Хочеш знайти інвестора — думай як інвестор

09.09.2024 13:59 | Економічна правда. Колонки

І маленькі стартапи, які тільки починають свій розвиток, і великі компанії, які вже мають мільйони виручки, часто зіштовхуються із необхідністю залучення капіталу, щоб мати можливість зростати і розвиватися далі.
І, як правило, у таких випадках підприємці намагаються знайти можливості для залучення коштів від венчурних фондів чи синдикатів, приватних інвесторів - янголів.

Та через брак подібного досвіду, а інколи і через внутрішні побоювання та напруження, які частіше за все викликані незнанням інвестиційних алгоритмів та загалом венчурної індустрії, засновники і CEO стартапів дуже часто роблять помилки, яких насправді можна уникнути.

Ми у Toloka.vc щоденно роздивляємося від 5 і більше пітчдеків із запитом на інвестування.
І якщо проаналізувати більшість помилок, які ми бачимо у них, то можна дійти висновку, що насправді вони всі дуже схожі між собою і є найчастіше повторюваними.

Проаналізувавши їх, я підготував декілька важливих порад, які допоможуть підприємцям будувати компанії світового рівня і краще взаємодіяти із венчурними інвесторами.
І так, як кармічна задача Toloka.vc - розбудова екосистеми стартапів України, то в першу чергу ці поради я адаптував саме для українських підприємців.

№1.
Не бійтеся робити одразу світовий бізнес
Дуже часто українські фаундери намагаються запустити продукт для українського ринку і сподіваються, що потім, коли досягнуть лідерства у рідній країні, вийдуть на світовий ринок.

Але це велика стратегічна помилка.
Звичайно, якщо ви не маєте ціль зробити маленький стартап для свого містечка, района чи області.
А якщо ви хочете створити велику компанію, потрібно одразу цілитися у великі ринки.

У порівнянні із великими ринками США, Великої Британії, Канади чи Європи Україна є невеликим ринком.
Тому мудра дія - запустити і пілотувати продукт в Україні, але в жодному разі не можна розробляти і трансформувати продукт тільки під український ринок, якщо маєте на меті вихід на світові ринки.

Чудовим прикладом є ізраїльські стартапи, які відразу після пілоту своїх проєктів в Ізраїлі виходять на американський ринок.
А ті, які знають американський ринок і мають там зв"язки - одразу починають у США.

Подивимося із іншого боку на ситуацію і уявімо собі, що у вас все вийшло і років через 5-6 ви отримали гарний продукт, трансформований під українського споживача, українську модель конкуренції, фінансової звітності, інвестиційних і грошових потоків і т.д.

Отже, продукт, який ви створите для України, буде заточений тільки під Україну і з великою ймовірністю він не буде нормально продаватися на західних ринках.
Та й оцінка його як бізнесу буде дуже обмеженою.

Балтійська ІТ-республіка.
Як Естонія стала технологічним лідером Європи
А для того, щоб створити щось для великих світових ринків вам треба буде суттєво його переробляти, і не факт, що у вас буде для цього настрій, можливості, вміння, і, головне - гроші.
При тому, що створена компанія, яка орієнтована тільки на ринок України, має обмежені можливості залучення венчурного капіталу.
Та і інвестори більш охоче інвестують у компанії, орієнтовані на міжнародні ринки, де може бути і частка українського ринку, але вона точно має бути меншою у порівнянні зі світовими.
№2.
Любіть проблему, а не рішення
Дуже часто я як людина, яка щоденно працює із стартапами, бачу характерну особливість: підприємці із "інженерними мізками", а в Україні дуже багато талановитих інженерів, дуже люблять створювати класні рішення і вже потім намагаються знайти проблему, яку вони будуть вирішувати.

Але це неправильний підхід, бо продукт може бути чудовим, але якщо він не вирішує нагальну проблему, то він не буде потрібен людям.
Тому спочатку потрібно зрозуміти, яку саме проблему вирішить ваш продукт, чому ця проблема є нагальною, чому клієнти будуть готові платити за її вирішення, а вже потім розробляти адекватне рішення враховуючи всі фактори.

№3.
Постійне зростання - ДНК вашої компанії
Уявімо собі, що ви дослухалися до попередніх рекомендацій, знайшли проблему і створили продукт, який її вирішує.
Що відбувається далі? Дуже часто стартапи, особливо українські і європейські, фокусуються на покращенні своїх продуктів і забувають про зростання компанії і маркетинг.

Вони вважають, що гарний продукт обов"язково буде сам себе продавати і знайде своїх споживачів.
Але навіть гарні продукти треба вміти розповсюджувати і виводити на ринок, використовуючи всі різноманітні канали маркетингу та просування, моделі продажів (партнерських, афілійованих, реферальних).

Окремо зауважу, що у комунікації із венчурними інвесторами треба приділяти увагу саме аспекту продажів і зростанню бізнесу.
Тому перше, що треба зробити у пітчдеку - проаналізувати, а чи дійсно він у вас повністю розкриває інформацію про те, як саме компанія зростатиме, скільки і коли матиме клієнтів, які канали маркетингу будуть залучені, як будуть з"являтися клієнти.

Інвестори люблять вкладати гроші у компанії, які вміють зростати.
Ми називаємо вміння будувати компанії - ДНК зростання.
Ви можете нарощувати виручку або через продажі продукту, або через купівлю конкурентів чи колег.

Коли ви будете збільшувати свою клієнтську базу, ви будете збільшувати свої можливості виводу нових продуктів і заробляти гроші лише тоді, коли продажі і зростання будуть у головному фокусі вашої уваги.

Не продукт, а саме вміння його продавати, виділяє успішні компанії, куди інвестори люблять інвестувати, від посередніх компаній, які дуже часто закінчують свій бізнес майже там же, де його і розпочали.

№4.
Говоріть про бізнес мовою цифр
Дуже часто засновники компаній не вміють розмовляти мовою цифр, чи дуже не хочуть розголошувати інформацію про фінансові показники компанії.
Або просто не мають, що сказати.

Ми як інвестори хочемо знати, скільки клієнтів, наприклад, має компанія, які використовує канали залучення, яка вартість залучення одного клієнта, яка динаміка вартості, скільки клієнт приносить прибутків, які показники втрати клієнтів по когортах - ці показники є азбукою бізнесу і це те, у чому потрібно не тільки розбиратися підприємцям, щоб розуміти що і до чого, але і вміти керувати ними так, щоб вони були спрямовані на зростання компанії.

У.
Черчілль казав: "Успіх - це вміння рухатись від невдачі до невдачі, не втрачаючи ентузіазму!".
Коли ви розумієте, що є купа всього, що можна покращити у компанії і деякі показники треба підтягнути, спробуйте це зробити.

Або розробіть план, як можна їх покращити за допомогою коштів, які ви плануєте залучити.
Навіть коли ви лише починаєте робити бізнес, ще не маєте клієнтів або маєте дуже малу виручку - все одно говоріть цифрами, навіть маленькими.
№5.
Уявіть себе на місці інвестора та покажіть йому горизонт
Правда, про яку треба пам"ятати: венчурні фонди, приватні інвестори чи синдикати вкладають гроші для того, щоб їх заробити.
Як сказав Дейл Карнегі: "Коли ви йдете на риболовлю, можливо, ви любите шампанське, але ви знаєте, що риба любить черв"ячків…".
Отже, ви маєте подумати і відповісти самі собі на наступні запитання: "А що потрібно венчурному інвестору? Чому він має у вас проінвестувати? І що він хоче отримати?"
Частіше за все венчурні інвестори хочуть отримати розуміння, як, за якою ціною і коли вони зможуть продати акції, чому за найменший час і найкращою оцінкою можна ввійти у вашу компанію і вийти з неї і чи можна заробити на цьому грошей для свого фонду, синдикату, своєї родини, для себе.

Тому рекомендую показати потенційному інвестору шлях до його успіху - горизонт майбутнього успіху.
І продемонструвати, що ви розумієте, що хочете не просто отримати гроші, а і заробити на своєму бізнесі грошей для себе, своїх поточних та майбутніх інвесторів.
Саме тому ви маєте продемонструвати, де знаходиться той самий "магічний екзит".

Отже, сподіваюсь, що ці 5 рекомендацій будуть достатньо корисними для вас.
Не забувайте відобразити відповіді на ці питання у пітчдеку - тоді вам буде легше залучати капітал і шанс на те, що після перегляду презентації вас запросять на особисту зустріч кратно збільшується.

Пробуйте, робіть і все вийде! Не з першого разу, так з другого.

Додати коментар

Користувач:
email:





Futures market trade,
Bets on prices yet to come,
Risk and reward weighed.

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:54 - МВФ та українська влада досягли угоди на рівні персоналу щодо нової чотирирічної програми в межах Механізму розширеного фінансування на суму 8,1 млрд дол. США
21:00 - Новини 26 листопада: суд реагує на помилку щодо Чернишова, чи підвищить "Укрпошта" тарифи
20:40 - На рівні інфляції: як в Україні зросли ціни на будівельні матеріали
20:30 - Угорщина збільшить постачання нафти московія до Сербії на тлі санкції США
20:01 - Нацбанк заборонив двом сервісам надавати фінансові послуги
19:45 - Мир з Україною миттєво не поверне нафту московія на світовий ринок – Bloomberg
19:15 - Суд повернув державі спиртзавод вартістю 451 мільйон
19:05 - Мінекономіки та Європейський інвестиційний банк обговорили посилення технічної підтримки у межах програми Ukraine Investment Framework
19:00 - Держава компенсуватиме 50% вартості будівництва прифронтових ферм
18:45 - Створення Фонду соціального орендного житла: розпочато прийом звернень
18:36 - Енергетики показали графіки відключення світла на четвер 27 листопада
18:30 - Українцям пропонують скаржитися на незаконний продаж алкоголю, сигарет і пального через бот
18:25 - Франція подає до суду на AliExpress за продаж секс-ляльок у вигляді дітей
18:05 - Ліквідація банків: у жовтні ФГВФО повернув кредиторам 248 мільйонів гривень
18:00 - Мінекономіки та Естонія посилюють співпрацю у відновленні, зеленому переході та цифрових реформах
17:50 - У Євросоюзі з'ясували, які країни найбільше купують нові електромобілі
17:45 - Нацбанк показав курс долара і євро на четвер 27 листопада
17:35 - "TAX Control": податкова розповіла про перші результати роботи сервісу
17:25 - Держава компенсуватиме 50% вартості будівництва тваринницьких ферм на прифронтових територіях
17:15 - Фонд гарантування вкладів повернув бізнесу всі борги "Комінвестбанку"
17:05 - У московії триває криза у вугільній галузі: вже 74% компаній збиткові
16:55 - В Україні вакансій з бронюванням побільшало у 8 разів
16:52 - За жовтень продажі Tesla у Європі обвалилися майже на 50%
16:35 - Зарплатні борги: держвиконавці забезпечили стягнення 343 мільйонів гривень
16:25 - Уряд перерозподілив гроші на компенсації за житло сімей ветеранів: що зміниться
16:15 - До 1 лютого в Україні сформують повний перелік нелегальних АЗС
16:05 - Чесно про ліси, виклики і невдачі
15:50 - Warner Music Group домовилась з ШІ-платформи щодо авторських прав на музику


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32436
Австралійський долар27.4603
Така0.34564
Канадський долар30.014
Юань Женьміньбі5.9746
Чеська крона2.0254
Данська крона6.5537
Гонконгівський долар5.4384
Форинт0.128092
Індійська рупія0.47382
Рупія0.0025379
Новий ізраїльський шекель12.8893
Єна0.27031
Теньге0.081568
Вона0.028681
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.2262
Мексиканське песо2.3023
Молдовський лей2.4809
Новозеландський долар23.9876
Норвезька крона4.134
Саудівський ріял11.2772
Сінгапурський долар32.5776
Донг0.0016039
Ренд2.4664
Шведська крона4.4373
Швейцарський франк52.4147
Бат1.3124
Дирхам ОАЕ11.5167
Туніський динар14.3541
Єгипетський фунт0.8865
Фунт стерлінгів55.7666
Долар США42.2987
Сербський динар0.41706
Азербайджанський манат24.8787
Румунський лей9.6157
Турецька ліра0.9963
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4645
Болгарський лев25.0318
Євро48.9481
Ларі15.6621
Злотий11.5681
Золото175746.45
Срібло2210.53
Платина66134.86
Паладій59676.7

Курси валют, встановлені НБУ на 27.11.2025