Що не так з фінансовою розвідкою?

15.04 13:55 | Економічна правда. Колонки

Текст оновленого меморандуму з МВФ вже опублікований, і значна його частина – посилення фінансового моніторингу з боку Національного банку, ефективне застосування штрафів за порушення та їхнє збільшення, жорсткіший нагляд за політично значущими особами тощо.
Але є окремий пункт про ревізію Служби фінансового моніторингу. "Робота та ефективність Державної служби фінмоніторингу (ДСФМ), підрозділу фінансової розвідки (ПФР) України, щодо аналізу та поширення повідомлень про підозрілі трансакції будуть посилені, зокрема шляхом розробки та впровадження дорожньої карти технічної допомоги. Щоб підготувати ПФР до оцінки Moneyval та забезпечити відповідність нашої системи гармонізованій структурі європейських країн, буде проведено незалежну перевірку сильних і слабких сторін у роботі ДСФМ до кінця грудня 2025 року в консультаціях з МВФ та відповідними зацікавленими сторонами, включаючи узгодження технічного завдання, критеріїв та методології. Перевірка проводитиметься міжнародно визнаною компанією, яка проаналізує інформацію, надану ДСФМ відповідно до вимог законодавчого пакету ЄС щодо боротьби з відмиванням грошей/фінансуванням тероризму та Стандартів FATF", – йдеться в меморандумі. З одного боку, я рада появі цього пункту.
Проблема з загальною неефективністю системи протидії відмиванню є і вона стає дедалі помітнішою.
З іншого – вважаю, що фрагментарна оцінка системи запобігання тільки у розрізі ДСФМ – це страшна помилка. Читайте також: Лише 1 з 10 за ґратами.
Як в Україні карають за корупційні та економічні злочини Щоб щось перезавантажувати, треба спочатку оцінити стан того, що прагнеш оновити.
Бо національний спорт з бездумного перезавантаження усього, що рухається, призвів до того, що у нас критична ситуація з перезавантаженими судами, ціла купа питань до оновлених органів прокуратури, Вищої кваліфікаційної комісії суддів, і цей перелік можна довго і сумно продовжувати. Не хотілося б до цього ряду історій успішного успіху додавати ще й фінрозвідку.
Я наполягаю, що нам потрібно одночасно проаналізувати усю систему запобігання в комплексі. Тобто, слід неупереджено – і для таких цілей цілком підходять іноземні оцінювачі, як це пропонує меморандум – подивитися, чи все якісно працює з первинною ланкою, чи субєкти первинного фінансового моніторингу (СПФМ) ефективні у виявленні підозрілих операцій. Одночасно з цим поглянути на діяльність ДСФМ, як органу, який працює з матеріалами СПФМів про підозрілі операції, і на їх основі готує узагальнені матеріали для правоохоронців, які мали б лягати в основу кримінальних проваджень. Читайте також: Новий олігарх чи Курченко-2.
Хто такий Максим Кріппа і звідки в нього гроші? Водночас перевірити, що не так з правоохоронними органами – чому вони не відкривають провадження на підставі узагальнень Держфінмоніторингу (що не відкривають, ми знаємо абсолютно точно).
Одночасно перевірити, що відбувається в прокуратурі, бо з того, що я чула на останніх спільних конференціях від прокурорів САП, трохи сивіють скроні. Вони відмовляються йти в суди з намаганням довести і покарати відмивання без предикатів, бо, мовляв, чекають, поки з"явиться відповідна судова практика.
Як з"явитися судовій практиці, якщо ніхто з прокуратури не хоче передавати до суду автономні матеріали обвинувачення (тобто, по відмиванню без предикатів), не уточнюється. Окремо треба з"ясувати, що за "любов" у нашої правоохоронної системи до угод зі слідством? Moneyval ще у 2017 році нас попереджав, що не сприймає жодних угод зі слідством у сфері боротьби з відмиванням – тільки невідворотність покарання.
І попри це сторона обвинувачення вперто продовжує такі угоди подавати на затвердження, а суди погоджувати. Ну і нарешті одночасно треба зрозуміти, що з нашими судами? Як зробити так, щоб судді не губилися у томах таких справ та мали адекватний рівень експертизи для того, аби розбирати антилегалізаційні кейси. Читайте також: Чи стали під час війни краще боротися з корупцією? От тільки за умови, що усі п"ять елементів будуть оцінені одночасно, в комплексі, картинка буде тривимірною і адекватною.
Інакше, будь-яке оцінювання ефективності одного органу приречене на те, що бути необ"єктивним. І робити на його основі висновки про необхідність чергового перезапуску – доламувати державу там, де прихильникам простих рішень це ще не вдалося, попри їх тривалі та системні спроби.

Додати коментар

Користувач:
email:





Investing wisely
Requires skill and strategy
To build wealth that lasts

- Fin.Org.UA

Новини

17:14 - Подальше стрімке нарощення кредитів посилює їх ключову роль для діяльності банків – Огляд банківського сектору
17:13 - Огляд банківського сектору, листопад 2025 року
16:43 - Леся Карнаух: Запуск автоматизованої системи вже дозволив стягнути понад 100 млн грн податкового боргу з юросіб
15:35 - Менше, ніж очікували: Підласа прокоментувала нову програму МВФ на $8 мільярдів
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 18.11.2025
15:20 - Міненерго висловлює співчуття рідним загиблого працівника на шахті СхідГЗК
15:02 - Місія МВФ: Пишний розповів, на чому наполягатиме Україна
15:00 - АРМА оголосило про перезавантаження: що зміниться у агентстві
14:59 - З початку року кількість заблокованих податкових накладних зменшилася майже у чотири рази – Леся Карнаух в інтерв’ю LIGA.net
14:45 - Українські заводи збільшують виробництво молочних продуктів та пропонують знижки
14:36 - Матір Міндіча оформила на себе три квартири у Києві після 2020 року – hromadske
14:25 - Мільйон гривень за виділення землі: на хабарі спіймали чиновника
14:07 - Чи надсилається платнику рішення про автоматичне врахування таблиці даних платника ПДВ?
14:06 - Туристичний збір: фізичні особи спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровщини майже 7,9 млн гривень
14:05 - Терміни та порядок отримання першої та другої квитанцій при надсиланні електронних документів
14:04 - Сучасні інструменти управління комплаєнс-ризиками
14:02 - Про принципи Національної стратегії доходів до 2030 року
14:01 - Податкова знижка: чи подаються до контролюючого органу разом із податковою декларацією про майновий стан і доходи копії документів, інформація щодо яких наявна в базах даних ДПС?
14:00 - Надомна/дистанційна робота: обов’язок роботодавця
13:59 - Леся Карнаух: З початку року до бюджету надійшло понад 13,2 млрд грн «податку на Google»
13:57 - Інформаційні джерела Головного управління ДПС у Дніпропетровській області – оперативне доведення актуальної податкової інформації до платників
13:56 - Закон України № 4536: основні новації для фізичних осіб – платників податків
13:55 - За яким кодом бюджетної класифікації сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки?
13:53 - За видобування природного газу від платників Дніпропетровщини до загального фонду держбюджету надійшло понад 385,5 млн грн рентної плати
13:50 - В Україні назвали компанії, які найбільше імпортують електроенергію у 2025 році
13:41 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
13:35 - У Ізмаїлі росіяни поцілили у судно-газовоз: які наслідки
13:29 - Внесено запис до ЄДР про припинення юридичної особи: протягом якого строку подається остання податкова декларація платника єдиного податку третьої групи (ЮО)?
13:28 - Подання податкової декларації про майновий стан і доходи через Електронний кабінет: які документи для підтвердження інформації про податкову адресу може додати платник?
13:27 - Про деякі особливості заповнення податкової декларації податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32295
Австралійський долар27.4235
Така0.34386
Канадський долар29.9815
Юань Женьміньбі5.9186
Чеська крона2.0186
Данська крона6.5325
Гонконгівський долар5.4115
Форинт0.127075
Індійська рупія0.47459
Рупія0.0025137
Новий ізраїльський шекель12.9804
Єна0.27165
Теньге0.080554
Вона0.028798
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.1356
Мексиканське песо2.2953
Молдовський лей2.487
Новозеландський долар23.8436
Норвезька крона4.1705
Саудівський ріял11.2173
Сінгапурський долар32.3046
Донг0.0015962
Ренд2.4634
Шведська крона4.4534
Швейцарський франк52.8812
Бат1.29632
Дирхам ОАЕ11.453
Туніський динар14.2959
Єгипетський фунт0.8939
Фунт стерлінгів55.4401
Долар США42.067
Сербський динар0.41634
Азербайджанський манат24.7424
Румунський лей9.5962
Турецька ліра0.9938
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.2003
Болгарський лев24.9449
Євро48.7872
Ларі15.5372
Злотий11.5515
Золото171592.13
Срібло2141.8
Платина65139.07
Паладій58582.5

Курси валют, встановлені НБУ на 18.11.2025