Убивчий популізм: що не так з тарифною політикою у водопровідній галузі

26.04 08:11 | Економічна правда. Колонки

Україна переживає надзвичайно складний період, що пояснюється не тільки війною, а й економічною нестабільністю.
Це впливає на всі сфери життя, включаючи життєво важливу галузь водопостачання та водовідведення.
У цьому контексті влада ухвалила рішення, яке з погляду захисту споживачів здається логічним: не підвищувати тарифи на комунальні послуги.
Проте стосовно водоканалів ситуація має підводні камені.
Подивімося на цифри.
Водоканали отримують лише 40-50% коштів, необхідних для їх сталого функціонування.
Обсяги виробництва зменшилися на 30% у 2022 році і на 15% - у 2023 році.
Це призвело до близько 12 млрд грн збитків протягом 2023 року.
Тариф залишається єдиним джерелом надходження коштів, оскільки дієвих механізмів фінансування з державного або місцевого бюджетів досі не існує.
Хронічно збитковий тариф призвів до того, що ще до великої війни близько 40% водопровідних та майже 35% очисних споруд перебували в критичному стані.
Зараз ця ситуація суттєво погіршилася.
При цьому реагенти, необхідні для очистки та знезараження води, подорожчали від двох до шести разів, електроенергія - майже удвічі.
Удвічі подорожчали і пально-мастильні матеріали, необхідні для виїзду аварійних бригад.
Значно зросли податки, зокрема екологічний податок з 2021 року щорічно зростає на 20%.
Очевидно, що перегляд тарифу в цій ситуації - не примха водоканалів, а життєва необхідність.
Без економічно обгрунтованих тарифів водоканали не те що не зможуть розвиватися, а просто не матимуть можливості працювати і виконувати свою пряму функцію із забезпечення населення водою та водовідведенням.
Коштів бракує навіть на поточну операційну діяльність, не кажучи про перекладання мереж чи закупівлю технологічного обладнання.
Протиріччя тарифної політики: між рекомендаціями і реальністю На відміну від інших комунальних послуг, для сектору водопостачання закон не забороняє підвищувати тарифи, проте є неформальний тиск на регулятора.
Цей тиск існує у формі рекомендацій, які не мають прямої юридичної сили, але мають вирішальні наслідки для стабільності водопостачальних компаній.
Відсутність можливості адекватно коригувати тарифи у відповідь на зростання витрат призводить до фінансових труднощів у водоканалах.
Це загрожує якістю та надійністю послуг, що особливо критично в умовах, коли інфраструктурі потрібні інвестиції для модернізації та утримання.
Заснована як незалежна структура Нацкомісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, стикається з викликами, що ставлять під сумнів її автономію.
Політичний тиск, який часто маскується під "національні інтереси", підриває її здатність функціонувати у статусі об"єктивного регулятора.
Це веде до рішень, що не завжди відображають економічну доцільність чи потреби сектора, а скоріше відповідають короткостроковим політичним розрахункам.
Це створює ситуацію, коли водоканали опиняються в пастці.
З одного боку, їм потрібно покривати зростання операційних витрат та інвестувати в модернізацію застарілих систем, а з іншого - вони стикаються з політичними обмеженнями, які перешкоджають встановленню реалістичних тарифів.
У 2023 році НКРЕКП скоригувала тарифи на послуги 34 водоканалів і з 1 липня вони мали зрости в середньому на 32%.
Однак через критику схваленого рішення президентом та урядом регулятор скасував встановлений тариф.
Чому треба готуватись до підвищення цін на електроенергію.
Інтерв"ю з головою енергорегулятора Додатковим ускладненням є відсутність підтримки з держбюджету для покриття збитків водоканалів, які виникають через занижені тарифи.
Стримування тарифів за рекомендаційною нормою без фінансової підтримки контрпродуктивне.
На відміну від інших секторів, де уряд може надавати субсидії або інші форми підтримки, водоканали залишаються із своїми фінансовими викликами наодинці.
Це загрожує фінансовій стабільності підприємств і призводить до поступового зносу інфраструктури, погіршення якості послуг та збільшення аварійності.
Невтішні результати та сумні прогнози Через руйнування критичної інфраструктури, гідравлічні удари, спричинені вимкненням електроенергії, рівень аварійності мереж у деяких містах зріс до 80%.
Заборгованість із сплати за електроенергію сягає 7,9 млрд грн і може призвести до відключення водоканалів від електропостачання, що матиме катастрофічні наслідки для життєдіяльності населених пунктів.
Прецеденти з арешту рахунків водоканалів і відключення від електроенергії вже були.
Заради економії водоканалам доведеться перейти на погодинну подачу води.
Це спричинить незручності для споживачів та збитки для підприємств, а також вплине на можливості пожежогасіння, що критично важливо під час війни.
Загрозлива й кадрова ситуація.
Середня зарплата в галузі становить 10-13 тис грн.
При цьому людям доводиться працювати в складних і небезпечних умовах.
Багато спеціалістів звільняються і знайти нових співробітників майже неможливо.
Скоро обслуговувати водопровідно-каналізаційні об"єкти буде нікому.
Партнери з гуманітарних місій оцінюють, що у 2024 році 8-9 млн людей не будуть мати доступу до питної води і значно погіршиться екологічна ситуація.
Це не тільки наслідок ворожих обстрілів, це також результат штучно створеної ситуації, у якій водоканали не зможуть працювати через брак коштів.
Де шукати вихід Потрібно знайти баланс між захистом споживачів і фінансовою життєздатністю водоканалів.
Це може бути досягнуто через чітке законодавче регулювання, реалістичну тарифну політику, яка враховує реальні витрати і потреби сектору, та забезпечення необхідними інвестиціями для оновлення інфраструктури.
Також важливо відновити довіру й сприйняття з боку громадськості через прозору комунікацію та обґрунтування необхідності змін у тарифах.
Держава має подбати про субсидії та пільги для вразливих верств населення.
Для стабілізації ситуації критично важливо переглянути підходи до управління тарифами, зокрема:
- законодавче затвердження критеріїв для встановлення тарифів, що враховують реальні економічні умови та потреби інфраструктури;
- посилення незалежності НКРЕКП для її захисту від зовнішнього втручання;
- розробка програм державної підтримки для компенсації водоканалам необхідних інвестицій в інфраструктуру.
Тільки через зміцнення інституціональних рамок та забезпечення економічно обґрунтованого підходу до тарифікації можна досягти стабільності та надійності водопостачання, від якого залежить життєдіяльність країни.

Додати коментар

Користувач:
email:





На фондовому ринку день і ніч,
Торгівля триває без зупинки.
Тут гроші легко можуть зникнути,
Але й заробити можна втричі.

- Fin.Org.UA

Новини

11:20 - Інфляція в Україні у квітні залишилася на рівні попереднього місяця – 3,2%
11:20 - Стабільність показників СК «Експрес Страхування» підтверджена результатами 2023 року
11:20 - Кількість страхових компаній України у квітні 2024 року зменшилася до 96
11:20 - НБУ попередив страховика «Грінвуд Лайф Іншуранс» про неправомірне збільшення статутного капіталу
11:20 - Іншуртех CoverTree залучив $13 млн фінансування серії A на розвиток корпоративного страхування майна
10:02 - Реалізація реформи промзабруднення впливатиме на досягнення кліматичних цілей України, - Вікторія Киреєва
09:41 - Сертифікацію фахівців скасовано назавжди
09:41 - Графіки обмеження енергопостачання для промисловості діятимуть усю добу - Укренерго
09:40 - У Києві на Либідській частково відновили рух транспорту 
09:37 - Держенергонагляд: Швидкість відновлення енергосистеми залежить від ресурсу, який матимуть енергетики
09:29 - Очільниця податкової служби Дніпропетровщини прийняла участь у черговому засіданні регіональної робочої групи
09:16 - У Києві та кількох областях скасували екстренні відключення
09:08 - Оперативна інформація щодо наслідків ведення бойових дій російською федерацією та роботи піротехнічних підрозділів ДСНС України
09:01 - Роз’яснення Мін’юсту: Яке майно є спільною сумісною власністю подружжя
09:01 - До уваги платників плати за землю!
09:00 - Безпілотники атакували нафтобазу в Ростовській області
08:59 - До уваги платників!
08:56 - Для повернення надміру та/або помилково сплачених сум єдиного внеску необхідно подати заяву
08:53 - До якого контролюючого органу подається декларація з рентної плати в частині рентної плати за спеціальне використання води для потреб водного транспорту та як сплачується така рентна плата?
08:52 - Яка застосовується нормативно грошова оцінка земельної ділянки ЮО – платником ЄП при розрахунку загального МПЗ за звітний рік, якщо протягом такого року нормативна грошова оцінка змінюється?
08:50 - Своєчасна сплата екологічного податку – важливий компенсатор негативного впливу на навколишнє середовище
08:50 - Плата за землю: до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників надійшло понад 2,1 млрд гривень
08:48 - Кампанія декларування доходів громадян
08:47 - Кампанія декларування доходів громадян
08:45 - До уваги суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері торгівлі товарами та напоями із використанням вендингового обладнання
07:42 - Очільник Мінмолодьспорту виступив на засіданні Безпекового комітету Постійної ради ОБСЄ
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 15.05.2024
06:43 - Матвій Бідний зустрівся з міжнародними партнерами для обговорення майбутнього молодіжної політики та підтримки української молоді
00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.2324
Канадський долар29.0344
Юань Женьміньбі5.485
Чеська крона1.7303
Данська крона5.7408
Гонконгівський долар5.0792
Форинт0.110934
Індійська рупія0.47513
Рупія0.0024629
Новий ізраїльський шекель10.6916
Єна0.25363
Теньге0.090008
Вона0.028986
Мексиканське песо2.3622
Молдовський лей2.2273
Новозеландський долар23.8833
Норвезька крона3.6695
московський рубль0.43468
Сінгапурський долар29.3208
Ренд2.1543
Шведська крона3.6521
Швейцарський франк43.71
Єгипетський фунт0.8466
Фунт стерлінгів49.8102
Долар США39.6799
Білоруський рубль14.4228
Азербайджанський манат23.3384
Румунський лей8.6083
Турецька ліра1.2301
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.4193
Болгарський лев21.8984
Євро42.8305
Злотий10.0328
Алжирський динар0.29444
Така0.35923
Вірменський драм0.101843
Домініканське песо0.67765
Іранський ріал0.00094084
Іракський динар0.030164
Сом0.44558
Ліванський фунт0.000442
Лівійський динар8.1112
Малайзійський ринггіт8.2796
Марокканський дирхам3.9156
Пакистанська рупія0.14195
Саудівський ріял10.5357
Донг0.001559
Бат1.06607
Дирхам ОАЕ10.7586
Туніський динар12.5712
Узбецький сум0.0031311
Новий тайванський долар1.21335
Туркменський новий манат11.29
Сербський динар0.36176
Сомоні3.6171
Ларі14.7362
Бразильський реал7.7185
Золото93017.22
Срібло1125.46
Платина39944.56
Паладій38595.45

Курси валют, встановлені НБУ на 15.05.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2276561090.991090.991090.991090.9976369.30
228910108910891089108987120.00
229470928.69928.69928.69928.69442056.44
2302621078.671078.671078.671078.67129440.40

Дані за 14.05.2024