Хочеш знайти інвестора — думай як інвестор

09.09.2024 13:59 | Економічна правда. Колонки

І маленькі стартапи, які тільки починають свій розвиток, і великі компанії, які вже мають мільйони виручки, часто зіштовхуються із необхідністю залучення капіталу, щоб мати можливість зростати і розвиватися далі.
І, як правило, у таких випадках підприємці намагаються знайти можливості для залучення коштів від венчурних фондів чи синдикатів, приватних інвесторів - янголів.

Та через брак подібного досвіду, а інколи і через внутрішні побоювання та напруження, які частіше за все викликані незнанням інвестиційних алгоритмів та загалом венчурної індустрії, засновники і CEO стартапів дуже часто роблять помилки, яких насправді можна уникнути.

Ми у Toloka.vc щоденно роздивляємося від 5 і більше пітчдеків із запитом на інвестування.
І якщо проаналізувати більшість помилок, які ми бачимо у них, то можна дійти висновку, що насправді вони всі дуже схожі між собою і є найчастіше повторюваними.

Проаналізувавши їх, я підготував декілька важливих порад, які допоможуть підприємцям будувати компанії світового рівня і краще взаємодіяти із венчурними інвесторами.
І так, як кармічна задача Toloka.vc - розбудова екосистеми стартапів України, то в першу чергу ці поради я адаптував саме для українських підприємців.

№1.
Не бійтеся робити одразу світовий бізнес
Дуже часто українські фаундери намагаються запустити продукт для українського ринку і сподіваються, що потім, коли досягнуть лідерства у рідній країні, вийдуть на світовий ринок.

Але це велика стратегічна помилка.
Звичайно, якщо ви не маєте ціль зробити маленький стартап для свого містечка, района чи області.
А якщо ви хочете створити велику компанію, потрібно одразу цілитися у великі ринки.

У порівнянні із великими ринками США, Великої Британії, Канади чи Європи Україна є невеликим ринком.
Тому мудра дія - запустити і пілотувати продукт в Україні, але в жодному разі не можна розробляти і трансформувати продукт тільки під український ринок, якщо маєте на меті вихід на світові ринки.

Чудовим прикладом є ізраїльські стартапи, які відразу після пілоту своїх проєктів в Ізраїлі виходять на американський ринок.
А ті, які знають американський ринок і мають там зв"язки - одразу починають у США.

Подивимося із іншого боку на ситуацію і уявімо собі, що у вас все вийшло і років через 5-6 ви отримали гарний продукт, трансформований під українського споживача, українську модель конкуренції, фінансової звітності, інвестиційних і грошових потоків і т.д.

Отже, продукт, який ви створите для України, буде заточений тільки під Україну і з великою ймовірністю він не буде нормально продаватися на західних ринках.
Та й оцінка його як бізнесу буде дуже обмеженою.

Балтійська ІТ-республіка.
Як Естонія стала технологічним лідером Європи
А для того, щоб створити щось для великих світових ринків вам треба буде суттєво його переробляти, і не факт, що у вас буде для цього настрій, можливості, вміння, і, головне - гроші.
При тому, що створена компанія, яка орієнтована тільки на ринок України, має обмежені можливості залучення венчурного капіталу.
Та і інвестори більш охоче інвестують у компанії, орієнтовані на міжнародні ринки, де може бути і частка українського ринку, але вона точно має бути меншою у порівнянні зі світовими.
№2.
Любіть проблему, а не рішення
Дуже часто я як людина, яка щоденно працює із стартапами, бачу характерну особливість: підприємці із "інженерними мізками", а в Україні дуже багато талановитих інженерів, дуже люблять створювати класні рішення і вже потім намагаються знайти проблему, яку вони будуть вирішувати.

Але це неправильний підхід, бо продукт може бути чудовим, але якщо він не вирішує нагальну проблему, то він не буде потрібен людям.
Тому спочатку потрібно зрозуміти, яку саме проблему вирішить ваш продукт, чому ця проблема є нагальною, чому клієнти будуть готові платити за її вирішення, а вже потім розробляти адекватне рішення враховуючи всі фактори.

№3.
Постійне зростання - ДНК вашої компанії
Уявімо собі, що ви дослухалися до попередніх рекомендацій, знайшли проблему і створили продукт, який її вирішує.
Що відбувається далі? Дуже часто стартапи, особливо українські і європейські, фокусуються на покращенні своїх продуктів і забувають про зростання компанії і маркетинг.

Вони вважають, що гарний продукт обов"язково буде сам себе продавати і знайде своїх споживачів.
Але навіть гарні продукти треба вміти розповсюджувати і виводити на ринок, використовуючи всі різноманітні канали маркетингу та просування, моделі продажів (партнерських, афілійованих, реферальних).

Окремо зауважу, що у комунікації із венчурними інвесторами треба приділяти увагу саме аспекту продажів і зростанню бізнесу.
Тому перше, що треба зробити у пітчдеку - проаналізувати, а чи дійсно він у вас повністю розкриває інформацію про те, як саме компанія зростатиме, скільки і коли матиме клієнтів, які канали маркетингу будуть залучені, як будуть з"являтися клієнти.

Інвестори люблять вкладати гроші у компанії, які вміють зростати.
Ми називаємо вміння будувати компанії - ДНК зростання.
Ви можете нарощувати виручку або через продажі продукту, або через купівлю конкурентів чи колег.

Коли ви будете збільшувати свою клієнтську базу, ви будете збільшувати свої можливості виводу нових продуктів і заробляти гроші лише тоді, коли продажі і зростання будуть у головному фокусі вашої уваги.

Не продукт, а саме вміння його продавати, виділяє успішні компанії, куди інвестори люблять інвестувати, від посередніх компаній, які дуже часто закінчують свій бізнес майже там же, де його і розпочали.

№4.
Говоріть про бізнес мовою цифр
Дуже часто засновники компаній не вміють розмовляти мовою цифр, чи дуже не хочуть розголошувати інформацію про фінансові показники компанії.
Або просто не мають, що сказати.

Ми як інвестори хочемо знати, скільки клієнтів, наприклад, має компанія, які використовує канали залучення, яка вартість залучення одного клієнта, яка динаміка вартості, скільки клієнт приносить прибутків, які показники втрати клієнтів по когортах - ці показники є азбукою бізнесу і це те, у чому потрібно не тільки розбиратися підприємцям, щоб розуміти що і до чого, але і вміти керувати ними так, щоб вони були спрямовані на зростання компанії.

У.
Черчілль казав: "Успіх - це вміння рухатись від невдачі до невдачі, не втрачаючи ентузіазму!".
Коли ви розумієте, що є купа всього, що можна покращити у компанії і деякі показники треба підтягнути, спробуйте це зробити.

Або розробіть план, як можна їх покращити за допомогою коштів, які ви плануєте залучити.
Навіть коли ви лише починаєте робити бізнес, ще не маєте клієнтів або маєте дуже малу виручку - все одно говоріть цифрами, навіть маленькими.
№5.
Уявіть себе на місці інвестора та покажіть йому горизонт
Правда, про яку треба пам"ятати: венчурні фонди, приватні інвестори чи синдикати вкладають гроші для того, щоб їх заробити.
Як сказав Дейл Карнегі: "Коли ви йдете на риболовлю, можливо, ви любите шампанське, але ви знаєте, що риба любить черв"ячків…".
Отже, ви маєте подумати і відповісти самі собі на наступні запитання: "А що потрібно венчурному інвестору? Чому він має у вас проінвестувати? І що він хоче отримати?"
Частіше за все венчурні інвестори хочуть отримати розуміння, як, за якою ціною і коли вони зможуть продати акції, чому за найменший час і найкращою оцінкою можна ввійти у вашу компанію і вийти з неї і чи можна заробити на цьому грошей для свого фонду, синдикату, своєї родини, для себе.

Тому рекомендую показати потенційному інвестору шлях до його успіху - горизонт майбутнього успіху.
І продемонструвати, що ви розумієте, що хочете не просто отримати гроші, а і заробити на своєму бізнесі грошей для себе, своїх поточних та майбутніх інвесторів.
Саме тому ви маєте продемонструвати, де знаходиться той самий "магічний екзит".

Отже, сподіваюсь, що ці 5 рекомендацій будуть достатньо корисними для вас.
Не забувайте відобразити відповіді на ці питання у пітчдеку - тоді вам буде легше залучати капітал і шанс на те, що після перегляду презентації вас запросять на особисту зустріч кратно збільшується.

Пробуйте, робіть і все вийде! Не з першого разу, так з другого.

Додати коментар

Користувач:
email:





Beneath tickers' streams
Rapid currents of data flow,
Trading algorithms.

- Fin.Org.UA

Новини

08:30 - Законодавство, що забороняє жінкам заробляти нарівні з чоловіками
08:00 - Керівниця "Лубнифарм": Відчуваю задоволення від того, що аптеки перестали продавати ліки "Дарниці"
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 03.12.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 2 грудня: Путін погрожує збільшити удари по портах і суднах України, атака московія на газові об'єкти
20:45 - Apple не виконуватиме вимогу Індії попередньо встановлювати держдодаток на смартфони
20:30 - Провідні науковці презентували в Мінекономіки низку досліджень щодо розвитку виробництва, залучення інвестицій та ринку праці
20:30 - На Хмельниччині ліквідували виробництво одягу-підробок світових брендів
20:20 - З'явились детальні графіки відключень для Києва та області на 3 грудня
20:05 - Аудиторська рада Ukraine Facility презентувала перший звіт щодо використання коштів ЄС
20:00 - В Одесі викрили мережу нелегальних казино: судитимуть 8 організаторів
19:55 - Власник пошкодженого вибухом танкера заявив про припинення всіх операцій із Росією
19:20 - Україна заявила про непричетність до атаки на танкер московія біля берегів Туреччини
19:00 - Ukraine’s Government Borrows Equivalent of Over UAH 529 Billion through Auctions to Sell Domestic Government Debt Securities since Early 2025, and almost UAH 1,987 Billion Total since Martial Law Was Imposed
19:00 - Із початку 2025 року уряд залучив від продажу / обміну ОВДП на аукціонах понад 529 млрд грн, а загалом упродовж воєнного стану – майже 1 987 млрд грн
18:50 - Стартує "3000 км Україною": на які поїзди можна взяти квитки та як їх оформити
18:45 - Узбецький завод родича Лакшмі Міттала постачає московія компоненти для балістичних ракет
18:40 - У супервулкані США знайшли найбільше літієве родовище на $1,5 трильйона
18:17 - Over UAH 12.2 Billion Transferred for Needs of Defense from Special NBU Account in November 2025
18:17 - Зі спецрахунку, відкритого НБУ на потреби оборони, за листопад 2025 року перераховано понад 12,2 млрд грн
18:10 - Нацбанк показав курс долара і євро на середу 3 грудня
18:00 - Мінекономіки та ПРООН обговорили визначення правового режиму використання земель під торфовищами
17:59 - Середня зарплата в Україні за місяць зросла на 1% – Держстат
17:55 - 3 грудня графіки відключень світла діятимуть по всій Україні
17:32 - Путін: московія розширить удари по портах і суднах України
17:30 - Публічні консультації: проєкт Концепції центрів експертизи на центральному, регіональному та місцевому рівнях
17:17 - НКЦПФР взяла участь у десятому засіданні Комітету з асоціації Україна – ЄС у торговельному складі
17:15 - Житлові ваучери переселенцям: Мінрозвитку надало додаткові роз'яснення
17:10 - Через пункт пропуску "Сігету Мармацієй – Солотвино" продовжили обмеження руху
17:05 - У московії кількість інцидентів з цивільними літаками за рік зросла в 4 рази на тлі санкцій


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32523
Австралійський долар27.7458
Така0.34644
Канадський долар30.2301
Юань Женьміньбі5.9868
Чеська крона2.0359
Данська крона6.5853
Гонконгівський долар5.4371
Форинт0.129142
Індійська рупія0.47101
Рупія0.0025467
Новий ізраїльський шекель12.9931
Єна0.27136
Теньге0.08347
Вона0.028837
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.2482
Мексиканське песо2.3121
Молдовський лей2.491
Новозеландський долар24.2279
Норвезька крона4.1706
Саудівський ріял11.278
Сінгапурський долар32.625
Донг0.001605
Ренд2.475
Шведська крона4.4754
Швейцарський франк52.6283
Бат1.32311
Дирхам ОАЕ11.5261
Туніський динар14.4033
Єгипетський фунт0.8909
Фунт стерлінгів55.915
Долар США42.3342
Сербський динар0.41895
Азербайджанський манат24.8995
Румунський лей9.6642
Турецька ліра0.9981
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.6126
Болгарський лев25.1391
Євро49.1839
Ларі15.6729
Злотий11.6067
Золото178175.33
Срібло2431.63
Платина69060.2
Паладій61301.19

Курси валют, встановлені НБУ на 03.12.2025