Хочеш знайти інвестора — думай як інвестор

09.09.2024 13:59 | Економічна правда. Колонки

І маленькі стартапи, які тільки починають свій розвиток, і великі компанії, які вже мають мільйони виручки, часто зіштовхуються із необхідністю залучення капіталу, щоб мати можливість зростати і розвиватися далі.
І, як правило, у таких випадках підприємці намагаються знайти можливості для залучення коштів від венчурних фондів чи синдикатів, приватних інвесторів - янголів.

Та через брак подібного досвіду, а інколи і через внутрішні побоювання та напруження, які частіше за все викликані незнанням інвестиційних алгоритмів та загалом венчурної індустрії, засновники і CEO стартапів дуже часто роблять помилки, яких насправді можна уникнути.

Ми у Toloka.vc щоденно роздивляємося від 5 і більше пітчдеків із запитом на інвестування.
І якщо проаналізувати більшість помилок, які ми бачимо у них, то можна дійти висновку, що насправді вони всі дуже схожі між собою і є найчастіше повторюваними.

Проаналізувавши їх, я підготував декілька важливих порад, які допоможуть підприємцям будувати компанії світового рівня і краще взаємодіяти із венчурними інвесторами.
І так, як кармічна задача Toloka.vc - розбудова екосистеми стартапів України, то в першу чергу ці поради я адаптував саме для українських підприємців.

№1.
Не бійтеся робити одразу світовий бізнес
Дуже часто українські фаундери намагаються запустити продукт для українського ринку і сподіваються, що потім, коли досягнуть лідерства у рідній країні, вийдуть на світовий ринок.

Але це велика стратегічна помилка.
Звичайно, якщо ви не маєте ціль зробити маленький стартап для свого містечка, района чи області.
А якщо ви хочете створити велику компанію, потрібно одразу цілитися у великі ринки.

У порівнянні із великими ринками США, Великої Британії, Канади чи Європи Україна є невеликим ринком.
Тому мудра дія - запустити і пілотувати продукт в Україні, але в жодному разі не можна розробляти і трансформувати продукт тільки під український ринок, якщо маєте на меті вихід на світові ринки.

Чудовим прикладом є ізраїльські стартапи, які відразу після пілоту своїх проєктів в Ізраїлі виходять на американський ринок.
А ті, які знають американський ринок і мають там зв"язки - одразу починають у США.

Подивимося із іншого боку на ситуацію і уявімо собі, що у вас все вийшло і років через 5-6 ви отримали гарний продукт, трансформований під українського споживача, українську модель конкуренції, фінансової звітності, інвестиційних і грошових потоків і т.д.

Отже, продукт, який ви створите для України, буде заточений тільки під Україну і з великою ймовірністю він не буде нормально продаватися на західних ринках.
Та й оцінка його як бізнесу буде дуже обмеженою.

Балтійська ІТ-республіка.
Як Естонія стала технологічним лідером Європи
А для того, щоб створити щось для великих світових ринків вам треба буде суттєво його переробляти, і не факт, що у вас буде для цього настрій, можливості, вміння, і, головне - гроші.
При тому, що створена компанія, яка орієнтована тільки на ринок України, має обмежені можливості залучення венчурного капіталу.
Та і інвестори більш охоче інвестують у компанії, орієнтовані на міжнародні ринки, де може бути і частка українського ринку, але вона точно має бути меншою у порівнянні зі світовими.
№2.
Любіть проблему, а не рішення
Дуже часто я як людина, яка щоденно працює із стартапами, бачу характерну особливість: підприємці із "інженерними мізками", а в Україні дуже багато талановитих інженерів, дуже люблять створювати класні рішення і вже потім намагаються знайти проблему, яку вони будуть вирішувати.

Але це неправильний підхід, бо продукт може бути чудовим, але якщо він не вирішує нагальну проблему, то він не буде потрібен людям.
Тому спочатку потрібно зрозуміти, яку саме проблему вирішить ваш продукт, чому ця проблема є нагальною, чому клієнти будуть готові платити за її вирішення, а вже потім розробляти адекватне рішення враховуючи всі фактори.

№3.
Постійне зростання - ДНК вашої компанії
Уявімо собі, що ви дослухалися до попередніх рекомендацій, знайшли проблему і створили продукт, який її вирішує.
Що відбувається далі? Дуже часто стартапи, особливо українські і європейські, фокусуються на покращенні своїх продуктів і забувають про зростання компанії і маркетинг.

Вони вважають, що гарний продукт обов"язково буде сам себе продавати і знайде своїх споживачів.
Але навіть гарні продукти треба вміти розповсюджувати і виводити на ринок, використовуючи всі різноманітні канали маркетингу та просування, моделі продажів (партнерських, афілійованих, реферальних).

Окремо зауважу, що у комунікації із венчурними інвесторами треба приділяти увагу саме аспекту продажів і зростанню бізнесу.
Тому перше, що треба зробити у пітчдеку - проаналізувати, а чи дійсно він у вас повністю розкриває інформацію про те, як саме компанія зростатиме, скільки і коли матиме клієнтів, які канали маркетингу будуть залучені, як будуть з"являтися клієнти.

Інвестори люблять вкладати гроші у компанії, які вміють зростати.
Ми називаємо вміння будувати компанії - ДНК зростання.
Ви можете нарощувати виручку або через продажі продукту, або через купівлю конкурентів чи колег.

Коли ви будете збільшувати свою клієнтську базу, ви будете збільшувати свої можливості виводу нових продуктів і заробляти гроші лише тоді, коли продажі і зростання будуть у головному фокусі вашої уваги.

Не продукт, а саме вміння його продавати, виділяє успішні компанії, куди інвестори люблять інвестувати, від посередніх компаній, які дуже часто закінчують свій бізнес майже там же, де його і розпочали.

№4.
Говоріть про бізнес мовою цифр
Дуже часто засновники компаній не вміють розмовляти мовою цифр, чи дуже не хочуть розголошувати інформацію про фінансові показники компанії.
Або просто не мають, що сказати.

Ми як інвестори хочемо знати, скільки клієнтів, наприклад, має компанія, які використовує канали залучення, яка вартість залучення одного клієнта, яка динаміка вартості, скільки клієнт приносить прибутків, які показники втрати клієнтів по когортах - ці показники є азбукою бізнесу і це те, у чому потрібно не тільки розбиратися підприємцям, щоб розуміти що і до чого, але і вміти керувати ними так, щоб вони були спрямовані на зростання компанії.

У.
Черчілль казав: "Успіх - це вміння рухатись від невдачі до невдачі, не втрачаючи ентузіазму!".
Коли ви розумієте, що є купа всього, що можна покращити у компанії і деякі показники треба підтягнути, спробуйте це зробити.

Або розробіть план, як можна їх покращити за допомогою коштів, які ви плануєте залучити.
Навіть коли ви лише починаєте робити бізнес, ще не маєте клієнтів або маєте дуже малу виручку - все одно говоріть цифрами, навіть маленькими.
№5.
Уявіть себе на місці інвестора та покажіть йому горизонт
Правда, про яку треба пам"ятати: венчурні фонди, приватні інвестори чи синдикати вкладають гроші для того, щоб їх заробити.
Як сказав Дейл Карнегі: "Коли ви йдете на риболовлю, можливо, ви любите шампанське, але ви знаєте, що риба любить черв"ячків…".
Отже, ви маєте подумати і відповісти самі собі на наступні запитання: "А що потрібно венчурному інвестору? Чому він має у вас проінвестувати? І що він хоче отримати?"
Частіше за все венчурні інвестори хочуть отримати розуміння, як, за якою ціною і коли вони зможуть продати акції, чому за найменший час і найкращою оцінкою можна ввійти у вашу компанію і вийти з неї і чи можна заробити на цьому грошей для свого фонду, синдикату, своєї родини, для себе.

Тому рекомендую показати потенційному інвестору шлях до його успіху - горизонт майбутнього успіху.
І продемонструвати, що ви розумієте, що хочете не просто отримати гроші, а і заробити на своєму бізнесі грошей для себе, своїх поточних та майбутніх інвесторів.
Саме тому ви маєте продемонструвати, де знаходиться той самий "магічний екзит".

Отже, сподіваюсь, що ці 5 рекомендацій будуть достатньо корисними для вас.
Не забувайте відобразити відповіді на ці питання у пітчдеку - тоді вам буде легше залучати капітал і шанс на те, що після перегляду презентації вас запросять на особисту зустріч кратно збільшується.

Пробуйте, робіть і все вийде! Не з першого разу, так з другого.

Додати коментар

Користувач:
email:





Global economy
Interconnected markets
Boom, or recession?

- Fin.Org.UA

Новини

08:30 - Крок до лібералізації трудової імміграції
08:00 - Президентка ЄБРР про корупційний скандал в Україні, програму "УЗ-3000" та "Вовину тисячу"
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 25.11.2025
21:15 - Результати України на СОР30: коротко про головне
21:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 24 листопада: Чернишов оскаржує запобіжний захід, чи зупинять виплату "Нацкешбеку"
20:50 - БЕБ розслідує схему незаконного експорту деревини до Румунії
20:45 - ОПЗ продовжує пошук стратегічного інвестора: держава готує повторний аукціон з приватизації
20:30 - "Центренерго" злило "прокладці" 132 мільйони за непоставлене вугілля для ТЕС – Bihus.Info
20:25 - Китай знову займає місце серед лідерів майнінгу біткоїнів
20:00 - Найвищий гірськолижний курорт в Україні виставили на продаж
19:55 - Засновника криптобіржі Binance підозрюють у фінансуванні терористів ХАМАС
19:26 - Розпочинається обговорення окремих питань валютного ліцензування небанківських фінансових установ
19:25 - Головна антиалкогольна фортеця Близького Сходу відкриє легальні магазини
19:15 - Чернишов оскаржив запобіжний захід
19:10 - ВАКС призначив до розгляду справу експосадовця Міноборони Лієва
18:50 - Компанія з Чехії продала Україні дрони у 20 разів дорожче і сховала гроші в Китаї
18:45 - Кандидатури міністрів узгодять із депутатами фракції більшості – Зеленський
18:25 - НБУ розповів, як зростатимуть ціни наступного року
18:15 - Фонд гарантування розпочинає виплати збанкрутілого "РВС банку"
18:00 - Енергетики показали графіки відключення світла на вівторок 25 листопада
17:50 - Посли країн G7 підтримали перезавантаження корпоративного управління «Енергоатому»
17:45 - Мінекономіки прокоментувало згортання програми "Національний кешбек"
17:40 - Нацбанк показав курс долара і євро на вівторок 25 листопада
17:38 - Малі реактори: майбутнє чи дорога ілюзія?
17:30 - Суд визнав незаконним анулювання спецдозволу на "фірташівське" родовище
17:29 - "Срібна економіка України: потенціал покоління 55+"
17:20 - Мінекономіки спростовує інформацію про нібито згортання програми «Національний кешбек»
17:16 - Нафтогазові доходи московія в листопаді можуть впасти на 35% – Reuters


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32461
Австралійський долар27.3486
Така0.34626
Канадський долар30.042
Юань Женьміньбі5.9648
Чеська крона2.0238
Данська крона6.5498
Гонконгівський долар5.4446
Форинт0.127871
Індійська рупія0.47481
Рупія0.0025374
Новий ізраїльський шекель12.9366
Єна0.27012
Теньге0.081554
Вона0.028701
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.2341
Мексиканське песо2.2981
Молдовський лей2.4752
Новозеландський долар23.7745
Норвезька крона4.1468
Саудівський ріял11.2972
Сінгапурський долар32.4883
Донг0.0016065
Ренд2.4513
Шведська крона4.4449
Швейцарський франк52.4754
Бат1.30482
Дирхам ОАЕ11.5362
Туніський динар14.3442
Єгипетський фунт0.8871
Фунт стерлінгів55.5488
Долар США42.3713
Сербський динар0.41697
Азербайджанський манат24.9214
Румунський лей9.6159
Турецька ліра0.9984
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4641
Болгарський лев25.0096
Євро48.9177
Ларі15.671
Злотий11.5607
Золото172809.65
Срібло2129.12
Платина65224.26
Паладій58735.52

Курси валют, встановлені НБУ на 25.11.2025