Що не так з фінансовою розвідкою?

15.04 13:55 | Економічна правда. Колонки

Текст оновленого меморандуму з МВФ вже опублікований, і значна його частина – посилення фінансового моніторингу з боку Національного банку, ефективне застосування штрафів за порушення та їхнє збільшення, жорсткіший нагляд за політично значущими особами тощо.
Але є окремий пункт про ревізію Служби фінансового моніторингу. "Робота та ефективність Державної служби фінмоніторингу (ДСФМ), підрозділу фінансової розвідки (ПФР) України, щодо аналізу та поширення повідомлень про підозрілі трансакції будуть посилені, зокрема шляхом розробки та впровадження дорожньої карти технічної допомоги. Щоб підготувати ПФР до оцінки Moneyval та забезпечити відповідність нашої системи гармонізованій структурі європейських країн, буде проведено незалежну перевірку сильних і слабких сторін у роботі ДСФМ до кінця грудня 2025 року в консультаціях з МВФ та відповідними зацікавленими сторонами, включаючи узгодження технічного завдання, критеріїв та методології. Перевірка проводитиметься міжнародно визнаною компанією, яка проаналізує інформацію, надану ДСФМ відповідно до вимог законодавчого пакету ЄС щодо боротьби з відмиванням грошей/фінансуванням тероризму та Стандартів FATF", – йдеться в меморандумі. З одного боку, я рада появі цього пункту.
Проблема з загальною неефективністю системи протидії відмиванню є і вона стає дедалі помітнішою.
З іншого – вважаю, що фрагментарна оцінка системи запобігання тільки у розрізі ДСФМ – це страшна помилка. Читайте також: Лише 1 з 10 за ґратами.
Як в Україні карають за корупційні та економічні злочини Щоб щось перезавантажувати, треба спочатку оцінити стан того, що прагнеш оновити.
Бо національний спорт з бездумного перезавантаження усього, що рухається, призвів до того, що у нас критична ситуація з перезавантаженими судами, ціла купа питань до оновлених органів прокуратури, Вищої кваліфікаційної комісії суддів, і цей перелік можна довго і сумно продовжувати. Не хотілося б до цього ряду історій успішного успіху додавати ще й фінрозвідку.
Я наполягаю, що нам потрібно одночасно проаналізувати усю систему запобігання в комплексі. Тобто, слід неупереджено – і для таких цілей цілком підходять іноземні оцінювачі, як це пропонує меморандум – подивитися, чи все якісно працює з первинною ланкою, чи субєкти первинного фінансового моніторингу (СПФМ) ефективні у виявленні підозрілих операцій. Одночасно з цим поглянути на діяльність ДСФМ, як органу, який працює з матеріалами СПФМів про підозрілі операції, і на їх основі готує узагальнені матеріали для правоохоронців, які мали б лягати в основу кримінальних проваджень. Читайте також: Новий олігарх чи Курченко-2.
Хто такий Максим Кріппа і звідки в нього гроші? Водночас перевірити, що не так з правоохоронними органами – чому вони не відкривають провадження на підставі узагальнень Держфінмоніторингу (що не відкривають, ми знаємо абсолютно точно).
Одночасно перевірити, що відбувається в прокуратурі, бо з того, що я чула на останніх спільних конференціях від прокурорів САП, трохи сивіють скроні. Вони відмовляються йти в суди з намаганням довести і покарати відмивання без предикатів, бо, мовляв, чекають, поки з"явиться відповідна судова практика.
Як з"явитися судовій практиці, якщо ніхто з прокуратури не хоче передавати до суду автономні матеріали обвинувачення (тобто, по відмиванню без предикатів), не уточнюється. Окремо треба з"ясувати, що за "любов" у нашої правоохоронної системи до угод зі слідством? Moneyval ще у 2017 році нас попереджав, що не сприймає жодних угод зі слідством у сфері боротьби з відмиванням – тільки невідворотність покарання.
І попри це сторона обвинувачення вперто продовжує такі угоди подавати на затвердження, а суди погоджувати. Ну і нарешті одночасно треба зрозуміти, що з нашими судами? Як зробити так, щоб судді не губилися у томах таких справ та мали адекватний рівень експертизи для того, аби розбирати антилегалізаційні кейси. Читайте також: Чи стали під час війни краще боротися з корупцією? От тільки за умови, що усі п"ять елементів будуть оцінені одночасно, в комплексі, картинка буде тривимірною і адекватною.
Інакше, будь-яке оцінювання ефективності одного органу приречене на те, що бути необ"єктивним. І робити на його основі висновки про необхідність чергового перезапуску – доламувати державу там, де прихильникам простих рішень це ще не вдалося, попри їх тривалі та системні спроби.

Додати коментар

Користувач:
email:





Market forces move
Creating endless ripples
Capital's flow.

- Fin.Org.UA

Новини

14:25 - Світлана Гринчук: розвиток Вертикального коридору посилить енергетичну безпеку України та Європи
13:01 - Річна фінансова звітність разом з аудиторським звітом, яка підлягає оприлюдненню, подається за допомогою Електронного кабінету
12:59 - Суб’єкт господарювання в установлений строк не подав обов’язкову звітність про використання РРО/ПРРО: чи є підстава для проведення фактичної перевірки?
12:59 - Форум "Диригенти змін" у Києві: як змінилася Україна за 10 років і що далі
12:58 - До яких операцій не застосовується режим експортного забезпечення?
12:57 - Платникам ПДВ, які здійснюють операції з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти
12:55 - В якому розмірі встановлюється єдиний внесок для платника – резидента Дія Сіті при нарахуванні заробітної плати та винагороди за виконання робіт (надання послуг)?
12:55 - Міненерго координує дії для підтримки прифронтових громад та посилення їхньої енергетичної стійкості
12:54 - Чи включаються до бази оподаткування ПДВ кошти, отримані в результаті заокруглень відповідно до постанови Правління НБУ «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів»?
12:47 - Дорога нерухомість у Буковелі: НАБУ перевіряє статки суддівсько-прокурорської родини
12:46 - Нарахування земельного податку і орендної плати за земельні ділянки, належні до сплати фізичним особам (громадянам)
12:45 - Огірки вперше за кілька місяців подешевшали: яка їхня ціна
12:44 - Випадки, в яких виникає право податкової застави
12:43 - Податковий календар на 10 листопада 2025 року
12:42 - Платники Дніпропетровщини за видобування кам’яного вугілля спрямували до загального фонду держбюджету понад 166,6 млн грн рентної плати
12:41 - Місцеві бюджети Дніпропетровщини отримали від фізичних осіб понад 616,5 млн грн плати за землю
12:40 - Військовий збір: на підтримку обороноздатності до загального фонду держбюджету від платників Дніпропетровщини надійшло понад 7,3 млрд гривень
12:37 - Комунікаційна податкова платформа Дніпропетровщини – оперативний і дієвий зворотній зв’язок з платниками
12:36 - Понад 130 послуг у режимі 24/7: Електронний кабінет – головний інструмент цифрової взаємодії з податковою
12:35 - У 20 регіонах України вже доступна послуга онлайн-сурдоперекладу в ЦОПах
12:31 - Україна вперше взяла участь у Саміті податкових інституцій ЄС: говорили про безпеку та стійкість в умовах глобальних викликів
12:30 - АМКУ оштрафував за змову будівельні компанії, які ремонтували навчальні заклади
12:30 - Як управляти комунальними підприємствами
12:20 - Vodafone створить європейську супутникову групу як аналог Starlink
12:11 - Що є об’єктом та базою оподаткування для юридичної особи – платника єдиного податку четвертої групи?
12:10 - Сервіс «Пульс» - оперативна допомога платникам у вирішенні проблемних питань
12:09 - Рентна плата за спеціальне використання водних біоресурсів: платники Дніпропетровщини поповнили місцеві бюджети на понад 5,9 млн гривень
12:07 - Понад 130 послуг у режимі 24/7: Електронний кабінет – головний інструмент цифрової взаємодії з податковою
12:06 - Платники Дніпропетровщини за видобування кам’яного вугілля спрямували до загального фонду держбюджету понад 166,6 млн грн рентної плати
12:03 - Платниками туристичного збору до місцевих бюджетів Дніпропетровщини спрямовано понад 13,3 млн гривень


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32216
Австралійський долар27.4133
Така0.34515
Канадський долар29.8529
Юань Женьміньбі5.9103
Чеська крона1.9932
Данська крона6.4979
Гонконгівський долар5.4128
Форинт0.125544
Індійська рупія0.47481
Рупія0.0025198
Новий ізраїльський шекель12.9269
Єна0.27396
Теньге0.079958
Вона0.029098
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.0611
Мексиканське песо2.2661
Молдовський лей2.4553
Новозеландський долар23.8362
Норвезька крона4.1396
Саудівський ріял11.2205
Сінгапурський долар32.2628
Донг0.0015993
Ренд2.4237
Шведська крона4.4144
Швейцарський франк52.0643
Бат1.30084
Дирхам ОАЕ11.4579
Туніський динар14.2367
Єгипетський фунт0.8889
Фунт стерлінгів55.1253
Долар США42.0836
Сербський динар0.41384
Азербайджанський манат24.7521
Румунський лей9.5428
Турецька ліра0.9991
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1075
Болгарський лев24.8047
Євро48.5224
Ларі15.5577
Злотий11.4085
Золото168599.53
Срібло2043.5
Платина65820.43
Паладій59456.13

Курси валют, встановлені НБУ на 07.11.2025