Хто заступиться за дрібних та середніх переробників деревини?

13.01 08:12 | Економічна правда. Колонки

Підприємства в Україні, що переробляють деревину, можна умовно поділити на три категорії: дрібні, середні та великі.
Втім, в Україні можна визначити ще один специфічний (гібридний) тип підприємств: "привілейований" бізнес, який завдяки зв’язкам отримує кращі умови та переваги. Не секрет також, що найменш захищеним є малий та середній бізнес, а великий та "привілейований" зазвичай має певні важелі впливу як на найвищих посадових осіб, так і на процеси загалом у природоресурсних галузях. Сьогодні Україна вчергове на роздоріжжі: використовувати деревину для розвитку здебільшого середнього та малого бізнесу в умовах війни, створювати рівні умови та однакові правила для всіх чи максимально допомагати "привілейованим", серед іншого і великим підприємствам та остаточно закріпити таку модель в багатостраждальному законі "Про ринок деревини"? 2024: рік перемоги? Ми всі очікуємо перемоги, але дехто з чиновників, і що дуже незвично, не лише очікує, а над її досягненням посилено працює кожен день.
І, до речі, ми отримали багато перемог у лісовій галузі у 2024 році, серед яких: 1) припинення багаторічних мільярдних схем, таких як сумнозвісна "державна переробка" лісу; 2) впровадження таких цифрових інструментів як фотофіксація колод, які вивозиться з лісу (всі охочі через сайт можуть звірити світлини з лісовоза на дорозі з тими, які були зроблені в лісі, тобто - красти ліс стає складніше); 3) запровадження електронного сертифікату походження деревини; 4) централізація господарських функцій тощо. Звісно, в 2025 році наблизилися і до ухвалення багатостраждального згаданого закону "Про ринок деревини".
Чому багатостраждального? Бо він роками припадав пилом у парламенті, поки формувалася практика продажу лісу в умовах реформи, заснована на інших нормативно-правових актах.
Читайте також: Як Україна збільшуватиме лісозаготівлю Але тут є важливий нюанс.
Текст цього проєкту закону, який визначатиме фундаментальний порядок розподілу лісових ресурсів на десятиліття вперед, може стати черговою перемогою, або ж привселюдною підлою зрадою, відкатом реформ в лісовій галузі і ось чому. Конфлікт інтересів чи конкурентний розвиток: що закласти в закон "Про ринок деревини"? В результаті позитивних нововведень деревина стала доступною для купівлі дрібним та середнім переробникам, тому великий бізнес, який пов’язаний з чиновниками ("привілейований"), починає відчувати нестачу у сировині, яка раніше перероблялася лише ними за принципом монополії, а наразі - всіма. Іншою причиною є також той фактор, що більшість з "привілейованим" доступом до лісових ресурсів паразитували, а не модернізовувати виробництво та не удосконалювали процеси обробки, а тепер виявилися не конкурентноздатними. Тому спостерігаються нарікання про недосконалість розподілу лісових ресурсів за відкритим та загальнодоступним принципами.
Багато інших аргументів можна віднайти у публічному просторі на підтримку таких поглядів. І, дійсно, великим (або "привілейованим") підприємствам треба більше сировини, але хіба забезпечення їх потреб повинно відбуватися лише за рахунок зменшення об’ємів постачання лісу дрібному та середньому бізнесу? Звісно, що цей паразитарний варіант неприйнятний.
Натомість треба домовлятися про збільшення об’ємів заготівлі лісу-кругляку, але цим складним шляхом чомусь мало хто хоче йти, бо треба додаткові комунікації з екологічною спільнотою, увага та залучення експертного середовища, додаткові ресурси: час, кошти (наприклад, на проведення оцінки впливу на довкілля) тощо. В цьому контексті дуже добре, що керівник ДП "Ліси України" цю проблематику не лише персонально розуміє, а й публічно запевняє, що в держпідприємстві посилено працюють над розв’язанням проблеми та збільшенням рубок і потребують всебічної підтримки. Отже, якщо в законі "Про ринок деревини" великим та "привілейованим" переробникам лісопродукції вдасться пролобіювати гарантоване постачання їм значних об"ємів лісових ресурсів (сировини) поза принципом змагальності і під виглядом "прямих контрактів" (називайте їх як завгодно: "гарантованими аукціонами", "багатоступеневими аукціонами", "редукціонами", "офертами", "піврічними контрактами", "каскадним принципом" тощо), це призведе до трагічних наслідків. Наприклад, внесе значний дисбаланс у ринок деревини і загрожує малому та середньому бізнесу занепадом та, ймовірно, остаточним знищенням.
Адже через великі об"єми поставок найбільшим або "привілейованим" переробникам, зрозуміло ціни на деревину для них стануть нижчими.
З іншої сторони, якщо залишки лісових ресурсів виставлятимуть для дрібних та середніх переробників (умовно - "непривілейованих") на аукціонах - це призведе до неминучого зростання цін через шалену конкуренцію, яка штучно утвориться, та природному бажанні вижити. Отже, закон "Про ринок деревини" не повинен стати законом захисту інтересів виключно для великих та "привілейованих" підприємств, а повинен містити консенсус щодо розподілу лісових ресурсів між різними переробниками, зберегти однакові правила для всіх.
Зберегти прозорість та відкритість ринку деревини, сприятливі умови розвитку для всіх, а не перетворитися на інструмент для "субсидій" деяких найбільших чи впливових переробників. Цікаво нагадати силу і небезпеку лобізму зі сторони великого бізнесу або тих, хто має доступ до "високих кабінетів" влади.
15 вересня 2020 року Прем"єр-міністр відвідав "Коростенський завод МДВ" і співпадіння чи ні, але саме після цього візиту Дениса Шмигаля в Україні з"явилася така собі форма торгівлі деревиною, як "редукціони" (яка, до речі, працює до сьогодні серед арго та військових лісгоспів). Це ті ж самі "прямі контракти", де в "ручному" режимі регулюється ціна і об"єми поставок.
Після цього у Житомирській області до 70% деревини скупляв "Коростенський завод МДВ" і лише залишки лісокористувачі виставляли на вільні торги.
Дрібні та середні переробники билися за цей ресурс і багато, на жаль, не вижили. "Ноу-хау" "редуаціонів" полягало у тому, що лісгоспи змагалися між собою за постачання лісопродукції великим переробникам не шляхом збільшення вартості лотів, а навпаки — зниженням цін. По-простому — дарували ресурс великому бізнесу під виглядом гарно названих бюрократичних процедур.
Нонсенс, чи не так? До речі, можна вкотре подякувати команді ДП "Ліси України" і його очільнику Юрію Болоховцю зокрема за політичну волю та сміливість припинити таку форму торгів ще у 2022 році. До речі, проєкту закону "Про ринок деревини" з актуальними напрацюваннями, станом на січень 2025 року, немає у відкритому доступі.
Так само як до лісових ресурсів, до нього мають доступ лише "привілейовані", що показово у даній ситуації і підтверджує побоювання про вплив тих чи інших груп на ухвалення законодавчого акту. Хто заступиться за дрібних та середніх переробників? Поки кожен із великих гравців намагається залучитися підтримкою власної позиції у нардепів, міністрів та інших посадових осіб, дрібним та середнім переробникам також не слід мовчазно програвати цю "битву інтересів" і смиренно приймати спроби закласти у текст закону про ринок деревини дисбаланс. Мабуть ні в кого не буде заперечень, що виважені управлінські рішення щодо розпорядження лісовими ресурсами в умовах війни можуть обернутися або інвестиційним бумом і розвитком галузі, або ж навпаки — ганебним провалом. Втім, що обере Україна — залежить від подальших ефективних комунікацій та співпраці всіх зацікавлених сторін. Замість висновків Податки — усьому голова.
Найкращим критерієм покращення доступу конкретним суб"єктам господарювання до лісових ресурсів може стати розмір сплачених ними податків.
Це як пропозиція. Скільки сплачує господарство з одного переробленого кубометру сировини до казни? Якщо цей відсоток у згаданій пропорції значний, тоді можна й створювати законодавчі та інші преференції для таких переробників.
І тоді не має значення: дрібні, середні чи великі вони, чи які конкретно об"єми переробляють.
Саме ефективність та користь для держави і суспільства, місцевої громади — це те наріжне каміння економічного відновлення, яке може реально запрацювати після включення цієї формули у проєкт закону "Про ринок деревини". Дарувати чи продавати лісові ресурси під час війни — саме так простою мовою можна перефразувати ті процеси та дискусії, які відбуваються в різних ділових та професійних, чиновницьких колах сьогодні довкола ухвалення закону "Про ринок деревини". Багато в чому відповідь на це питання залежить від світогляду топ-посадовців, які генерують та ухвалюють, реалізують ті чи інші рішення про порядок та форми використання природних ресурсів. Отже, формуємо та розвиваємо середній клас, робимо ставку на його рушійну силу у відновленні економіки (через підтримку дрібного та середнього бізнесу), чи дбаємо про становлення великого та/або "привілейованого" бізнесу, комфортних умов для нього?

Додати коментар

Користувач:
email:





World Economic
Forum in Davos, Switzerland
Where the rich converse

- Fin.Org.UA

Новини

17:10 - "Забруднювач платить": в Україні запускають "пілот" з управління відходами
17:00 - Жнива завершуються: скільки зерна матиме Україна
16:40 - У Києві відкрили важливий шляхопровід після ремонту
16:25 - московіян "викинули" з ради Міжнародної морської організації
16:20 - Ворожий дрон впав на території підприємства у Чернігові
15:55 - Прозорість оборонних закупівель не гарантувала надійних постачальників – аудитори
15:40 - Керівники фінустанов назвали ризики бізнесу в Україні: на друге місце піднялася корупція
15:35 - Міноборони провалило розподіл закупівельних функцій між підрозділами та ДОТ – аудитори
15:32 - Чому сервіси для онлайн-бронювання ліків такі популярні
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 01.12.2025
15:20 - Стало відомо, коли виплатять "національний кешбек" за вересень
15:12 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди КП "СМІЛАКОМУНТЕПЛОЕНЕРГО" (Місцезнаходження котельні №12 Черкаська обл., м. Сміла, вул. Героїв Холодноярців, 82-Д; Місцезнаходження котельні №15 Черкаська обл., м. Сміла, вул. Кармелюка, 38-а)
15:11 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ДУ «Тернопільський ОЦКПХ МОЗ» (Тернопільська обл., м. Тернопіль, вул. Федьковича, 13)
15:10 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТзОВ «ЄВРОТРАНСПОРТ» (Львівська обл., Яворівський р-н, Судововишнянська міська територіальна громада, м. Судова Вишня, вулиця В. Стуса, 16)
15:09 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди Філія ГПУ «Полтавагазвидобування» АТ «Укргазвидобування» (Полтавська область, Миргородський район, Лохвицька міська ТГ, с. Гаївщина)
15:04 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ОККО-ДРАЙВ» (Дніпропетровська обл., м. Дніпро, Соборний р-н, вул. Космічна, 32 Б)
15:03 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «РЕІНВЕНТЕКС» (Київська обл., місто Ірпінь, вул. Покровська, будинок 1-и)
15:02 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «Укргазвидобування» філія ГПУ «Шебелинкагазвидобування» св. №№163, 164, 169, 170, 181, 188, 189 Єфремівського ГКР
15:01 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «БРУКЛІН-КИЇВ» (м. Одеса, Хлібна гавань, 6)
15:00 - Національний кешбек: виплата за вересень відбудеться 29-30 листопада
14:58 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» ФІЛІЯ ГПУ «ПОЛТАВАГАЗВИДОБУВАННЯ» (Полтавська область, Полтавський район, с. Васьки)
14:56 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «РАВ» (Рівненська обл., Сарненський р-н, Немовицька ТГ, с. Немовичі, вул. Михнівка, 50)
14:55 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ПРАТ "ІЗМАЇЛ-НАВАСКО" (Одеська обл., Ізмаїльський район, с. Стара Некрасівка)
14:54 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди Філія ГПУ «Полтавагазвидобування» АТ «Укргазвидобування» (Полтавська область, Миргородський район, с. Красна Лука)
14:50 - Україна планує затвердити нові техрегламенти виробництва транспорту
14:40 - "Енергоатом" сплатив до бюджету 40 мільярдів: компанію перевіряють після скандалу
14:25 - Армія московія завдала удар по енергооб'єкту на Сумщині, є поранений
14:21 - Наказ Мінекономіки від 27.11.2025 №2037 «Про припинення дії висновків на транскордонне перевезення відходів ТОВ «Луцька картонно- паперова фабрика України»
14:17 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ “КРОМБЕРГ ЕНД ШУБЕРТ УКРАЇНА ЖУ” (Житомирська обл.,Житомирський р-н, с. Оліївка, вул. Садова, 4)
14:15 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ФОП ТАРГОНСЬКИЙ М.І. (Житомирська обл., Коростенський р-н, с-ще Лугини, вул. Грушевського Михайла, буд. 58в)


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32405
Австралійський долар27.587
Така0.34531
Канадський долар30.1469
Юань Женьміньбі5.9736
Чеська крона2.0232
Данська крона6.5462
Гонконгівський долар5.4302
Форинт0.128203
Індійська рупія0.47257
Рупія0.0025347
Новий ізраїльський шекель12.9571
Єна0.27074
Теньге0.082332
Вона0.028765
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.226
Мексиканське песо2.3039
Молдовський лей2.4862
Новозеландський долар24.1318
Норвезька крона4.1602
Саудівський ріял11.2661
Сінгапурський долар32.5724
Донг0.0016032
Ренд2.4686
Шведська крона4.46
Швейцарський франк52.4718
Бат1.31314
Дирхам ОАЕ11.5078
Туніський динар14.3411
Єгипетський фунт0.8872
Фунт стерлінгів55.8651
Долар США42.266
Сербський динар0.41663
Азербайджанський манат24.8594
Румунський лей9.6044
Турецька ліра0.9945
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4376
Болгарський лев24.9947
Євро48.8933
Ларі15.6408
Злотий11.5342
Золото176541.28
Срібло2276.8
Платина69025.03
Паладій60134.37

Курси валют, встановлені НБУ на 01.12.2025