Ризики для незалежності антикорупційних органів

23.07 17:45 | Економічна правда. Публікації

Антикорупційна реформа, що розпочалась більш ніж 10 років тому, була не просто реакцією на тогочасний суспільний запит щодо боротьби із корупцією.
Це ключова вимога міжнародних партнерів та організацій. Створення НАБУ і САП, забезпечення їх реальної незалежності, було важливою умовою: численних меморандумів з МВФ для надання кредитів та макрофінансової допомоги; Європейської комісії для лібералізації візового режиму; ЄС – для продовження курсу на євроінтеграцію; співпраці з Організацією економічного співробітництва та розвитку та іншими міжнародними організаціями. На необхідності продовження послідовних антикорупційних перетворень неодноразово наголошували й посли G7. Натомість, прийнятий законопроєкт №12414 дещо змінює вектор антикорупційної реформи в Україні.
Загалом, документ вносить ряд змін в Кримінально процесуальний кодекс (КПК) та законодавство про прокуратуру, відповідно до яких: суттєво посилюється роль генерального прокурора в усіх провадженнях (зокрема, щодо бізнесу, корупції тощо); як наслідок, звужується інституційна та функціональна незалежність НАБУ і САП; змінюється порядок призначення/звільнення прокурорів з посади в умовах воєнного стану. Розберемось детальніше. Ключова фігура кримінального провадження Здавалось би, посада генерального прокурора і так вимагала наявності широкого кола повноважень.
Однак окремі з таких повноважень були розділені із його заступниками.
А частина – взагалі відсутні. Це, передусім, було пов’язано з тим, що генпрокурор – політична посада.
Його призначення ініціюється президентом.
А рішення ухвалюється парламентом.
Як не крути, генпрокурор завжди був залежний від політичних настроїв та впливів. Саме тому окремі процеси та справи за законодавством фактично були виведені з його орбіти. Натомість, прийнятий законопроєкт повністю концентрує усю повноту повноважень на генеральному прокурорі. Відповідно до прийнятих змін генпрокурор може витребувати будь-яку справу в будь-якого органу для вивчення.
Справа має бути надана в строк і спосіб, який зазначить генпрокурор.
Раніше – таких повноважень у нього не було. Генпрокурор може як сам дослідити матеріали справи, так і передати їх на вивчення іншому прокурору. Читайте також: Зеленський знищив незалежність НАБУ.
Як тепер виглядатиме боротьба з корупцією? Серед іншого – це відголоси проголошеного генеральним прокурором аудиту справ проти бізнесу.
За результатами такого вивчення справ – прийматиметься рішення: закрити провадження; передати іншому органу; надати вказівки по справі слідчому або прокурору. Виключно генпрокурор може погодити клопотання слідства про продовження строку слідства на максимальний термін до 12 місяців.
Раніше такі повноваження були також в його заступників. Очевидно, що такі зміни – спрямовані на посилення ролі генпрокурора та забезпечення його контролю за всіма провадженнями без винятку. Відтепер топ-чиновники можуть ініціювати закриття будь-якої справи відносно себе безпосередньо перед генпрокурором.
Він може розглянути таке клопотання та закрити провадження. Звернутись до генпрокурора можна напряму – в обхід слідчого/детектива/прокурора у справі. Відтепер лише генпрокурор може забрати справу у БЕБ та передати її іншому органу, якщо слідство БЕБ неефективне.
Раніше такі повноваження були ще в його заступників. Це сприятиме концентрації справ щодо економічних злочинів саме в БЕБ як профільному органі.
Відтепер – передача таких справ до СБУ, Нацполу та ДБР – виключна компетенція генпрокурора. Так само, лише генпрокурор може доручити БЕБ розслідувати справу, яка йому не підслідна. Це положення очевидно спрямоване на недопущення свавільного розслідування БЕБ інших злочинів, які апріорі ним розслідуватись не можуть. Незалежність НАБУ/САП Посилення ролі генерального прокурора виразилось також у встановленні контролю за розслідуваннями в корупційних справах НАБУ/САП. Відповідно до ухвалених змін: Генпрокурор стає керівником для всіх прокурорів САП.
Відповідно – визначати прокурора у справі може теж тільки він.
Таких повноважень у керівника САП – більше немає. Генпрокурор може як надавати вказівки прокурорам САП (раніше була пряма заборона), так і замінювати їх на інших прокурорів (якщо вони здійснюють свої повноваження неефективно). Генпрокурор може передати справу НАБУ до іншого органу.
Раніше існувала пряма заборона на таку передачу.
Тепер – вона можлива, якщо слідство НАБУ неефективне. Виключно генпрокурор може повідомляти підозру топ-чиновникам у справах НАБУ.
Таких повноважень в керівника САП – більше немає. Читайте також: "Збитий" Кабміном директор БЕБ: "Ми працюємо проти всіх" НАБУ може розслідувати не підслідні йому злочини виключно з дозволу генерального прокурора. Тепер генпрокурор може погодити угоду про визнання винуватості в будь-якому провадженні НАБУ (раніше – тільки керівництво САП). Прокурори САП тепер не можуть забирати в інших органів справи, підслідні НАБУ.
Це виключне повноваження генерального прокурора. Обмеження "невідкладних обшуків" Серед позитивних моментів законопроєкту – обмеження так званих "невідкладних обшуків". Раніше – правоохоронці часто зловживали правом на проведення обшуків без ухвали суду.
До цього, закон передбачав таку можливість виключно для рятування людей, майна та переслідування осіб. Натомість правоохоронці у справах проти бізнесу також часто проводили обшуки без судових рішень.
Мотивували це тим, що: невідкладний обшук потрібен, бо нібито можуть бути знищені речові докази; дозвіл суду не отримували, щоб не допустити розголошення відомостей про заплановані обшуки. Відтепер, "невідкладні обшуки" можуть бути здійснені виключно у справах щодо насильницьких злочинів, злочинах проти статевої свободи чи пов’язаних із тероризмом. Видається, що це може суттєво покращити ситуацію із тиском на бізнес в межах кримінальних проваджень. Висновки Стурбованість з приводу прийняття такого закону уже висловили у Єврокомісії.
Ряд громадських організацій та інших суспільних інститутів також висловили своє незадоволення прийнятим законом.
Серед аргументів: відкат антикорупційної реформи; фактична ліквідація незалежності НАБУ/САП від політичних інституцій (генпрокурор як політична особа). Які наслідки для бізнес-процесів матиме такий закон – поки казати рано.
З одного боку – посилення нагляду генпрокурора за законністю проваджень проти бізнесу, з іншого – залежність генпрокурора від політичних настроїв та процесів та послаблення антикорупційної структури як одного із стримувачів свавілля правоохоронних органів.

Додати коментар

Користувач:
email:





Money talks, they say
But in the market, it roars
Capital's lion's den.

- Fin.Org.UA

Новини

00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:50 - Кандидатуру Цивінського на посаду директора БЕБ знову подали до Кабміну
21:00 - Новини 23 липня: завершення слідства щодо Коломойського, Путін зупинив експорт нафти московія у Чорному морі
20:45 - Мем-акції повернулися: цього разу Reddit інвестує в пончики та екшн-камери
20:20 - Путін одним рішенням паралізував експорт нафти московія Чорним морем
20:15 - Доллар не смог сломить нисходящую тенденцию, но борьба не завершена
20:15 - Вторичный рынок жилья в США продолжает тревожить
20:04 - Акції Toyota та Honda злетіли після нової торгівельної угоди Трампа
19:52 - Нова торгова угода США та Японії врятувала світову економіку від найгіршого
19:27 - Зелений розворот: ЄС готовий послабити екостандарти після скарг бізнесу
19:01 - Саудівська Аравія стала головним імпортером мазуту з московії
18:50 - Київська влада розповіла про масштабний енергоощадливий проєкт з ремонту теплопунктів
18:46 - Алкогольні гіганти йдуть у напої з канабісом, щоб повернути продажі
18:23 - Amazon закриває ШІ-центр у Шанхаї через напруження між США і Китаєм
17:52 - Нацбанк показав курс долара та євро на четвер 24 липня
17:45 - Ризики для незалежності антикорупційних органів
17:40 - Укрексімбанк – найкращий банк для корпоративного бізнесу на Euromoney Awards 2025
17:34 - Незаконне збагачення: НАБУ і САП завершили розслідування справи щодо майна керівника АМКУ
17:24 - Трамп готує митний удар по ЄС — Брюссель відповість митами на 100 мільярдів доларів
17:08 - Ціни на кавуни стрімко знижуються, але посуха позначилася на якості
16:57 - Україна найняла юристів, щоб стягнути борги за снаряди, непоставлені у 2022 році
16:50 - Китайські підробки західних товарів масово заполонили російські маркетплейси
16:27 - Аграрії лівобережжя Херсонщини продають зерно росіянам за безцінь
16:24 - Henkel в Україні продовжує системну гуманітарну підтримку — реалізовано новий проєкт для підтримки ветеранів з обмеженою мобільністю.
16:10 - Суд зобов'язав Росію виплатити українським банкам пів мільярда
16:04 - Індійський нафтовий гігант шукає альтернативу російській нафті — Bloomberg
15:36 - НАБУ і САП завершили слідство щодо Коломойського
15:33 - Допомога тещі: родина полковника СБУ володіє нерухомістю на $600 тисяч – ЗМІ


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3229
Австралійський долар27.5629
Така0.34346
Канадський долар30.7605
Юань Женьміньбі5.833
Чеська крона1.9899
Данська крона6.5623
Гонконгівський долар5.3204
Форинт0.122755
Індійська рупія0.4833
Рупія0.0025621
Новий ізраїльський шекель12.533
Єна0.28568
Теньге0.077509
Вона0.030369
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.8787
Мексиканське песо2.2389
Молдовський лей2.4686
Новозеландський долар25.247
Норвезька крона4.1391
Саудівський ріял11.1326
Сінгапурський долар32.7082
Донг0.0015976
Ренд2.3795
Шведська крона4.3912
Швейцарський франк52.6473
Бат1.29895
Дирхам ОАЕ11.3708
Туніський динар14.5569
Єгипетський фунт0.851
Фунт стерлінгів56.552
Долар США41.7651
Сербський динар0.418
Азербайджанський манат24.5634
Румунський лей9.6629
Турецька ліра1.0324
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.2832
Болгарський лев25.042
Євро48.9821
Ларі15.42
Злотий11.5087
Золото143199.16
Срібло1645.09
Платина60226.53
Паладій53174.49

Курси валют, встановлені НБУ на 24.07.2025