Концесія в Чорноморську: міжнародна інвестиція чи стратегія державного самоусунення?

16.10 13:00 | Економічна правда

Концесія – це договір, за яким держава передає приватній компанії право на управління державним майном з метою інвестування, модернізації чи розвитку, не передаючи право власності. Широкого розголосу набуло питання передачі в концесію першого та контейнерного терміналів ДП "Морський торговельний порт Чорноморськ".
Презентований як найбільший інвестиційний проєкт у портовій сфері за всю історію незалежності, він викликає як очікування, так і численні запитання. У квітні 2025 року на міжнародній конференції у Варшаві Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури презентувало проєкт концесії, що охоплює два термінали – контейнерний і універсальний.
Їх заявлена переробна спроможність – до 760 тис.
TEU (двадцятифутовий еквівалент) і понад 5 млн тонн вантажів щороку. Читайте також: Як не втратити мільйони доларів на доставці У звіті першої заступниці міністра розвитку громад та територій Олени Шкрум наголошувалося, що проєкт доповнює "Український транспортний коридор" і має підвищити ефективність митниці та довіру до України.
Пізніше, у серпні, цифри зменшилися до 500 тис.
TEU. Нагадаємо: у 2024 році українські порти обробили 129 тис.
TEU при тому, що їхня сукупна потужність становить понад 3,5 млн TEU, тобто завантаження – менше ніж 4%.
Для порівняння, у 2021 році контейнерообіг становив 1,022 млн TEU.
У цьому контексті обіцянка додаткових 500 тис.
TEU виглядає надто оптимістично, якщо не сказати – припущенням. Що собою представляє термінал Згідно з офіційною презентацією IFC та Мінінфраструктури, об"єкт концесії має: 19 га основної території, 14 га – відкритих складів, 6 – причалів із глибинами 11,5–14 м, потужність переробки – до 180 вагонів на добу та зберігання – до 500 тис.
тонн вантажу. Підготовка проєкту триває з 2020 року.
У 2021-му було підписано меморандуми з ЄБРР та IFC.
Через війну процес зупинився, але з травня 2023 року був відновлений.
Очікувалося завершення ТЕО до кінця 2023-го, але повної публічної версії наразі не знайдено. Згідно з фінансовою звітністю ДП "Чорноморськ" за 2024 рік, підприємство демонструє прибутковість: дохід – 1,9 млрд грн, чистий прибуток – 760 млн грн, активи – 2,5 млрд грн, кількість працівників – 1131. Ці цифри викликають запитання: чи справді підприємство потребує передачі в управління, якщо демонструє фінансову стійкість? Що викликає запитання Перше – це формат конкурсу.
Початково йшлося про відкритий конкурс.
Згодом було обрано процедуру конкурентного діалогу, яка передбачає діалог із потенційними учасниками, коли замовник сам не до кінця розуміє параметри угоди.
Але чи є така невизначеність обґрунтованою після двох раундів презентацій із 20 і потім 40 зацікавленими компаніями? Друге – масштаб очікувань.
Заявлений обсяг вантажопотоку (до 500 тис.
TEU) суттєво перевищує поточні обсяги всієї країни.
Умовно, навіть якби Чорноморськ перетягнув на себе весь наявний контейнерообіг – він би не досяг цієї цифри.
Хто і що буде перевозити в цих контейнерах? Третє – кількість працівників.
В інформаційних повідомленнях фігурує 1000 збережених робочих місць, але за звітністю підприємства, кількість працівників уже зараз – 1131.
Яким чином це буде досягнуто? Чи йдеться про скорочення? За нашою інформацією на найбільшому контейнерному терміналі України з потужністю близько 750 тис.
TEU працює менше ніж 500 осіб. Читайте також: Пунктуаційна помилка як загроза українсько-болгарським відносинам Четверте – вибір саме концесії.
Україна вже має досвід концесій – порти Ольвія та Херсон.
Проте їхню ефективність публічно не оцінено.
У порту Херсон катастрофічна ситуація.
Концесіонер вимагає перегляду угоди. П"яте – комунікація.
Усі заяви про інвестиції, вигоди, потенціал – поки що виключно на рівні публікацій у соцмережах.
Жодної відкритої фінансової моделі, ТЕО чи інвестиційного плану.
Питання до прозорості – радше системні. Альтернативи Операційна реформа без зміни власника.
Можливо, замість концесії підприємство могло б залучити стратегічного партнера у форматі операційного менеджменту.
Такий підхід дозволяє зберегти державну власність і отримати експертизу. У Туреччині, Португалії та Хорватії подібна модель успішно застосовується в портовій сфері. Цільова інвестиційна програма під гарантії.
Держава може виступити гарантом повернення інвестицій (через доходи від діяльності), але без передачі активів в управління чи власність. Публічне ТЕО і прогнозна модель.
Навіть у разі реалізації концесії варто оприлюднити базову фінансову модель і проєкцію вантажопотоку.
Це створює довіру і дозволяє бізнесу планувати логістичну взаємодію з об"єктом. Читайте також: Контейнерні перевезення відновлюються.
Чи стане Чорноморськ головним морським хабом країни Пілотне партнерство.
Враховуючи ризики, можливо розглянути варіант пілотної угоди на обмежений строк чи на частину активів – з чіткими KPI та механізмом перегляду умов. В умовах війни будь-який проєкт, який залучає міжнародні інвестиції, – це сигнал довіри.
Але довіра – це не лозунг, а результат зрозумілих процедур, прозорих цифр і чесного діалогу.
Бізнес не очікує ідеальності.
Але очікує передбачуваності, логіки й публічності.
А чи отримує він це зараз – питання відкрите. Нехай цей проєкт стане саме тим кейсом, який матиме не лише красиву презентацію, але і реальні результати – не в слайдах та обіцянках, а в цифрах, контрактах, інвестиціях та вантажопотоках.

Додати коментар

Користувач:
email:





Збереження грошей
Це мистецтво, як і володінням
Фінансовими ринками.

- Fin.Org.UA

Новини

19:20 - В "Укренерго" розповіли, хто відповідає за справедливість графіків відключень
19:12 - Масштабна корупція в енергетиці: фігурантку справи Устименко взяли під варту
18:50 - Аналітики озвучили, які авто за типом пального найпопулярніші серед українців
18:40 - Останній великий американський банк остаточно пішов з російського ринку
18:35 - Міністерка енергетики Гринчук "нічого не чула" про свої ночівлі у Галущенка
18:15 - Частина міста Суми залишилась без електрики
17:52 - В Україну вперше повернули з-за кордону гроші, вкрадені через корупційну схему
17:50 - Рада збирається звільняти Галущенка і Гринчук 18 листопада – нардеп
17:40 - 13 листопада графіки відключень світла діятимуть всю добу
17:35 - Свириденко винесла на розгляди Ради звільнення Галущенко та Гринчук з посад міністрів
17:30 - Як (не) стати резидентом
17:20 - Україна зменшила виробництво цукру: яка причина
17:11 - Фігурантка плівок НАБУ та людина Галущенка може очолити стратегічне держпідприємство
17:10 - Україні допоможуть з підводним розмінуванням
17:03 - Міністерка енергетики Світлана Гринчук написала заяву про звільнення
16:45 - Прикордонники заявили, що Міндіч виїхав законно
16:32 - Вищі показники органічного зростання продажів у третьому кварталі – позитивна динаміка обсягів в обох бізнес-підрозділах
16:30 - У Києві викрили розтрату коштів, виділених на облаштування островів
16:26 - Оподаткування прибутку банків: комітет Ради рекомендував ухвалити законопроєкт зі змінами
16:10 - Аудитори виявили проблеми в управлінні держборгом України
16:05 - Галущенка і Гринчук відправлять у відставку з посад міністрів – Зеленський
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 13.11.2025
15:58 - Національна стратегія доходів: позитивні наслідки цифровізації матеріалів фактичних перевірок
15:57 - ПРРО від ДПС – сучасне та зручне програмне рішення для бізнесу
15:55 - Консультаційний центр – дієва допомога платникам ПДВ
15:53 - Акцизний податок: для осіб з інвалідністю законодавством передбачені пільги
15:52 - ПДВ: продовжено дію касового методу в енергетиці і запроваджено пільгу при передачі меліоративних систем
15:50 - До уваги банків, інших фінансових установ, небанківських надавачів платіжних послуг, емітентів електронних грошей!
15:40 - Які волонтерські витрати звільняються від оподаткування ПДФО?
15:38 - ФОП - платники єдиного податку не можуть здійснювати діяльність, не зазначену в облікових даних та у реєстрі платників єдиного податку


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32258
Австралійський долар27.5011
Така0.34408
Канадський долар30.0066
Юань Женьміньбі5.9069
Чеська крона2.0079
Данська крона6.5157
Гонконгівський долар5.4091
Форинт0.126319
Індійська рупія0.47425
Рупія0.002515
Новий ізраїльський шекель13.1471
Єна0.27153
Теньге0.080118
Вона0.028671
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт10.1688
Мексиканське песо2.299
Молдовський лей2.4748
Новозеландський долар23.8102
Норвезька крона4.1821
Саудівський ріял11.2086
Сінгапурський долар32.2598
Донг0.0015954
Ренд2.4641
Шведська крона4.4504
Швейцарський франк52.6063
Бат1.2953
Дирхам ОАЕ11.4451
Туніський динар14.2694
Єгипетський фунт0.8902
Фунт стерлінгів55.1324
Долар США42.0377
Сербський динар0.41505
Азербайджанський манат24.7251
Румунський лей9.5699
Турецька ліра0.9951
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0944
Болгарський лев24.8759
Євро48.6544
Ларі15.5419
Злотий11.5036
Золото173649.75
Срібло2174.37
Платина66633.54
Паладій60496.87

Курси валют, встановлені НБУ на 13.11.2025