MasloTOM: як з радянської кавомолки масштабувати виробництво солодощів

09:00 | Економічна правда. Колонки

Історія виробника солодощів TOM починалася без інвесторів, грантів чи бізнес-планів – лише стара радянська кавомолка, ідея, яка виникла в університеті, та наполегливість.
Те, що стартувало як експеримент з арахісом, за 13 років перетворилося на виробництво з обігом 200 млн грн на рік.
Бізнес зростає. Від редакції.
Малий та середній бізнес формує понад половину економіки.
Його представники не можуть лобіювати власні інтереси, як це робить великий бізнес, але вони завжди пристосовуються до умов та знаходять нові шляхи для розвитку.ЕП поділяє принципи, якими керуються підприємці в прагненні до зростання, тому редакція ділиться їхніми цікавими історіями.
Ці історії – не про приголомшливий успіх та великі статки.
Ці історії про те, як закохані у свою справу українці розвиваються, працюють самі, дають роботу іншим та діляться досвідом.Львівська паста в радянській кавомолці Рішення почати власну справу з’явилося без великого осяяння, розповідає Михайло Бойко, один із засновників бренду TOM.
На той час дещо авантюрний проєкт виник під час навчання в університеті разом з двома друзями – Тарасом Фітьо і ще одним хлопцем – Остапом, який майже відразу відійшов від бізнесу.
З перших літер імен "батьків-засновників" з"явився впізнаваний бренд солодощів. Починали тодішні студенти у 2012 році, аби зайняти вільний час між парами в університеті.
Виробництво саме арахісової пасти обрали не випадково: вони спробували її під час участі в програмі Work and Travel у США і тоді це відклалося в пам’яті.
На той момент в Україні цей продукт був майже відсутній. Одного разу, знайшовши баночку крафтової арахісової пасти в магазині під домом, вони вирішили спробувати її відтворити. Читайте також: Замість харчової плівки.
Як в Ужгороді запустили виробництво воскових серветок "З"явився сумнів: якщо продукт уже є, то, можливо, не варто розвивати справу.
Однак вирішили спробувати зробити свою версію", – розповідає Михайло. Так почався експеримент.
Першим обладнанням стала радянська кавомолка: хлопці спробували змолоти арахіс.
Вийшла хрустка паста з грубим помелом.
Механізм став зрозумілим і крафтове виробництво почало потроху розвиватися. Тарас Фітьо та Михайло Бойко (праворуч) на початку розвитку власної справи, 2012 рік Фото Михайла Бойка Перша інвестиція – особисті заощадження.
За 2 тис.
дол.
хлопці замовили в Китаї прилад для перемелювання арахісу.
Чекали на нього кілька місяців.
Коли замовлення прибуло, то виявилося, що приїхав не той, який був потрібний. "Прийшов апарат для мелення сезаму – маленького кунжутного насіння, а нам треба було для арахісу, який удесятеро більший.
Нам допоміг хороший чоловік: щось перекрутив, модернізував апарат і той почав працювати з арахісом.
Це було перше обладнання", – каже співзасновник MasloTom Бойко. Свою пасту хлопці спочатку продавали на ярмарку у Львові, що стала своєрідною школою для молодих підприємців.
На початках, зізнається Михайло, були внутрішні бар’єри: як це політологи будуть "впарювати" комусь свій продукт. Пристрій для перемелювання арахісу.
Перший старт.
Апарат переробляв м’ясо, але гарно впорався і з горіхами, 2015 рік Фото Михайла Бойка Однак політологічна освіта допомогла підприємцям вибудовувати їх майбутню культуру співпраці з клієнтами.
Бізнесмени зі Львова отримували відгуки від споживачів напряму, не сперечалися з ними та вдосконалювали продукт. "Ми нічого не знали, але кожен фідбек брався в роботу.
Наприклад: "Велика фракція".
Ми: що це? Вивчали все: як робити пасту, яке обладнання потрібне.
Це була школа.
Ми ставали ідеальними учнями своїх клієнтів", – пригадує Михайло. Клієнтську базу формували одразу: на баночках залишали номер телефону з написом: "Хочеш ще? Телефонуй".
Кожного клієнта записували в зошит і коли він дзвонив, то починалася бізнес-комунікація: "Як справи? Скуштували? Хочете ще?". Читайте також: "Ми захворіли вином".
Як спогади бабусі стали початком виноробні "Раковецька лоза" Власноруч вони продали десятки тисяч баночок: їздили з ярмарками всією країною: Київ, Львів, Одеса.
Кілька років вибудовували власну клієнтську базу.
Новим етапом розвитку бізнесу стала відмова від звичних ярмарків і перехід до повного циклу виробництва.
Як зробити цей крок – підказала інтуїція. "Ми зрозуміли: народжується щось системне.
Настав день, коли ми сказали: досить ярмарків.
Це був крутий день", – згадує з усмішкою Михайло. Еволюція сталого виробництва Між продажем у дерев"яних хатинках на ярмарках та появою виробничого циклу минуло кілька років.
Щось схоже на першу лінію запустили у 2015 році. Масштабувалися поступово.
Хотіли будувати партнерську модель, як у США, але в Україні тоді не було навіть базової довіри.
Кілька разів спробували і зрозуміли: краще все робити самим.
"Робили хаос, але самостійно", – зізнається Михайло. Виробництво арахісової пасти починали з повного циклу.
Нікого не долучали, оскільки хотіли відповідати за кожен крок.
"Знайшли старе обладнання, купили за сім тисяч доларів.
Старе, але модернізували і запрацювало.
Смажили, обробляли, пакували самі.
Примітивно, але з філософією", – каже співзасновник фірми. Зараз потужності, розташовані у Львові, мають сучасне турецьке обладнання.
Усе виглядає як євросоюзівська компанія серйозного рівня, запевняє Бойко. Приміщення компанії TOM у Львівському логістичному центрі Port Фото Михайла Бойка Підприємці імпортують арахіс з Аргентини та Індії.
Вони також експериментували з вітчизняним продуктом з Полтавщини та Херсонщини, але він не підійшов.
Паста виробляється із сирого арахісу, який очищають від шкаралупи та обсмажують.
Далі горіхи подрібнюють на спеціальних млинах, які допомагають досягати однорідної консистенції.
Готову масу після цього фасують у банки та маркують. Читайте також: Соуси, пасти та десерти з волоських горіхів.
Як родина переселенців створила бізнес на Львівщині У виробництві "батомчиків" (назва шоколадних батончиків компанії TOM) використовують італійські фісташки та бельгійський шоколад.
Лише в травні 2025 року компанія виробила 200 тис.
одиниць цієї позиції.
Шоколадні вироби продаються навіть краще, ніж горіхові, зізнається співвласник фірми. Зараз виробництво працює у дві, а іноді – у три зміни.
До планування ставляться серйозно: календар розписаний майже на рік уперед.
"Коли все в останній момент – можна збожеволіти, ми це проходили.
Коли є планування, теж можна збожеволіти, але градус нижчий", – пояснює такий підхід Михайло. Виробничі лінії MasloTOM у Львові Тарас постійно перебуває у Львові, фактично живе на виробництві.
Він спостерігає за процесами, аналізує їх і доводить кожну деталь до досконалості.
Михайло ж занурений у "віртуальне" виробництво: керує адміністративними системами, відповідає за логістику, аналітику та штучний інтелект. У 2017-2018 роках був момент вибухового зростання продажів, коли підприємці почали експериментувати з промоцією в блогерів.
Результат – десятикратний ріст з 3 тис.
до 33 тис.
клієнтів.
Друга хвиля – пандемія: люди вдома, онлайн і продажі знову зросли.
Наразі клієнтська база компанії налічує 400 тис.
осіб. "Навіть якщо щось трапиться з виробництвом, у нас є ці люди.
Відновити стіни можна, а лояльність і любов – ні.
Це треба формувати", – каже Михайло. Географія споживачів продукції компанії покриває майже всю країну.
Київ дає 40% продажів.
Комунікують з клієнтами через сайт та додаток, а продукти відправляють поштою.
Також є канали збуту через ритейл, зокрема METRO та "Сільпо". Співзасновник MasloTOM Тарас Фітьо біля виробничого обладнання Фото Михайла Бойка Грошовий обіг компанії у 2024 році становив 200 млн грн.
Бойко стверджує, що "це круто", але бачить більший потенціал через фокус на нові продукти. Не лише солодощі Коли Михайло і Тарас масштабували виробництво, вони зіткнулися із стелею можливостей: у лінійці одночасно було 30 смаків арахісової пасти.
Згодом вони усвідомили: замість того, щоб копати глибше, варто було рухатися ширше.
Так у продуктовій лінійці з"явилися шоколадки, карамельки, кульки, цукерки та вже згадані "батомчики".
Ринок одразу відреагував: продажі зросли. Пакувальна станція на одному з виробництв MasloTOM У 2026 році команда планує випустити п"ять нових категорій продуктів, не пов"язаних з наявним асортиментом.
Один з них уже дозріває: комбуча з назвою "Томбуча".
"Буде п’ять смаків, класний дизайн і геніальний смак", – з усмішкою розповідає Михайло.
А ще TOM готується до запуску власної кави. Проте справа не лише в нових продуктах.
"Ми хочемо, щоб компанія виглядала так, як навіть не можемо уявити.
Нас драйвить створення нового", – каже Михайло. Кожен продукт проходить внутрішню експертизу команди: якщо не "зачіпає", то його або відкидають, або доводять до ідеалу.
Мабуть, саме так і приходить успіх.

Додати коментар

Користувач:
email:





Market ebbs and flows
Chaos turned into order
Capital's heartbeat.

- Fin.Org.UA

Новини

13:22 - Україна вимагає санкцій на бангладешські компанії за імпорт краденої пшениці
13:11 - московія захопила на Донеччині одне з найбільших родовищ літію в Європі
13:00 - Форум "Банківський ринок 2025" від Незалежної асоціації банків України, ЕП і Mastercard:? головне з дискусій
12:50 - Верховний Суд підтвердив неплатоспроможність "Мегабанку" і скасував попередні рішення
12:40 - Китай підтвердив торгову угоду зі США: узгодили постачання критичної сировини
12:35 - В Україні почали збір врожаю ячменю, пшениці, гороху та ріпаку: перші результати
12:28 - У застосунку Alliance з’явилась функція міжнародних P2P-переказів
12:27 - Російський "Норнікель" жаліється на погіршення фінрезультатів
12:20 - В Херсоні виникли перебої з електрикою через ворожі обстріли
12:15 - Резерви московія скоротилися втричі, проте потенціал фінансувати війну залишається – НБУ
12:11 - Управління держохорони президента купило розкішні позашляховики по 3,5 мільйони
11:44 - США пропонують Ірану пом'якшення санкцій і розблокування рахунків – CNN
10:38 - "Тільки вчора підписали угоду з Китаєм" – Трамп
10:30 - Українці в понад 3 рази зменшили імпорт авто, які підпадають під податок на розкіш
10:20 - Середній курс євро у банках перетнув 49 гривень
10:00 - Рішення Національного банку про виведення з ринку АТ "МЕГАБАНК" є правомірним – Верховний Суд
09:58 - Nike планує скоротити виробництво в Китаї, щоб пом'якшити удар американських тарифів
09:50 - Продажі Toyota оновили рекорд третій місяць поспіль: допомагають Японія та США
09:45 - Понад 7 мільярдів гривень податків та зборів сплатив WOG за 5 місяців 2025 року
09:30 - Кінець епохи маршруток
09:20 - НАБУ і САП просять суд відсторонити Чернишова з посади віцепрем’єр-міністра
09:00 - MasloTOM: як з радянської кавомолки масштабувати виробництво солодощів
09:00 - Нафта готується до найбільшого тижневого падіння за два роки
08:20 - Обращения за пособиями по безработице сформировали тренд роста
08:20 - Ближневосточная деэскалация поддержала спрос на риски, надавив на доллар
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 27.06.2025
00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:07 - Банкір Альона Шевцова: НКЦПФР впроваджує європейські підходи до регулювання фінансового ринку
21:00 - Новини 26 червня: Україна "заробила" мільярд доларів на подорожчанні золота, курс євро б'є рекорди


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32162
Австралійський долар27.1635
Така0.33892
Канадський долар30.383
Юань Женьміньбі5.7992
Чеська крона1.963
Данська крона6.5195
Гонконгівський долар5.2976
Форинт0.121633
Індійська рупія0.48522
Рупія0.002566
Новий ізраїльський шекель12.2378
Єна0.288
Теньге0.080195
Вона0.030669
Ліванський фунт0.000465
Малайзійський ринггіт9.8317
Мексиканське песо2.2042
Молдовський лей2.4298
Новозеландський долар25.159
Норвезька крона4.1173
Саудівський ріял11.0876
Сінгапурський долар32.6005
Донг0.0015921
Ренд2.3381
Шведська крона4.3892
Швейцарський франк51.8648
Бат1.27958
Дирхам ОАЕ11.3234
Туніський динар14.3878
Єгипетський фунт0.8334
Фунт стерлінгів57.0008
Долар США41.5852
Сербський динар0.41499
Азербайджанський манат24.4576
Румунський лей9.5807
Турецька ліра1.0455
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.081
Болгарський лев24.8715
Євро48.638
Ларі15.269
Злотий11.4538
Золото138595.15
Срібло1522.16
Платина58185.6
Паладій45627.28

Курси валют, встановлені НБУ на 27.06.2025