Що українському бізнесу варто знати для виходу на міжнародні ринки: покроковий план

17.05.2024 08:12 | Економічна правда. Колонки

Плануючи вихід на новий ринок, треба почати із розуміння географії: куди ж ми йдемо.
Одним словом, визначити project scope.
Припустимо, йдемо в Європу.
Тоді, наприклад, Туреччину варто віднести до Європи чи до Азії? А Грузію чи Вірменію? А якщо говоримо про Африку: куди відносимо Єгипет?
На цьому первинному етапі оцінки також відбувається відсікання - куди точно йти не варто.
З країнами-агресорами все зрозуміло, але насправді країн, що не підходять для експорту, більше.

Наприклад, невизнані Україною (Косово), або ті, куди не варто заходити з репутаційної точки зору (Еритрея, де досі високий відсоток рабства), або - союзники росії, і це треба уважно проаналізувати, бо частина з них може бути не зовсім очевидна.

Найпростіший варіант - це слідкувати за рішеннями окремих країн в голосуваннях в ООН відносно міжнародної політики щодо росії і не обирати для співпраці тих, хто підтримує агресора або утримується від голосу.

Також на первинному етапі прибираємо країни, де немає дипломатичних відносин, де активний стан війни (наприклад, Лівія), або він прогнозується - і тут варто прислухатися до прогнозів таких think tank як, наприклад, The Economist Intelligence Unit.
Там прогнози збуваються не завжди, але принаймні ознайомитись варто - все ж ризикуєте своїми грошима.
Після цього первинного відсікання та визначення потенційних ринків варто проаналізувати кожен з них в контексті ICEDRIPS (innovations, competitors, economic, demographics, regulatory, infrastructure, partners, social trends) - це аналіз набору показників, що охоплює всі зовнішні сили, які впливатимуть на ваш бізнес на відповідному ринку.
Нижче поясню найбільш важливі моменти серед цих показників.
Якими є ознаки здорового конкурентного середовища Почати варто з визначення обсягу ринку і динаміки його росту.
Є компанії, які відсікають малі ринки, намагаючись "збирати вершки" на багатих та динамічних ринках, але там і конкуренція, як правило, висока.

А є ті, хто намагається заходити хай на невеликі ринки, але з малою конкуренцією.
Тому тут багато залежить від здорової агресивності менеджменту компанії-експортера і їхнього підходу до стратегії розширення.
Узвар на експорт.
Як українці перетворили напій із шкільної їдальні на суперфуд та експортують його в США
Щодо конкурентів: при їхньому аналізі в першу чергу варто визначити топ-10 ключових виробників у вашій сфері.
І якщо більшість з них місцеві, а іноземних майже немає - це поганий знак і скоріш за все вхід на цей ринок для іноземних компаній дуже важкий.

Також варто оцінити частку топ-гравців на ринку: якщо перші 5 з них концентрують більше 50%, це червоний маячок, можливо тут діє олігополія.
Інший важливий показник - частка малих гравців на ринку: якщо їх занадто мало, це теж сигналізує про недобрий стан конкурентного середовища.
ВВП, зростання ринку та споживчі смаки У нас був кейс, коли аналізували ринок для українського виробника солодощів, зокрема шоколаду, і ВВП на душу населення був ключовим фактором у визначенні країн для експорту.
Адже якщо мова йде про преміальну продукцію - країна має бути багатою.

До речі, прогнози зростання ринку зазвичай прив"язують саме до прогнозів зростання ВВП.
Якщо, наприклад, наступного року у конкретній країни прогнозують зниження ВВП, скажімо, на 10% - не варто туди заходити, там буде точно не до шоколаду.
Але якщо це базовий продукт, наприклад, зерно - тоді це не перешкода.
Крім цього, варто оцінити, що загалом відбувається з імпортом продукції в цій країні - показник зростання має бути високим.

І далі вже можна заглиблюватись в деталі і аналізувати ринок продукції вашого бізнесу (обов"язково у прив"язці до долара чи євро, а не до місцевої валюти), чи зростає він? І бажано подивитись в історичній перспективі, що у країні було з інфляцією: якщо вона хронічно висока, то успішний бізнес там прогнозувати складно.
Якщо сфера бізнесу FMCG, то компанії можуть заходити на новий ринок як самі, так і через дистриб"ютора.
Але робити аналіз ринку потрібно в обох випадках, тому що вам як виробнику обов"язково треба знати споживчі преференції в кожній країні і з огляду на це будувати співпрацю з постачальником.

Бо країни можуть знаходитись поряд, але мати зовсім різні споживчі смаки - наприклад, в Африці в деяких країнах зовсім не їдять халву.
Або ще з неочікуваного - не у Швейцарії, як могло б здатись, а в Естонії найбільший у світі показник споживання шоколаду на душу населення, при цьому у інших балтійських країнах поряд його їдять значно менше.

Або приклад про розсипні цукерки: ми думали, що їх споживають скрізь, а насправді серед привабливих ринків у Європі - тільки у Польщі та балтійських країнах.
І ще смішний приклад: ми через Google Trends аналізували споживання вафель в країнах Африки і результати показали велику кількість запитів у південній частині материку.

Але згодом виявилось, що мова у пошуковій видачі зовсім не про них, а про дуже популярну місцеву реперку Doctor Waffles.
І це все тільки базові дані щодо самого продукту, а його ще потрібно упакувати, і тут теж від країни до країни можуть бути певні преференції стосовно кольорів чи приміток на упаковці.
Регуляторні, політичні та соціальні особливості Починаємо із вічного - податків.
Тут маються на увазі перш за все мита та митні платежі - варто перевірити їхні ставки за кожним митним кодом.
Якщо у компанії є заводи, наприклад, у двох різних країнах, то перевіряти варто теж двічі: припустимо з Україною у Єгипту імпортна ставка 60%, а із ЄС - 0%, а у вас якраз завод у Румунії - тож краще везти із румунського заводу.
Також в контексті регуляторних особливостей варто оцінити, яка у країні ситуація з бар"єрами для експорту, зокрема - як виконуються контракти та як ведеться експортна діяльність (простіше: а яка там ситуація на митниці, чи не доведеться вам чекати оформлення місяцями, при тому що ваш товар псується вже за кілька тижнів).
Якщо з цим складнощі - це теж привід для сумнівів.
Закони.
В кожній галузі будуть свої регуляторні особливості, і їх треба детально вивчати.
Наприклад, у Британії у 2022 році ввели норму, що передбачає зниження кількості жирів, цукру та солі у продуктах, і без врахування цього спроби зайти на цей ринок будуть марними.
Наступне - дипломатичний аспект.
Чи є у країні українське посольство? І чи є посол (бо його може не бути навіть за наявності посольства)? У Африці ми бачили такі приклади, коли є посол в одній країні і ніби йому підпорядковуються й сусідні, але в такому випадку конфліктні ситуації буде вирішувати складніше.

За наявності посольства також варто подивитись, наскільки є ефективним економічний відділ, бо якщо вони працюють добре, то допоможуть українським компаніям у просуванні, і, відповідно, навпаки.
В контексті соціального показника варто оцінювати насамперед рівень безпеки в тій чи іншій країні - в першу чергу, з метою піклування про власних людей, яких бізнес відправить туди у відрядження.
Наприклад, з певних країн Африки можна і не повернутися.
Найбільша складність, яка може спіткати українські компанії в такій аналітиці - це закритість ринків - особливо, якщо мова про країни, які розвиваються.
Не крізь працює регулярна статистика, дані шукати складно.

Якісь специфічні дані ще й в неангломовній країні не вийде просто загуглити.
В такому випадку варто проводити інтерв"ю зі споживачами на цих ринках, адже через пробіли у даних можна сильно відірватись від реальності.
Другий момент - знати, як професійно шукати інформацію і наймати для її пошуку та обробки правильних людей.

Додати коментар

Користувач:
email:





Гроші – папірці,
Але на них ґрунтується
Економіка.

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Накази Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:11 - Рада Європейського Союзу схвалила виплату 2,3 млрд євро для України за третій квартал 2025 року
21:00 - Новини 11 грудня: військова допомога Україні впала до найнижчого рівня, уряд обіцяє давати світло надовше
20:50 - ЄС відкладає заборону на продаж бензинових та дизельних авто
20:45 - "Центренерго" гальмує модернізацію ТЕС за кошти європейців – Bihus.Info
20:30 - Рахункова палата розпочала фінансовий аудит Мінцифри
20:10 - Споживча інфляція буде знижуватися: НБУ пояснив, чому саме
19:50 - Торговельний дефіцит США у вересні скоротився до найнижчого рівня за понад п'ять років
19:30 - На OpenAI подали в суд за нібито сприяння вбивству і самогубству
19:02 - НАЗК виявило схеми незаконного виведення земель з комунальної власності Києва
18:44 - Миколаївський водогін: компанія Шкіля отримає ще мільярд на додаткові роботи
18:20 - Зеленський розповів про перспективи підвищення зарплат військовослужбовцям
18:17 - Disney інвестувала 1 мільярд доларів в OpenAI
18:01 - Зеленський розкрив деталі переговорів щодо ЗАЕС
18:00 - Підтримка сільських громад на прифронтових територіях: підписано угоду на 10 млн доларів США
18:00 - У листопаді зростання ВВП прискорилося – Мінекономіки
17:59 - Повідомлення про набуття статусу учасника індустріального парку "ЕКО Мукачево"
17:58 - 12 грудня графіки відключення світла діятимуть усю добу: обсяги все ще невідомі
17:53 - NBU November 2025 Inflation Update
17:53 - Коментар Національного банку щодо рівня інфляції в листопаді 2025 року
17:51 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро на п'ятницю 12 грудня
17:35 - Російські активи рано чи пізно будуть використані для кредиту Україні – чиновник Бельгії
17:30 - Як законодавство стримує реформу приватизації
17:25 - На Херсонщині за час війни пошкоджено 1600 багатоповерхівок
17:18 - Чи зобов’язаний орендар земельної ділянки надавати до органу ДПС копію договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності?
17:14 - До уваги юридичних осіб – платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки!
17:13 - Строки сплати податкового зобов’язання юридичними особами – платниками єдиного податку четвертої групи
17:12 - Вихід з ладу спеціалізованого РРО для АЗС: яким чином проводяться розрахунки?
17:10 - Внесення змін до Повідомлення за ф. № 20-ОПП у разі зміни відомостей про об’єкт оподаткування, у тому числі зміни його призначення


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32573
Австралійський долар28.1363
Така0.34573
Канадський долар30.6386
Юань Женьміньбі5.9897
Чеська крона2.0445
Данська крона6.6294
Гонконгівський долар5.4319
Форинт0.128659
Індійська рупія0.46785
Рупія0.0025346
Новий ізраїльський шекель13.1685
Єна0.27171
Теньге0.0812
Вона0.028728
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.2879
Мексиканське песо2.3259
Молдовський лей2.4864
Новозеландський долар24.5728
Норвезька крона4.1888
Саудівський ріял11.265
Сінгапурський долар32.693
Донг0.0016054
Ренд2.4959
Шведська крона4.5718
Швейцарський франк53.079
Бат1.33178
Дирхам ОАЕ11.5098
Туніський динар14.4673
Єгипетський фунт0.8894
Фунт стерлінгів56.5939
Долар США42.2721
Сербський динар0.42178
Азербайджанський манат24.863
Румунський лей9.728
Турецька ліра0.9919
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.7633
Болгарський лев25.3051
Євро49.5154
Ларі15.6604
Злотий11.7126
Золото178368.82
Срібло2631.88
Платина70683.18
Паладій62238.06

Курси валют, встановлені НБУ на 12.12.2025