Що українському бізнесу варто знати для виходу на міжнародні ринки: покроковий план

17.05.2024 08:12 | Економічна правда. Колонки

Плануючи вихід на новий ринок, треба почати із розуміння географії: куди ж ми йдемо.
Одним словом, визначити project scope.
Припустимо, йдемо в Європу.
Тоді, наприклад, Туреччину варто віднести до Європи чи до Азії? А Грузію чи Вірменію? А якщо говоримо про Африку: куди відносимо Єгипет?
На цьому первинному етапі оцінки також відбувається відсікання - куди точно йти не варто.
З країнами-агресорами все зрозуміло, але насправді країн, що не підходять для експорту, більше.

Наприклад, невизнані Україною (Косово), або ті, куди не варто заходити з репутаційної точки зору (Еритрея, де досі високий відсоток рабства), або - союзники росії, і це треба уважно проаналізувати, бо частина з них може бути не зовсім очевидна.

Найпростіший варіант - це слідкувати за рішеннями окремих країн в голосуваннях в ООН відносно міжнародної політики щодо росії і не обирати для співпраці тих, хто підтримує агресора або утримується від голосу.

Також на первинному етапі прибираємо країни, де немає дипломатичних відносин, де активний стан війни (наприклад, Лівія), або він прогнозується - і тут варто прислухатися до прогнозів таких think tank як, наприклад, The Economist Intelligence Unit.
Там прогнози збуваються не завжди, але принаймні ознайомитись варто - все ж ризикуєте своїми грошима.
Після цього первинного відсікання та визначення потенційних ринків варто проаналізувати кожен з них в контексті ICEDRIPS (innovations, competitors, economic, demographics, regulatory, infrastructure, partners, social trends) - це аналіз набору показників, що охоплює всі зовнішні сили, які впливатимуть на ваш бізнес на відповідному ринку.
Нижче поясню найбільш важливі моменти серед цих показників.
Якими є ознаки здорового конкурентного середовища Почати варто з визначення обсягу ринку і динаміки його росту.
Є компанії, які відсікають малі ринки, намагаючись "збирати вершки" на багатих та динамічних ринках, але там і конкуренція, як правило, висока.

А є ті, хто намагається заходити хай на невеликі ринки, але з малою конкуренцією.
Тому тут багато залежить від здорової агресивності менеджменту компанії-експортера і їхнього підходу до стратегії розширення.
Узвар на експорт.
Як українці перетворили напій із шкільної їдальні на суперфуд та експортують його в США
Щодо конкурентів: при їхньому аналізі в першу чергу варто визначити топ-10 ключових виробників у вашій сфері.
І якщо більшість з них місцеві, а іноземних майже немає - це поганий знак і скоріш за все вхід на цей ринок для іноземних компаній дуже важкий.

Також варто оцінити частку топ-гравців на ринку: якщо перші 5 з них концентрують більше 50%, це червоний маячок, можливо тут діє олігополія.
Інший важливий показник - частка малих гравців на ринку: якщо їх занадто мало, це теж сигналізує про недобрий стан конкурентного середовища.
ВВП, зростання ринку та споживчі смаки У нас був кейс, коли аналізували ринок для українського виробника солодощів, зокрема шоколаду, і ВВП на душу населення був ключовим фактором у визначенні країн для експорту.
Адже якщо мова йде про преміальну продукцію - країна має бути багатою.

До речі, прогнози зростання ринку зазвичай прив"язують саме до прогнозів зростання ВВП.
Якщо, наприклад, наступного року у конкретній країни прогнозують зниження ВВП, скажімо, на 10% - не варто туди заходити, там буде точно не до шоколаду.
Але якщо це базовий продукт, наприклад, зерно - тоді це не перешкода.
Крім цього, варто оцінити, що загалом відбувається з імпортом продукції в цій країні - показник зростання має бути високим.

І далі вже можна заглиблюватись в деталі і аналізувати ринок продукції вашого бізнесу (обов"язково у прив"язці до долара чи євро, а не до місцевої валюти), чи зростає він? І бажано подивитись в історичній перспективі, що у країні було з інфляцією: якщо вона хронічно висока, то успішний бізнес там прогнозувати складно.
Якщо сфера бізнесу FMCG, то компанії можуть заходити на новий ринок як самі, так і через дистриб"ютора.
Але робити аналіз ринку потрібно в обох випадках, тому що вам як виробнику обов"язково треба знати споживчі преференції в кожній країні і з огляду на це будувати співпрацю з постачальником.

Бо країни можуть знаходитись поряд, але мати зовсім різні споживчі смаки - наприклад, в Африці в деяких країнах зовсім не їдять халву.
Або ще з неочікуваного - не у Швейцарії, як могло б здатись, а в Естонії найбільший у світі показник споживання шоколаду на душу населення, при цьому у інших балтійських країнах поряд його їдять значно менше.

Або приклад про розсипні цукерки: ми думали, що їх споживають скрізь, а насправді серед привабливих ринків у Європі - тільки у Польщі та балтійських країнах.
І ще смішний приклад: ми через Google Trends аналізували споживання вафель в країнах Африки і результати показали велику кількість запитів у південній частині материку.

Але згодом виявилось, що мова у пошуковій видачі зовсім не про них, а про дуже популярну місцеву реперку Doctor Waffles.
І це все тільки базові дані щодо самого продукту, а його ще потрібно упакувати, і тут теж від країни до країни можуть бути певні преференції стосовно кольорів чи приміток на упаковці.
Регуляторні, політичні та соціальні особливості Починаємо із вічного - податків.
Тут маються на увазі перш за все мита та митні платежі - варто перевірити їхні ставки за кожним митним кодом.
Якщо у компанії є заводи, наприклад, у двох різних країнах, то перевіряти варто теж двічі: припустимо з Україною у Єгипту імпортна ставка 60%, а із ЄС - 0%, а у вас якраз завод у Румунії - тож краще везти із румунського заводу.
Також в контексті регуляторних особливостей варто оцінити, яка у країні ситуація з бар"єрами для експорту, зокрема - як виконуються контракти та як ведеться експортна діяльність (простіше: а яка там ситуація на митниці, чи не доведеться вам чекати оформлення місяцями, при тому що ваш товар псується вже за кілька тижнів).
Якщо з цим складнощі - це теж привід для сумнівів.
Закони.
В кожній галузі будуть свої регуляторні особливості, і їх треба детально вивчати.
Наприклад, у Британії у 2022 році ввели норму, що передбачає зниження кількості жирів, цукру та солі у продуктах, і без врахування цього спроби зайти на цей ринок будуть марними.
Наступне - дипломатичний аспект.
Чи є у країні українське посольство? І чи є посол (бо його може не бути навіть за наявності посольства)? У Африці ми бачили такі приклади, коли є посол в одній країні і ніби йому підпорядковуються й сусідні, але в такому випадку конфліктні ситуації буде вирішувати складніше.

За наявності посольства також варто подивитись, наскільки є ефективним економічний відділ, бо якщо вони працюють добре, то допоможуть українським компаніям у просуванні, і, відповідно, навпаки.
В контексті соціального показника варто оцінювати насамперед рівень безпеки в тій чи іншій країні - в першу чергу, з метою піклування про власних людей, яких бізнес відправить туди у відрядження.
Наприклад, з певних країн Африки можна і не повернутися.
Найбільша складність, яка може спіткати українські компанії в такій аналітиці - це закритість ринків - особливо, якщо мова про країни, які розвиваються.
Не крізь працює регулярна статистика, дані шукати складно.

Якісь специфічні дані ще й в неангломовній країні не вийде просто загуглити.
В такому випадку варто проводити інтерв"ю зі споживачами на цих ринках, адже через пробіли у даних можна сильно відірватись від реальності.
Другий момент - знати, як професійно шукати інформацію і наймати для її пошуку та обробки правильних людей.

Додати коментар

Користувач:
email:





Гроші, як ріка,
Тічуть на український ринок,
Використай їх мудро.

- Fin.Org.UA

Новини

19:40 - Kernel повідомляє про нічний удар московія на комбінат у Чорноморську
19:10 - Держмитслужба розповіла, які оборонні товари звільнені від сплати мита до 2027 року
18:43 - Енергоблок №2 Південноукраїнської АЕС працюватиме ще 10 років – Енергоатом
18:25 - Звільнення українських товарів від мита: митниця розповіла про надані сертифікати
18:10 - Наказ Мінекономіки від 25 грудня 2025 року № 3945 “Про внесення зміни до плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів у сфері господарської діяльності на 2025 рік”
17:45 - Нацбанк показав курс долара та євро на 26 грудня
17:20 - Податкова інформує про впровадження інтегрованого довкіллєвого дозволу
16:50 - Кличко повідомив, які кошти спрямовано на підтримку малозахищених категорій киян
16:22 - УЗ-3000: Мінрозвитку розповіло, які маршрути найбільш популярні
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 26.12.2025
15:59 - Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів»
15:56 - Унесено зміни до Правил складання та подання звітності учасниками ринку небанківських фінансових послуг
15:53 - Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів»
15:46 - У листопаді банки, що ліквідуються, отримали 291 мільйон гривень – ФГВФО
15:30 - Мінфін розповів, які публічні інвестиції заплановані на 2026 рік
15:12 - Енергетикам вдається балансувати енергосистему України – Держенергонагляд
15:03 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
14:50 - "Укренерго" розповіло про результати аукціону з розподілу електроенергії через кордони
14:30 - Навчання для дорослих за кошти держави: хто може скористатися і як
14:20 - Ворог атакував промислове підприємство у Запоріжжі
13:50 - Німеччина внесла рекордний транш у Фонд підтримки енергетики України
13:30 - Як кордон стає керованим
13:10 - В Києві організаторку нелегального казино оштрафували на 170 тисяч
13:02 - Податкова знижка за навчання: які документи подаються з податковою декларацією про майновий стан і доходи?
13:00 - Яка інформація зазначається у заяві про проставлення апостиля, що подається до ДПС?
13:00 - Третя конференція "Жнива перемоги": як українські фермери переживають третій рік війни
12:58 - Алгоритм дій для подання заяв про бажання/відмову отримувати документ через Електронний кабінет
12:57 - Підстави для проведення фактичної перевірки
12:55 - Чи відноситься спирт коньячний, плодовий, зерновий дистилят до спирту етилового в розумінні ПКУ?
12:53 - До уваги юридичних осіб!


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32412
Австралійський долар28.1329
Така0.34281
Канадський долар30.6663
Юань Женьміньбі5.9571
Чеська крона2.0325
Данська крона6.5786
Гонконгівський долар5.4132
Форинт0.126415
Індійська рупія0.46525
Рупія0.0025009
Новий ізраїльський шекель13.1617
Єна0.26915
Теньге0.082061
Вона0.028923
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт10.359
Мексиканське песо2.3394
Молдовський лей2.493
Новозеландський долар24.4868
Норвезька крона4.171
Саудівський ріял11.1822
Сінгапурський долар32.676
Донг0.0016684
Ренд2.5148
Шведська крона4.5367
Швейцарський франк53.3296
Бат1.35011
Дирхам ОАЕ11.4181
Туніський динар14.4333
Єгипетський фунт0.8824
Фунт стерлінгів56.5426
Долар США41.9331
Сербський динар0.4209
Азербайджанський манат24.6665
Румунський лей9.7202
Турецька ліра0.9806
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4597
Болгарський лев25.2693
Євро49.4265
Ларі15.5504
Злотий11.6975
Золото187893.83
Срібло2924.41
Платина92588.28
Паладій77031.1

Курси валют, встановлені НБУ на 26.12.2025