Кінець епохи маршруток

09:30 | Економічна правда. Колонки

У європейських містах автобус або трамвай – не лише спосіб дістатися на роботу, а звичне, зручне, передбачуване середовище.
У нас же дуже часто це про спеку влітку, холод узимку, відсутність термінала, переповнені салони й нерозуміння, коли і чи взагалі приїде маршрутка. Насправді все це – не просто побутові незручності.
Це показник того, наскільки системно ми підходимо до організації життя в місті.
Транспортна система – це частина суспільного договору.
Вона має працювати для всіх: молодих і старших, пільговиків, людей з інвалідністю, мешканців центру і передмість. Початок кінця ери маршруток Сьогодні в Україні триває робота над законопроєктом, який має врегулювати надання суспільно важливих транспортних послуг.
Разом із європейською організацією Transport&Environment "Екодія" підготувала для Мінрозвитку пакет рекомендацій, покликаних привести українське законодавство у відповідність до Регламенту ЄС №1370/2007. Модель Public Service Obligation (PSO), яка лежить в основі цього Регламенту, базується на простій ідеї: перевезення – це не лише ринкова послуга, а суспільна необхідність.
У Європейському Союзі PSO використовується в багатьох сферах: поштових, енергетичних, соціальних, банківських.
Але в транспорті – особливо. Вона дозволяє державі або громаді замовляти у перевізника послугу навіть тоді, коли та економічно невигідна, але якщо важлива для людей.
Тоді перевізник отримує компенсацію з бюджету за чіткою формулою. 24-26 червня в Брюсселі відбулися засідання щодо оцінки готовності України до транспортних реформ.
Там же розглядався і оновлений законопроєкт щодо моделі роботи громадського транспорту.
Це логічний і необхідний крок для наближення до європейських стандартів у сфері громадського транспорту. Що пропонує громадськість і що це дасть пасажирам Рекомендації, які розробила громадськість, мають одну мету – щоб громадський транспорт в Україні став передбачуваним, доступним і гідним. Що пропонується: Запровадити конкуренцію на прозорих умовах.
Усі контракти з перевізниками мають укладатися через тендер, а не "за домовленістю".
Це дасть можливість залучати кращих операторів і планувати інвестиції в новий рухомий склад. Установити чітку формулу компенсації.
Перевізники повинні знати, скільки і за що їм платять – за кілометри, а не за кількість пасажирів.
Це забезпечить стабільність, дозволить перевозити всіх – зокрема пільговиків – без дискримінації. Надати перевізнику ексклюзивне право на маршрут.
Це означає: один оператор – один маршрут, без дублювань, хаосу і "перетягування" пасажирів. Прописати відповідальність органу влади.
Має бути чітко визначено, хто організовує перевезення, проводить конкурси, контролює якість і приймає скарги. Створити можливість координації між громадами.
Бо сьогодні запустити маршрут Київ–Ірпінь складно саме через юридичні прогалини між адміністративними одиницями. Інвестувати в екологічний транспорт.
Рекомендуємо передбачити закупівлю частки "чистих" автобусів та тролейбусів із автономним ходом. Забезпечити прозорість.
Це і системи електронної оплати, і контроль пасажиропотоку, і відкритість даних про виконання рейсів. А що отримають пасажири? Транспорт, який приїжджає вчасно.
Із чітким розкладом і без "зникнення" після 20:00. Справедливий проїзд для всіх, без дискримінації пільговиків. Комфорт у дорозі.
Сучасні автобуси замість старих "Богданів".
Низька підлога, кондиціонери, безготівкова оплата. Менше заторів і забруднення.
Бо якісний транспорт – альтернатива автівці. Контроль і довіра.
Бо кожен знатиме: куди йдуть бюджетні кошти, хто відповідальний і як діяти, якщо щось не працює. Реформа транспортної системи – це не про те, щоб щось "заборонити".
Це про те, щоб дати змогу кожному з нас обрати громадський транспорт, який буде справді зручний.
Тому що у ньому не лише можна доїхати, а й хочеться їхати. Співавторка Анастасія Нагорна, аналітикиня європейської ГО "Transport & Environment"

Додати коментар

Користувач:
email:





Збереження грошей
Це мистецтво, як і володінням
Фінансовими ринками.

- Fin.Org.UA

Новини

13:43 - Видача фіскального чека, в якому відсутній реквізит цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої: відповідальність
13:41 - Податковий календар на 30 червня 2025 року
13:40 - Золото вновь подошло к краю обрыва
13:40 - Что дальше: инфляция Европы и занятость США
13:39 - Платники Дніпропетровщини спрямували до державних цільових фондів більше ніж 17,6 млрд грн єдиного внеску
13:38 - Дніпропетровщина: надходження до місцевих бюджетів з початку року – понад 18,9 млрд грн податків, зборів та платежів
13:37 - Відкритий діалог влади та бізнесу – довіра, заснована на партнерстві
13:36 - ДПС отримала перші CbC-звіти від 21 іноземної юрисдикції
13:34 - Туристичний збір: сплата зросла на третину
13:22 - Україна вимагає санкцій на бангладешські компанії за імпорт краденої пшениці
13:11 - московія захопила на Донеччині одне з найбільших родовищ літію в Європі
13:00 - Форум "Банківський ринок 2025" від Незалежної асоціації банків України, ЕП і Mastercard:? головне з дискусій
12:50 - Верховний Суд підтвердив неплатоспроможність "Мегабанку" і скасував попередні рішення
12:40 - Китай підтвердив торгову угоду зі США: узгодили постачання критичної сировини
12:35 - В Україні почали збір врожаю ячменю, пшениці, гороху та ріпаку: перші результати
12:28 - У застосунку Alliance з’явилась функція міжнародних P2P-переказів
12:27 - Російський "Норнікель" жаліється на погіршення фінрезультатів
12:20 - В Херсоні виникли перебої з електрикою через ворожі обстріли
12:15 - Резерви московія скоротилися втричі, проте потенціал фінансувати війну залишається – НБУ
12:11 - Управління держохорони президента купило розкішні позашляховики по 3,5 мільйони
11:44 - США пропонують Ірану пом'якшення санкцій і розблокування рахунків – CNN
10:38 - "Тільки вчора підписали угоду з Китаєм" – Трамп
10:30 - Українці в понад 3 рази зменшили імпорт авто, які підпадають під податок на розкіш
10:20 - Середній курс євро у банках перетнув 49 гривень
10:00 - Рішення Національного банку про виведення з ринку АТ "МЕГАБАНК" є правомірним – Верховний Суд
09:58 - Nike планує скоротити виробництво в Китаї, щоб пом'якшити удар американських тарифів
09:50 - Продажі Toyota оновили рекорд третій місяць поспіль: допомагають Японія та США
09:45 - Понад 7 мільярдів гривень податків та зборів сплатив WOG за 5 місяців 2025 року
09:30 - Кінець епохи маршруток
09:20 - НАБУ і САП просять суд відсторонити Чернишова з посади віцепрем’єр-міністра


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32162
Австралійський долар27.1635
Така0.33892
Канадський долар30.383
Юань Женьміньбі5.7992
Чеська крона1.963
Данська крона6.5195
Гонконгівський долар5.2976
Форинт0.121633
Індійська рупія0.48522
Рупія0.002566
Новий ізраїльський шекель12.2378
Єна0.288
Теньге0.080195
Вона0.030669
Ліванський фунт0.000465
Малайзійський ринггіт9.8317
Мексиканське песо2.2042
Молдовський лей2.4298
Новозеландський долар25.159
Норвезька крона4.1173
Саудівський ріял11.0876
Сінгапурський долар32.6005
Донг0.0015921
Ренд2.3381
Шведська крона4.3892
Швейцарський франк51.8648
Бат1.27958
Дирхам ОАЕ11.3234
Туніський динар14.3878
Єгипетський фунт0.8334
Фунт стерлінгів57.0008
Долар США41.5852
Сербський динар0.41499
Азербайджанський манат24.4576
Румунський лей9.5807
Турецька ліра1.0455
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.081
Болгарський лев24.8715
Євро48.638
Ларі15.269
Злотий11.4538
Золото138595.15
Срібло1522.16
Платина58185.6
Паладій45627.28

Курси валют, встановлені НБУ на 27.06.2025