Що українському бізнесу варто знати для виходу на міжнародні ринки: покроковий план

17.05.2024 08:12 | Економічна правда. Колонки

Плануючи вихід на новий ринок, треба почати із розуміння географії: куди ж ми йдемо.
Одним словом, визначити project scope.
Припустимо, йдемо в Європу.
Тоді, наприклад, Туреччину варто віднести до Європи чи до Азії? А Грузію чи Вірменію? А якщо говоримо про Африку: куди відносимо Єгипет?
На цьому первинному етапі оцінки також відбувається відсікання - куди точно йти не варто.
З країнами-агресорами все зрозуміло, але насправді країн, що не підходять для експорту, більше.

Наприклад, невизнані Україною (Косово), або ті, куди не варто заходити з репутаційної точки зору (Еритрея, де досі високий відсоток рабства), або - союзники росії, і це треба уважно проаналізувати, бо частина з них може бути не зовсім очевидна.

Найпростіший варіант - це слідкувати за рішеннями окремих країн в голосуваннях в ООН відносно міжнародної політики щодо росії і не обирати для співпраці тих, хто підтримує агресора або утримується від голосу.

Також на первинному етапі прибираємо країни, де немає дипломатичних відносин, де активний стан війни (наприклад, Лівія), або він прогнозується - і тут варто прислухатися до прогнозів таких think tank як, наприклад, The Economist Intelligence Unit.
Там прогнози збуваються не завжди, але принаймні ознайомитись варто - все ж ризикуєте своїми грошима.
Після цього первинного відсікання та визначення потенційних ринків варто проаналізувати кожен з них в контексті ICEDRIPS (innovations, competitors, economic, demographics, regulatory, infrastructure, partners, social trends) - це аналіз набору показників, що охоплює всі зовнішні сили, які впливатимуть на ваш бізнес на відповідному ринку.
Нижче поясню найбільш важливі моменти серед цих показників.
Якими є ознаки здорового конкурентного середовища Почати варто з визначення обсягу ринку і динаміки його росту.
Є компанії, які відсікають малі ринки, намагаючись "збирати вершки" на багатих та динамічних ринках, але там і конкуренція, як правило, висока.

А є ті, хто намагається заходити хай на невеликі ринки, але з малою конкуренцією.
Тому тут багато залежить від здорової агресивності менеджменту компанії-експортера і їхнього підходу до стратегії розширення.
Узвар на експорт.
Як українці перетворили напій із шкільної їдальні на суперфуд та експортують його в США
Щодо конкурентів: при їхньому аналізі в першу чергу варто визначити топ-10 ключових виробників у вашій сфері.
І якщо більшість з них місцеві, а іноземних майже немає - це поганий знак і скоріш за все вхід на цей ринок для іноземних компаній дуже важкий.

Також варто оцінити частку топ-гравців на ринку: якщо перші 5 з них концентрують більше 50%, це червоний маячок, можливо тут діє олігополія.
Інший важливий показник - частка малих гравців на ринку: якщо їх занадто мало, це теж сигналізує про недобрий стан конкурентного середовища.
ВВП, зростання ринку та споживчі смаки У нас був кейс, коли аналізували ринок для українського виробника солодощів, зокрема шоколаду, і ВВП на душу населення був ключовим фактором у визначенні країн для експорту.
Адже якщо мова йде про преміальну продукцію - країна має бути багатою.

До речі, прогнози зростання ринку зазвичай прив"язують саме до прогнозів зростання ВВП.
Якщо, наприклад, наступного року у конкретній країни прогнозують зниження ВВП, скажімо, на 10% - не варто туди заходити, там буде точно не до шоколаду.
Але якщо це базовий продукт, наприклад, зерно - тоді це не перешкода.
Крім цього, варто оцінити, що загалом відбувається з імпортом продукції в цій країні - показник зростання має бути високим.

І далі вже можна заглиблюватись в деталі і аналізувати ринок продукції вашого бізнесу (обов"язково у прив"язці до долара чи євро, а не до місцевої валюти), чи зростає він? І бажано подивитись в історичній перспективі, що у країні було з інфляцією: якщо вона хронічно висока, то успішний бізнес там прогнозувати складно.
Якщо сфера бізнесу FMCG, то компанії можуть заходити на новий ринок як самі, так і через дистриб"ютора.
Але робити аналіз ринку потрібно в обох випадках, тому що вам як виробнику обов"язково треба знати споживчі преференції в кожній країні і з огляду на це будувати співпрацю з постачальником.

Бо країни можуть знаходитись поряд, але мати зовсім різні споживчі смаки - наприклад, в Африці в деяких країнах зовсім не їдять халву.
Або ще з неочікуваного - не у Швейцарії, як могло б здатись, а в Естонії найбільший у світі показник споживання шоколаду на душу населення, при цьому у інших балтійських країнах поряд його їдять значно менше.

Або приклад про розсипні цукерки: ми думали, що їх споживають скрізь, а насправді серед привабливих ринків у Європі - тільки у Польщі та балтійських країнах.
І ще смішний приклад: ми через Google Trends аналізували споживання вафель в країнах Африки і результати показали велику кількість запитів у південній частині материку.

Але згодом виявилось, що мова у пошуковій видачі зовсім не про них, а про дуже популярну місцеву реперку Doctor Waffles.
І це все тільки базові дані щодо самого продукту, а його ще потрібно упакувати, і тут теж від країни до країни можуть бути певні преференції стосовно кольорів чи приміток на упаковці.
Регуляторні, політичні та соціальні особливості Починаємо із вічного - податків.
Тут маються на увазі перш за все мита та митні платежі - варто перевірити їхні ставки за кожним митним кодом.
Якщо у компанії є заводи, наприклад, у двох різних країнах, то перевіряти варто теж двічі: припустимо з Україною у Єгипту імпортна ставка 60%, а із ЄС - 0%, а у вас якраз завод у Румунії - тож краще везти із румунського заводу.
Також в контексті регуляторних особливостей варто оцінити, яка у країні ситуація з бар"єрами для експорту, зокрема - як виконуються контракти та як ведеться експортна діяльність (простіше: а яка там ситуація на митниці, чи не доведеться вам чекати оформлення місяцями, при тому що ваш товар псується вже за кілька тижнів).
Якщо з цим складнощі - це теж привід для сумнівів.
Закони.
В кожній галузі будуть свої регуляторні особливості, і їх треба детально вивчати.
Наприклад, у Британії у 2022 році ввели норму, що передбачає зниження кількості жирів, цукру та солі у продуктах, і без врахування цього спроби зайти на цей ринок будуть марними.
Наступне - дипломатичний аспект.
Чи є у країні українське посольство? І чи є посол (бо його може не бути навіть за наявності посольства)? У Африці ми бачили такі приклади, коли є посол в одній країні і ніби йому підпорядковуються й сусідні, але в такому випадку конфліктні ситуації буде вирішувати складніше.

За наявності посольства також варто подивитись, наскільки є ефективним економічний відділ, бо якщо вони працюють добре, то допоможуть українським компаніям у просуванні, і, відповідно, навпаки.
В контексті соціального показника варто оцінювати насамперед рівень безпеки в тій чи іншій країні - в першу чергу, з метою піклування про власних людей, яких бізнес відправить туди у відрядження.
Наприклад, з певних країн Африки можна і не повернутися.
Найбільша складність, яка може спіткати українські компанії в такій аналітиці - це закритість ринків - особливо, якщо мова про країни, які розвиваються.
Не крізь працює регулярна статистика, дані шукати складно.

Якісь специфічні дані ще й в неангломовній країні не вийде просто загуглити.
В такому випадку варто проводити інтерв"ю зі споживачами на цих ринках, адже через пробіли у даних можна сильно відірватись від реальності.
Другий момент - знати, як професійно шукати інформацію і наймати для її пошуку та обробки правильних людей.

Додати коментар

Користувач:
email:





Фінансові ризики –
Щоденні випробування
Для інвесторів

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 23 грудня: нові атаки московія, тарифи на воду
20:50 - В Україні обвалились ціни на капусту: скільки коштує овоч
20:25 - "Укрзалізниця" призначає 16 додаткових поїздів на Різдво та Новий рік
20:14 - Саркофаг ЧАЕС може не витримати ще одного російського удару – директор станції
19:50 - Позбавляють приватного спілкування: у WhatsApp засудили московія після погроз блокуванням
19:30 - В Україні завершується прийом заявок на отримання тисячі гривень "Зимової підтримки"
19:10 - московіяни обмежать інтернет у Криму "до кінця сво" – гауляйтер
18:50 - Нацбанк показав курс долара та євро на середу 24 грудня
18:40 - Вночі армія московія атакувала виробничі об’єкти "Укрнафти"
18:37 - У день перед Різдвом графіки відключення світла діятимуть усю добу
18:20 - Срібло досягло рекордного рівня вище 70 доларів
18:11 - Засідання Комісії
18:00 - МРГ з питань координації подолання наслідків зміни клімату схвалила оновлену Довгострокову стратегію низьковуглецевого розвитку України до 2050 року
18:00 - США заборонили імпорт нових "мавіків" та інших іноземних дронів
17:51 - У Карпатах найбільше зросли ціни на подобову оренду житла напередодні свят
17:45 - На Волині ліквідували масштабне виробництво алкоголю під видом популярних марок
17:34 - Мільйони інвесторів, акції держкомпаній і реальні обсяги торгів: що змінює ініціатива «Фондовий ринок 2.0»
17:30 - Двом небанківським фінансовим установам відкликано ліцензії та виключено їх з Державного реєстру фінансових установ
17:25 - З Києва до Львова щогодини: в УЗ розповіли про тактовий рух та чому квитків досі бракує
17:08 - Масштабні "зелені" проєкти: на Вінниччині планують збудувати п’ять вітропарків
17:00 - В Україні платежі за землю зросли на 15%: які регіони сплатили найбільше
17:00 - В Україні платежі за землю зросли на 15%: які регіони сплатили найбільше
16:56 - За рік податкова оштрафувала обмінники на 58 мільйонів гривень
16:50 - Оновлено вимоги до платоспроможності страховика
16:34 - Апеляція частково змінила запобіжний захід Кудрицькому
16:30 - ПДВ для ФОПів – боротьба із схемами чи розширення корупційних можливостей?
16:25 - Україна значно збільшила імпорт свинини
16:15 - Україна у світовому рейтингу розвитку ШІ піднялась на 14 позицій
16:09 - Оновлено порядок оцінки банками та банківськими групами операційного ризику
15:57 - Енергокомпанії братимуть державне обладнання в оренду без аукціонів


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32535
Австралійський долар28.1819
Така0.34451
Канадський долар30.7279
Юань Женьміньбі5.99
Чеська крона2.0409
Данська крона6.6451
Гонконгівський долар5.4125
Форинт0.126927
Індійська рупія0.46948
Рупія0.0025087
Новий ізраїльський шекель13.174
Єна0.26987
Теньге0.08261
Вона0.028417
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.3586
Мексиканське песо2.3464
Молдовський лей2.4985
Новозеландський долар24.5824
Норвезька крона4.1875
Саудівський ріял11.2244
Сінгапурський долар32.7552
Донг0.0015989
Ренд2.5211
Шведська крона4.5867
Швейцарський франк53.4607
Бат1.35319
Дирхам ОАЕ11.4627
Туніський динар14.5495
Єгипетський фунт0.8858
Фунт стерлінгів56.8501
Долар США42.1003
Сербський динар0.42287
Азербайджанський манат24.7649
Румунський лей9.7545
Турецька ліра0.983
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.7055
Болгарський лев25.3861
Євро49.6363
Ларі15.6216
Злотий11.73
Золото188909.1
Срібло2929.35
Платина91748.34
Паладій75644.98

Курси валют, встановлені НБУ на 24.12.2025