Чому війна не повинна виправдовувати скасування оцінки впливу на довкілля

07.11.2024 17:45 | Економічна правда. Колонки

Україна прямує до Євросоюзу, де охорона довкілля - одна з важливих засад розвитку.
До повномасштабної війни в Україні процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД) та стратегічної екологічної оцінки (СЕО), що регулюють втілення потенційно небезпечних для довкілля проєктів, були недостатньо ефективними.

Тому чимало підприємств використовували "дірки у законі" та працювали із порушеннями: забруднювали довкілля, впливали на здоров"я та добробут місцевих жителів.

Євроінтеграційний процес вимагає, щоб Україна привела чинне законодавство до європейських норм прозорості та дієвості, над чим зараз і працює уряд.
У вересні Міністерство довкілля оприлюднило Концептуальну записку - документ, що визначає межі, коли ОВД та СЕО під час війни та відбудови можна не проводити.

Та чи відповідає зміст документу вимогам Євросоюзу? Як на пропозиції українців реагує уряд? Чим неякісні реформи можуть загрожувати Україні?
Дієві ОВД та СЕО як інструмент сталої відбудови ОВД та СЕО - процедури, під час яких визначають можливий негативний вплив на довкілля та здоров"я людей внаслідок втілення проєктів та планів (будівництво, реконструкція, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідація об"єктів тощо).

Екоклуб розповідав про випадки, коли рішення про будівництво фабрик та заводів ухвалювали без ретельного аналізу звітів з оцінки впливу на довкілля: інвестори порушували процес громадських обговорень, не враховували думку українців, оминали законодавчі вимоги.

Україна на шляху до ЄС: як ESG змінює правила гри Україна не лише на шляху до Європейського Союзу, а й сталої відбудови, що подекуди розпочалася в громадах.
Під час планування та втілення нових проєктів важливо врахувати минулі помилки, щоб українці не страждали від роботи підприємств-забрудників.
Тобто привести систему правил ОВД до принципів Директиви №2011/92/ЄС:
перестороги та превентивності - запобігати шкоді, а не лише виправляти її; вжиття запобіжних заходів - передусім джерел забруднення; "забруднювач платить" - усі витрати, що повʼязані із попередженням та ліквідацією забруднення, має нести сам забруднювач.
Можливий вплив на довкілля потрібно оцінити на ранніх етапах усіх процесів планування, напрацювання й ухвалення рішень.

Що не так із Концептуальною запискою та чим це загрожує У травні Міндовкілля опублікувало першу редакцію Концептуальної записки - документу, що визначає межі, коли ОВД та СЕО можна не проводити.
Її розробили на вимогу Європейської Комісії у межах Реформи 6 (розділ №27 "Довкілля і зміна клімату") Плану Ukraine Facility (програма фінансової підтримки України від Європейського Союзу на 50 мільярдів євро протягом 2024-2027 років.
Кошти будуть спрямовані на фінансування державного бюджету України, стимулювання інвестицій, а також технічну підтримку в реалізації програми).

Екоклуб разом з іншими громадськими організаціями проаналізував текст і надав пропозиції, як її покращити.
А сам зміст документу не відповідає повністю описаним реформам у межах Ukraine Facility.

Також Записка суперечить директивам 2011/92/ЄС, 2001/42/ЄС, Орхуській Конвенції: у ній не вказано конкретних проєктів, чітких критеріїв їхнього втілення.
У документі не зазначено, скільки триватимуть обмеження.
Тому є загроза, що під час відбудови погоджуватимуть проєкти, що небезпечні для здоров"я людей та довкілля. 
Міндовкілля як розробник документу не вказало, чи є обмеження для проєктів, що можуть мати негативний транскордонний вплив (на довкілля інших держав).
А також тих, що можуть втілювати на територіях природно-заповідного фонду.

Тому природоохоронці разом із громадськими організаціями та мережами ГО напрацювали та надіслали уряду спільну позицію з вимогою допрацювати документ.
У ній зазначили: якщо уряд ухвалить рішення "відступити" від правил ОВД та СЕО чи обмежити їх, у кожному випадку він повинен забезпечити:
проведення дослідження з оцінки впливу на довкілля та на здоров"я місцевого населення для проєктів, що не проходитимуть ОВД та СЕО; розроблення плану заходів, щоб попередити чи зменшити можливі небезпеки; відкритий доступ громадськості до інформації щодо впливу таких проєктів на довкілля; участь українців у процесах ухвалення рішень щодо довкіллєвих питань (згідно з принципами Орхуської Конвенції).
Згодом Міндовкілля опублікувало остаточну редакцію записки, в якій не повністю врахувало зауваги громадськості.
Одна з небагатьох пропозицій - збереження транскордонної оцінки.

В остаточній редакції записки міністерство вказало, що транскордонну оцінку не скасовуватимуть під час проєктів відбудови.
Але якщо ОВД не проводитимуть, то і транскордонну оцінку здійснити неможливо, адже вони є частиною одного процесу.

Також Міндовкілля зазначило: в умовах війни уряд не зміг розробити "всеосяжну основу для "відступів" від правил ОВД і СЕО.
Екоклуб побоюється, що  багато відбудовних проєктів і програм втілюватимуть без належної оцінки впливу на довкілля, а думку громадськості не враховуватимуть. 
Також є загроза сповільнення Євроінтеграції через некоректне трактування європейських правил, механізму втілення реформи.
А чинна редакція Концепції допускає порушення:
Орхуської конвенції (виконання реформи в чинній редакції не передбачає участі громадськості у процесі ухвалення рішень, доступі до інформації, що суперечить Орхуській конвенції).
Конвенції Еспо (якщо ОВД не проводитимуть, рішення про можливий транскордонний вплив також не ухвалюватимуть).
Директиви про оцінки впливу деяких публічних і приватних проєктів на довкілля 2011/92/ЄС (навіть у випадках відступів, громадськість потрібно проінформувати, передбачити іншу форму оцінювання).
Що далі Напрацьована Концептуальна записка може стати перешкодою для України під час набуття членства в Євросоюзі, коли розпочнеться переговорний процес щодо питань Довкілля та зміни клімату.
Також є ризик, що багато відбудовних проєктів реалізовуватимуть без урахування інтересів громадськості, а їхній вплив на довкілля буде невивченим.

Екоклуб пропонує урядовцям розробити покроковий план втілення реформи та визначити відповідальні сторони.

Важливо також запровадити скринінг - початковий етап оцінки проєктів, під час якого вирішують, чи потрібно проводити ОВД та транскордонну оцінку.

Екоклуб пропонує такий алгоритм оцінки проєктів:

- підприємець звертається до Міндовкілля щодо необхідності втілення проєкту без ОВД і СЕО (у межах дії Концептуальної записки).
Інформує громадськість (публікації на ресурсах громад, сайті Міндовкілля, дошках оголошень тощо).

- Міндовкілля розглядає кожен проєкт, чи проходитиме він ОВД та СЕО.
Висновок видає з урахуванням громадської думки.
Також визначає, чи потрібна транскордонна оцінка.

- Міндовкілля подає інформацію до Кабінету Міністрів чи Верховної Ради щодо кожного проєкту окремо, щоб ухвалити рішення, чи можуть вони не проходити ОВД та СЕО (оскільки, згідно з концептуальною запискою, остаточне рішення має ухвалити КМУ або ВРУ).

Додати коментар

Користувач:
email:





Ринок розвивається,
Україна – майбутнє світу,
Відкрий йому двері.

- Fin.Org.UA

Новини

14:15 - Надзвичайна ситуація на Одещині набула статусу державного рівня: що це означає
13:59 - В Міненерго розповіли, скільки в середньому споживачів щодня не мають світла через обстріли московія
13:50 - Через атаки московія на цивільні судна судновласники купують додаткові страховки – ЗМІ
13:35 - Люксембург виділив 10 мільйонів євро на відновлення енергетики України
13:29 - Електронний кабінет – найпопулярніший електронний сервіс ДПС
13:27 - Порядок оподаткування ПДВ операції з постачання інжинірингових послуг для об’єкта нерухомості, розташованого на митній території України
13:26 - Визначення об’єкта та бази оподаткування для юридичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи
13:24 - Взяття на облік ФОП, яка протягом року вдруге зареєструвалася у державного реєстратора, але у контролюючих органах ще не була знята з обліку
13:22 - Підстави для відмови контролюючим органом у взятті на облік рахунку/електронного гаманця платника податків
13:21 - Який день вважається днем сплати єдиного внеску?
13:19 - Чи однакові основні реквізити розрахункового документа (фіскального касового чека) для чеків, створених РРО та ПРРО?
13:18 - Які податкові обов’язки платника податків, який прийняв рішення про реорганізацію?
13:10 - На ремонті укриттів столичного університету розікрали 1,2 мільйона гривень – прокуратура
13:04 - У найбільшій нафтовій та газовій компаніях України зміниться керівництво
13:00 - Case-study "Гулівер": "Проблемні боржники і проблеми довіри"
13:00 - ІНГО сплатила понад 162 млн грн за збитки, спричинені бойовими діями
12:59 - До уваги платників акцизного податку!
12:57 - Які показники рентабельності використовуються для трансферного ціноутворення та який порядок їх розрахунку для методів ТЦО?
12:55 - Реєстраційна картка для отримання електронних довірчих послуг: про заповнення розділу «Відомості про місце проживання»
12:54 - США готують нові санкції проти московія, якщо Путін відкине мирну угоду
12:53 - Чи можна зазначити посаду працівника юридичної особи у кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа електронного підпису, отриманому КНЕДП ДПС?
12:51 - Деякі особливості визначення МПЗ для ФО
12:49 - Сплата податкових платежів та єдиного внеску: де знайти інформацію про реквізити рахунків
12:48 - Нові послуги Oschadbank Premium Banking: "Фінансове планування" та інвестиції в S1 REIT
12:47 - Tesla повертається у топ-7 дорогих компаній світу: вартість акцій досягла нового максимуму
12:46 - Офіси податкових консультантів – якісна податкова підтримка платників податків: доступність, професійність і результативність
12:45 - Понад 5,0 млрд грн рентної плати – внесок від платників Дніпропетровщини до загального фонду держбюджету
12:44 - Понад 5,0 млрд грн рентної плати – внесок від платників Дніпропетровщини до загального фонду держбюджету
12:42 - Від юридичних осіб до місцевих бюджетів Дніпропетровщини надійшло майже 6,3 млрд грн плати за землю
12:41 - Дніпропетровщина: понад 24,2 млрд грн ПДФО – надходження від платників до місцевих бюджетів з початку року


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32569
Австралійський долар27.9959
Така0.34515
Канадський долар30.6531
Юань Женьміньбі5.9899
Чеська крона2.0421
Данська крона6.6482
Гонконгівський долар5.4228
Форинт0.12912
Індійська рупія0.46341
Рупія0.0025275
Новий ізраїльський шекель13.096
Єна0.27283
Теньге0.081817
Вона0.028628
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.323
Мексиканське песо2.3495
Молдовський лей2.5013
Новозеландський долар24.3997
Норвезька крона4.1452
Саудівський ріял11.2472
Сінгапурський долар32.7293
Донг0.0016015
Ренд2.5149
Шведська крона4.5388
Швейцарський франк53.1161
Бат1.33984
Дирхам ОАЕ11.486
Туніський динар14.4965
Єгипетський фунт0.8897
Фунт стерлінгів56.6753
Долар США42.1848
Сербський динар0.42261
Азербайджанський манат24.8117
Румунський лей9.7524
Турецька ліра0.9876
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.792
Болгарський лев25.3881
Євро49.6684
Ларі15.6582
Злотий11.7687
Золото181130.14
Срібло2662.1
Платина76910.48
Паладій66184.58

Курси валют, встановлені НБУ на 17.12.2025