженням цін); №11139 (для поступового зняття мораторію на стягнення майна державних підприємств); №13498 (для стимулювання державних і комунальних установ з передачі надлишкової нерухомості та звільнення їх від оподаткування в разі швидкої приватизації). Прийняття цих законопроєктів парламентом в сукупності зі злагодженою та проактивною роботою Кабміну та Фонду державного майна, можуть вже суттєво наблизити нас до окресленої мети. Наостанок, кожна історія доводить – чарівної пігулки не існує.
Те, що ми, як країна, відкладали десятиліттями, – потрібно зробити сьогодні задля нашого ж майбутнього.

Додати коментар

Користувач:
email:





Crypto boom or bust,
Digital coins in demand,
Bitcoin mania.

- Fin.Org.UA

Новини

19:30 - На OpenAI подали в суд за нібито сприяння вбивству і самогубству
19:02 - НАЗК виявило схеми незаконного виведення земель з комунальної власності Києва
18:44 - Миколаївський водогін: компанія Шкіля отримає ще мільярд на додаткові роботи
18:20 - Зеленський розповів про перспективи підвищення зарплат військовослужбовцям
18:17 - Disney інвестувала 1 мільярд доларів в OpenAI
18:01 - Зеленський розкрив деталі переговорів щодо ЗАЕС
18:00 - У листопаді зростання ВВП прискорилося – Мінекономіки
17:58 - 12 грудня графіки відключення світла діятимуть усю добу: обсяги все ще невідомі
17:53 - Коментар Національного банку щодо рівня інфляції в листопаді 2025 року
17:51 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро на п'ятницю 12 грудня
17:35 - Російські активи рано чи пізно будуть використані для кредиту Україні – чиновник Бельгії
17:30 - Як законодавство стримує реформу приватизації
17:25 - На Херсонщині за час війни пошкоджено 1600 багатоповерхівок
17:18 - Чи зобов’язаний орендар земельної ділянки надавати до органу ДПС копію договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності?
17:14 - До уваги юридичних осіб – платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки!
17:13 - Строки сплати податкового зобов’язання юридичними особами – платниками єдиного податку четвертої групи
17:12 - Вихід з ладу спеціалізованого РРО для АЗС: яким чином проводяться розрахунки?
17:10 - Внесення змін до Повідомлення за ф. № 20-ОПП у разі зміни відомостей про об’єкт оподаткування, у тому числі зміни його призначення
17:08 - У які терміни після виникнення податкового боргу проводиться опис майна, на яке поширюється право податкової застави?
17:06 - Чи застосовується відповідальність до платника, який після отримання повідомлення про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки не з’явився у визначений час до контролюючого органу з документами для проведення такої перевірки?
17:05 - Мобілізований ФОП скористався правом не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе: подання ліквідаційної звітності
17:05 - За рекламу казино на сайті Finprom PlayCity оштрафував на 4,8 мільйона
17:04 - Про особливості складання РК з метою приведення показників ПН у відповідність із показниками митної декларації після завершення операції з вивезення товарів
17:02 - Яка відповідальність передбачена за неподання звітності через дротові або бездротові канали зв’язку?
17:01 - Мінекономіки спростувало інформацію про миттєве скасування відстрочки для військовозобов'язаних
17:00 - ФОПи – платники збору за місця для паркування транспортних засобів поповнили місцеві бюджети Дніпропетровщини майже на 6,9 млн гривень
16:59 - Дніпропетровщина: за понад два місяці роботи в Офісі податкових консультантів суб’єкти звернень отримали 2 713 консультацій
16:58 - Від платників транспортного податку до місцевих бюджетів Дніпропетровщини надійшло понад 21,1 млн гривень
16:55 - Бізнес Дніпропетровщини спрямував до загального фонду держбюджету понад 5,8 млрд грн податку на прибуток підприємств
16:53 - Продуктивне і дієве партнерство


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32573
Австралійський долар28.1363
Така0.34573
Канадський долар30.6386
Юань Женьміньбі5.9897
Чеська крона2.0445
Данська крона6.6294
Гонконгівський долар5.4319
Форинт0.128659
Індійська рупія0.46785
Рупія0.0025346
Новий ізраїльський шекель13.1685
Єна0.27171
Теньге0.0812
Вона0.028728
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.2879
Мексиканське песо2.3259
Молдовський лей2.4864
Новозеландський долар24.5728
Норвезька крона4.1888
Саудівський ріял11.265
Сінгапурський долар32.693
Донг0.0016054
Ренд2.4959
Шведська крона4.5718
Швейцарський франк53.079
Бат1.33178
Дирхам ОАЕ11.5098
Туніський динар14.4673
Єгипетський фунт0.8894
Фунт стерлінгів56.5939
Долар США42.2721
Сербський динар0.42178
Азербайджанський манат24.863
Румунський лей9.728
Турецька ліра0.9919
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.7633
Болгарський лев25.3051
Євро49.5154
Ларі15.6604
Злотий11.7126
Золото178368.82
Срібло2631.88
Платина70683.18
Паладій62238.06

Курси валют, встановлені НБУ на 12.12.2025