Що українському бізнесу варто знати для виходу на міжнародні ринки: покроковий план

17.05.2024 08:12 | Економічна правда. Колонки

Плануючи вихід на новий ринок, треба почати із розуміння географії: куди ж ми йдемо.
Одним словом, визначити project scope.
Припустимо, йдемо в Європу.
Тоді, наприклад, Туреччину варто віднести до Європи чи до Азії? А Грузію чи Вірменію? А якщо говоримо про Африку: куди відносимо Єгипет?
На цьому первинному етапі оцінки також відбувається відсікання - куди точно йти не варто.
З країнами-агресорами все зрозуміло, але насправді країн, що не підходять для експорту, більше.

Наприклад, невизнані Україною (Косово), або ті, куди не варто заходити з репутаційної точки зору (Еритрея, де досі високий відсоток рабства), або - союзники росії, і це треба уважно проаналізувати, бо частина з них може бути не зовсім очевидна.

Найпростіший варіант - це слідкувати за рішеннями окремих країн в голосуваннях в ООН відносно міжнародної політики щодо росії і не обирати для співпраці тих, хто підтримує агресора або утримується від голосу.

Також на первинному етапі прибираємо країни, де немає дипломатичних відносин, де активний стан війни (наприклад, Лівія), або він прогнозується - і тут варто прислухатися до прогнозів таких think tank як, наприклад, The Economist Intelligence Unit.
Там прогнози збуваються не завжди, але принаймні ознайомитись варто - все ж ризикуєте своїми грошима.
Після цього первинного відсікання та визначення потенційних ринків варто проаналізувати кожен з них в контексті ICEDRIPS (innovations, competitors, economic, demographics, regulatory, infrastructure, partners, social trends) - це аналіз набору показників, що охоплює всі зовнішні сили, які впливатимуть на ваш бізнес на відповідному ринку.
Нижче поясню найбільш важливі моменти серед цих показників.
Якими є ознаки здорового конкурентного середовища Почати варто з визначення обсягу ринку і динаміки його росту.
Є компанії, які відсікають малі ринки, намагаючись "збирати вершки" на багатих та динамічних ринках, але там і конкуренція, як правило, висока.

А є ті, хто намагається заходити хай на невеликі ринки, але з малою конкуренцією.
Тому тут багато залежить від здорової агресивності менеджменту компанії-експортера і їхнього підходу до стратегії розширення.
Узвар на експорт.
Як українці перетворили напій із шкільної їдальні на суперфуд та експортують його в США
Щодо конкурентів: при їхньому аналізі в першу чергу варто визначити топ-10 ключових виробників у вашій сфері.
І якщо більшість з них місцеві, а іноземних майже немає - це поганий знак і скоріш за все вхід на цей ринок для іноземних компаній дуже важкий.

Також варто оцінити частку топ-гравців на ринку: якщо перші 5 з них концентрують більше 50%, це червоний маячок, можливо тут діє олігополія.
Інший важливий показник - частка малих гравців на ринку: якщо їх занадто мало, це теж сигналізує про недобрий стан конкурентного середовища.
ВВП, зростання ринку та споживчі смаки У нас був кейс, коли аналізували ринок для українського виробника солодощів, зокрема шоколаду, і ВВП на душу населення був ключовим фактором у визначенні країн для експорту.
Адже якщо мова йде про преміальну продукцію - країна має бути багатою.

До речі, прогнози зростання ринку зазвичай прив"язують саме до прогнозів зростання ВВП.
Якщо, наприклад, наступного року у конкретній країни прогнозують зниження ВВП, скажімо, на 10% - не варто туди заходити, там буде точно не до шоколаду.
Але якщо це базовий продукт, наприклад, зерно - тоді це не перешкода.
Крім цього, варто оцінити, що загалом відбувається з імпортом продукції в цій країні - показник зростання має бути високим.

І далі вже можна заглиблюватись в деталі і аналізувати ринок продукції вашого бізнесу (обов"язково у прив"язці до долара чи євро, а не до місцевої валюти), чи зростає він? І бажано подивитись в історичній перспективі, що у країні було з інфляцією: якщо вона хронічно висока, то успішний бізнес там прогнозувати складно.
Якщо сфера бізнесу FMCG, то компанії можуть заходити на новий ринок як самі, так і через дистриб"ютора.
Але робити аналіз ринку потрібно в обох випадках, тому що вам як виробнику обов"язково треба знати споживчі преференції в кожній країні і з огляду на це будувати співпрацю з постачальником.

Бо країни можуть знаходитись поряд, але мати зовсім різні споживчі смаки - наприклад, в Африці в деяких країнах зовсім не їдять халву.
Або ще з неочікуваного - не у Швейцарії, як могло б здатись, а в Естонії найбільший у світі показник споживання шоколаду на душу населення, при цьому у інших балтійських країнах поряд його їдять значно менше.

Або приклад про розсипні цукерки: ми думали, що їх споживають скрізь, а насправді серед привабливих ринків у Європі - тільки у Польщі та балтійських країнах.
І ще смішний приклад: ми через Google Trends аналізували споживання вафель в країнах Африки і результати показали велику кількість запитів у південній частині материку.

Але згодом виявилось, що мова у пошуковій видачі зовсім не про них, а про дуже популярну місцеву реперку Doctor Waffles.
І це все тільки базові дані щодо самого продукту, а його ще потрібно упакувати, і тут теж від країни до країни можуть бути певні преференції стосовно кольорів чи приміток на упаковці.
Регуляторні, політичні та соціальні особливості Починаємо із вічного - податків.
Тут маються на увазі перш за все мита та митні платежі - варто перевірити їхні ставки за кожним митним кодом.
Якщо у компанії є заводи, наприклад, у двох різних країнах, то перевіряти варто теж двічі: припустимо з Україною у Єгипту імпортна ставка 60%, а із ЄС - 0%, а у вас якраз завод у Румунії - тож краще везти із румунського заводу.
Також в контексті регуляторних особливостей варто оцінити, яка у країні ситуація з бар"єрами для експорту, зокрема - як виконуються контракти та як ведеться експортна діяльність (простіше: а яка там ситуація на митниці, чи не доведеться вам чекати оформлення місяцями, при тому що ваш товар псується вже за кілька тижнів).
Якщо з цим складнощі - це теж привід для сумнівів.
Закони.
В кожній галузі будуть свої регуляторні особливості, і їх треба детально вивчати.
Наприклад, у Британії у 2022 році ввели норму, що передбачає зниження кількості жирів, цукру та солі у продуктах, і без врахування цього спроби зайти на цей ринок будуть марними.
Наступне - дипломатичний аспект.
Чи є у країні українське посольство? І чи є посол (бо його може не бути навіть за наявності посольства)? У Африці ми бачили такі приклади, коли є посол в одній країні і ніби йому підпорядковуються й сусідні, але в такому випадку конфліктні ситуації буде вирішувати складніше.

За наявності посольства також варто подивитись, наскільки є ефективним економічний відділ, бо якщо вони працюють добре, то допоможуть українським компаніям у просуванні, і, відповідно, навпаки.
В контексті соціального показника варто оцінювати насамперед рівень безпеки в тій чи іншій країні - в першу чергу, з метою піклування про власних людей, яких бізнес відправить туди у відрядження.
Наприклад, з певних країн Африки можна і не повернутися.
Найбільша складність, яка може спіткати українські компанії в такій аналітиці - це закритість ринків - особливо, якщо мова про країни, які розвиваються.
Не крізь працює регулярна статистика, дані шукати складно.

Якісь специфічні дані ще й в неангломовній країні не вийде просто загуглити.
В такому випадку варто проводити інтерв"ю зі споживачами на цих ринках, адже через пробіли у даних можна сильно відірватись від реальності.
Другий момент - знати, як професійно шукати інформацію і наймати для її пошуку та обробки правильних людей.

Додати коментар

Користувач:
email:





Збереження грошей
Це мистецтво, як і володінням
Фінансовими ринками.

- Fin.Org.UA

Новини

16:53 - Інвестори очікують турбулентності в грудні на тлі побоювання щодо "бульбашки ШІ"
15:45 - Ворог атакував дроном енергетиків на Донеччині
14:57 - Зимова підтримка: 150 тисяч людей подали заявки на розширену підтримку
13:55 - Тепличні огірки знов дорожчають: яка нині їхня ціна
13:01 - Прокуратура не змогла "вигнати" "Нову пошту" з гуртожитку київського університету
12:55 - На Одещині енергетики повернули світло для тисяч родин після обстрілів московія
12:00 - "Укрзалізниця" отримала нову спецтехніку
11:05 - Пункт пропуску "Орлівка" призупинив роботу після атаки московія: які альтернативи
10:58 - Державне "Центренерго" відсудило у компанії 240 мільйонів за непоставлене вугілля
10:00 - Ворожі БпЛА влучили в енергооб'єкти на Одещині
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 23.11.2025
19:10 - 23 листопада світло вимикатимуть у більшості регіонів України
17:40 - Умови програми"Національний кешбек" змінилися
17:00 - "Укрзалізниця" збільшує обсяги перевезення зерна
16:20 - Прокурори повернули громаді Харкова 7,5 га землі: що на ній буде
15:15 - «Національний кешбек» змінює категорії витрачання коштів
15:15 - Уряд запускає аудит АТ "Українська оборонна промисловість" – Свириденко
14:05 - ДБР повідомило про результати перевірки щодо тиску на слідчих
13:40 - Чи є економічні ризики і збитки, пов’язані з діяльністю Єрмака? Припущення та огляд думок.
13:40 - Зеленський розповів про хід аудиту енергетичних компаній
13:20 - На "Зимову підтримку" подали заявки майже 10 мільйонів українців
13:00 - НАБУ та САП викрили корупцію у галузі морського транспорту
12:10 - Окупанти остаточно вичерпали запаси каоліну біля Маріуполя
11:05 - Виробники цукру пожалілися, що продають його вже нижче собівартості
10:00 - московіяни вдарили по пункту пропуску на кордоні з Румунією
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 22.11.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 21 листопада: московія пошкодила всі великі тепло- та гідроелектростанції України, санкції проти "Луойла" та "Роснефти" стартували
20:35 - У Мінфіні розкритикували ідею підняти зарплати учителям до трьох мінімалок
20:25 - НБУ пояснив зростання обсягів касових оборотів банків


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32349
Австралійський долар27.237
Така0.34536
Канадський долар29.998
Юань Женьміньбі5.9442
Чеська крона2.0107
Данська крона6.5213
Гонконгівський долар5.4299
Форинт0.126997
Індійська рупія0.47247
Рупія0.0025298
Новий ізраїльський шекель12.884
Єна0.26956
Теньге0.081174
Вона0.028676
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.1908
Мексиканське песо2.2932
Молдовський лей2.4797
Новозеландський долар23.6696
Норвезька крона4.1294
Саудівський ріял11.2698
Сінгапурський долар32.3193
Донг0.0016029
Ренд2.4367
Шведська крона4.4166
Швейцарський франк52.4342
Бат1.30281
Дирхам ОАЕ11.5079
Туніський динар14.2973
Єгипетський фунт0.8909
Фунт стерлінгів55.3024
Долар США42.2672
Сербський динар0.4152
Азербайджанський манат24.8601
Румунський лей9.5694
Турецька ліра0.9958
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.274
Болгарський лев24.8967
Євро48.7045
Ларі15.6337
Злотий11.4704
Золото171797.57
Срібло2091.31
Платина64141.74
Паладій58130.08

Курси валют, встановлені НБУ на 24.11.2025