Що українському бізнесу варто знати для виходу на міжнародні ринки: покроковий план

17.05.2024 08:12 | Економічна правда. Колонки

Плануючи вихід на новий ринок, треба почати із розуміння географії: куди ж ми йдемо.
Одним словом, визначити project scope.
Припустимо, йдемо в Європу.
Тоді, наприклад, Туреччину варто віднести до Європи чи до Азії? А Грузію чи Вірменію? А якщо говоримо про Африку: куди відносимо Єгипет?
На цьому первинному етапі оцінки також відбувається відсікання - куди точно йти не варто.
З країнами-агресорами все зрозуміло, але насправді країн, що не підходять для експорту, більше.

Наприклад, невизнані Україною (Косово), або ті, куди не варто заходити з репутаційної точки зору (Еритрея, де досі високий відсоток рабства), або - союзники росії, і це треба уважно проаналізувати, бо частина з них може бути не зовсім очевидна.

Найпростіший варіант - це слідкувати за рішеннями окремих країн в голосуваннях в ООН відносно міжнародної політики щодо росії і не обирати для співпраці тих, хто підтримує агресора або утримується від голосу.

Також на первинному етапі прибираємо країни, де немає дипломатичних відносин, де активний стан війни (наприклад, Лівія), або він прогнозується - і тут варто прислухатися до прогнозів таких think tank як, наприклад, The Economist Intelligence Unit.
Там прогнози збуваються не завжди, але принаймні ознайомитись варто - все ж ризикуєте своїми грошима.
Після цього первинного відсікання та визначення потенційних ринків варто проаналізувати кожен з них в контексті ICEDRIPS (innovations, competitors, economic, demographics, regulatory, infrastructure, partners, social trends) - це аналіз набору показників, що охоплює всі зовнішні сили, які впливатимуть на ваш бізнес на відповідному ринку.
Нижче поясню найбільш важливі моменти серед цих показників.
Якими є ознаки здорового конкурентного середовища Почати варто з визначення обсягу ринку і динаміки його росту.
Є компанії, які відсікають малі ринки, намагаючись "збирати вершки" на багатих та динамічних ринках, але там і конкуренція, як правило, висока.

А є ті, хто намагається заходити хай на невеликі ринки, але з малою конкуренцією.
Тому тут багато залежить від здорової агресивності менеджменту компанії-експортера і їхнього підходу до стратегії розширення.
Узвар на експорт.
Як українці перетворили напій із шкільної їдальні на суперфуд та експортують його в США
Щодо конкурентів: при їхньому аналізі в першу чергу варто визначити топ-10 ключових виробників у вашій сфері.
І якщо більшість з них місцеві, а іноземних майже немає - це поганий знак і скоріш за все вхід на цей ринок для іноземних компаній дуже важкий.

Також варто оцінити частку топ-гравців на ринку: якщо перші 5 з них концентрують більше 50%, це червоний маячок, можливо тут діє олігополія.
Інший важливий показник - частка малих гравців на ринку: якщо їх занадто мало, це теж сигналізує про недобрий стан конкурентного середовища.
ВВП, зростання ринку та споживчі смаки У нас був кейс, коли аналізували ринок для українського виробника солодощів, зокрема шоколаду, і ВВП на душу населення був ключовим фактором у визначенні країн для експорту.
Адже якщо мова йде про преміальну продукцію - країна має бути багатою.

До речі, прогнози зростання ринку зазвичай прив"язують саме до прогнозів зростання ВВП.
Якщо, наприклад, наступного року у конкретній країни прогнозують зниження ВВП, скажімо, на 10% - не варто туди заходити, там буде точно не до шоколаду.
Але якщо це базовий продукт, наприклад, зерно - тоді це не перешкода.
Крім цього, варто оцінити, що загалом відбувається з імпортом продукції в цій країні - показник зростання має бути високим.

І далі вже можна заглиблюватись в деталі і аналізувати ринок продукції вашого бізнесу (обов"язково у прив"язці до долара чи євро, а не до місцевої валюти), чи зростає він? І бажано подивитись в історичній перспективі, що у країні було з інфляцією: якщо вона хронічно висока, то успішний бізнес там прогнозувати складно.
Якщо сфера бізнесу FMCG, то компанії можуть заходити на новий ринок як самі, так і через дистриб"ютора.
Але робити аналіз ринку потрібно в обох випадках, тому що вам як виробнику обов"язково треба знати споживчі преференції в кожній країні і з огляду на це будувати співпрацю з постачальником.

Бо країни можуть знаходитись поряд, але мати зовсім різні споживчі смаки - наприклад, в Африці в деяких країнах зовсім не їдять халву.
Або ще з неочікуваного - не у Швейцарії, як могло б здатись, а в Естонії найбільший у світі показник споживання шоколаду на душу населення, при цьому у інших балтійських країнах поряд його їдять значно менше.

Або приклад про розсипні цукерки: ми думали, що їх споживають скрізь, а насправді серед привабливих ринків у Європі - тільки у Польщі та балтійських країнах.
І ще смішний приклад: ми через Google Trends аналізували споживання вафель в країнах Африки і результати показали велику кількість запитів у південній частині материку.

Але згодом виявилось, що мова у пошуковій видачі зовсім не про них, а про дуже популярну місцеву реперку Doctor Waffles.
І це все тільки базові дані щодо самого продукту, а його ще потрібно упакувати, і тут теж від країни до країни можуть бути певні преференції стосовно кольорів чи приміток на упаковці.
Регуляторні, політичні та соціальні особливості Починаємо із вічного - податків.
Тут маються на увазі перш за все мита та митні платежі - варто перевірити їхні ставки за кожним митним кодом.
Якщо у компанії є заводи, наприклад, у двох різних країнах, то перевіряти варто теж двічі: припустимо з Україною у Єгипту імпортна ставка 60%, а із ЄС - 0%, а у вас якраз завод у Румунії - тож краще везти із румунського заводу.
Також в контексті регуляторних особливостей варто оцінити, яка у країні ситуація з бар"єрами для експорту, зокрема - як виконуються контракти та як ведеться експортна діяльність (простіше: а яка там ситуація на митниці, чи не доведеться вам чекати оформлення місяцями, при тому що ваш товар псується вже за кілька тижнів).
Якщо з цим складнощі - це теж привід для сумнівів.
Закони.
В кожній галузі будуть свої регуляторні особливості, і їх треба детально вивчати.
Наприклад, у Британії у 2022 році ввели норму, що передбачає зниження кількості жирів, цукру та солі у продуктах, і без врахування цього спроби зайти на цей ринок будуть марними.
Наступне - дипломатичний аспект.
Чи є у країні українське посольство? І чи є посол (бо його може не бути навіть за наявності посольства)? У Африці ми бачили такі приклади, коли є посол в одній країні і ніби йому підпорядковуються й сусідні, але в такому випадку конфліктні ситуації буде вирішувати складніше.

За наявності посольства також варто подивитись, наскільки є ефективним економічний відділ, бо якщо вони працюють добре, то допоможуть українським компаніям у просуванні, і, відповідно, навпаки.
В контексті соціального показника варто оцінювати насамперед рівень безпеки в тій чи іншій країні - в першу чергу, з метою піклування про власних людей, яких бізнес відправить туди у відрядження.
Наприклад, з певних країн Африки можна і не повернутися.
Найбільша складність, яка може спіткати українські компанії в такій аналітиці - це закритість ринків - особливо, якщо мова про країни, які розвиваються.
Не крізь працює регулярна статистика, дані шукати складно.

Якісь специфічні дані ще й в неангломовній країні не вийде просто загуглити.
В такому випадку варто проводити інтерв"ю зі споживачами на цих ринках, адже через пробіли у даних можна сильно відірватись від реальності.
Другий момент - знати, як професійно шукати інформацію і наймати для її пошуку та обробки правильних людей.

Додати коментар

Користувач:
email:





На фондовому ринку день і ніч,
Торгівля триває без зупинки.
Тут гроші легко можуть зникнути,
Але й заробити можна втричі.

- Fin.Org.UA

Новини

19:10 - Ремонт будинку для Нацгвардії: ціни на матеріали в 2-4 раза вище за ринкові
18:50 - В Україні падає попит на автобуси: найпопулярніші нові та вживані моделі
18:30 - "Забуте" майно на понад 8 мільйонів гривень: підозру отримали депутатка та голова облради
18:10 - Україна отримає 70 генераторів від Іспанії в рамках енергетичної допомоги
17:40 - Шість російських регіонів "проїли" резерви
17:30 - В Києві заборонили рух Подільським мостом з правого берега на лівий під час повітряних тривог
17:05 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у вівторок 21 жовтня
17:00 - Влада знизить податок для 350 тисяч водіїв та кур’єрів
16:55 - На Львівщині побудують новий завод мінеральних вод
16:50 - Експерти визначили, які легковики найчастіше купують приватні особи та підприємства
16:40 - Роботодавці з 2026 року можуть отримати повну компенсацію за адаптацію робочих місць для людей з інвалідністю
16:17 - Україна у 2025 році відкрила нові ринки для експорту агропродукції: подробиці
16:16 - НБУ про чергове підвищення податку для банків: держбанкам знадобиться докапіталізація
16:10 - Податкова розповіла, хто забезпечив найбільші надходження до держбюджету
16:00 - В Україні побільшало пропозицій оренди житла: що з цінами
15:50 - Цена нефти может потерять ещё 15% до конца года
15:41 - На ринку небанківських фінансових послуг з’явилися два нові гравці
15:37 - Найбільший московитський виробник титану переходить на скорочений робочий тиждень
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 21.10.2025
15:30 - Українська кукурудза послабила позиції на ринку ЄС: яка причина
15:05 - московія атакувала збагачувальну фабрику ДТЕК на Дніпропетровщині
15:00 - Уряд виділив 6 мільярдів гривень з резервного фонду: на що вони підуть
14:52 - ВАКС у 15 разів зменшив заставу ексзаступнику голови Верховного Суду, САП оскаржить
14:45 - Первинне та вторинне житло в Україні: яка ситуація з цінами та попитом
14:20 - У однієї з найбільших металургійних компаній московії обвалився прибуток і попит
14:15 - Херсон: для забезпечення Острову треба більше людей, ніж там є
13:37 - В Міненерго пояснили, як визначається додатковий імпорт газу для України
13:30 - На приватизацію виставили завод, яким володів Дерипаска
13:20 - Львів став першим в Україні, де штрафи за паркування з'являтимуться в "Дії"
13:12 - Право на податкову знижку: приклад розрахунку податкової знижки за витратами на навчання за 2024 рік


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32201
Австралійський долар27.1
Така0.34291
Канадський долар29.7432
Юань Женьміньбі5.8617
Чеська крона2.0038
Данська крона6.516
Гонконгівський долар5.3739
Форинт0.12493
Індійська рупія0.47489
Рупія0.0025189
Новий ізраїльський шекель12.6168
Єна0.27701
Теньге0.077577
Вона0.029333
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8795
Мексиканське песо2.2702
Молдовський лей2.4731
Новозеландський долар23.9202
Норвезька крона4.1431
Саудівський ріял11.1333
Сінгапурський долар32.2519
Донг0.001585
Ренд2.4099
Шведська крона4.4277
Швейцарський франк52.6763
Бат1.27707
Дирхам ОАЕ11.3688
Туніський динар14.2738
Єгипетський фунт0.8793
Фунт стерлінгів55.9913
Долар США41.7565
Сербський динар0.41505
Азербайджанський манат24.567
Румунський лей9.5627
Турецька ліра0.9952
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0286
Болгарський лев24.8817
Євро48.663
Ларі15.3975
Злотий11.4605
Золото178354.96
Срібло2172.31
Платина67512.74
Паладій60738.59

Курси валют, встановлені НБУ на 21.10.2025