Європейське регулювання ринків капіталів: ключові оновлення жовтня 2025 року

10:30 | Fin.Org.UA

MiFID III / MiFIR II: друга заява ESMA про перехідний період

10 жовтня 2025 року Європейське управління з цінних паперів та ринків (ESMA) опублікувало другу заяву щодо застосування оновлених положень MiFID II та MiFIR після законодавчих змін, прийнятих у 2024 році. Перша заява була опублікована у березні 2024 року, і друга заява доповнює попередні роз’яснення.​

Ключові положення заяви ESMA:

Учасники ринку зобов’язані дотримуватись оновлених положень MiFID II/MiFIR незалежно від можливих затримок у прийнятті делегованих та імплементаційних актів Європейською Комісією. Як загальне правило, переглянуті положення MiFID II застосовуються після їх транспозиції в національне законодавство.​

ESMA надала практичні рекомендації щодо:

  • Товарних деривативів та дериватів на квоти викидів — управління позиціями та звітність про позиції​

  • Режиму систематичних інтерналізаторів (SI) — оновлені вимоги до котирувань​

  • Механізму одинарного обмежувача обсягів (Single VCM) — заміна подвійного механізму​

  • Оновлених правил прозорості для облігацій, структурованих фінансових продуктів, квот на викиди та акцій​

ESMA також опублікувала оновлену версію свого керівництва з прозорості торгівлі до та після здійснення угод.​

Член держав має транспонувати Директиву MiFID III до 28 вересня 2025 року.​

Одинарний обмежувач обсягів (Single VCM): нова ера обмежень торгівлі

У жовтні 2025 року ESMA запровадила перехід від подвійного механізму обмеження обсягів (DVCM) до одинарного обмежувача обсягів (Single VCM) відповідно до змін, внесених оглядом MiFIR.​

Новий VCM обмежує 7% обсягу торгівлі за reference price waiver у ЄС порівняно із загальним агрегованим обсягом торгівлі в ЄС за останні 12 місяців для кожного акційного та equity-like фінансового інструменту. Якщо ліміт перевищено, торгові майданчики повинні призупинити використання waiver для відповідного інструменту на період трьох місяців.​

Торгові майданчики повинні базувати своє рішення про призупинення на даних, опублікованих ESMA на спеціальній сторінці VCM. Перша публікація результатів розрахунків відбулася 9 жовтня 2025 року.​

Для зменшення навантаження на звітність, майбутні розрахунки VCM базуватимуться на даних звітності про транзакції, зібраних національними компетентними органами (NCA). Система звітності DVCM буде виведена з експлуатації у січні 2026 року.​

Пруденційні вимоги для інвестиційних фірм: рекомендації EBA та ESMA

15 жовтня 2025 року Європейський банківський орган (EBA) та ESMA опублікували спільний звіт з технічними рекомендаціями для Європейської Комісії щодо пруденційної системи в Investment Firms Regulation (IFR) та Investment Firms Directive (IFD).​

EBA і ESMA пропонують обмежити суттєві зміни до системи, яка довела свою ефективність, як підтвердили відгуки стейкхолдерів під час спільних консультацій. Звіт висвітлює сфери, де вирівнювання з банківською системою буде корисним, та ідентифікує потребу покращити визначення, методології розрахунків та моніторинг порогових значень.​

CRR3: нова ера капітальних вимог для банків

1 січня 2025 року набрав чинності Capital Requirements Regulation III (CRR3) в Європейському Союзі. Це одна з найбільш значних змін у банківському регулюванні ЄС за останні роки, що імплементує фінальні елементи Basel III.​

Ключові нововведення CRR3:

Output floor (обмеження виходу) 72,5%. Обмеження встановлює, наскільки банки можуть знизити капітальні вимоги, використовуючи внутрішні моделі, забезпечуючи більшу послідовність між інституціями.​

Ринковий ризик і FRTB. Хоча інституції продовжують використовувати поточні методології (до FRTB) для розрахунку власних вимог до капіталу для ринкового ризику згідно з CRR2, багато інституцій виконують розрахунки FRTB паралельно для підготовки до переходу.​

Перегляд операційного ризику. Новий Standardised Approach (SA-OR) замінює попередні методології, зменшуючи варіативність у капітальних вимогах.​

Коригування кредитного ризику. Зміни до Standardised Approach (SA-CR) та моделей Internal Ratings-Based (IRB) накладають суворіші правила щодо ваг ризику, обробки забезпечення та класифікації експозицій.​

Перша звітність за новими вимогами CRR3 для коефіцієнтів платоспроможності та левериджу була відкладена з 12 травня 2025 року до 30 червня 2025 року.​

Реформа сек’юритизації в ЄС: спрощення та стимулювання

17 червня 2025 року Європейська Комісія опублікувала законодавчий пакет щодо реформи системи сек’юритизації в ЄС. Пропозиції включають зміни до EU Securitisation Regulation, Capital Requirements Regulation (CRR) для банків, Liquidity Coverage Ratio (LCR) Delegated Regulation та Solvency II Delegated Regulation.​

Ключові зміни законодавчого пакету:

Скорочення полів звітності щонайменше на 35%. Зменшення операційних витрат для емітентів та інвесторів через спрощення вимог due diligence та прозорості.​

Спрощення вимог due diligence. Інвестори більше не повинні верифікувати певну інформацію, коли продавець базується та підлягає нагляду в ЄС, оскільки компетентні органи вже відповідають за перевірку відповідності цим вимогам.​

Гомогенність для STS-сек’юритизацій. Пули, що складаються з 70% кредитів МСП, тепер вважатимуться гомогенними, що сприятиме транскордонним угодам та фінансуванню МСП.​

Мінімальні ризик-ваги. Законодавчий пакет запроваджує мінімальні ризик-ваги на рівні 7% для STS-сек’юритизацій та 12% для non-STS сек’юритизацій.​

Європейський Парламент та Рада ЄС зараз розглядають законодавчі пропозиції. Раппортер ECON Комітету планує опублікувати проєкт звіту з запропонованими поправками у грудні 2025 або січні 2026 року. Остаточна угода між трьома інституціями очікується у другій половині 2026 року.​

Savings and Investments Union: нова стратегія ЄК

19 березня 2025 року Європейська Комісія опублікувала стратегію Savings and Investments Union (SIU) — "Союз заощаджень та інвестицій". Мета SIU — створити кращі фінансові можливості для громадян ЄС при одночасному посиленні спроможності фінансової системи поєднувати заощадження з продуктивними інвестиціями.​

Чотири напрями роботи SIU:

Громадяни та заощадження. Заохочення роздрібної участі у ринках капіталу через створення Savings and Investment Accounts (SIAs) з податковими пільгами.​

Інвестиції та фінансування. Полегшення доступу компаній до фінансування через розвинені ринки капіталу, особливо для МСП та інноваційних компаній.​

Інтеграція та масштаб. Усунення фрагментації ринків капіталу ЄС, що зменшує витрати, збільшує ліквідність та заохочує транскордонні інвестиції.​

Ефективний нагляд на єдиному ринку. Посилення координації між національними та європейськими наглядовими органами.​

30 вересня 2025 року Європейська Комісія опублікувала Рекомендацію щодо Savings and Investment Accounts (SIAs). Рекомендація пропонує державам-членам запровадити рахунки зі сприятливим податковим режимом, наприклад, відстрочуючи оподаткування доходу, використаного для наповнення рахунку, та повернення на цю інвестицію до виплати інвестору.​

SIU має мобілізувати €10 трильйонів заощаджень європейських громадян для інвестицій у стратегічні пріоритети ЄС.​

Перехід на T+1 розрахунки: наближення до глобальних стандартів

12 лютого 2025 року Європейська Комісія опублікувала законодавчу пропозицію щодо скорочення циклу розрахунків у ЄС з двох днів (T+2) до одного дня (T+1) для транзакцій з цінними паперами, виконаних на торгових майданчиках.​

У червні 2025 року Рада ЄС та Європейський Парламент досягли політичної згоди щодо пропозиції. Остаточне прийняття очікується найближчим часом, після чого регулювання набуде чинності через 20 днів після публікації в Офіційному журналі ЄС.​

Дата застосування: 11 жовтня 2027 року.​

Графік впровадження:

  • Q3 2025: фіналізація визначення рішень для технічних викликів​

  • Кінець 2026: імплементація рішень​

  • 11 жовтня 2027: тестування рішень та запуск T+1​

Очікувані переваги:

Підвищення ефективності та стійкості. Скорочення часу обробки транзакцій вдвічі суттєво зменшує ризик виконання — ризик дефолту однієї зі сторін до розрахунку.​

Покращення ліквідності. Швидший розрахунок транзакцій надає інвесторам швидший доступ до коштів, що дозволяє негайне реінвестування.​

Усунення витрат через неузгодженість циклів розрахунків між ЄС та іншими юрисдикціями.​

Китай, Індія, США, Мексика та Канада вже скоротили свій цикл розрахунків до максимум T+1. Великобританія, Швейцарія, Японія та Австралія також очікується, що наслідують цей приклад.​

ESG-ризики в банківському регулюванні: CRD6

Capital Requirements Directive VI (CRD6), опублікована разом з CRR3 19 червня 2024 року, містить кілька переглянутих правил щодо наглядових інструментів, зокрема доступу до ринку ЄС для банків третіх країн, та закріплює вимоги щодо включення ESG-ризиків у управління та управління ризиками банків у законодавство ЄС.​

Держави-члени ЄС повинні транспонувати вимоги CRD6 у національне законодавство для застосування до 11 січня 2026 року.​

Це означає, що банки зобов’язані систематично ідентифікувати, розкривати та управляти ризиками, що виникають з екологічних, соціальних та управлінських факторів (ESG), як частина їхньої системи управління ризиками.​

Товарні ринки: ринки викидів вуглецю ЄС функціонують стабільно

22 жовтня 2025 року ESMA опублікувала свій річний ринковий звіт про ринки викидів вуглецю ЄС. Аналізуючи дані за 2024 рік, ESMA не виявила жодних суттєвих проблем у цілісності або прозорості ринків викидів вуглецю ЄС.​

Динаміка аукціонів квот на викиди та торгівлі на вторинних ринках залишається в основному незмінною, при цьому ринок організований таким чином, що сприяє потоку квот від фінансових посередників до нефінансових фірм з зобов’язаннями щодо відповідності. Аналіз торгівлі та позицій у деривативах у нефінансовому секторі додатково підкреслює, що ринок дозволяє різні стратегії придбання, відображаючи різні потреби та можливості учасників.​

Висновок

Жовтень 2025 року став періодом інтенсивної регуляторної активності в Європейському Союзі у сфері ринків капіталів, інвестицій та товарних ринків. Оновлення MiFID II/MiFIR, запровадження CRR3, реформа сек’юритизації, стратегія Savings and Investments Union, перехід на T+1 розрахунки та інтеграція ESG-ризиків у банківське регулювання створюють нову регуляторну екосистему, спрямовану на підвищення конкурентоспроможності, стійкості та інтеграції європейських фінансових ринків у контексті глобальних викликів.

Юридична застереження: Дана стаття має інформаційно-аналітичний характер і не є юридичною консультацією, інвестиційною порадою чи рекомендацією щодо прийняття будь-яких фінансових або правових рішень. Автори не несуть відповідальності за можливі рішення, прийняті на основі цього матеріалу. Для отримання конкретних рекомендацій щодо регуляторних, правових чи інвестиційних питань рекомендується звертатися до кваліфікованих фахівців.

Додати коментар

Користувач:
email:





Гроші, як ріка,
Тічуть на український ринок,
Використай їх мудро.

- Fin.Org.UA

Новини

09:00 - Коли монета коштує більше, ніж її номінал: цікаві факти про виробництво, обіг та заборони монет у світі
15:00 - European Capital Markets Regulation: Key Updates for October 2025
10:30 - Європейське регулювання ринків капіталів: ключові оновлення жовтня 2025 року
01:56 - Legislative Changes in Ukraine: Overview of Key Updates in October 2025
01:29 - Законодавчі зміни в Україні: огляд ключових оновлень жовтня 2025 року
01:28 - Інвестиції в ігрові артефакти та персонажів: новий ринок альтернативних активів
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
18:00 - ЄС готує план зменшення залежності від китайських рідкісноземельних металів
16:39 - Опалювальний сезон розпочнеться найближчими днями – Гринчук
15:50 - Світлана Гринчук та Катеріна Райхе обговорили захист енергооб'єктів та подальшу допомогу ФРН у їх відновленні
15:49 - московія знову атакувала шахту ДТЕК на Дніпропетровщині
15:15 - Україна вивела усі дев’ять підконтрольних енергоблоків АЕС з ремонту – Буславець
15:00 - IV Форум відбудови України «Інтеграція – Економіка – Партнерство»
14:25 - Рада ЄС затвердила зміни до Плану України Ukraine Facility
14:10 - Прем'єр-міністр Онтаріо знову викликав гнів Трампа рекламою з Рейганом
14:00 - Оновлено Єдиний проектний портфель публічних інвестицій держави
13:15 - московіяни обстріляли енергооб’єкт на Харківщині
13:00 - Moody's знизило кредитний прогноз Франції зі стабільного до негативного
11:54 - Mondelez скоротила до 50% витрат на маркетинг завдяки ШІ
10:45 - Ferrari виходить на криптовалютні ринки
10:00 - У "Резерв+" можна буде отримати ще два види відстрочки
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 25.10.2025
00:45 - Ризикові інвестиції в американські цінні папери: комплексний аналіз з реальними даними компаній у 2025 році
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
22:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 24 жовтня: графіки відключень послаблять, встановлять ліміти для гравців азартних ігор
20:25 - Київ виділив пів мільярда на забезпечення подачі води після відключень світла
20:05 - Снижение в золоте только началось
20:05 - Что дальше: Ставка ФРС и визит Трампа в Азию


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32288
Австралійський долар27.2959
Така0.34397
Канадський долар29.94
Юань Женьміньбі5.8963
Чеська крона2.004
Данська крона6.5287
Гонконгівський долар5.4051
Форинт0.125129
Індійська рупія0.47808
Рупія0.0025296
Новий ізраїльський шекель12.7623
Єна0.27456
Теньге0.078093
Вона0.029175
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт9.9446
Мексиканське песо2.2817
Молдовський лей2.4592
Новозеландський долар24.1146
Норвезька крона4.1979
Саудівський ріял11.1986
Сінгапурський долар32.3103
Донг0.0015964
Ренд2.4219
Шведська крона4.4724
Швейцарський франк52.7202
Бат1.28188
Дирхам ОАЕ11.434
Туніський динар14.3085
Єгипетський фунт0.8826
Фунт стерлінгів55.8748
Долар США41.9969
Сербський динар0.41582
Азербайджанський манат24.7099
Румунський лей9.5942
Турецька ліра1.0005
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.202
Болгарський лев24.9329
Євро48.7668
Ларі15.4804
Злотий11.4931
Золото170513.71
Срібло2017.42
Платина66699.9
Паладій59180.77

Курси валют, встановлені НБУ на 27.10.2025