Розмір не головне: чому мінімаркети захоплюють міста України

08:00 | Економічна правда. Публікації

Український ритейл "зменшується": мережі магазинів "біля дому" масово відкривають нові точки, збільшують виторг й забирають частину покупців у великих супермаркетів та гіпермаркетів. Парадокс у тому, що "малий формат" розростається навіть тоді, коли у "великого" нижча ціна: дорога, час і звичка беруть своє.
У цій логіці гіпермаркет – це вже не "перший вибір", а "план Б". Чи призведе "мінібум" до зникнення гіпермаркетів з мап українських міст? Про що говорять цифри Український роздріб у 2025 році зростає, але це зростання має два "обличчя".
Номінально все виглядає оптимістично: за перше півріччя товарообіг усього ритейлу (не тільки продовольчого) підскочив приблизно на 17% – до 936,6 млрд грн у порівнянні з 800,2 млрд грн за аналогічний період минулого року. Та якщо зняти "інфляційну піну", реальна динаміка зростання скромніша – близько 2,7%.
Тобто ринок не стільки "вибухає", скільки обережно росте з огляду на апетити споживача. Паралельно триває інша тенденція – концентрація.
Левову частку продажів все ще тримають 15 найбільших ритейлерів, які за підсумками першого півріччя року зробили 369,4 млрд грн обороту, що становить 39% ринку. Читайте також Більше платиш, менше їси.
Чому виробники продуктів зменшують розміри упаковок Найцікавіше зараз відбувається в малих форматах.
За даними Асоціації ритейлерів України, мінімаркети (площею до 150 квадратних метрів) зростають одразу за трьома осями: товарообіг, кількість транзакцій і кількість точок. "Якщо порівнювати 2024-й до 2023 року кількість нових магазинів у таких форматах зросла на 19%.
А в період серпень 2024 року – серпень 2025 року мінімаркети стали "чемпіонами" за кількістю запусків", – розповіли ЕП в Асоціації ритейлерів України. Лідер за відкриттями – мережа "Сімі".
За 2025 рік вона поповнилася 109 магазинами і загалом має вже близько 400 точок.
Суббренд відомої мережі Novus "Мі маркет" додав 34 магазини, доріс до 51 точки й планує щорічно відкривати по 60-70 магазинів. За виторгом у першому півріччі 2025 року лідерами серед мінімаркетів стали "Сімі" (3,4 млрд грн), "Коло" (1,6 млрд грн) та "Делві" (1,25 млрд грн).
За темпами зростання доходів картина ще більш показова: за січень-червень цього року "М’ясомаркет" зріс на 62,4%, "Бадьорий" – на 57%, "Сімі" – на 51%.
За звітний період найпопулярніші мережі в середньому додали 30-60%. На цьому тлі великі формати виглядають "важчими на підйом".
Гіпер- та супермаркети площею понад 1500 квадратних метрів розвиваються повільно, що зумовлено дороговартісним запуском і утриманням великих приміщень.
Результати за рік різні й не завжди "про зростання". Читайте також Чому в супермаркеті важко купити лише необхідне: основні трюки ритейлу Наприклад, мережа METRO у січні-червні 2025 року отримала близько 15,5 млрд грн виторгу, за січень-вересень – 24,04 млрд грн, але спрацювала за цей період зі збитком 0,3 млрд грн. Auchan теж радше стоїть на місці з виторгом у 4,9 млрд грн, що лише на 1% більше, ніж минулого року.
За підсумками 2024 року французька мережа мала близько 10,2 млрд грн виручки і збиток у 600 млн грн. В результаті малі формати зростають протягом двох років, а конкуренти з "гіперрозмірами" стагнують.
Чому так відбувається? Причини зростання і стагнації Причин діаметрально протилежного розвитку форматів продуктового ритейлу декілька, але всі так чи інакше стосуються великої війни. Час в українських містах дедалі частіше вимірюється не хвилинами, а "сигналами" повітряної тривоги.
За підрахунками Української ради торговельних центрів, у 2024 році тривоги "з"їли" 11,4% робочого часу ТЦ, а середній вимушений простій через них сягнув 40 робочих днів на рік. Для покупця поїздка в гіпермаркет у віддалені райони іноді обривається тривогою, і швидка закупка стає квестом із повторними маршрутами та очікуванням.
В листопаді 2025 року частка тривог у часі роботи ТЦ піднялася до найбільшого значення за час великої війни – 15,1%. В середньому по Україні від початку великої війни торговельні центри не працювали 125 робочих днів через повітряні тривоги. На цьому тлі мінімаркет виграє не полицею чи знижкою, а розташуванням.
Магазин "під домом" – це короткий похід, менше часу в дорозі й менше шансів опинитися далеко від укриття. Читайте також Товар з логотипом супермаркету: як власні торгові марки захоплюють полиці "В умовах війни, постійних повітряних тривог і блекаутів у людей на перше місце виходять безпека, швидка закупка, забезпечення базових потреб на мінімальній відстані від дому", – кажуть в Асоціації ритейлерів. Другий удар по великих форматах – енергетика.
Восени 2025 року відключення повернулися, і частка компаній, для яких перебої з електроенергією стали перешкодою, злетіла із 4% до 19%. За два роки тривоги та перебої зі світлом сформували "природний відбір" на користь форматів, які легше й дешевше зробити автономними.
Менші площі простіше живити генератором, підтримувати температуру в холодильниках і забезпечити персоналом. Крім того, у блекаути магазини з генераторами стали локальною інфраструктурою – не тільки купити хліб, а й підзарядити телефон і перечекати вимкнення. І хоча генераторний кіловат для бізнесу часто у рази дорожчий за мережевий, однак такою є ціна за довіру й стабільність у часи нестабільності.
Коли ж відключень немає, цей емоційний зв"язок залишається і людям звичніше звернутися до магазинів "під рукою". Економна економіка Війна пояснює, "чому ближче", а гроші пояснюють, "чому частіше".
У 2025 році інфляція сповільнюється, але все одно тримається на вищих за очікувані рівнях: у листопаді вона становила 9,3% у річному вимірі, а продукти та напої за грудень-листопад додали понад 10%. На цьому тлі навіть за умови зростання реальних зарплат (НБУ у жовтневому прогнозі говорив про плюс 6% у 2025 році) люди не "розкошують кошиком", а дроблять покупки: менше великих заїздів, більше коротких докупів "на сьогодні". Це відображається в платіжній статистиці.
У першому півріччі 2025 року середній чек при оплаті карткою в магазинах становив 342 грн (+21 грн рік до року).
Тобто масштаб щоденної транзакції невеликий і саме під це заточений мінімаркет. Читайте також Виробники накопичили тисячі тонн масла на складах.
Чи дістануться вони магазинів? А тепер головне питання: що дорожче – гіпермаркет чи мінімаркет? З точки зору бізнесу, майже завжди гіпермаркет, бо в нього в рази вищі постійні витрати.
Навіть якщо ставка оренди за квадрат у ТРЦ нижча, площа робить свою справу.
Наприклад, вартість оренди квадратного метра у великих торгових приміщеннях ТЦ Києва коштує 17 дол.
на місяць. Оренда нерухомості під гіпермаркет площею 4 тис.
квадратних метрів за 15 дол.
за квадрат коштуватиме 60 тис.
дол.
на місяць (плюс додаткові витрати на охорону, клінінг, енергоспоживання, персонал).
Оренда під мінімаркет у житловій забудові у невеликому форматі може становити 18-22 дол.
за квадратний метр на місяць, тобто магазин на 120 квадратів обійдеться у 2400 дол.
на місяць. На полиці великий формат часто може дати нижчу ціну завдяки масштабу й промо, але у 2025 році рішення все частіше ухвалюється на підставі розрахунку "повної вартості покупки": дорога, час, ризик перерваної поїздки, плюс те, що середня транзакція за розміром невелика. За середнього чека у 342 грн економія "на відсотках" у гіпермаркеті не перекриває витрати на поїздку, тож мінімаркет виграє економією часу та мінімізацією зайвих витрат, навіть якщо не завжди виграє "чистим" цінником. Гіпермаркети помруть? Виглядає, ніби мінімаркети "відгризають" частку ринку у гіпермаркетів.
Дійсно, український ритейл зараз помітно "з"їжджає" в бік магазинів біля дому.
Але парадокс у тому, що на "зручних форматах" ринок не тримається – він на них прискорюється.
Кістяк обороту й продовольчої інфраструктури все ще формують більші гравці. Гіпермаркети тим часом адаптуються портфелем і каналами продажів.
Показовий кейс – Auchan.
Мережа закрила кілька гіпермаркетів у регіонах (Запоріжжя, Кривий Ріг, згодом Чернівці), але це не означало "вихід з міста", бо компанія продовжила онлайн-присутність і паралельно тестує інші формати на кшталт outlet та pick-up.
Тобто, ставку роблять на гнучкість. Читайте також "Не хочу бути спонсором їхнього свята": як ветеран побудував бізнес крафтових соусів без супермаркетів Логічно припустити, що на горизонті 3-5 років частка малих форматів у транзакціях і щоденних покупках зростатиме, бо саме вони найкраще закривають попит на "швидко й поруч" та найпростіше масштабуються. Водночас великі супермаркети й гіпермаркети залишаться базовою інфраструктурою для великих закупівель, широкого асортименту та економії на логістиці й закупівлях.
Малий формат забирає щоденну звичку, великий – тримає систему.

Додати коментар

Користувач:
email:





Ринок валютний –
Дійшло до кульмінації
Тисячоліття.

- Fin.Org.UA

Новини

15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 18.12.2025
14:15 - Надзвичайна ситуація на Одещині набула статусу державного рівня: що це означає
13:59 - В Міненерго розповіли, скільки в середньому споживачів щодня не мають світла через обстріли московія
13:50 - Через атаки московія на цивільні судна судновласники купують додаткові страховки – ЗМІ
13:35 - Люксембург виділив 10 мільйонів євро на відновлення енергетики України
13:29 - Електронний кабінет – найпопулярніший електронний сервіс ДПС
13:27 - Порядок оподаткування ПДВ операції з постачання інжинірингових послуг для об’єкта нерухомості, розташованого на митній території України
13:26 - Визначення об’єкта та бази оподаткування для юридичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи
13:24 - Взяття на облік ФОП, яка протягом року вдруге зареєструвалася у державного реєстратора, але у контролюючих органах ще не була знята з обліку
13:22 - Підстави для відмови контролюючим органом у взятті на облік рахунку/електронного гаманця платника податків
13:21 - Який день вважається днем сплати єдиного внеску?
13:19 - Чи однакові основні реквізити розрахункового документа (фіскального касового чека) для чеків, створених РРО та ПРРО?
13:18 - Які податкові обов’язки платника податків, який прийняв рішення про реорганізацію?
13:10 - На ремонті укриттів столичного університету розікрали 1,2 мільйона гривень – прокуратура
13:04 - У найбільшій нафтовій та газовій компаніях України зміниться керівництво
13:00 - Case-study "Гулівер": "Проблемні боржники і проблеми довіри"
13:00 - ІНГО сплатила понад 162 млн грн за збитки, спричинені бойовими діями
12:59 - До уваги платників акцизного податку!
12:57 - Які показники рентабельності використовуються для трансферного ціноутворення та який порядок їх розрахунку для методів ТЦО?
12:55 - Реєстраційна картка для отримання електронних довірчих послуг: про заповнення розділу «Відомості про місце проживання»
12:54 - США готують нові санкції проти московія, якщо Путін відкине мирну угоду
12:53 - Чи можна зазначити посаду працівника юридичної особи у кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа електронного підпису, отриманому КНЕДП ДПС?
12:51 - Деякі особливості визначення МПЗ для ФО
12:49 - Сплата податкових платежів та єдиного внеску: де знайти інформацію про реквізити рахунків
12:48 - Нові послуги Oschadbank Premium Banking: "Фінансове планування" та інвестиції в S1 REIT
12:47 - Tesla повертається у топ-7 дорогих компаній світу: вартість акцій досягла нового максимуму
12:46 - Офіси податкових консультантів – якісна податкова підтримка платників податків: доступність, професійність і результативність
12:45 - Понад 5,0 млрд грн рентної плати – внесок від платників Дніпропетровщини до загального фонду держбюджету
12:44 - Понад 5,0 млрд грн рентної плати – внесок від платників Дніпропетровщини до загального фонду держбюджету
12:42 - Від юридичних осіб до місцевих бюджетів Дніпропетровщини надійшло майже 6,3 млрд грн плати за землю


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32675
Австралійський долар28.0407
Така0.34638
Канадський долар30.7112
Юань Женьміньбі6.0106
Чеська крона2.0386
Данська крона6.6424
Гонконгівський долар5.4415
Форинт0.128228
Індійська рупія0.46846
Рупія0.002536
Новий ізраїльський шекель13.1351
Єна0.27229
Теньге0.082321
Вона0.028618
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.3555
Мексиканське песо2.3547
Молдовський лей2.5125
Новозеландський долар24.4674
Норвезька крона4.1425
Саудівський ріял11.2878
Сінгапурський долар32.7798
Донг0.0016077
Ренд2.5293
Шведська крона4.5389
Швейцарський франк53.1956
Бат1.34318
Дирхам ОАЕ11.5272
Туніський динар14.5328
Єгипетський фунт0.8895
Фунт стерлінгів56.4964
Долар США42.3384
Сербський динар0.42294
Азербайджанський манат24.9005
Румунський лей9.7466
Турецька ліра0.991
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.8671
Болгарський лев25.366
Євро49.6291
Ларі15.7129
Злотий11.7885
Золото182781.65
Срібло2788.83
Платина81258.82
Паладій69357.07

Курси валют, встановлені НБУ на 18.12.2025