Концесія в Чорноморську: міжнародна інвестиція чи стратегія державного самоусунення?

16.10 13:00 | Економічна правда

Концесія – це договір, за яким держава передає приватній компанії право на управління державним майном з метою інвестування, модернізації чи розвитку, не передаючи право власності. Широкого розголосу набуло питання передачі в концесію першого та контейнерного терміналів ДП "Морський торговельний порт Чорноморськ".
Презентований як найбільший інвестиційний проєкт у портовій сфері за всю історію незалежності, він викликає як очікування, так і численні запитання. У квітні 2025 року на міжнародній конференції у Варшаві Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури презентувало проєкт концесії, що охоплює два термінали – контейнерний і універсальний.
Їх заявлена переробна спроможність – до 760 тис.
TEU (двадцятифутовий еквівалент) і понад 5 млн тонн вантажів щороку. Читайте також: Як не втратити мільйони доларів на доставці У звіті першої заступниці міністра розвитку громад та територій Олени Шкрум наголошувалося, що проєкт доповнює "Український транспортний коридор" і має підвищити ефективність митниці та довіру до України.
Пізніше, у серпні, цифри зменшилися до 500 тис.
TEU. Нагадаємо: у 2024 році українські порти обробили 129 тис.
TEU при тому, що їхня сукупна потужність становить понад 3,5 млн TEU, тобто завантаження – менше ніж 4%.
Для порівняння, у 2021 році контейнерообіг становив 1,022 млн TEU.
У цьому контексті обіцянка додаткових 500 тис.
TEU виглядає надто оптимістично, якщо не сказати – припущенням. Що собою представляє термінал Згідно з офіційною презентацією IFC та Мінінфраструктури, об"єкт концесії має: 19 га основної території, 14 га – відкритих складів, 6 – причалів із глибинами 11,5–14 м, потужність переробки – до 180 вагонів на добу та зберігання – до 500 тис.
тонн вантажу. Підготовка проєкту триває з 2020 року.
У 2021-му було підписано меморандуми з ЄБРР та IFC.
Через війну процес зупинився, але з травня 2023 року був відновлений.
Очікувалося завершення ТЕО до кінця 2023-го, але повної публічної версії наразі не знайдено. Згідно з фінансовою звітністю ДП "Чорноморськ" за 2024 рік, підприємство демонструє прибутковість: дохід – 1,9 млрд грн, чистий прибуток – 760 млн грн, активи – 2,5 млрд грн, кількість працівників – 1131. Ці цифри викликають запитання: чи справді підприємство потребує передачі в управління, якщо демонструє фінансову стійкість? Що викликає запитання Перше – це формат конкурсу.
Початково йшлося про відкритий конкурс.
Згодом було обрано процедуру конкурентного діалогу, яка передбачає діалог із потенційними учасниками, коли замовник сам не до кінця розуміє параметри угоди.
Але чи є така невизначеність обґрунтованою після двох раундів презентацій із 20 і потім 40 зацікавленими компаніями? Друге – масштаб очікувань.
Заявлений обсяг вантажопотоку (до 500 тис.
TEU) суттєво перевищує поточні обсяги всієї країни.
Умовно, навіть якби Чорноморськ перетягнув на себе весь наявний контейнерообіг – він би не досяг цієї цифри.
Хто і що буде перевозити в цих контейнерах? Третє – кількість працівників.
В інформаційних повідомленнях фігурує 1000 збережених робочих місць, але за звітністю підприємства, кількість працівників уже зараз – 1131.
Яким чином це буде досягнуто? Чи йдеться про скорочення? За нашою інформацією на найбільшому контейнерному терміналі України з потужністю близько 750 тис.
TEU працює менше ніж 500 осіб. Читайте також: Пунктуаційна помилка як загроза українсько-болгарським відносинам Четверте – вибір саме концесії.
Україна вже має досвід концесій – порти Ольвія та Херсон.
Проте їхню ефективність публічно не оцінено.
У порту Херсон катастрофічна ситуація.
Концесіонер вимагає перегляду угоди. П"яте – комунікація.
Усі заяви про інвестиції, вигоди, потенціал – поки що виключно на рівні публікацій у соцмережах.
Жодної відкритої фінансової моделі, ТЕО чи інвестиційного плану.
Питання до прозорості – радше системні. Альтернативи Операційна реформа без зміни власника.
Можливо, замість концесії підприємство могло б залучити стратегічного партнера у форматі операційного менеджменту.
Такий підхід дозволяє зберегти державну власність і отримати експертизу. У Туреччині, Португалії та Хорватії подібна модель успішно застосовується в портовій сфері. Цільова інвестиційна програма під гарантії.
Держава може виступити гарантом повернення інвестицій (через доходи від діяльності), але без передачі активів в управління чи власність. Публічне ТЕО і прогнозна модель.
Навіть у разі реалізації концесії варто оприлюднити базову фінансову модель і проєкцію вантажопотоку.
Це створює довіру і дозволяє бізнесу планувати логістичну взаємодію з об"єктом. Читайте також: Контейнерні перевезення відновлюються.
Чи стане Чорноморськ головним морським хабом країни Пілотне партнерство.
Враховуючи ризики, можливо розглянути варіант пілотної угоди на обмежений строк чи на частину активів – з чіткими KPI та механізмом перегляду умов. В умовах війни будь-який проєкт, який залучає міжнародні інвестиції, – це сигнал довіри.
Але довіра – це не лозунг, а результат зрозумілих процедур, прозорих цифр і чесного діалогу.
Бізнес не очікує ідеальності.
Але очікує передбачуваності, логіки й публічності.
А чи отримує він це зараз – питання відкрите. Нехай цей проєкт стане саме тим кейсом, який матиме не лише красиву презентацію, але і реальні результати – не в слайдах та обіцянках, а в цифрах, контрактах, інвестиціях та вантажопотоках.

Додати коментар

Користувач:
email:





Stocks rise and fall fast
Investors watch, hope and wait
A risky game played

- Fin.Org.UA

Новини

18:00 - На ринку більше не вважають OpenAI лідером у сфері ШІ – Bloomberg
17:45 - 8 грудня діятимуть посилені графіки відключення світла
17:08 - Суд обрав запобіжний захід спільнику депутатки Скороход
16:13 - Макрон погрожує Китаю введенням мит
15:15 - Уряд виплатив перші кошти з розширеної "Зимової підтримки"
14:11 - Суд "відібрав" у компанії незаконно зайняте приміщення у будинку на Подолі в Києві
13:55 - В Україні знизились ціни на помідори: скільки коштують
13:05 - московіяни вдарили по греблі Печенізького водосховища, рух припинено
12:10 - У Кременчуці та Горішніх Плавнях ситуація з електрикою після атаки московія – складна
11:05 - На Чернігівщині ворог поцілив по об'єктах електро- та теплоенергетики
10:35 - Армія московія атакувала енергооб'єкти в двох областях України
10:00 - В Кременчуці частково відновили водопостачання після атаки московія
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 07.12.2025
18:18 - 7 грудня значно посилять графіки відключення світла
18:00 - Катар заявляє, що попит на ШІ може призвести до дефіциту СПГ
17:33 - Українські АЕС знизили потужність через атаки московія
16:40 - Молдова просить Румунію про термінову допомогу з електроенергією після атаки московія
14:54 - "Укрзалізниця" відновила рух поїздів через Фастів, який обстріляли росіяни
13:59 - ДП "Рихальське" заявило про спробу захоплення держпідприємства
12:55 - ЗАЕС на пів години була у повному блекауті – МАГАТЕ
12:39 - московіяни поцілили у склад з ліками компанії "БаДМ"
12:04 - Захист ЧАЕС не може виконувати свою функцію після атаки дроном – ООН
10:59 - московія серйозно пошкодила ТЕС у різних областях
10:04 - "Укренерго" збільшує обсяг відключень світла після атаки московія
10:00 - 6 грудня — День Збройних Сил України.
10:00 - Бюджет України на 2026 рік: агросектор отримає 13,1 млрд грн державної підтримки
09:30 - У Держбюджеті на 2026 рік передбачено 50,7 млрд грн на підтримку економіки та бізнесу, в тому числі у агросекторі, а також на потреби захисту довкілля та екологізації економіки
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 06.12.2025
23:00 - Накази Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32364
Австралійський долар27.9109
Така0.34407
Канадський долар30.1828
Юань Женьміньбі5.9487
Чеська крона2.0238
Данська крона6.5601
Гонконгівський долар5.4024
Форинт0.128316
Індійська рупія0.46728
Рупія0.0025267
Новий ізраїльський шекель13.0162
Єна0.271
Теньге0.083136
Вона0.02856
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.231
Мексиканське песо2.3107
Молдовський лей2.4743
Новозеландський долар24.3004
Норвезька крона4.1658
Саудівський ріял11.2056
Сінгапурський долар32.4687
Донг0.0015949
Ренд2.4856
Шведська крона4.4702
Швейцарський франк52.3158
Бат1.32096
Дирхам ОАЕ11.4512
Туніський динар14.3475
Єгипетський фунт0.8841
Фунт стерлінгів56.1289
Долар США42.0567
Сербський динар0.41714
Азербайджанський манат24.7363
Румунський лей9.6209
Турецька ліра0.9893
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.3525
Болгарський лев25.0502
Євро48.9961
Ларі15.5754
Злотий11.5763
Золото177813.2
Срібло2445.24
Платина69312.81
Паладій61335.07

Курси валют, встановлені НБУ на 08.12.2025