Національний банк знизив облікову ставку до 11%

30.01.2020 14:11 | Fin.Org.UA

Правління Національного банку ухвалило рішення знизити облікову ставку до 11% річних з 31 січня 2020 року. Національний банк продовжує пом’якшення монетарної політики, щоб забезпечити інфляцію на рівні цілі 5% та підтримати стійке економічне зростання.

У 2019 році споживча інфляція сповільнилася до 4,1% (з 9,8% у 2018 році) – найнижчого рівня за останні шість років. Національний банк досягнув середньострокової інфляційної цілі 5% ± 1 в. п., яку декларував з 2015 року, навіть швидше, ніж очікувалося. Зміцнення гривні мало вирішальний вплив на стрімке уповільнення інфляції наприкінці 2019 року, нівелювавши ефекти досить сильного споживчого попиту. 

Протягом переважної частини 2020 року інфляція перебуватиме нижче цільового діапазону 5% ±1 в. п., але повернеться в його межі наприкінці року

Уповільнення інфляції, за оцінками НБУ, продовжується. Починаючи з січня і протягом переважної частини року вона буде нижче цільового діапазону 5% ±1 в. п. Однак вона прискориться у IV кварталі і становитиме 4,8% за підсумками 2020 року.

Цьому сприятиме низка чинників. По-перше, минулорічна ревальвація гривні продовжить відображатися на вартості імпортованих товарів і товарів з високою часткою імпорту в собівартості. По-друге, збереження відносно невисоких цін на енергоносії на світових ринках стримуватиме подорожчання палива на внутрішньому ринку. По-третє, продовольча інфляція за відсутності шоків пропозиції буде незначною завдяки очікуваному поліпшенню врожайності овочів та фруктів.

Водночас дещо вищими, ніж торік, будуть темпи зростання адміністративно-регульованих цін, насамперед через подальше приведення акцизів на тютюнові вироби до європейських рівнів.

У 2021–2022 рр. інфляція внаслідок пом’якшення монетарної політики перебуватиме на рівні середньострокової цілі 5% ±1 в. п. Збереженню стабільно низьких темпів інфляції також продовжать сприяти:

  • виважена фіскальна політика;
  • відносно низькі ціни на енергоресурси на світових ринках;
  • підвищення продуктивності української економіки.

Економічне зростання прискориться з 3,3% у 2019 до 3,5% у 2020 році, а в наступні роки становитиме близько 4%

Прискоренню темпів економічного зростання сприятиме пом’якшення монетарної політики. Високий рівень приватного споживання та інвестицій залишатиметься основним рушієм економічного зростання. Водночас внесок чистого експорту у ВВП і далі буде від’ємним через значні потреби реального сектору економіки в інвестиційному імпорті.

Досить високі темпи зростання реальних доходів населення також зумовлять подальше скорочення розриву в заробітних платах порівняно із сусідніми країнами. Це й надалі буде збільшувати зацікавленість українців у працевлаштуванні в Україні, а не за кордоном.

Дефіцит поточного рахунку у 2020–2022 роках , як і раніше, перебуватиме в прийнятних межах

У 2019 році дефіцит звузився до 0,7% ВВП. Значний внесок у його зменшення мало отримання НАК «Нафтогаз» компенсації від російського Газпрому за рішенням Стокгольмського арбітражу. Однак і без урахування цих коштів дефіцит поточного рахунку звузився завдяки меншому дефіциту зовнішньої торгівлі товарами, стійкому зростанню експорту послуг, меншим обсягам репатріації дивідендів.

У 2020-2022 рр. дефіцит поточного рахунку коливатиметься на рівні 3-4%. Розширення дефіциту буде пов’язане, зокрема, з високими обсягами інвестиційного імпорту і зниженням надходжень від транзиту газу. Водночас це компенсуватиметься суттєвішими надходженнями капіталу до приватного сектору в результаті поліпшення інвестиційного клімату.

Основним припущенням макроекономічного прогнозу залишається подальша співпраця з МВФ

Національний банк очікує укладення нової програми співпраці з Фондом у найближчі місяці після схвалення Верховною Радою України необхідних законопроєктів. Завдяки новій програмі з МВФ, офіційним залученням та збереженню інтересу нерезидентів до ОВДП збережеться щорічне зростання міжнародних резервів України, попри період пікових виплат за зовнішнім державним боргом. У 2020 році вони перевищать 29 млрд дол. США і продовжать збільшуватися у 2021-2022  роках.

Ключовим  ризиком для реалізації цього макропрогнозу Національний банк, як і раніше, бачить відтермінування укладення нової програми співпраці з МВФ. Так само, зберігаються ризики для макрофінансової стабільності насамперед внаслідок рішень українських судів щодо відповідальності та зобов’язань ексвласників неплатоспроможних банків перед державою. 

Реалізація цих ризиків може погіршити курсові й інфляційні очікування та ускладнити доступ до міжнародних ринків капіталу в умовах необхідності здійснення пікових боргових виплат.

Актуальними є також інші ризики:

  • подальшого охолодження світової економіки та погіршення умов торгівлі;
  • ескалації військового конфлікту на сході країни та нові торговельні обмеження з боку Росії;
  • скорочення врожаю зернових і плодоовочевих культур в Україні через несприятливі погодні умови;
  • збільшення волатильності світових цін на продукти харчування з огляду на глобальні зміни клімату;
  • зменшення обсягів припливу іноземного капіталу.

Таким чином, за даного макроекономічного прогнозу та в умовах збереження балансу ризиків Правління Національного банку вирішило знизити облікову ставку одразу на 2,5 в.п. Пом’якшення монетарної політики сприятиме активізації кредитування реального сектору і прискоренню економічного зростання.

Національний банк прогнозує зниження облікової ставки до 7% на кінець 2020 року завдяки швидкому поліпшенню макроекономічної ситуації в країні

Очікується, що найбільше облікова ставка знизиться впродовж першого півріччя поточного року. Це вплине на подальше зниження вартості кредитів для бізнесу та населення, а також стимулюватиме ділову активність.

Разом з тим реалізація низки зазначених проінфляційних ризиків як внутрішнього, так і зовнішнього походження може зумовити повільніше зниження облікової ставки.

Натомість у разі прискореної реалізації реформ та суттєвого припливу інвестицій можливе зниження облікової ставки більш прискореним темпом.

Зниження облікової ставки до 11% ухвалено рішенням Правління Національного банку України від 30 січня 2020 року № 76-рш "Про розмір облікової ставки".

Підсумки дискусії членів Комітету з монетарної політики, яка передувала прийняттю Правлінням Національного банку цього рішення, буде оприлюднено 10 лютого.

Новий детальний макроекономічний прогноз буде опубліковано в Інфляційному звіті 6 лютого.

Наступне засідання Правління Національного банку України з питань монетарної політики відбудеться 12 березня відповідно до затвердженого та оприлюдненого графіка.

Графік проведення засідань Правління з питань монетарної політики

2020 рік

Засідання комітету з монетарної політики

Засідання Правління
з питань монетарної політики

Рішення Правління щодо рівня облікової ставки

Підсумки дискусії членів комітету з монетарної політики щодо рівня облікової ставки

Виступ на пресбрифінгу

Відео пресбрифінгу

28-29 січня

30 січня

Знизити до 11,0% річних

10 лютого

Виступ Голови НБУ Якова Смолія

30 січня

11 березня

12 березня

 

23 березня

Виступ Голови НБУ Якова Смолія

 

21-22 квітня

23 квітня

 

4 травня

 

 

10 червня

11 червня

 

22 червня

 

 

21-22 липня

23 липня

 

3 серпня

 

 

2 вересня

3 вересня

 

14 вересня

 

 

20-21 жовтня

22 жовтня

 

2 листопада

 

 

9 грудня

10 грудня

 

21 грудня

 

 

Прес-брифінг Голови Національного банк України щодо прийнятого рішення з монетарної політики відбувається через дві години після завершення відповідного засідання Правління - о 14:00.

Національний банк практикує тижневий "режим тиші" з монетарної політики протягом семи діб до прийняття і оголошення рішення з монетарної політики. Він починається в останній четвер до засідання Правління з питань монетарної політики і завершується в 14:00 в день засідання одночасно з публікацією рішення Правління з монетарної політики на офіційному Інтернет-представництві Національного банку.

Протягом цього періоду члени Правління Національного банку, інші члени Комітету з монетарної політики, як і решта співробітників Національного банку, не повинні спілкуватися на теми, що стосуються питань монетарної політики, з представниками ЗМІ, банків, експертної спільноти, інвесторами та іншими зацікавленими особами – ані on record, ані off record. Також "режим тиші" передбачає, що в цей період ЗМІ не можуть публікувати інтерв’ю, коментарі або інші публічні матеріали представників Національного банку, які були підготовлені до "режиму тиші", але містять висловлювання з питань монетарної політики.

Метою "режиму тиші", який є загальноприйнятою практикою центральних банків – таргетерів інфляції, є запобігання публічним спекуляціям щодо майбутнього рішення Національного банку з монетарної політики, які можуть неоднозначно вплинути на очікування учасників фінансових ринків, підвищити їх рівень невизначеності та спровокувати надмірну волатильність на ринках.

Облікова ставка Національного банку України (з 1992 року)

Додати коментар

Користувач:
email:





Investing can be a scary ride,
But the rewards can be great with the right guide.
Do your research, and stay aware,
And you could become a millionaire.

- Fin.Org.UA

Новини

16:34 - Як здійснюється ФОП (крім е-резидентів) обрання або перехід на спрощену систему оподаткування (перша-третя група платників єдиного податку)?
16:33 - Чи підлягають оподаткуванню процентні доходи нерезидента, які фактично не виплачуються нерезиденту, а зараховуються у рахунок збільшення статутного капіталу?
16:31 - Чи підлягає оподаткуванню ПДФО вартість незареєстрованих лікарських засобів, безоплатно наданих (переданих) на користь фізичних осіб?
16:30 - Чи можуть платники єдиного внеску подати контролюючому органу на погодження довідку-розрахунок на виплату зарплати в електронній формі?
16:29 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - СОБОРНИЙ ТА ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
16:28 - Режим Дія Сіті: оподаткування ПДФО та військовим збором щорічної оплачуваної перерви, як складової винагороди
16:26 - Про порядок заповнення реквізиту «Призначення платежу»
16:25 - Новації податкового законодавства
16:24 - На які підакцизні товари (продукцію) встановлюють максимальні роздрібні ціни та в які терміни подається декларація про МРЦ?
16:22 - До уваги контрольованих іноземних компаній!
16:15 - Индексы США направляются к максимумам
15:40 - Харків'яни та мешканці Харківської області отримуватимуть збільшену субсидію та пільгу в неопалювальний сезон
15:35 - Мінреінтеграції: Затверджено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 09.05.2024
15:00 - На Prozorro вперше продають Bitcoin: стартова ціна нижча за ринкову
14:53 - Близько 40% врожаю зернових уникає оподаткування, Україна втрачає мільярди - The Economist
14:28 - Ще один новітній комп’ютерний томограф незабаром запрацює на Чернігівщині
14:25 - Amazon заходить на європейський ринок 5G
14:17 - Потужність ПАЕС зросте на 70%: "Енергоатом" почав готуватися до зведення нових енергоблоків
13:55 - США розглядають заборону нових версій ChatGPT для Китаю - Reuters
13:39 - Мінінфраструктури: Запущено чергову ділянку магістрального водогону на Дніпропетровщині
13:07 - "Нафтогаз" планує накопичити 13 мільярдів кубометрів газу до опалювального сезону
12:49 - В Україні від початку року розмінували 108 тисяч гектарів земель
12:39 - ЕНЕРГЕТИЧНА СИТУАЦІЯ В РЕГІОНАХ на 8 травня: енергетики заживили понад 50 тисяч абонентів, знеструмлених внаслідок масованої атаки ворога
12:32 - Попит на електромобілі в Україні подвоївся: що обирали українці у квітні
12:07 - "Державний оператор тилу" зекономив понад 2 мільярди завдяки конкуренції на закупівлях для армії
11:45 - До реєстру колекторських компаній включено нову компанію, а іншу компанію – виключено з реєстру
11:41 - "Обмеження по всій Україні": в "Укренерго" розповіли, з котрої можуть початися відключення світла
11:34 - Як отримати компенсацію за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб
11:31 - Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: Новокодацький, Чечелівський та Центральний район міста Дніпра)


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.8509
Канадський долар28.6233
Юань Женьміньбі5.4486
Чеська крона1.6905
Данська крона5.6737
Гонконгівський долар5.0375
Форинт0.10884
Індійська рупія0.47155
Рупія0.0024521
Новий ізраїльський шекель10.6062
Єна0.25332
Теньге0.089567
Вона0.028851
Мексиканське песо2.3279
Молдовський лей2.2202
Новозеландський долар23.5785
Норвезька крона3.6027
московський рубль0.42799
Сінгапурський долар29.0391
Ренд2.1134
Шведська крона3.6079
Швейцарський франк43.3206
Єгипетський фунт0.8282
Фунт стерлінгів49.1694
Долар США39.3828
Білоруський рубль14.3148
Азербайджанський манат23.1636
Румунський лей8.5047
Турецька ліра1.2208
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.9596
Болгарський лев21.6341
Євро42.3168
Злотий9.8251
Алжирський динар0.29444
Така0.35923
Вірменський драм0.101843
Домініканське песо0.67765
Іранський ріал0.00094084
Іракський динар0.030164
Сом0.44558
Ліванський фунт0.000442
Лівійський динар8.1112
Малайзійський ринггіт8.2796
Марокканський дирхам3.9156
Пакистанська рупія0.14195
Саудівський ріял10.5357
Донг0.001559
Бат1.06607
Дирхам ОАЕ10.7586
Туніський динар12.5712
Узбецький сум0.0031311
Новий тайванський долар1.21335
Туркменський новий манат11.29
Сербський динар0.36176
Сомоні3.6171
Ларі14.7362
Бразильський реал7.7185
Золото91155.43
Срібло1073.14
Платина38307.65
Паладій38163.9

Курси валют, встановлені НБУ на 09.05.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2041501036.31036.31031.141031.14900386.07
222152985.12985.12985.12985.12240369.28
2276561089.511089.511086.451086.45543286.20
2284491098.571098.571098.571098.5710985.70
2289101080.881080.881080.881080.88291837.60
229470926.26926.26926.26926.262349921.62
2302621068.641068.641068.641068.641143444.80
DOEN7777490.00
FSTF021025.151025.151025.151025.1512301.80
MHPC1901901901909500.00

Дані за 07.05.2024