Хочеш знайти інвестора — думай як інвестор

09.09.2024 13:59 | Економічна правда. Колонки

І маленькі стартапи, які тільки починають свій розвиток, і великі компанії, які вже мають мільйони виручки, часто зіштовхуються із необхідністю залучення капіталу, щоб мати можливість зростати і розвиватися далі.
І, як правило, у таких випадках підприємці намагаються знайти можливості для залучення коштів від венчурних фондів чи синдикатів, приватних інвесторів - янголів.

Та через брак подібного досвіду, а інколи і через внутрішні побоювання та напруження, які частіше за все викликані незнанням інвестиційних алгоритмів та загалом венчурної індустрії, засновники і CEO стартапів дуже часто роблять помилки, яких насправді можна уникнути.

Ми у Toloka.vc щоденно роздивляємося від 5 і більше пітчдеків із запитом на інвестування.
І якщо проаналізувати більшість помилок, які ми бачимо у них, то можна дійти висновку, що насправді вони всі дуже схожі між собою і є найчастіше повторюваними.

Проаналізувавши їх, я підготував декілька важливих порад, які допоможуть підприємцям будувати компанії світового рівня і краще взаємодіяти із венчурними інвесторами.
І так, як кармічна задача Toloka.vc - розбудова екосистеми стартапів України, то в першу чергу ці поради я адаптував саме для українських підприємців.

№1.
Не бійтеся робити одразу світовий бізнес
Дуже часто українські фаундери намагаються запустити продукт для українського ринку і сподіваються, що потім, коли досягнуть лідерства у рідній країні, вийдуть на світовий ринок.

Але це велика стратегічна помилка.
Звичайно, якщо ви не маєте ціль зробити маленький стартап для свого містечка, района чи області.
А якщо ви хочете створити велику компанію, потрібно одразу цілитися у великі ринки.

У порівнянні із великими ринками США, Великої Британії, Канади чи Європи Україна є невеликим ринком.
Тому мудра дія - запустити і пілотувати продукт в Україні, але в жодному разі не можна розробляти і трансформувати продукт тільки під український ринок, якщо маєте на меті вихід на світові ринки.

Чудовим прикладом є ізраїльські стартапи, які відразу після пілоту своїх проєктів в Ізраїлі виходять на американський ринок.
А ті, які знають американський ринок і мають там зв"язки - одразу починають у США.

Подивимося із іншого боку на ситуацію і уявімо собі, що у вас все вийшло і років через 5-6 ви отримали гарний продукт, трансформований під українського споживача, українську модель конкуренції, фінансової звітності, інвестиційних і грошових потоків і т.д.

Отже, продукт, який ви створите для України, буде заточений тільки під Україну і з великою ймовірністю він не буде нормально продаватися на західних ринках.
Та й оцінка його як бізнесу буде дуже обмеженою.

Балтійська ІТ-республіка.
Як Естонія стала технологічним лідером Європи
А для того, щоб створити щось для великих світових ринків вам треба буде суттєво його переробляти, і не факт, що у вас буде для цього настрій, можливості, вміння, і, головне - гроші.
При тому, що створена компанія, яка орієнтована тільки на ринок України, має обмежені можливості залучення венчурного капіталу.
Та і інвестори більш охоче інвестують у компанії, орієнтовані на міжнародні ринки, де може бути і частка українського ринку, але вона точно має бути меншою у порівнянні зі світовими.
№2.
Любіть проблему, а не рішення
Дуже часто я як людина, яка щоденно працює із стартапами, бачу характерну особливість: підприємці із "інженерними мізками", а в Україні дуже багато талановитих інженерів, дуже люблять створювати класні рішення і вже потім намагаються знайти проблему, яку вони будуть вирішувати.

Але це неправильний підхід, бо продукт може бути чудовим, але якщо він не вирішує нагальну проблему, то він не буде потрібен людям.
Тому спочатку потрібно зрозуміти, яку саме проблему вирішить ваш продукт, чому ця проблема є нагальною, чому клієнти будуть готові платити за її вирішення, а вже потім розробляти адекватне рішення враховуючи всі фактори.

№3.
Постійне зростання - ДНК вашої компанії
Уявімо собі, що ви дослухалися до попередніх рекомендацій, знайшли проблему і створили продукт, який її вирішує.
Що відбувається далі? Дуже часто стартапи, особливо українські і європейські, фокусуються на покращенні своїх продуктів і забувають про зростання компанії і маркетинг.

Вони вважають, що гарний продукт обов"язково буде сам себе продавати і знайде своїх споживачів.
Але навіть гарні продукти треба вміти розповсюджувати і виводити на ринок, використовуючи всі різноманітні канали маркетингу та просування, моделі продажів (партнерських, афілійованих, реферальних).

Окремо зауважу, що у комунікації із венчурними інвесторами треба приділяти увагу саме аспекту продажів і зростанню бізнесу.
Тому перше, що треба зробити у пітчдеку - проаналізувати, а чи дійсно він у вас повністю розкриває інформацію про те, як саме компанія зростатиме, скільки і коли матиме клієнтів, які канали маркетингу будуть залучені, як будуть з"являтися клієнти.

Інвестори люблять вкладати гроші у компанії, які вміють зростати.
Ми називаємо вміння будувати компанії - ДНК зростання.
Ви можете нарощувати виручку або через продажі продукту, або через купівлю конкурентів чи колег.

Коли ви будете збільшувати свою клієнтську базу, ви будете збільшувати свої можливості виводу нових продуктів і заробляти гроші лише тоді, коли продажі і зростання будуть у головному фокусі вашої уваги.

Не продукт, а саме вміння його продавати, виділяє успішні компанії, куди інвестори люблять інвестувати, від посередніх компаній, які дуже часто закінчують свій бізнес майже там же, де його і розпочали.

№4.
Говоріть про бізнес мовою цифр
Дуже часто засновники компаній не вміють розмовляти мовою цифр, чи дуже не хочуть розголошувати інформацію про фінансові показники компанії.
Або просто не мають, що сказати.

Ми як інвестори хочемо знати, скільки клієнтів, наприклад, має компанія, які використовує канали залучення, яка вартість залучення одного клієнта, яка динаміка вартості, скільки клієнт приносить прибутків, які показники втрати клієнтів по когортах - ці показники є азбукою бізнесу і це те, у чому потрібно не тільки розбиратися підприємцям, щоб розуміти що і до чого, але і вміти керувати ними так, щоб вони були спрямовані на зростання компанії.

У.
Черчілль казав: "Успіх - це вміння рухатись від невдачі до невдачі, не втрачаючи ентузіазму!".
Коли ви розумієте, що є купа всього, що можна покращити у компанії і деякі показники треба підтягнути, спробуйте це зробити.

Або розробіть план, як можна їх покращити за допомогою коштів, які ви плануєте залучити.
Навіть коли ви лише починаєте робити бізнес, ще не маєте клієнтів або маєте дуже малу виручку - все одно говоріть цифрами, навіть маленькими.
№5.
Уявіть себе на місці інвестора та покажіть йому горизонт
Правда, про яку треба пам"ятати: венчурні фонди, приватні інвестори чи синдикати вкладають гроші для того, щоб їх заробити.
Як сказав Дейл Карнегі: "Коли ви йдете на риболовлю, можливо, ви любите шампанське, але ви знаєте, що риба любить черв"ячків…".
Отже, ви маєте подумати і відповісти самі собі на наступні запитання: "А що потрібно венчурному інвестору? Чому він має у вас проінвестувати? І що він хоче отримати?"
Частіше за все венчурні інвестори хочуть отримати розуміння, як, за якою ціною і коли вони зможуть продати акції, чому за найменший час і найкращою оцінкою можна ввійти у вашу компанію і вийти з неї і чи можна заробити на цьому грошей для свого фонду, синдикату, своєї родини, для себе.

Тому рекомендую показати потенційному інвестору шлях до його успіху - горизонт майбутнього успіху.
І продемонструвати, що ви розумієте, що хочете не просто отримати гроші, а і заробити на своєму бізнесі грошей для себе, своїх поточних та майбутніх інвесторів.
Саме тому ви маєте продемонструвати, де знаходиться той самий "магічний екзит".

Отже, сподіваюсь, що ці 5 рекомендацій будуть достатньо корисними для вас.
Не забувайте відобразити відповіді на ці питання у пітчдеку - тоді вам буде легше залучати капітал і шанс на те, що після перегляду презентації вас запросять на особисту зустріч кратно збільшується.

Пробуйте, робіть і все вийде! Не з першого разу, так з другого.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bull and bear we see,
Money flows so effortlessly,
Fortunes rise and flee.

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 17 листопада: нові подробиці у схемах Міндіча та суд над Чернишовим
20:58 - Звіт про результати публічного громадського обговорення проекту закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо вдосконалення відповідальності за правопорушення у сфері управління відходами»
20:40 - Підрив залізниці у Польщі розслідують як терористичний й в інтересах іноземної розвідки
20:36 - Родина нардепа "Батьківщини" будувала люксові готелі з Комарницьким
20:20 - НАЗК виявило ознаки брехні у 58% перевірених у жовтні декларацій
20:05 - Позитивні прогнози: ЄС оновив очікування зростання
19:35 - Суд постановив знести збудований на цвинтарі готель у Солотвино
19:20 - Chevron зацікавилась купівлею активів "Лукойл"
18:56 - Пакунки доларів з операції "Мідас": банкам заборонено видавати такі обсяги коштів – НБУ
18:55 - У Мінсоцполітики сказали, скільки українців мають тимчасовий захист у країнах ЄС
18:45 - Україна на третину збільшила експорт феросплавів
18:44 - Держава перезавантажує керівні органи держпідприємств ПЕК, — рішення Уряду
18:30 - Кредитування підприємств зростає три квартали поспіль – НБУ
18:16 - Голосування за бюджет перенесли на 2 грудня – Підласа
18:15 - Нацбанк оголосив курс долара і євро на вівторок 18 листопада
18:10 - 18 листопада графіки відключень світла діятимуть цілодобово
17:45 - Податкова через нову систему автоматично стягнула сто мільйонів гривень боргів
17:45 - Чернишов заперечив причетність до плівок Міндіча
17:40 - Аудитори почали перевіряти "Енергоатом": на черзі ревізія ще трьох держкомпаній
17:38 - Засідання Комісії
17:30 - Збільшити продажі на Black Friday: що спрацювало у 2024-му
17:26 - САП просить взяти Чернишова під арешт і встановити заставу у 55 мільйонів
17:14 - Подальше стрімке нарощення кредитів посилює їх ключову роль для діяльності банків – Огляд банківського сектору
17:13 - Огляд банківського сектору, листопад 2025 року
17:10 - "Цікавіше, ніж "шлагбаум": нардеп розповів про схему на роботі "Земельного банку"
16:55 - Попит на мотоцикли падає через сезонність: які марки найпопулярніші
16:50 - Французький концерн поставить в Україну 55 електровозів: замінить 80 старих аналогів
16:43 - Леся Карнаух: Запуск автоматизованої системи вже дозволив стягнути понад 100 млн грн податкового боргу з юросіб
16:30 - «Доступні кредити 5-7-9%»: щотижнева статистика


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32295
Австралійський долар27.4235
Така0.34386
Канадський долар29.9815
Юань Женьміньбі5.9186
Чеська крона2.0186
Данська крона6.5325
Гонконгівський долар5.4115
Форинт0.127075
Індійська рупія0.47459
Рупія0.0025137
Новий ізраїльський шекель12.9804
Єна0.27165
Теньге0.080554
Вона0.028798
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.1356
Мексиканське песо2.2953
Молдовський лей2.487
Новозеландський долар23.8436
Норвезька крона4.1705
Саудівський ріял11.2173
Сінгапурський долар32.3046
Донг0.0015962
Ренд2.4634
Шведська крона4.4534
Швейцарський франк52.8812
Бат1.29632
Дирхам ОАЕ11.453
Туніський динар14.2959
Єгипетський фунт0.8939
Фунт стерлінгів55.4401
Долар США42.067
Сербський динар0.41634
Азербайджанський манат24.7424
Румунський лей9.5962
Турецька ліра0.9938
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.2003
Болгарський лев24.9449
Євро48.7872
Ларі15.5372
Злотий11.5515
Золото171592.13
Срібло2141.8
Платина65139.07
Паладій58582.5

Курси валют, встановлені НБУ на 18.11.2025