Концесія в Чорноморську: міжнародна інвестиція чи стратегія державного самоусунення?

13:00 | Економічна правда

Концесія – це договір, за яким держава передає приватній компанії право на управління державним майном з метою інвестування, модернізації чи розвитку, не передаючи право власності. Широкого розголосу набуло питання передачі в концесію першого та контейнерного терміналів ДП "Морський торговельний порт Чорноморськ".
Презентований як найбільший інвестиційний проєкт у портовій сфері за всю історію незалежності, він викликає як очікування, так і численні запитання. У квітні 2025 року на міжнародній конференції у Варшаві Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури презентувало проєкт концесії, що охоплює два термінали – контейнерний і універсальний.
Їх заявлена переробна спроможність – до 760 тис.
TEU (двадцятифутовий еквівалент) і понад 5 млн тонн вантажів щороку. Читайте також: Як не втратити мільйони доларів на доставці У звіті першої заступниці міністра розвитку громад та територій Олени Шкрум наголошувалося, що проєкт доповнює "Український транспортний коридор" і має підвищити ефективність митниці та довіру до України.
Пізніше, у серпні, цифри зменшилися до 500 тис.
TEU. Нагадаємо: у 2024 році українські порти обробили 129 тис.
TEU при тому, що їхня сукупна потужність становить понад 3,5 млн TEU, тобто завантаження – менше ніж 4%.
Для порівняння, у 2021 році контейнерообіг становив 1,022 млн TEU.
У цьому контексті обіцянка додаткових 500 тис.
TEU виглядає надто оптимістично, якщо не сказати – припущенням. Що собою представляє термінал Згідно з офіційною презентацією IFC та Мінінфраструктури, об"єкт концесії має: 19 га основної території, 14 га – відкритих складів, 6 – причалів із глибинами 11,5–14 м, потужність переробки – до 180 вагонів на добу та зберігання – до 500 тис.
тонн вантажу. Підготовка проєкту триває з 2020 року.
У 2021-му було підписано меморандуми з ЄБРР та IFC.
Через війну процес зупинився, але з травня 2023 року був відновлений.
Очікувалося завершення ТЕО до кінця 2023-го, але повної публічної версії наразі не знайдено. Згідно з фінансовою звітністю ДП "Чорноморськ" за 2024 рік, підприємство демонструє прибутковість: дохід – 1,9 млрд грн, чистий прибуток – 760 млн грн, активи – 2,5 млрд грн, кількість працівників – 1131. Ці цифри викликають запитання: чи справді підприємство потребує передачі в управління, якщо демонструє фінансову стійкість? Що викликає запитання Перше – це формат конкурсу.
Початково йшлося про відкритий конкурс.
Згодом було обрано процедуру конкурентного діалогу, яка передбачає діалог із потенційними учасниками, коли замовник сам не до кінця розуміє параметри угоди.
Але чи є така невизначеність обґрунтованою після двох раундів презентацій із 20 і потім 40 зацікавленими компаніями? Друге – масштаб очікувань.
Заявлений обсяг вантажопотоку (до 500 тис.
TEU) суттєво перевищує поточні обсяги всієї країни.
Умовно, навіть якби Чорноморськ перетягнув на себе весь наявний контейнерообіг – він би не досяг цієї цифри.
Хто і що буде перевозити в цих контейнерах? Третє – кількість працівників.
В інформаційних повідомленнях фігурує 1000 збережених робочих місць, але за звітністю підприємства, кількість працівників уже зараз – 1131.
Яким чином це буде досягнуто? Чи йдеться про скорочення? За нашою інформацією на найбільшому контейнерному терміналі України з потужністю близько 750 тис.
TEU працює менше ніж 500 осіб. Читайте також: Пунктуаційна помилка як загроза українсько-болгарським відносинам Четверте – вибір саме концесії.
Україна вже має досвід концесій – порти Ольвія та Херсон.
Проте їхню ефективність публічно не оцінено.
У порту Херсон катастрофічна ситуація.
Концесіонер вимагає перегляду угоди. П"яте – комунікація.
Усі заяви про інвестиції, вигоди, потенціал – поки що виключно на рівні публікацій у соцмережах.
Жодної відкритої фінансової моделі, ТЕО чи інвестиційного плану.
Питання до прозорості – радше системні. Альтернативи Операційна реформа без зміни власника.
Можливо, замість концесії підприємство могло б залучити стратегічного партнера у форматі операційного менеджменту.
Такий підхід дозволяє зберегти державну власність і отримати експертизу. У Туреччині, Португалії та Хорватії подібна модель успішно застосовується в портовій сфері. Цільова інвестиційна програма під гарантії.
Держава може виступити гарантом повернення інвестицій (через доходи від діяльності), але без передачі активів в управління чи власність. Публічне ТЕО і прогнозна модель.
Навіть у разі реалізації концесії варто оприлюднити базову фінансову модель і проєкцію вантажопотоку.
Це створює довіру і дозволяє бізнесу планувати логістичну взаємодію з об"єктом. Читайте також: Контейнерні перевезення відновлюються.
Чи стане Чорноморськ головним морським хабом країни Пілотне партнерство.
Враховуючи ризики, можливо розглянути варіант пілотної угоди на обмежений строк чи на частину активів – з чіткими KPI та механізмом перегляду умов. В умовах війни будь-який проєкт, який залучає міжнародні інвестиції, – це сигнал довіри.
Але довіра – це не лозунг, а результат зрозумілих процедур, прозорих цифр і чесного діалогу.
Бізнес не очікує ідеальності.
Але очікує передбачуваності, логіки й публічності.
А чи отримує він це зараз – питання відкрите. Нехай цей проєкт стане саме тим кейсом, який матиме не лише красиву презентацію, але і реальні результати – не в слайдах та обіцянках, а в цифрах, контрактах, інвестиціях та вантажопотоках.

Додати коментар

Користувач:
email:





Money flows like wind,
Investments ebb and flow,
The market prevails.

- Fin.Org.UA

Новини

16:20 - Податкова розповіла, що найчастіше декларують українці
16:00 - На Київщині – відключення електроенергії
15:58 - Наслідки дефіциту бензину: у московії його почали розбавляти
15:50 - Засновник VEON Фабела розповів про успіх Київстар, допомогу Україні та службу в поліції США
15:46 - Pay Someone to Do My Assignment: Efficient Academic Support with MyAssignmentHelp
15:41 - Pay Someone to Do My Assignment: Efficient Academic Support with MyAssignmentHelp
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 17.10.2025
15:30 - Аналіз бюджетних закупівель Запоріжжя: на що витрачають і кому платять
15:25 - Прокуратура змусила бізнес сплатити мільйон гривень за оренду землі у Києві
15:15 - "Укрнафта" повідомила про результати 3D-сейсморозвідки
15:00 - У чиновників завищені очікування щодо концесії терміналу у Чорноморську – асоціація
14:35 - Аварійні відключення світла можуть тривати ще тиждень – "Укренерго"
14:30 - Крипторынок проверяет на прочность 3-месячную поддержку
14:25 - Інтерв’ю Андрія Пишного виданню Forbes Ukraine про три роки макроекономічної стійкості та перспективи 2026 року
14:20 - московіяни вдарили по сортувальному депо "Нової пошти" на Чернігівщині: які наслідки
13:53 - Компанії із сфери азартних ігор забронювали від мобілізації 58 працівників – hromadske
13:46 - Чи будуть в Україні погодинні графіки відключень світла: в "Укренерго" прокоментували
13:39 - ПРООН посилить комунікацію з партнерами для залучення додаткової допомоги та зміцнення енергетичної стійкості України
13:30 - Нацбанк оцінив активність бізнесу в Україні: в яких сферах найбільші оптимісти
13:15 - Центробанк Ізраїлю не знижуватиме ставки попри завершення війни у Газі
13:15 - Приватизація "Сумихімпрому": ФДМУ назвав дату аукціону
13:00 - Концесія в Чорноморську: міжнародна інвестиція чи стратегія державного самоусунення?
12:58 - АРМА шукає управителя для арештованого заводу Медведчука: попередні аукціони провалилися
12:50 - Ощад став лідером ринку за обсягом документарних операцій
12:45 - Чиновника судитимуть за оборудки з землями на 13 мільйонів гривень
12:43 - Бізнес зберіг позитивні оцінки подальшої ділової активності за помірного посилення інфляційних та курсових очікувань – результати опитування керівників компаній у ІІІ кварталі 2025 року
12:42 - Ділові очікування підприємств, IІI квартал 2025 року
12:23 - Шахраї викрали у блогерки шість мільйонів через monobank: у банку відповіли
12:20 - Уряд планує виплачувати допомогу "Тепла зима" для українців вразливих категорій
12:00 - Заниження податку: агрокомпанію змусили доплатити 70 мільйонів гривень


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32124
Австралійський долар27.0883
Така0.34253
Канадський долар29.6372
Юань Женьміньбі5.8428
Чеська крона1.9975
Данська крона6.4966
Гонконгівський долар5.3567
Форинт0.124505
Індійська рупія0.47413
Рупія0.0025115
Новий ізраїльський шекель12.6207
Єна0.27528
Теньге0.077608
Вона0.029369
Ліванський фунт0.000465
Малайзійський ринггіт9.8467
Мексиканське песо2.2598
Молдовський лей2.4692
Новозеландський долар23.8948
Норвезька крона4.1365
Саудівський ріял11.1011
Сінгапурський долар32.1338
Донг0.0015808
Ренд2.4054
Шведська крона4.4068
Швейцарський франк52.1588
Бат1.28012
Дирхам ОАЕ11.3356
Туніський динар14.232
Єгипетський фунт0.875
Фунт стерлінгів55.9606
Долар США41.6358
Сербський динар0.41408
Азербайджанський манат24.4945
Румунський лей9.5379
Турецька ліра0.9948
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.8596
Болгарський лев24.8098
Євро48.5224
Ларі15.37
Злотий11.4124
Золото176635.72
Срібло2206.15
Платина69826.57
Паладій64982.66

Курси валют, встановлені НБУ на 17.10.2025