Вибуховий вантаж. Чому порти перестали перевалювати добрива і до чого тут Фірташ

15:30 | Економічна правда

З 18 липня імпортерам заборонили ввозити до українських морських портів речовини на основі аміаку.
Тобто під заборону потрапили всі мінеральні добрива. Ініціатором такого рішення були Військово-морські сили (ВМС), які побачили в таких вантажах небезпеку, зважаючи на російські удари по портах.
Аміачна селітра вибухонебезпечна, яскравий приклад – вибух у Бейруті понад 2,7 тис.
тонн аміачної селітри на складі п’ять років тому, через який постраждали порт і частина міста. Адміністрація морських портів (АМП), спираючись на рекомендації військових, надіслала відповідне повідомлення портовим операторам та іншим учасникам ринку.
Навіть тим суховантажам, які вже прямували до українських морських портів, довелося змінювати курс. "Є наказ командування ВМС та Одеської військової адміністрації від 18 липня про заборону обробки аміакомістких вантажів у портах через небезпеку", – уточнив ЕП один із співробітників АМП. У наказі (є в розпорядженні ЕП) йдеться про заборону перевалки, зберігання, обробки, транспортування та накопичення технічного аміаку, аміачних селітри та добрив, аміачної води та інших аміаковмісних речовин. "За таким самим принципом раніше заборонили заходити до портів танкерам з пальним.
Вони припинили розвантажуватися в портах Великої Одеси (в Одесі, Південному та Чорноморську) та переорієнтувалися на дунайські порти", – додав чиновник. Якщо танкери з пальним пішли до українських портів на Дунаї, то щодо селітри вимоги виявилися більш жорсткими: їх заборонено відвантажувати в Одеській області загалом.
Тобто їм немає місця в жодному з доступних морських портів України.
Адже порти в Миколаєві та Херсоні заблоковані, як і в Очакові, а решта розташовані на окупованих територіях. "Тепер добрива йдуть до румунського порту Галац.
У черзі на вивантаження треба стояти два-чотири дні.
Порт працює до 19:00 у неспішному режимі.
Фрахтувальники рахують демередж (штраф, який сплачується за перевищення терміну безоплатного зберігання вантажу – ЕП), судновласники рахують втрати через зрив наступних фіксацій.
Ніхто не очікував, що все буде так повільно", – каже операційна менеджерка компанії Avalon Shipping Катерина Кононенко. Заборона б’є по гаманцях З одного боку, бізнес поставився з розумінням до вимог військових.
Навіть незважаючи на те, що перевалка добрив – це можливість заробити в умовах, коли українські порти не розбалувані значними обсягами вантажів, а вартість перевалки в умовах жорсткої конкуренції зменшилася. Портовий оператор у Чорноморську Olir Resources відмовився від пропозицій відвантажувати вибухонебезпечні вантажі ще до того, як з’явилася заборона від ВМС, ділиться СЕО компанії Іван Ніякий.
"Безпека людей понад усе.
Порти майже щодня під ударами ворога.
Наслідки перебування в портах вибухонебезпечних вантажів очевидні", – пояснив він. З іншого боку, повністю відмовитися від важливого вантажу готові не всі, адже ця заборона може тривати до закінчення війни.
Заборона на ввезення аміачної селітри залишатиметься чинною доти, "доки не відбудуться суттєві зміни в безпековій ситуації". Інша причина – суттєві інвестиції після початку великої війни з розрахунку на міндобрива, наприклад пакувальні лінії.
Так, компанія "Каспіт трейд" встановила фасувальну лінію в Південному, а логістична TEUS – у Чорноморську.
Компанія Global Ocean Link побудувала в Південному два склади, де можуть зберігатися понад 30 тис.
тонн добрив. Читайте також: Жнива під тиском війни і погоди: як посуха вплинула на врожайність на півдні Крім того, бізнес обурює те, що під заборону потрапила не лише селітра.
"Заборона на перевалку селітри правильна, бо з неї роблять вибухівку.
Але заборонили всі добрива, вироблені з амонію.
Нітратна форма азоту – це те, що вибухає, а є ще амідна та амонійна форми.
Заборонили перевалку всіх форм азоту", – розповів ЕП один з імпортерів добрив. "До портів ідуть добрива, де є лише 10% азоту – сульфатна форма, амонійна, амідна – і їх не пропускають.
Хоча є міжнародні сертифікати, що ці добрива не є вибухонебезпечними, військові не звертають на це уваги.
Була ситуація, коли "Іскандер" влучив у карбамід: упаковка розплавилася, а карбамід не вибухнув", – зазначив він. Керівник одного з дунайських терміналів розповідає, що ринок селітри в Україні становить близько 200 тис.
тонн на рік.
Протягом трьох років її відвантажували на Дунаї, який безпечніший, ніж порти Великої Одеси.
московіяни б’ють по терміналах на Дунаї не так часто, як по морських портах, і використовують менш потужні шахеди. "Одна компанія привезла партію селітри на "велику воду" і спробувала приховати, підробивши документи.
Потім прийшла друга партія до морського порту.
Коли все це з"ясувалося, військові заборонили не лише перевалку селітри, а й інших добрив", – повідомив він. Скільки добрив не вистачає Україні Основний фінансовий тягар внаслідок заборони ВМС лягає не на плечі імпортерів добрив чи термінали, а на аграріїв, які купують товар.
За останні два місяці вартість тонни селітри зросла з 21 тис.
грн до 25-27 тис.
грн, карбаміду – з 24 тис.
грн до 28 тис.
грн. У серпні почався високий сезон, який супроводжується підвищеним попитом на добрива.
Далі йде осіння сівба, яка, за прогнозами, буде дорожчою.
Як зазначає профільне інформагентство "Інфоіндустрія", у попередні два місяці аграрії купували добрива "дуже кволо". "Зараз сіють ріпак і пшеницю, іде підготовка до нового року.
До кінця жовтня треба вносити фосфорні та калійні добрива.
При цьому Україна імпортує 2,5-3 мільйони тонн добрив на рік, а ринок оцінюють 4,5-5 мільйонами тонн на рік.
Внутрішнє виробництво становить 1,5 мільйона тонн, тобто не покриває і третини потреб", – розповів ЕП один з імпортерів добрив. Дефіцит азотних добрив може становити 60%, фосфорно-калійних – 80%, прогнозує співрозмовник ЕП. Читайте також: Майже не олігарх.
Що втратив Фірташ з початку великої війни Раніше в найбільшого українського виробника добрив Ostchem, який належить Group DF олігарха Дмитра Фірташа, запевнили, що "значного впливу на український ринок заборона не матиме".
У компанії повідомили, що у 2024 році виробили 1,8 млн тонн добрив – 51,4% від річного споживання українських аграріїв. За даними "Інфоіндустрії", за сім місяців 2025 року в Україну імпортували добрив на 23,5% більше, ніж за аналогічний період минулого року – 1,942 млн тонн проти 1,596 млн тонн.
Якщо в травні імпортери спостерігали за нестабільністю світового ринку азотних добрив, то далі їх імпорт зростав. "Серпень і вересень для імпортерів будуть складнішими.
Діє заборона на морський імпорт, зростають ціни на світовому ринку і самі аграрії дуже кволо купували добрива в попередні два місяці, тож ринок не має достатніх обсягів оборотних коштів", – ідеться в повідомленні. Випередити шахед Заборона перевалки в портах – це не заборона імпорту добрив загалом.
Добрива все одно потрапляють на українські поля.
Приміром, компанія TEUS переорієнтувалася на доставку аміачної селітри з румунського порту Галац.
"Доставка відбувається вузькою колією, а для перевалки у вагони на широкій колії задіяні станції Вадул-Сірет або Дорнешти", – розповіли ЕП в компанії. Про фасування міндобрив у біг-беги (гнучкі контейнери) у портах уже не йдеться.
Добрива приходять у біг-бегах, їх оперативно перевантажують у піввагони і везуть далі до споживачів в Україні. "Перебудувати логістику – це здорожчання тонни на 50-80 євро", – зауважує імпортер добрив, з яким поспілкувалася ЕП.
Директор і власник компанії GROSSDORF Андрій Халявка раніше пояснював, що обмеження морського імпорту означає втрату найдешевшого каналу поставок добрив з Туреччини, Казахстану, Узбекистану чи Сакартвело. "Можливо, ухвалена заборона надто категорична і майже не залишає варіантів для імпорту необхідного компонента для сільського господарства.
Транспортування залізничним та автомобільним транспортом призводить до зростання собівартості і цін, падіння прибутку фермерів та агрохолдингів.
Тому потрібно шукати компроміс", – зазначив Ніякий. Читайте також: "Висмоктували гроші нижче ватерлінії".
Як обкрадали ОПЗ і яка роль Сенниченка в скандальній справі Асоціація міжнародних експедиторів (АМЕ) як компроміс запропонувала використовувати для перевалки аміачної селітри термінали на Дунаї, віддалені від житлових кварталів та населених пунктів. Відповідна пропозиція міститься в листі, який АМЕ підготувала на ім"я віцепрем"єр-міністра – міністра розвитку громад та територій Олексія Кулеби і голови Одеської обласної військової адміністрації Олега Кіпера, який є в розпорядженні ЕП. Для підвищення безпеки асоціація пропонує вивантажувати селітру в денний час і за прямим варіантом (судно, баржа – транспортний засіб) з вивезенням за межі терміналів.
Тобто, не зберігати селітру на складах. "Додатковим фактором для судновласників може бути умова відходу судна або баржі на румунський бік Дунаю (500–800 м) протягом 30 хвилин після оголошення загрози руху ворожих дронів у бік Ізмаїльського району.
При цьому, час польоту дронів від акваторії Чорного моря до цієї ділянки – 40–60 хвилин", – йдеться у листі АМЕУ. "АМПУ, підрозділи СБУ та кораблі ВМС, які патрулюють цей відрізок Дунаю, можуть здійснювати контроль виконання вимог щодо денного та прямого вивантаження вантажу", – пропонує асоціація. Вплив Фірташа Один з учасників ринку розповідає, що представники влади провели дві наради з приводу заборони на перевалку добрив.
За його словами, військовослужбовці готові йти на компроміс у разі забезпечення відповідних вимог.
Проте, Одеська ОВА боїться брати на себе відповідальність. Інший співрозмовник говорить, що імпортери нібито мають інформацію про вплив на голову Одеської ОВА Кіпера з боку українського виробника добрив Group DF Фірташа. "Група Фірташа виробляє у тому числі й вибухонебезпечні добрива, такі, як аміачна селітра.
Якщо ракета влучить у "Рівнеазот" або "Черкасиазот", то міста і житлові будинки постраждають.
Але підприємства продовжують працювати", – зазначив імпортер. За словами співрозмовника ЕП, Group DF зупинила постачання усіх добрив якраз під початок сезону сівби і підняла ціну до 100 дол.
на тонні.
На його думку, відбувається монополізація ринку.
Втім, як вже зазначали в Group DF "значного впливу на український ринок заборона не матиме". "Країни Європейського Союзу стали відмовлятися від добрив російського виробництва, то щоб аграрії не постраждали, вона зняла мита на американські добрива.
Якби в нас зняли мита, аграрії виростили б кращий урожай, був би більшим експорт, людям було б з чого податки платити", – зазначає імпортер. "У нас внутрішній виробник продає добрива за цінами, вищими за світові, а ще аграрій переплачує до 8% (мита та логістика) за імпортні добрива.
Дорожчого у світі дорожчого ринку за український.
Навіть Африка купує дешевше", – додає він.

Додати коментар

Користувач:
email:





Український ринок - молодий і новий,
Але він швидко розвивається.
Тут можна знайти шлях до багатства,
Але і ризиків тут багато є.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 13 серпня: комплексна підтримка прифронтових регіонів, дата відключення 3G в Україні
20:30 - В Україні почали рідше купувати буси та фургони: які моделі обирають
20:00 - Прифронтові критично важливі підприємства зможуть бронювати 100% працівників
19:30 - В Україні визначили дату остаточного відключення 3G
19:00 - Уряд розробляє програму підтримки для 6,6 мільйонів українців: деталі
18:43 - На Харківщині до кінця року обіцяють добудувати 38 підземних шкіл
18:20 - Україна не залежить від жодного маршруту чи постачальника газу – Міненерго
18:18 - "Літо без війни": з Києва до Карпат вирушили діти загиблих і полонених військових
18:15 - Russell2000 принялся догонять гигантов
18:05 - Уряд шукає інвесторів для розробки двох нафтогазових ділянок на Заході України
18:00 - Уряд хоче зобов'язати пільговиків витрачати субсидію на оплату комуналки
17:44 - У Запоріжжі майже за мільйон гривень продали літак
17:35 - На ще 4 пунктах пропуску на кордоні з Польщею з'являться мобільні сканери
17:23 - Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України “Про адміністративну процедуру”»
17:17 - Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України “Про адміністративну процедуру”»
17:15 - Нацбанк розповів, скільки "енергетичних кредитів" видали банки
17:10 - Ключові рішення НКЦПФР від 13.08.2025
17:00 - Україна зміцнює енергетичну безпеку через диверсифікацію і швидке відновлення інфраструктури
16:55 - Нацбанк показав курс долара і євро на четвер 14 серпня
16:44 - Пошкодження підводних кабелів: Фінляндія висунула звинувачення капітану танкера
16:24 - АРМА передає в управління елітний будинок і ділянки, що належали олігарху Фуксу
16:20 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:20 - З Києва до Львова та Вінниці їздитимуть додаткові поїзди
15:50 - Митниця уточнила, які документи потрібні для виїзду за кордон на авто
15:40 - Власник "Київстару" VEON завершив продаж частки "Білайн Киргизстан"
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 14.08.2025
15:30 - Рятівники довкілля чи зрадники України
15:30 - Вибуховий вантаж. Чому порти перестали перевалювати добрива і до чого тут Фірташ
15:16 - Бюджетний комітет рекомендує Раді ухвалити зміни до бюджету: які зміни
14:58 - Міненерго та МВС проводять масштабні навчання для перевірки готовності енергетичного сектору до надзвичайних ситуацій


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32095
Австралійський долар27.2151
Така0.34183
Канадський долар30.1795
Юань Женьміньбі5.7864
Чеська крона1.9879
Данська крона6.5188
Гонконгівський долар5.2886
Форинт0.122978
Індійська рупія0.47455
Рупія0.0025625
Новий ізраїльський шекель12.2492
Єна0.28183
Теньге0.077129
Вона0.030122
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.8681
Мексиканське песо2.2398
Молдовський лей2.4826
Новозеландський долар24.8591
Норвезька крона4.0738
Саудівський ріял11.0644
Сінгапурський долар32.4386
Донг0.0015795
Ренд2.3713
Шведська крона4.3613
Швейцарський франк51.6869
Бат1.28557
Дирхам ОАЕ11.3027
Туніський динар14.4074
Єгипетський фунт0.8589
Фунт стерлінгів56.3606
Долар США41.5149
Сербський динар0.41517
Азербайджанський манат24.4162
Румунський лей9.6108
Турецька ліра1.019
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.8948
Болгарський лев24.8711
Євро48.6472
Ларі15.2309
Злотий11.4228
Золото139544.45
Срібло1601.04
Платина55925.55
Паладій47122.32

Курси валют, встановлені НБУ на 14.08.2025