Початок епохи бідності: як падала нафтова імперія Коломойського та кому дістануться її залишки

08:00 | Економічна правда

Ще кілька років тому Ігор Коломойський з партнерами контролював в Україні вертикально-інтегровану структуру з власною розвідкою, видобутком, переробкою нафти та подальшою реалізацією пального у власній мережі АЗС. Остання була найбільшою в країні і налічувала понад 1 600 станцій.
Це дозволяло групі "Приват" роками тримати першість на ринку нафтопродуктів, продаючи кожен третій літр пального в Україні.
Навіть у перші місяці після початку великої війни лідерство лишалося за мережею Коломойського. Усе змінилося після рішення влади націоналізувати "Укрнафту" та Кременчуцький НПЗ, які завдяки дешевій сировині та її переробці формували основні прибутки нафтової імперії бізнесмена.
Після їх втрати "посипалася" й мережа АЗС. З більш ніж півтори тисячі заправок під контролем групи Коломойського лишилося близько 600, але й вони згодом зупинилися через відсутність пального.
Останні кілька місяців бізнес-партнер олігарха Михайло Кіперман активно зустрічається з бізнесменами та вивчає можливість продажу залишків паливного бізнесу. За даними джерел ЕП, основний інтересант – власник мережі UPG Володимир Петренко, який готовий викупити близько 400 АЗС "ANP/Авіас".
Почати процес сторони вирішили з малого: оренди трьох десятків заправок у столичному регіоні. Як формувалася нафтова імперія Коломойського До великої війни Коломойський був одним з найбільш впливових та заможних олігархів, який володів активами в різних галузях.
Він мав частки в металургійних, авіаційних, логістичних, фінансових, трейдингових та медійних компаніях. Однак найбільшою вважалася нафтова імперія Коломойського, кістяк якої почав формуватися на початку 2000-х років.
У 2003-му неформальна група "Приват" отримала контроль над "Укрнафтою" – найбільшим видобувником "чорного золота" в країні.
У той час Коломойський з партнерами контролювали близько 42% акцій компанії, а контрольний пакет, 50% + 1 акція, перебував у власності держави. Як згодом зізнався сам Коломойський, за право управляти "Укрнафтою" з 2003 року він щомісяця давав 5 млн дол.
(загалом 110 млн дол.) хабара на вимогу тодішнього президента Леоніда Кучми через його зятя олігарха Віктора Пінчука. Могутність бізнес-імперії Ігоря Коломойського залишилась в минулому Getty Images У 2007 році Коломойський з партнерами рейдерським способом захопили контроль над компанією "Укртатнафта", яка володіє найбільшим у країні нафтопереробним заводом – Кременчуцьким НПЗ.
Держава в ньому контролювала 43%, але, як і у випадку з "Укрнафтою", фактичного впливу на ухвалення рішень у компанії не мала.
Весь оперативний контроль та управління підприємством роками здійснювали менеджери групи "Приват". Бізнес-модель виглядала так: основний заробіток формувався завдяки сировині напівдержавної "Укрнафти", яку за заниженими цінами виводили з компанії та переробляли на Кременчуцькому нафтопереробному заводі. Левова частка прибутку виводилася через мережу АЗС, яка за два десятки років розрослася до найбільшої в Україні і на піку потужності налічувала понад 1 600 заправок.
Протягом двох десятиліть нічого не змінювалося: за будь-якого президента чи прем’єра Коломойський з партнерами примудрялися зберігати контроль над активами навіть попри гучні скандали та ротації в керівництві. Читайте також: З міркувань оборони.
Як активи Коломойського, Жеваго, Григоришина та Богуслаєва перейшли до держави Усе змінилося восени 2022 року, коли держава вирішила націоналізувати "Укрнафту" та "Укртатнафту", а сам Коломойський опинився за ґратами через підозри в масштабних махінаціях, зокрема на згаданих вище підприємствах. Після зміни менеджменту новий очільник "Укрнафти" Сергій Корецький заявляв, що через дії Коломойського та його менеджерів держава могла втратити до 100 млрд грн.
Згодом ці звинувачення трансформувалися в кримінальні справи проти олігарха та його спільників, а сам Коломойський залишився в СІЗО. Що із заправками Коломойського Після арешту бізнесмена і повернення під контроль держави "Укрнафти" та Кременчуцького НПЗ нафтова імперія олігарха почала розсипатися.
Мережа АЗС з 1 650 заправок зменшилася до 660.
Що з ними відбувалося в останні три роки? У процесі націоналізації 537 заправок повернула собі вже державна "Укрнафта".
Ще 245 АЗС перебували в заставі в Приватбанку і були предметом судових суперечок між уже державним банком та представниками Коломойського. У жовтні 2024 року комплекси на конкурсі викупила маловідома фірма "Макс енерго ресурс".
Утім, новий гравець не зміг отримати дозвіл на концентрацію активів від АМКУ, тому вони досі перебувають у підвішеному стані. Читайте також: Хто і для чого купив 245 колишніх АЗС Коломойського? Інтервʼю з власником компанії-переможця аукціону Частина АЗС втрачена в анексованому Криму і на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей, решта – зруйнована або захоплена після початку великої війни.
Зараз близько 600 комплексів, які залишаються під контролем бізнес-партнерів Коломойського, зупинені через відсутність пального. Одна з АЗС, які колись належали Ігорю Коломойському і яку у жовтні 2024 року придбала фірма “Макс енерго ресурс” Фото Сергія Куюна "Частина комплексів почала закриватися в жовтні-листопаді 2024 року, а в грудні припинила роботу решта станцій.
Близько 200 з них уже без ліцензій, щоб не формувати податкові борги.
У них великі проблеми.
80% людей у регіонах не отримали зарплату і почали брати її чим можуть, виносити обладнання.
Є колективні позови від працівників", – каже співрозмовник ЕП на ринку пального. Читайте також: Лідер деолігархізації: чому в Коломойського і партнерів забирають "Укрнафтобуріння" та хто претендує на актив Як багаторічний лідер ринку опинився на межі банкрутства? "Роками група паразитувала на державних активах, маючи доступ до дешевої нафти і переробки, а АЗС були для неї інструментом для отримання готівки.
Заправки для групи були чимось на кшталт банкоматів", – пояснює представник одного з трейдерів. "Відповідно, коли "Укрнафту" та кременчуцький завод з-під них висмикнули, усе "посипалося".
Тобто вони не вміють працювати на ринку, не здатні конкурувати з іншими мережами.
Вони ніколи не розвивали непаливні продажі, не будували необхідну інфраструктуру для залучення споживачів", – додає він. За словами представника однієї з приватних компаній на ринку пального, з кожним місяцем ситуація погіршується.
"Щоб розраховуватися з поточними боргами і триматися на плаву, "приватівці" щомісяця продають кілька заправок.
У березні вони продали шість АЗС, у квітні – ще вісім", – говорить співрозмовник ЕП. З понад 600 АЗС Коломойського ліквідними, тобто тими, роботу яких можна відновити за кілька тижнів, залишаються близько 10%.
Що буде з рештою? Кому дістануться уламки імперії Ринком пального активно ширяться чутки, що куратор нафтового бізнесу групи "Приват" Михайло Кіперман начебто вивчає варіанти продажу заправок, що залишилися.
За цей час змінилося кілька концепцій: від продажу всієї мережі до передавання частини комплексів в оренду або спільне управління. За останніми даними, які ЕП підтвердили три учасники ринку, наразі основним претендентом на актив є компанія бізнесмена Володимира Петренка "Укрпалетсистем", яка володіє мережею з 85 заправок під брендом UPG. Довідка.
До великої війни "Укрпалетсистем" була великим імпортером білоруського бензину та дизпального з Мозирського та Новополоцького НПЗ.
Через це злі язики приписували компанії зв’язки з білоруським олігархом Ніколаєм Воробйом та старшим сином диктатора Олександра Лукашенка Віктором.З огляду на великі обсяги імпорту та спеціальні умови контрактів фірму також називали "суперексклюзивним імпортером білоруського пального" та "преміум-спонсором режиму Лукашенка".
Компанія Петренка це заперечувала. "За відсутності Ігоря Валерійовича рішення щодо заправок "Привату" ухвалює Кіперман.
Вони кілька разів спілкувалися з Петренком і начебто домовилися про угоду", – розповідає ЕП представник одного з вітчизняних паливних трейдерів. Кіперман тривалий час перебуває за кордоном.
В Україні він є фігурантом кількох кримінальних проваджень щодо розкрадання сотень мільйонів гривень "Укренерго" та "Укртатнафти".
На початку 2024 року НАБУ оголосило його в розшук. Читайте також: Сергій Корецький: В "Укрнафті" тотальний витік інформації За даними джерел ЕП, Кіперман розглядає можливість продажу від 400 до 420 заправок, ще близько 200 планує залишити у власності групи "Приват". "Ці 400-420 АЗС у перспективі може забрати Петренко, але він не готовий їх викупити одразу, а розглядає варіант оренди з опціоном на право викупу.
Почати планують із 34 АЗС у Києві та області, бо в столичному регіоні розташовані найбільш ліквідні об’єкти, які дають понад 20% продажів.
Хочуть протестувати, чи щось з цього вийде, а далі ухвалювати рішення", – каже співрозмовник ЕП. "Усе планують орендувати поетапно.
На перші 34 АЗС подали документи в АМКУ.
Кажуть, що отримали відмову, тому стежимо, що з цього вийде", – додає він. Джерело: НАБУ Скільки треба грошей для запуску мережі? Опитані ЕП експерти наголошують, що вивести середню ціну складно через велику різницю між об’єктами. "Усе залежить від розташування, розміру та стану комплексу.
Якщо говорити про оренду, то залежно від АЗС це може коштувати від 2-3 тисяч доларів на місяць до 10 тисяч доларів.
Дуже хороша станція на зразок ОККО або WOG може сягати 20-25 тисяч доларів", – ділиться з ЕП представник одного з великих ритейлерів. Ці ж чинники – розташування, розмір та стан – актуальні і щодо продажу АЗС: бюджетні станції коштуватимуть 100-300 тис.
дол., якісні в столиці – 1-1,2 млн дол.
Те саме стосується ребрендингу: 100-200 тис.
дол.
може коштувати бюджетна реконструкція, 1-1,2 млн дол.
– будівництво заправки майже з нуля. Читайте також: Коломойському світить до 12 років за шахрайство та відмивання коштів.
Як він виводив гроші, за версією слідства? Наскільки реальне завершення угоди між "Приватом" та UPG, особливо після недавньої відмови АМКУ, не береться прогнозувати ніхто. "Із стовідсотковою впевненістю в нашій країні ніхто нічого не зможе гарантувати, але ця угода суперактивно обговорюється.
Щось може й змінитися.
З одного боку, UPG може "дати задню" через відмову АМКУ, а з іншого – Кіперман у подібних перемовинах навіть менш передбачувана особистість, ніж його старший партнер Коломойський", – підсумував співрозмовник ЕП в одній з галузевих компаній.

Додати коментар

Користувач:
email:





Investment is key,
With caution and wise choices,
The market rewards.

- Fin.Org.UA

Новини

20:10 - Биткоин на подступах к вершине, Крипторынок пока разгоняется
18:45 - Bitcoin досяг нового історичного максимуму
18:35 - Цьогоріч 1,2 трильйона пішло на пріоритетні видатки: на що спрямували кошти
18:05 - Верховний Суд вирішив не скасовувати спецдозвіл фірмі родичів ексміністра екології
17:50 - В "Дії" з'явиться новий сервіс – мультишеринг: деталі
17:35 - Українську машину для гуманітарного розмінування з дистанційним керуванням презентували харківські розробники
17:35 - Нацбанк показав курс долара та євро на четвер 22 травня
17:31 - Франція відновила постачання авіапалива для винищувачів ЗСУ: вистачить на тривалий час
17:30 - Скачок инфляции в Великобритании приближает Банк Англии к ФРС
17:16 - Від сировини до високої доданої вартості. Як Україні наростити агропереробку
17:10 - Українські митники застосовуватимуть бодікамери на всіх пунктах пропуску
17:05 - УЗ відкрила на вокзалі Харкова лаунж "Читальня": з концепцією допоміг Сергій Жадан
17:00 - Ми всі під прицілом шахраїв
16:52 - ЄС прагне усунути бар’єри для торгівлі та інвестицій
16:47 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:41 - Уряд дав місцевим громадам ще кошти на будівництво укриттів
16:26 - Більшість італійських компаній залишились вести бізнес у московії
16:20 - БЕБ передало до суду справу щодо керівників компаній "короля обналу" Стрелковського
16:12 - Економічні радники при німецькому уряді прогнозують подальшу стагнацію
16:11 - "Земельний банк" передав в суборенду свій "діамант": що відомо про переможця торгів
16:09 - Уряд спростив визнання сирітських творів за законом про авторське право
15:46 - ЄС може запровадити збір на дешеві посилки з Китаю
15:40 - Уряд підтримав скасування 63 регуляцій — бізнес зекономить 400 млн грн
15:32 - М’ясо птиці подорожчало: які ціни
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 22.05.2025
15:30 - Мінрозвитку планує передати приватникам українські аеропорти на утримання: які переваги
15:07 - За допомогою електронних сервісів можна отримати інформацію про податковий борг
15:05 - Дніпропетровщина: звернувшись на «гарячі лінії», мобілізовані самозайняті особи мають можливість отримати фахові консультації з податкових питань
15:01 - московія може збільшити флот стратегічних бомбардувальників – аналітики
15:00 - Найбільшу ділянку «Земельного банку» передали в користування: переможець торгів сплатив понад 78 млн грн річної суборенди


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31277
Австралійський долар26.6972
Така0.33964
Канадський долар29.8272
Юань Женьміньбі5.7518
Чеська крона1.8867
Данська крона6.2895
Гонконгівський долар5.2909
Форинт0.116675
Індійська рупія0.48378
Рупія0.002527
Новий ізраїльський шекель11.6708
Єна0.28816
Теньге0.081364
Вона0.03008
Ліванський фунт0.000463
Малайзійський ринггіт9.7017
Мексиканське песо2.1481
Молдовський лей2.3839
Новозеландський долар24.5964
Норвезька крона4.0822
Саудівський ріял11.0469
Сінгапурський долар32.1209
Донг0.0015958
Ренд2.3152
Шведська крона4.3242
Швейцарський франк50.195
Бат1.26372
Дирхам ОАЕ11.2812
Туніський динар13.8661
Єгипетський фунт0.8311
Фунт стерлінгів55.5595
Долар США41.436
Сербський динар0.4001
Азербайджанський манат24.3799
Румунський лей9.2522
Турецька ліра1.0672
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.1837
Болгарський лев23.9875
Євро46.9138
Ларі15.1298
Злотий11.0552
Золото137127.47
Срібло1371.74
Платина43694.26
Паладій42017.35

Курси валют, встановлені НБУ на 22.05.2025