Кінець епохи маршруток
09:30 | Економічна правда. Колонки
У європейських містах автобус або трамвай – не лише спосіб дістатися на роботу, а звичне, зручне, передбачуване середовище.
У нас же дуже часто це про спеку влітку, холод узимку, відсутність термінала, переповнені салони й нерозуміння, коли і чи взагалі приїде маршрутка.
Насправді все це – не просто побутові незручності.
Це показник того, наскільки системно ми підходимо до організації життя в місті.
Транспортна система – це частина суспільного договору.
Вона має працювати для всіх: молодих і старших, пільговиків, людей з інвалідністю, мешканців центру і передмість.
Початок кінця ери маршруток
Сьогодні в Україні триває робота над законопроєктом, який має врегулювати надання суспільно важливих транспортних послуг.
Разом із європейською організацією Transport&Environment "Екодія" підготувала для Мінрозвитку пакет рекомендацій, покликаних привести українське законодавство у відповідність до Регламенту ЄС №1370/2007.
Модель Public Service Obligation (PSO), яка лежить в основі цього Регламенту, базується на простій ідеї: перевезення – це не лише ринкова послуга, а суспільна необхідність.
У Європейському Союзі PSO використовується в багатьох сферах: поштових, енергетичних, соціальних, банківських.
Але в транспорті – особливо.
Вона дозволяє державі або громаді замовляти у перевізника послугу навіть тоді, коли та економічно невигідна, але якщо важлива для людей.
Тоді перевізник отримує компенсацію з бюджету за чіткою формулою.
24-26 червня в Брюсселі відбулися засідання щодо оцінки готовності України до транспортних реформ.
Там же розглядався і оновлений законопроєкт щодо моделі роботи громадського транспорту.
Це логічний і необхідний крок для наближення до європейських стандартів у сфері громадського транспорту.
Що пропонує громадськість і що це дасть пасажирам
Рекомендації, які розробила громадськість, мають одну мету – щоб громадський транспорт в Україні став передбачуваним, доступним і гідним.
Що пропонується:
Запровадити конкуренцію на прозорих умовах.
Усі контракти з перевізниками мають укладатися через тендер, а не "за домовленістю".
Це дасть можливість залучати кращих операторів і планувати інвестиції в новий рухомий склад.
Установити чітку формулу компенсації.
Перевізники повинні знати, скільки і за що їм платять – за кілометри, а не за кількість пасажирів.
Це забезпечить стабільність, дозволить перевозити всіх – зокрема пільговиків – без дискримінації.
Надати перевізнику ексклюзивне право на маршрут.
Це означає: один оператор – один маршрут, без дублювань, хаосу і "перетягування" пасажирів.
Прописати відповідальність органу влади.
Має бути чітко визначено, хто організовує перевезення, проводить конкурси, контролює якість і приймає скарги.
Створити можливість координації між громадами.
Бо сьогодні запустити маршрут Київ–Ірпінь складно саме через юридичні прогалини між адміністративними одиницями.
Інвестувати в екологічний транспорт.
Рекомендуємо передбачити закупівлю частки "чистих" автобусів та тролейбусів із автономним ходом.
Забезпечити прозорість.
Це і системи електронної оплати, і контроль пасажиропотоку, і відкритість даних про виконання рейсів.
А що отримають пасажири?
Транспорт, який приїжджає вчасно.
Із чітким розкладом і без "зникнення" після 20:00.
Справедливий проїзд для всіх, без дискримінації пільговиків.
Комфорт у дорозі.
Сучасні автобуси замість старих "Богданів".
Низька підлога, кондиціонери, безготівкова оплата.
Менше заторів і забруднення.
Бо якісний транспорт – альтернатива автівці.
Контроль і довіра.
Бо кожен знатиме: куди йдуть бюджетні кошти, хто відповідальний і як діяти, якщо щось не працює.
Реформа транспортної системи – це не про те, щоб щось "заборонити".
Це про те, щоб дати змогу кожному з нас обрати громадський транспорт, який буде справді зручний.
Тому що у ньому не лише можна доїхати, а й хочеться їхати.
Співавторка
Анастасія Нагорна, аналітикиня європейської ГО "Transport & Environment"