Хочеш знайти інвестора — думай як інвестор

09.09.2024 13:59 | Економічна правда. Колонки

І маленькі стартапи, які тільки починають свій розвиток, і великі компанії, які вже мають мільйони виручки, часто зіштовхуються із необхідністю залучення капіталу, щоб мати можливість зростати і розвиватися далі.
І, як правило, у таких випадках підприємці намагаються знайти можливості для залучення коштів від венчурних фондів чи синдикатів, приватних інвесторів - янголів.

Та через брак подібного досвіду, а інколи і через внутрішні побоювання та напруження, які частіше за все викликані незнанням інвестиційних алгоритмів та загалом венчурної індустрії, засновники і CEO стартапів дуже часто роблять помилки, яких насправді можна уникнути.

Ми у Toloka.vc щоденно роздивляємося від 5 і більше пітчдеків із запитом на інвестування.
І якщо проаналізувати більшість помилок, які ми бачимо у них, то можна дійти висновку, що насправді вони всі дуже схожі між собою і є найчастіше повторюваними.

Проаналізувавши їх, я підготував декілька важливих порад, які допоможуть підприємцям будувати компанії світового рівня і краще взаємодіяти із венчурними інвесторами.
І так, як кармічна задача Toloka.vc - розбудова екосистеми стартапів України, то в першу чергу ці поради я адаптував саме для українських підприємців.

№1.
Не бійтеся робити одразу світовий бізнес
Дуже часто українські фаундери намагаються запустити продукт для українського ринку і сподіваються, що потім, коли досягнуть лідерства у рідній країні, вийдуть на світовий ринок.

Але це велика стратегічна помилка.
Звичайно, якщо ви не маєте ціль зробити маленький стартап для свого містечка, района чи області.
А якщо ви хочете створити велику компанію, потрібно одразу цілитися у великі ринки.

У порівнянні із великими ринками США, Великої Британії, Канади чи Європи Україна є невеликим ринком.
Тому мудра дія - запустити і пілотувати продукт в Україні, але в жодному разі не можна розробляти і трансформувати продукт тільки під український ринок, якщо маєте на меті вихід на світові ринки.

Чудовим прикладом є ізраїльські стартапи, які відразу після пілоту своїх проєктів в Ізраїлі виходять на американський ринок.
А ті, які знають американський ринок і мають там зв"язки - одразу починають у США.

Подивимося із іншого боку на ситуацію і уявімо собі, що у вас все вийшло і років через 5-6 ви отримали гарний продукт, трансформований під українського споживача, українську модель конкуренції, фінансової звітності, інвестиційних і грошових потоків і т.д.

Отже, продукт, який ви створите для України, буде заточений тільки під Україну і з великою ймовірністю він не буде нормально продаватися на західних ринках.
Та й оцінка його як бізнесу буде дуже обмеженою.

Балтійська ІТ-республіка.
Як Естонія стала технологічним лідером Європи
А для того, щоб створити щось для великих світових ринків вам треба буде суттєво його переробляти, і не факт, що у вас буде для цього настрій, можливості, вміння, і, головне - гроші.
При тому, що створена компанія, яка орієнтована тільки на ринок України, має обмежені можливості залучення венчурного капіталу.
Та і інвестори більш охоче інвестують у компанії, орієнтовані на міжнародні ринки, де може бути і частка українського ринку, але вона точно має бути меншою у порівнянні зі світовими.
№2.
Любіть проблему, а не рішення
Дуже часто я як людина, яка щоденно працює із стартапами, бачу характерну особливість: підприємці із "інженерними мізками", а в Україні дуже багато талановитих інженерів, дуже люблять створювати класні рішення і вже потім намагаються знайти проблему, яку вони будуть вирішувати.

Але це неправильний підхід, бо продукт може бути чудовим, але якщо він не вирішує нагальну проблему, то він не буде потрібен людям.
Тому спочатку потрібно зрозуміти, яку саме проблему вирішить ваш продукт, чому ця проблема є нагальною, чому клієнти будуть готові платити за її вирішення, а вже потім розробляти адекватне рішення враховуючи всі фактори.

№3.
Постійне зростання - ДНК вашої компанії
Уявімо собі, що ви дослухалися до попередніх рекомендацій, знайшли проблему і створили продукт, який її вирішує.
Що відбувається далі? Дуже часто стартапи, особливо українські і європейські, фокусуються на покращенні своїх продуктів і забувають про зростання компанії і маркетинг.

Вони вважають, що гарний продукт обов"язково буде сам себе продавати і знайде своїх споживачів.
Але навіть гарні продукти треба вміти розповсюджувати і виводити на ринок, використовуючи всі різноманітні канали маркетингу та просування, моделі продажів (партнерських, афілійованих, реферальних).

Окремо зауважу, що у комунікації із венчурними інвесторами треба приділяти увагу саме аспекту продажів і зростанню бізнесу.
Тому перше, що треба зробити у пітчдеку - проаналізувати, а чи дійсно він у вас повністю розкриває інформацію про те, як саме компанія зростатиме, скільки і коли матиме клієнтів, які канали маркетингу будуть залучені, як будуть з"являтися клієнти.

Інвестори люблять вкладати гроші у компанії, які вміють зростати.
Ми називаємо вміння будувати компанії - ДНК зростання.
Ви можете нарощувати виручку або через продажі продукту, або через купівлю конкурентів чи колег.

Коли ви будете збільшувати свою клієнтську базу, ви будете збільшувати свої можливості виводу нових продуктів і заробляти гроші лише тоді, коли продажі і зростання будуть у головному фокусі вашої уваги.

Не продукт, а саме вміння його продавати, виділяє успішні компанії, куди інвестори люблять інвестувати, від посередніх компаній, які дуже часто закінчують свій бізнес майже там же, де його і розпочали.

№4.
Говоріть про бізнес мовою цифр
Дуже часто засновники компаній не вміють розмовляти мовою цифр, чи дуже не хочуть розголошувати інформацію про фінансові показники компанії.
Або просто не мають, що сказати.

Ми як інвестори хочемо знати, скільки клієнтів, наприклад, має компанія, які використовує канали залучення, яка вартість залучення одного клієнта, яка динаміка вартості, скільки клієнт приносить прибутків, які показники втрати клієнтів по когортах - ці показники є азбукою бізнесу і це те, у чому потрібно не тільки розбиратися підприємцям, щоб розуміти що і до чого, але і вміти керувати ними так, щоб вони були спрямовані на зростання компанії.

У.
Черчілль казав: "Успіх - це вміння рухатись від невдачі до невдачі, не втрачаючи ентузіазму!".
Коли ви розумієте, що є купа всього, що можна покращити у компанії і деякі показники треба підтягнути, спробуйте це зробити.

Або розробіть план, як можна їх покращити за допомогою коштів, які ви плануєте залучити.
Навіть коли ви лише починаєте робити бізнес, ще не маєте клієнтів або маєте дуже малу виручку - все одно говоріть цифрами, навіть маленькими.
№5.
Уявіть себе на місці інвестора та покажіть йому горизонт
Правда, про яку треба пам"ятати: венчурні фонди, приватні інвестори чи синдикати вкладають гроші для того, щоб їх заробити.
Як сказав Дейл Карнегі: "Коли ви йдете на риболовлю, можливо, ви любите шампанське, але ви знаєте, що риба любить черв"ячків…".
Отже, ви маєте подумати і відповісти самі собі на наступні запитання: "А що потрібно венчурному інвестору? Чому він має у вас проінвестувати? І що він хоче отримати?"
Частіше за все венчурні інвестори хочуть отримати розуміння, як, за якою ціною і коли вони зможуть продати акції, чому за найменший час і найкращою оцінкою можна ввійти у вашу компанію і вийти з неї і чи можна заробити на цьому грошей для свого фонду, синдикату, своєї родини, для себе.

Тому рекомендую показати потенційному інвестору шлях до його успіху - горизонт майбутнього успіху.
І продемонструвати, що ви розумієте, що хочете не просто отримати гроші, а і заробити на своєму бізнесі грошей для себе, своїх поточних та майбутніх інвесторів.
Саме тому ви маєте продемонструвати, де знаходиться той самий "магічний екзит".

Отже, сподіваюсь, що ці 5 рекомендацій будуть достатньо корисними для вас.
Не забувайте відобразити відповіді на ці питання у пітчдеку - тоді вам буде легше залучати капітал і шанс на те, що після перегляду презентації вас запросять на особисту зустріч кратно збільшується.

Пробуйте, робіть і все вийде! Не з першого разу, так з другого.

Додати коментар

Користувач:
email:





Long-term investments,
Patience and discipline pay,
Slow and steady growth.

- Fin.Org.UA

Новини

16:02 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 12.12.2025
14:30 - Пишний розкриває стратегію НБУ: облікова ставка на 15,5% як інструмент контролю інфляцій та стабілізації гривні
14:20 - Свириденко поінформувала, коли може зменшитись тривалість відключень світла
14:18 - НБУ утримує облікову ставку на 15,5%: коли монетарна жорсткість перемагає інфляцію, але гальмує зростання
14:10 - Відбудова України: громади по-новому розраховуватимуть вартість робіт
14:09 - Виступ Голови Національного банку Андрія Пишного під час пресбрифінгу щодо рішень з монетарної політики
14:09 - Speech by NBU Governor Andriy Pyshnyy at Press Briefing on Monetary Policy Decisions
14:01 - Нацбанк зберіг облікову ставку
14:00 - Національний банк України зберіг облікову ставку на рівні 15,5%
14:00 - NBU Leaves Its Key Policy Rate Unchanged at 15.5%
13:34 - Наслідки удару московія: у Фастові знищено депо та 27 вагонів приміських поїздів
13:30 - На ліквідацію наслідків російської атаки у Тернополі виділили майже 31 мільйон
13:15 - Вкладникам неплатоспроможного "РВС Банку" виплатили понад 57 мільйонів гривень
13:04 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
13:00 - Енергетика у вогні. Як захиститися від надмірних збитків через атаки
12:58 - Як Трамп бачить економіку миру України й московія: що в закритих документах Вашингтона
12:56 - "Укрзалізниця" хоче позбутися лікарні в Одесі
12:20 - Банки України показали актуальний курс валют на 11 грудня
12:15 - Фінальна знижка: Ощадбанк знайшов покупця боргів Бахматюка
12:00 - Press Briefing on Monetary Policy Decisions
12:00 - Пресбрифінг щодо рішень Правління Національного банку з монетарної політики
11:55 - Індія ігнорує санкції США та б’є новий піврічний пік імпорту нафти московія
11:50 - Відтепер за кошти "Зимової підтримки" та "Нацкешбеку" можна придбати продукти
11:39 - Мерія міста на Донеччині купила для переселенців будівлю у Дніпрі за 31 мільйон: яка ціна за квадрат
11:25 - На Чернігівщині з'явиться індустріальний парк "Носівські господарства": яких інвестицій потребує
11:15 - "Сила Сибіру-2" не скоро: газопровід московія-Китай затягнеться майже на десятиліття
10:40 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди СТОВ "БЕРЕСТІВКА" (Вінницька обл, Вінницький р-н, с. Берестівка, вул. Феліксіївська, 74-Б)
10:40 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди БРАЇЛІВСЬКИЙ ЗДО №2 "ВЕСЕЛКА" (Вінницька обл., Жмеринський р-н, селище Браїлів, вулиця Юцевича Осипа, будинок, 14)
10:40 - Енергооб'єкти кількох областей були під атакою московія, є знеструмлення


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32573
Австралійський долар28.1363
Така0.34573
Канадський долар30.6386
Юань Женьміньбі5.9897
Чеська крона2.0445
Данська крона6.6294
Гонконгівський долар5.4319
Форинт0.128659
Індійська рупія0.46785
Рупія0.0025346
Новий ізраїльський шекель13.1685
Єна0.27171
Теньге0.0812
Вона0.028728
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.2879
Мексиканське песо2.3259
Молдовський лей2.4864
Новозеландський долар24.5728
Норвезька крона4.1888
Саудівський ріял11.265
Сінгапурський долар32.693
Донг0.0016054
Ренд2.4959
Шведська крона4.5718
Швейцарський франк53.079
Бат1.33178
Дирхам ОАЕ11.5098
Туніський динар14.4673
Єгипетський фунт0.8894
Фунт стерлінгів56.5939
Долар США42.2721
Сербський динар0.42178
Азербайджанський манат24.863
Румунський лей9.728
Турецька ліра0.9919
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.7633
Болгарський лев25.3051
Євро49.5154
Ларі15.6604
Злотий11.7126
Золото178368.82
Срібло2631.88
Платина70683.18
Паладій62238.06

Курси валют, встановлені НБУ на 12.12.2025