Довірена особа: що дасть бізнесу впровадження митного представництва в Україні

06.08.2024 17:51 | Економічна правда. Колонки

Українські парламентарі готуються ухвалити чергові зміни в митне законодавство.
Невдовзі в нормативно-правовому полі з"явиться поняття митного представника.

Відповідний законопроєкт №10411 "Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу" вже погоджено профільним комітетом до другого читання.

Втім, ефективність цих новел визначатиметься тим, наскільки законодавці зможуть адаптувати європейські правила до національних реалій.
Отже, хто такий митний представник? Згідно із законопроєктом, це особа, яка діє на підставі правочину та уповноважена іншою особою на виконання встановлених дій та митних формальностей в рамках взаємовідносин з митними органами шляхом прямого або непрямого представництва.

В ЄС право на призначення митного представника надається будь-якій особі як до початку транзиту, так і для необхідності випуску товару у вільний обіг, наприклад, з митного складу.
Які типи представництва існують? Розрізняють пряме та непряме представництво.
У першому випадку представник не несе жодної відповідальності під час митного оформлення та діє виключно як агент.
Водночас, права та обов"язки залишаються у компанії-імпортера, як у приципала.

При цьому, його повноваження мають підтверджуватись відповідним документом, що, зокрема, визначає вид представництва.
Для існування прямого представництва, крім надання повноважень на представництво, має існувати "contemplatio domini", тобто і агент і довіритель повинні бути обізнані про дії, які вони вчиняють від імені інших осіб.
В ЄС, у випадку прямого представництва, представник подає заяву від імені третьої особи, яка не є ані заявником, ані власником товару за митною процедурою.
Відповідно до змін, які пропонує наш законодавець, якщо особа (і) не заявляє про те, що діє як митний представник, або (іі) заявляє, що діє як митний представник без належних документів, - то вона вважається "за замовчуванням" такою, що діє від власного імені та у власних інтересах.
Коригування митної вартості.
Як бізнесу відстояти свої інтереси
Непряме представництво в ЄС було доступне протягом десятиліть, але набуло поширення після Brexit.
Такий вид представництва передбачає вчинення дій митним представником в інтересах особи, яку він представляє, але від власного імені.
В такому разі права та обов"язки, пов"язані з митними формальностями, передаються представнику.
Як показує практика країн Європейського Союзу, непряме представництво переважно використовується компаніями-нерезидентами ЄС, які здійснюють постачання, зокрема, для e-commerce або на митний склад та не мають фізичної присутності в країні призначення (ЄС), а під час імпорту в документах повинна вказуватися зареєстрована локальна компанія.
В багатьох випадках перевізники не бажають брати на себе солідарну відповідальність перед митними органами, саме тому такі компанії залучають непрямого представника.
Іншими словами, непряме представництво застосовується для тих, хто не має зареєстрованого бізнесу в країні імпорту і залучає непрямого митного представника як юридичну особу, яка буде декларантом.
Законопроєкт передбачає умову, за якою право здійснювати декларування непрямим представником товарів в інтересах іншої особи надається виключно за наявністю авторизації на провадження митної брокерської діяльності, яка замінить існуючий дозвіл та буде обов"язковою вимогою митного органу для підтвердження відповідних повноважень.

Тобто, представництво за довіреністю втратить свою актуальність, що потребуватиме для деяких компаній суттєвих змін в подальшій моделі їхньої роботи.

Надання повноважень митному представнику та відповідальність перед митними органами Незважаючи на те, що законопроєкт готується до другого читання, практичне застосування митного представництва в Україні потребує доопрацювання.
Так, відповідно до підходів ЄС, незалежно від обраного способу представництва, між клієнтом та представником укладається відповідний договір/авторизація або доручення для визначення зобов"язань та меж юридичної відповідальності.

Чинний Митний кодекс України встановлює, що взаємовідносини митного брокера (митного представника "по-новому") з особою, яку він представляє, визначаються відповідним договором.

В цій частині норми залишаться без змін.
Також, проєкт закону передбачає що прямий митний представник не несе відповідальність за невиконання обов"язків декларанта, якого він представляє, зокрема, в частині сплати митних платежів.
Відповідно до законодавства ЄС, особою, відповідальною за сплату митного боргу, є декларант.
У разі непрямого представництва боржником є ​​особа, від імені якої оформлено митну декларацію, а також непрямий митний представник, який несе солідарну з імпортером відповідальність за сплату митних платежів, пов"язані з товарами (за виключенням імпортного ПДВ).

При цьому, якщо митна декларація складається на основі неправдивої інформації, яка призводить до того, що ввізне мито не стягується або стягується частково, то особа, яка надала таку неправдиву інформацію також стає спів боржником.
Митні правила в ЄС функціонують із урахуванням інших законодавчих актів ЄС та законодавства країн-членів.
В контексті митного представництва особливо критичним є узгодженість із законодавством в сфері непрямого оподаткування, зокрема, ПДВ.

Загальні принципи оподаткування ПДВ встановлює Директива Ради 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року, яка передбачає, що особами для цілей ПДВ є також і особи-нерезиденти на загальних підставах (на відміну від чинного підходу в Україні).
Також, ця Директива передбачає інститут податкового представника, який не обов"язково є митним представником, і визначає, що при імпорті ПДВ мають сплатити особи, визначені відповідно до законодавства країн-членів.

Це положення пояснює усталена судова практика ЄС, яка визначає, що відповідальність непрямого митного представника за сплату ПДВ при імпорті солідарно з імпортером не може бути застосована, якщо не існує національних положень, які прямо і однозначно визначають такого представника відповідальним за сплату цього податку (справа C-714/20 від 12 травня 2022 року).

Отже, відповідальність непрямого представника в країнах ЄС при імпорті за загальним правилом обмежується лише сплатою мита, а не імпортного ПДВ, якщо це прямо не передбачено національним законодавством.
Таким чином, з точки зору правил ЄС, непрямий представник може бути особою відповідальною за сплату ПДВ лише за умови, що національне законодавство прямо це передбачає.
Таким чином, саме Податковий кодекс України повинен визначати (1) обов"язок особи-нерезидента сплачувати ПДВ при імпорті і (2) відповідальність непрямого митного представника щодо сплати ПДВ при імпорті, оскільки виключно Податковий кодекс регулює правила оподаткування (крім мита) товарів, що переміщуються через митний кордон України.

Разом з тим, законопроєкт №10411 передбачає зміни лише до митного законодавства і не має пов"язаного законопроєкту, який би вносив зміни до податкового.
Без змін до податкового законодавства України, відповідальність непрямого митного представника за сплату ПДВ, передбачена лише митним законодавством, буде суперечити логіці як права ЄС, так і України.
Також, слід врахувати, що пряме і непряме митне представництво в ЄС функціонують з точки зору ПДВ з урахуванням загальних положень Директиви Ради 2006/112/ЄС щодо посередницьких договорів.
Чинні правила оподаткування ПДВ подібних договорів в Україні відрізняються від правил ЄС, що також може вплинути на повноцінність роботи інституту митного представництва в Україні.
З огляду на наведене вище, можна з упевненістю сказати, що запропоновані в законопроєкті зміни в багатьох аспектах відповідають законодавству ЄС, що слугує важливим кроком до подальшої євроінтеграції та створення належних умов для розвитку бізнесу на визначених принципах.
Водночас, слід також враховувати необхідність узгодження податкових та митних норм задля повноцінного функціонування інституту митного представництва в Україні.
Співавторка: Юлія Шишко, Менеджерка практики Податкового консалтингу, злиття і поглинання PwС Україна

Додати коментар

Користувач:
email:





Risk and return trade-off
Higher the potential gain
Higher the possible loss

- Fin.Org.UA

Новини

16:55 - Завершення сезону: які мотоцикли найчастіше купують українці
16:45 - Smart Holding Новинського сплатив за три квартали на 41% менше податків
16:30 - Корупція на держпідприємствах: як оточення Зеленського зламало корпоративну реформу
16:24 - Велика загроза: Американська торговельна палата закликає посилити морський захист України
16:00 - В Києві встановили перше мобільне укриття
15:53 - Туристичний дашборд продемонстрував потребу у кадрах для галузі – Мінрозвитку
15:41 - Рекордно низький: в Україні вирахували рівень фінансового стресу
15:37 - Попри виклики війни та погоди: агропідприємство "Земля і воля" завершило сезон із рекордом
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 19.12.2025
15:15 - Ліквідація банків: у листопаді кредиторам виплатили 111 мільйонів гривень
15:05 - В Одесі за 168 мільйонів гривень збудують укриття для міської клініки
14:59 - Брак грошей: росіяни вдвічі скоротили витрати на новорічні свята
14:50 - "ПриватБанк" змінить підхід до роботи з військовими та людьми з інвалідністю
14:30 - Таксі-реформа
14:24 - "Укргазвидобування" програло суд фірмі, намагаючись відібрати гроші за ремонт свердловин
14:13 - Заплатять всі. Уряд визначився з тим як ФОПи платитимуть ПДВ
14:07 - "Дрофа та Люди": як херсонська броварня запускає власну гуральню та отримує нагороди
14:05 - "Ощадбанк" заявив про рейдерське захоплення паркінгу ТОК Gulliver
14:00 - Звіт про фінансову стабільність, грудень 2025 року
14:00 - Пресбрифінг, присвячений презентації Звіту про фінансову стабільність
14:00 - Фінансові установи активніше сприяють відновленню економіки – Звіт про фінансову стабільність
14:00 - "Пошкодження критичні": в Кривому Розі ворог поцілив по будівлі податкової
13:46 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
13:40 - У порту Одеси ще не відновили живлення після ударів московія
13:36 - Google презентувала свою найшвидшу ШІ-модель Gemini 3 Flash для роботи з фото і відео
13:32 - Ціни на нафту відреагували на можливі нові санкції США проти московії
13:20 - Бізнесу на Одещині компенсують витрати на резервне електроживлення
13:15 - Адміністрування ПДВ для "спрощенців": Мінфін опублікував законопроєкт для обговорення
13:06 - ЄС наклав санкції ще на 41 корабель "тіньового флоту" московія
12:40 - Цього року "Укрзалізниця" уклала угод на 38,3 мільярда гривень: що купувала


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32661
Австралійський долар27.9681
Така0.34637
Канадський долар30.6948
Юань Женьміньбі6.0128
Чеська крона2.0327
Данська крона6.6381
Гонконгівський долар5.4407
Форинт0.127703
Індійська рупія0.46909
Рупія0.002532
Новий ізраїльський шекель13.1577
Єна0.27172
Теньге0.082068
Вона0.028667
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.3603
Мексиканське песо2.3502
Молдовський лей2.5063
Новозеландський долар24.4033
Норвезька крона4.1483
Саудівський ріял11.2882
Сінгапурський долар32.7892
Донг0.0016082
Ренд2.5232
Шведська крона4.5483
Швейцарський франк53.2345
Бат1.34597
Дирхам ОАЕ11.5273
Туніський динар14.5245
Єгипетський фунт0.8898
Фунт стерлінгів56.7109
Долар США42.3374
Сербський динар0.42304
Азербайджанський манат24.9014
Румунський лей9.7424
Турецька ліра0.9907
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.8656
Болгарський лев25.3608
Євро49.594
Ларі15.716
Злотий11.7905
Золото182971.24
Срібло2799.43
Платина81047.75
Паладій71210.24

Курси валют, встановлені НБУ на 19.12.2025