Хочеш знайти інвестора — думай як інвестор

09.09.2024 13:59 | Економічна правда. Колонки

І маленькі стартапи, які тільки починають свій розвиток, і великі компанії, які вже мають мільйони виручки, часто зіштовхуються із необхідністю залучення капіталу, щоб мати можливість зростати і розвиватися далі.
І, як правило, у таких випадках підприємці намагаються знайти можливості для залучення коштів від венчурних фондів чи синдикатів, приватних інвесторів - янголів.

Та через брак подібного досвіду, а інколи і через внутрішні побоювання та напруження, які частіше за все викликані незнанням інвестиційних алгоритмів та загалом венчурної індустрії, засновники і CEO стартапів дуже часто роблять помилки, яких насправді можна уникнути.

Ми у Toloka.vc щоденно роздивляємося від 5 і більше пітчдеків із запитом на інвестування.
І якщо проаналізувати більшість помилок, які ми бачимо у них, то можна дійти висновку, що насправді вони всі дуже схожі між собою і є найчастіше повторюваними.

Проаналізувавши їх, я підготував декілька важливих порад, які допоможуть підприємцям будувати компанії світового рівня і краще взаємодіяти із венчурними інвесторами.
І так, як кармічна задача Toloka.vc - розбудова екосистеми стартапів України, то в першу чергу ці поради я адаптував саме для українських підприємців.

№1.
Не бійтеся робити одразу світовий бізнес
Дуже часто українські фаундери намагаються запустити продукт для українського ринку і сподіваються, що потім, коли досягнуть лідерства у рідній країні, вийдуть на світовий ринок.

Але це велика стратегічна помилка.
Звичайно, якщо ви не маєте ціль зробити маленький стартап для свого містечка, района чи області.
А якщо ви хочете створити велику компанію, потрібно одразу цілитися у великі ринки.

У порівнянні із великими ринками США, Великої Британії, Канади чи Європи Україна є невеликим ринком.
Тому мудра дія - запустити і пілотувати продукт в Україні, але в жодному разі не можна розробляти і трансформувати продукт тільки під український ринок, якщо маєте на меті вихід на світові ринки.

Чудовим прикладом є ізраїльські стартапи, які відразу після пілоту своїх проєктів в Ізраїлі виходять на американський ринок.
А ті, які знають американський ринок і мають там зв"язки - одразу починають у США.

Подивимося із іншого боку на ситуацію і уявімо собі, що у вас все вийшло і років через 5-6 ви отримали гарний продукт, трансформований під українського споживача, українську модель конкуренції, фінансової звітності, інвестиційних і грошових потоків і т.д.

Отже, продукт, який ви створите для України, буде заточений тільки під Україну і з великою ймовірністю він не буде нормально продаватися на західних ринках.
Та й оцінка його як бізнесу буде дуже обмеженою.

Балтійська ІТ-республіка.
Як Естонія стала технологічним лідером Європи
А для того, щоб створити щось для великих світових ринків вам треба буде суттєво його переробляти, і не факт, що у вас буде для цього настрій, можливості, вміння, і, головне - гроші.
При тому, що створена компанія, яка орієнтована тільки на ринок України, має обмежені можливості залучення венчурного капіталу.
Та і інвестори більш охоче інвестують у компанії, орієнтовані на міжнародні ринки, де може бути і частка українського ринку, але вона точно має бути меншою у порівнянні зі світовими.
№2.
Любіть проблему, а не рішення
Дуже часто я як людина, яка щоденно працює із стартапами, бачу характерну особливість: підприємці із "інженерними мізками", а в Україні дуже багато талановитих інженерів, дуже люблять створювати класні рішення і вже потім намагаються знайти проблему, яку вони будуть вирішувати.

Але це неправильний підхід, бо продукт може бути чудовим, але якщо він не вирішує нагальну проблему, то він не буде потрібен людям.
Тому спочатку потрібно зрозуміти, яку саме проблему вирішить ваш продукт, чому ця проблема є нагальною, чому клієнти будуть готові платити за її вирішення, а вже потім розробляти адекватне рішення враховуючи всі фактори.

№3.
Постійне зростання - ДНК вашої компанії
Уявімо собі, що ви дослухалися до попередніх рекомендацій, знайшли проблему і створили продукт, який її вирішує.
Що відбувається далі? Дуже часто стартапи, особливо українські і європейські, фокусуються на покращенні своїх продуктів і забувають про зростання компанії і маркетинг.

Вони вважають, що гарний продукт обов"язково буде сам себе продавати і знайде своїх споживачів.
Але навіть гарні продукти треба вміти розповсюджувати і виводити на ринок, використовуючи всі різноманітні канали маркетингу та просування, моделі продажів (партнерських, афілійованих, реферальних).

Окремо зауважу, що у комунікації із венчурними інвесторами треба приділяти увагу саме аспекту продажів і зростанню бізнесу.
Тому перше, що треба зробити у пітчдеку - проаналізувати, а чи дійсно він у вас повністю розкриває інформацію про те, як саме компанія зростатиме, скільки і коли матиме клієнтів, які канали маркетингу будуть залучені, як будуть з"являтися клієнти.

Інвестори люблять вкладати гроші у компанії, які вміють зростати.
Ми називаємо вміння будувати компанії - ДНК зростання.
Ви можете нарощувати виручку або через продажі продукту, або через купівлю конкурентів чи колег.

Коли ви будете збільшувати свою клієнтську базу, ви будете збільшувати свої можливості виводу нових продуктів і заробляти гроші лише тоді, коли продажі і зростання будуть у головному фокусі вашої уваги.

Не продукт, а саме вміння його продавати, виділяє успішні компанії, куди інвестори люблять інвестувати, від посередніх компаній, які дуже часто закінчують свій бізнес майже там же, де його і розпочали.

№4.
Говоріть про бізнес мовою цифр
Дуже часто засновники компаній не вміють розмовляти мовою цифр, чи дуже не хочуть розголошувати інформацію про фінансові показники компанії.
Або просто не мають, що сказати.

Ми як інвестори хочемо знати, скільки клієнтів, наприклад, має компанія, які використовує канали залучення, яка вартість залучення одного клієнта, яка динаміка вартості, скільки клієнт приносить прибутків, які показники втрати клієнтів по когортах - ці показники є азбукою бізнесу і це те, у чому потрібно не тільки розбиратися підприємцям, щоб розуміти що і до чого, але і вміти керувати ними так, щоб вони були спрямовані на зростання компанії.

У.
Черчілль казав: "Успіх - це вміння рухатись від невдачі до невдачі, не втрачаючи ентузіазму!".
Коли ви розумієте, що є купа всього, що можна покращити у компанії і деякі показники треба підтягнути, спробуйте це зробити.

Або розробіть план, як можна їх покращити за допомогою коштів, які ви плануєте залучити.
Навіть коли ви лише починаєте робити бізнес, ще не маєте клієнтів або маєте дуже малу виручку - все одно говоріть цифрами, навіть маленькими.
№5.
Уявіть себе на місці інвестора та покажіть йому горизонт
Правда, про яку треба пам"ятати: венчурні фонди, приватні інвестори чи синдикати вкладають гроші для того, щоб їх заробити.
Як сказав Дейл Карнегі: "Коли ви йдете на риболовлю, можливо, ви любите шампанське, але ви знаєте, що риба любить черв"ячків…".
Отже, ви маєте подумати і відповісти самі собі на наступні запитання: "А що потрібно венчурному інвестору? Чому він має у вас проінвестувати? І що він хоче отримати?"
Частіше за все венчурні інвестори хочуть отримати розуміння, як, за якою ціною і коли вони зможуть продати акції, чому за найменший час і найкращою оцінкою можна ввійти у вашу компанію і вийти з неї і чи можна заробити на цьому грошей для свого фонду, синдикату, своєї родини, для себе.

Тому рекомендую показати потенційному інвестору шлях до його успіху - горизонт майбутнього успіху.
І продемонструвати, що ви розумієте, що хочете не просто отримати гроші, а і заробити на своєму бізнесі грошей для себе, своїх поточних та майбутніх інвесторів.
Саме тому ви маєте продемонструвати, де знаходиться той самий "магічний екзит".

Отже, сподіваюсь, що ці 5 рекомендацій будуть достатньо корисними для вас.
Не забувайте відобразити відповіді на ці питання у пітчдеку - тоді вам буде легше залучати капітал і шанс на те, що після перегляду презентації вас запросять на особисту зустріч кратно збільшується.

Пробуйте, робіть і все вийде! Не з першого разу, так з другого.

Додати коментар

Користувач:
email:





Гроші - не корінь зла, але й не листя
Гроші - це просто засіб, щоб жити
Але, якщо взяти ізлишок, то
З морокою дістанеться тобі, бо...

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 18 листопада: Чернишова заарештували, масштабний збій інтернету, мільярдне дерево Зеленського
20:35 - Чернишова арештували та встановили заставу у 51 мільйон
20:30 - В США видобуток нафти встановив рекорд
20:15 - У московія планують податок на смартфони для фінансування війни
19:45 - ДПС запускає ТAX Control для боротьби з "тінню", де можна скаржитись на податкові порушення
19:40 - Біткоїн знижується нижче $90 тисяч на тлі ризику на фінансових ринках
19:10 - На Київщині викрили масштабне виробництво фальсифікату під брендами "Аквамарин", "Верес", Bonduelle
19:00 - Один з найбільших НПЗ московія, який постачає паливо до Москви, зупинився вдруге за місяць
18:40 - 19 листопада графіки відключень світла діятимуть цілодобово
18:25 - Збій в роботі Cloudflare вплинув на онлайн-продажі квитків "Укрзалізниці"
18:20 - Стало відомо, хто відповідальний за збій п'ятої частини інтернет-трафіку
18:15 - Видатки держбюджету збільшились на 19%: на що Україна найбільше витрачає, крім оборони
17:53 - Інформація про бюджет за бюджетними програмами з деталізацією за кодами економічної класифікації видатків бюджету або класифікації кредитування бюджету за 9 місяців 2025 року
17:45 - Нацбанк показав курс долара і євро на середу 19 листопада
17:40 - В Івано-Франківську шукають управителя для ТЦ, який належав росіянам
17:19 - Небанківській установі відкликано ліцензію на здійснення валютних операцій
17:05 - Зроблено в Україні: Мінекономіки погодило 37 нових заявок на гранти для переробних підприємств
16:25 - Українці значно активніше користуються безготівковими картковими розрахунками: результати за дев’ять місяців 2025 року
16:22 - Гайд «ПОДАТКОВІ СТИМУЛИ»
16:18 - Ключові рішення НКЦПФР від 18.11.2025
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 19.11.2025
15:10 - Лист очікувань власника державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності «Укрінтеренерго» на 2026 рік
15:08 - До двох небанківських надавачів платіжних послуг застосовано заходи впливу
15:05 - Лист очікувань власника державного підприємства «Київський обласний науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» на 2025 рік
14:58 - Лист очікувань власника державного підприємства “Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості” на 2026 рік
14:39 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
14:30 - Комплаєнс-ризики: що включає процес управління податковими ризиками
14:29 - Чи можна здійснювати роздрібну торгівлю власно вирощеного тютюну кінцевому споживачу?
14:27 - До уваги юридичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи!
14:25 - Перевірка декларацій посадовців: НАЗК назвало найбільших порушників жовтня


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32304
Австралійський долар27.3685
Така0.34423
Канадський долар30.0124
Юань Женьміньбі5.9193
Чеська крона2.0172
Данська крона6.5331
Гонконгівський долар5.4065
Форинт0.126727
Індійська рупія0.47503
Рупія0.0025133
Новий ізраїльський шекель12.8664
Єна0.27121
Теньге0.080942
Вона0.028756
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.1101
Мексиканське песо2.2809
Молдовський лей2.4806
Новозеландський долар23.8474
Норвезька крона4.1581
Саудівський ріял11.224
Сінгапурський долар32.3265
Донг0.0015955
Ренд2.4412
Шведська крона4.4375
Швейцарський франк52.86
Бат1.29851
Дирхам ОАЕ11.4603
Туніський динар14.306
Єгипетський фунт0.8922
Фунт стерлінгів55.3578
Долар США42.0924
Сербський динар0.41618
Азербайджанський манат24.7573
Румунський лей9.5913
Турецька ліра0.9941
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.2048
Болгарський лев24.9436
Євро48.7914
Ларі15.561
Злотий11.4934
Золото169708.14
Срібло2102.55
Платина64547.85
Паладій58974.4

Курси валют, встановлені НБУ на 19.11.2025