Що українському бізнесу варто знати для виходу на міжнародні ринки: покроковий план

17.05.2024 08:12 | Економічна правда. Колонки

Плануючи вихід на новий ринок, треба почати із розуміння географії: куди ж ми йдемо.
Одним словом, визначити project scope.
Припустимо, йдемо в Європу.
Тоді, наприклад, Туреччину варто віднести до Європи чи до Азії? А Грузію чи Вірменію? А якщо говоримо про Африку: куди відносимо Єгипет?
На цьому первинному етапі оцінки також відбувається відсікання - куди точно йти не варто.
З країнами-агресорами все зрозуміло, але насправді країн, що не підходять для експорту, більше.

Наприклад, невизнані Україною (Косово), або ті, куди не варто заходити з репутаційної точки зору (Еритрея, де досі високий відсоток рабства), або - союзники росії, і це треба уважно проаналізувати, бо частина з них може бути не зовсім очевидна.

Найпростіший варіант - це слідкувати за рішеннями окремих країн в голосуваннях в ООН відносно міжнародної політики щодо росії і не обирати для співпраці тих, хто підтримує агресора або утримується від голосу.

Також на первинному етапі прибираємо країни, де немає дипломатичних відносин, де активний стан війни (наприклад, Лівія), або він прогнозується - і тут варто прислухатися до прогнозів таких think tank як, наприклад, The Economist Intelligence Unit.
Там прогнози збуваються не завжди, але принаймні ознайомитись варто - все ж ризикуєте своїми грошима.
Після цього первинного відсікання та визначення потенційних ринків варто проаналізувати кожен з них в контексті ICEDRIPS (innovations, competitors, economic, demographics, regulatory, infrastructure, partners, social trends) - це аналіз набору показників, що охоплює всі зовнішні сили, які впливатимуть на ваш бізнес на відповідному ринку.
Нижче поясню найбільш важливі моменти серед цих показників.
Якими є ознаки здорового конкурентного середовища Почати варто з визначення обсягу ринку і динаміки його росту.
Є компанії, які відсікають малі ринки, намагаючись "збирати вершки" на багатих та динамічних ринках, але там і конкуренція, як правило, висока.

А є ті, хто намагається заходити хай на невеликі ринки, але з малою конкуренцією.
Тому тут багато залежить від здорової агресивності менеджменту компанії-експортера і їхнього підходу до стратегії розширення.
Узвар на експорт.
Як українці перетворили напій із шкільної їдальні на суперфуд та експортують його в США
Щодо конкурентів: при їхньому аналізі в першу чергу варто визначити топ-10 ключових виробників у вашій сфері.
І якщо більшість з них місцеві, а іноземних майже немає - це поганий знак і скоріш за все вхід на цей ринок для іноземних компаній дуже важкий.

Також варто оцінити частку топ-гравців на ринку: якщо перші 5 з них концентрують більше 50%, це червоний маячок, можливо тут діє олігополія.
Інший важливий показник - частка малих гравців на ринку: якщо їх занадто мало, це теж сигналізує про недобрий стан конкурентного середовища.
ВВП, зростання ринку та споживчі смаки У нас був кейс, коли аналізували ринок для українського виробника солодощів, зокрема шоколаду, і ВВП на душу населення був ключовим фактором у визначенні країн для експорту.
Адже якщо мова йде про преміальну продукцію - країна має бути багатою.

До речі, прогнози зростання ринку зазвичай прив"язують саме до прогнозів зростання ВВП.
Якщо, наприклад, наступного року у конкретній країни прогнозують зниження ВВП, скажімо, на 10% - не варто туди заходити, там буде точно не до шоколаду.
Але якщо це базовий продукт, наприклад, зерно - тоді це не перешкода.
Крім цього, варто оцінити, що загалом відбувається з імпортом продукції в цій країні - показник зростання має бути високим.

І далі вже можна заглиблюватись в деталі і аналізувати ринок продукції вашого бізнесу (обов"язково у прив"язці до долара чи євро, а не до місцевої валюти), чи зростає він? І бажано подивитись в історичній перспективі, що у країні було з інфляцією: якщо вона хронічно висока, то успішний бізнес там прогнозувати складно.
Якщо сфера бізнесу FMCG, то компанії можуть заходити на новий ринок як самі, так і через дистриб"ютора.
Але робити аналіз ринку потрібно в обох випадках, тому що вам як виробнику обов"язково треба знати споживчі преференції в кожній країні і з огляду на це будувати співпрацю з постачальником.

Бо країни можуть знаходитись поряд, але мати зовсім різні споживчі смаки - наприклад, в Африці в деяких країнах зовсім не їдять халву.
Або ще з неочікуваного - не у Швейцарії, як могло б здатись, а в Естонії найбільший у світі показник споживання шоколаду на душу населення, при цьому у інших балтійських країнах поряд його їдять значно менше.

Або приклад про розсипні цукерки: ми думали, що їх споживають скрізь, а насправді серед привабливих ринків у Європі - тільки у Польщі та балтійських країнах.
І ще смішний приклад: ми через Google Trends аналізували споживання вафель в країнах Африки і результати показали велику кількість запитів у південній частині материку.

Але згодом виявилось, що мова у пошуковій видачі зовсім не про них, а про дуже популярну місцеву реперку Doctor Waffles.
І це все тільки базові дані щодо самого продукту, а його ще потрібно упакувати, і тут теж від країни до країни можуть бути певні преференції стосовно кольорів чи приміток на упаковці.
Регуляторні, політичні та соціальні особливості Починаємо із вічного - податків.
Тут маються на увазі перш за все мита та митні платежі - варто перевірити їхні ставки за кожним митним кодом.
Якщо у компанії є заводи, наприклад, у двох різних країнах, то перевіряти варто теж двічі: припустимо з Україною у Єгипту імпортна ставка 60%, а із ЄС - 0%, а у вас якраз завод у Румунії - тож краще везти із румунського заводу.
Також в контексті регуляторних особливостей варто оцінити, яка у країні ситуація з бар"єрами для експорту, зокрема - як виконуються контракти та як ведеться експортна діяльність (простіше: а яка там ситуація на митниці, чи не доведеться вам чекати оформлення місяцями, при тому що ваш товар псується вже за кілька тижнів).
Якщо з цим складнощі - це теж привід для сумнівів.
Закони.
В кожній галузі будуть свої регуляторні особливості, і їх треба детально вивчати.
Наприклад, у Британії у 2022 році ввели норму, що передбачає зниження кількості жирів, цукру та солі у продуктах, і без врахування цього спроби зайти на цей ринок будуть марними.
Наступне - дипломатичний аспект.
Чи є у країні українське посольство? І чи є посол (бо його може не бути навіть за наявності посольства)? У Африці ми бачили такі приклади, коли є посол в одній країні і ніби йому підпорядковуються й сусідні, але в такому випадку конфліктні ситуації буде вирішувати складніше.

За наявності посольства також варто подивитись, наскільки є ефективним економічний відділ, бо якщо вони працюють добре, то допоможуть українським компаніям у просуванні, і, відповідно, навпаки.
В контексті соціального показника варто оцінювати насамперед рівень безпеки в тій чи іншій країні - в першу чергу, з метою піклування про власних людей, яких бізнес відправить туди у відрядження.
Наприклад, з певних країн Африки можна і не повернутися.
Найбільша складність, яка може спіткати українські компанії в такій аналітиці - це закритість ринків - особливо, якщо мова про країни, які розвиваються.
Не крізь працює регулярна статистика, дані шукати складно.

Якісь специфічні дані ще й в неангломовній країні не вийде просто загуглити.
В такому випадку варто проводити інтерв"ю зі споживачами на цих ринках, адже через пробіли у даних можна сильно відірватись від реальності.
Другий момент - знати, як професійно шукати інформацію і наймати для її пошуку та обробки правильних людей.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bullish trend, surging high
The market beats like a heart
Fortunes rise and fall.

- Fin.Org.UA

Новини

12:11 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
11:25 - Фахівці Офісів податкових консультантів надали майже 16,5 тис. консультацій: рівень задоволеності сервісом – майже 98 %
11:00 - Підводне розмінування: створена перша міжвідомча національна група інструкторів
10:59 - Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31 грудня 2024 р. № 1540»
10:54 - Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31 грудня 2024 р. № 1540»
10:37 - Повідомлення про оприлюднення проєкту наказу Мінекономіки «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів, що регулюють питання у сфері метрології та метрологічної діяльності»
10:33 - Проєкт наказу Мінекономіки «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів, що регулюють питання у сфері метрології та метрологічної діяльності»
10:15 - Мінекономіки у співпраці з партнерами G7 представить Уряду новий склад Наглядової ради “Енергоатому” протягом тижня
10:05 - Українські зброярі за рік взяли п’ять мільярдів гривень пільгових кредитів
09:55 - Ціни на нафту знизились на тлі майбутнього виходу США із шатдауну
09:30 - На тлі нестачі кадрів у московії запропонували залучати до роботи хворих
09:00 - московія продає нафту з рекордними за останній час знижками
08:30 - Як бізнесу прилаштуватися до воєнних умов
08:24 - Галущенка відсторонили від посади міністра
08:00 - Мобільних операторів просять заправитись: зв'язок при відключеннях світла забезпечать генератори
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 12.11.2025
23:33 - "Це політична атака". В Порошенка відповіли на рішення НБУ
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
22:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 11 листопада: нові викриття в операції "Мідас", забезпечення газом в разі дефіциту
20:40 - Популярні українські телеграм-канали ігнорують розслідування НАБУ "Мідас" і підозру Чернишову
20:15 - Уряд припинив повноваження Наглядової ради "Енергоатома"
20:13 - Названі імена усіх, кому НАБУ вручило підозори за справою Міндіча
19:35 - В Україні попит на купівлю житла падає, а ціни – зростають
19:05 - У грудні зросте максимальна потужність імпорту електроенергії з ЄС в Україну – Укренерго
18:46 - Я складаю повноваження члена наглядової ради "Енергоатому" – Милованов
18:38 - В Україні критична інфраструктура працює на межі можливостей: заява Червоного Хреста
18:30 - Зелене відновлення України - нові можливості для ветеранів війни та розвитку економіки
18:11 - 12 листопада графіки відключень світла діятимуть цілодобово
18:05 - Фігуранти "Мідаса" передали Чернишову $1,2 мільйонів та 100 тисяч євро – НАБУ


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32228
Австралійський долар27.4057
Така0.34409
Канадський долар29.9479
Юань Женьміньбі5.902
Чеська крона2.0017
Данська крона6.5093
Гонконгівський долар5.4052
Форинт0.125952
Індійська рупія0.47441
Рупія0.002517
Новий ізраїльський шекель13.0478
Єна0.27246
Теньге0.080037
Вона0.02867
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт10.1485
Мексиканське песо2.2859
Молдовський лей2.4734
Новозеландський долар23.7295
Норвезька крона4.1683
Саудівський ріял11.2028
Сінгапурський долар32.2687
Донг0.0015967
Ренд2.4467
Шведська крона4.4305
Швейцарський франк52.3929
Бат1.29549
Дирхам ОАЕ11.4389
Туніський динар14.2512
Єгипетський фунт0.8896
Фунт стерлінгів55.2147
Долар США42.0139
Сербський динар0.41471
Азербайджанський манат24.7141
Румунський лей9.5614
Турецька ліра0.9948
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0779
Болгарський лев24.8559
Євро48.6101
Ларі15.5434
Злотий11.4937
Золото173744.28
Срібло2142.11
Платина66912.18
Паладій60547.91

Курси валют, встановлені НБУ на 12.11.2025