Хто оцінить вплив рішень НБУ на економіку?

06.12.2023 08:30 | Укррудпром

zn.ua, 5 грудня 2023 . Опубликовано 08:00 06 декабря 2023 года На сьогодні облікова ставка перевищує поточний рівень інфляції у три рази.

У жовтні річні темпи споживчої інфляції уповільнилися до 5,3%, що вп’ятеро менше від рівня на початок року (26,6%). Це прозвучить фантастично, але зараз інфляція в Україні є нижчою, ніж у більшості країн Центрально-Східної Європи і навіть на батьківщині найстарішого центрального банку в світі, тобто у Швеції. Очевидно, що ситуація нестандартна, і цьому має бути якесь логічне пояснення.

Після різкого “постковідного” цінового сплеску 2021—2022 років у 2023-му темпи інфляції у світі (зокрема в Європі) стрімко уповільнюються (див. рис.). Одні вважають це результатом значного підвищення відсоткових ставок центральними банками, інші — наслідком поступового вичерпання дії інфляційних чинників витратного характеру (порушення логістики, дефіцит окремих товарів, стрибок цін на енергоносії тощо).

ZN.UA

В Україні найважливішим фактором уповільнення цінової динаміки можна вважати стабільність обмінного курсу гривні, забезпечену за рахунок масштабної зовнішньої підтримки: з початку 2023 року надходження від зовнішніх партнерів становили 37,4 млрд дол., що дало змогу Нацбанку продати з резервів 24,6 млрд дол.

Крім того, на кон’юнктуру споживчого ринку в Україні діють два вагомі антиінфляційні чинники, які відрізняють нас від решти європейських країн: фіксація ціни на газ для населення на невисокому рівні, а також ускладнений експорт сільськогосподарської продукції на тлі гарного врожаю (що забезпечило насиченість внутрішнього ринку продовольства).

 

Однак найбільша відмінність України від решти світу стосується рівня ставок центрального банку. З червня 2022 року по липень 2023-го облікова ставка перебувала на захмарному рівні 25%, після чого її було поетапно знижено до 22, 20 і, врешті, до 16% (але це не точно).

 

Тобто на сьогодні облікова ставка перевищує поточний рівень інфляції у три рази. А якщо врахувати “фіктивність” її останнього зниження, то виявиться, що зазначене перевищення становитиме не три, а майже чотири рази.

Під таким кутом зору монетарна політика НБУ є найжорсткішою у світі і ніяк не узгоджується з необхідністю балансувати між цілями зниження інфляції та підтримання економічної активності.

Логіка з’являється, коли дивишся на результати діяльності банків: за підсумками січня—жовтня 2023 року чистий прибуток банків сягнув 122,7 млрд грн, значно перевищивши річний показник найприбутковішого для банків 2021 року (77,4 млрд грн).

 

Ні для кого не секрет, що значну частину прибутків банки отримують за рахунок відсотків за депозитними сертифікатами НБУ. За розрахунками, сума відсоткових витрат НБУ за депозитними сертифікатами за січень—жовтень становила близько 73 млрд грн, а загалом за 2023 рік може сягнути 90 млрд.

Принципово важливо, що зазначені прибутки банки отримують в умовах стабільного обмінного курсу. Все це робить банківський бізнес в Україні суперприбутковим.

Слід також пам’ятати, що в кінцевому підсумку весь цей “бенкет” оплачується з бюджету через сплату урядом відсотків за ОВДП, які перебувають у портфелі НБУ. За перше півріччя Нацбанк отримав за цією статтею 58,3 млрд грн, відповідно, річна сума становитиме близько 120 млрд.

Картина ще більше тьмяніє, коли виходиш за межі фінансового сектору. Попри поліпшення прогнозів НБУ та МВФ щодо зростання реального ВВП 2023 року, бізнес у жовтні погіршив оцінки поточних результатів своєї діяльності. Також погіршились оцінки щодо зайнятості: представники промисловості, будівництва, торгівлі і сфери послуг прогнозують скорочення загальної чисельності працівників.

 

Як бачимо, незважаючи на зниження темпів інфляції, монетарна політика НБУ має багато суперечливих моментів, і хтось повинен був би аналізувати її вплив на реальну економіку, стан державних фінансів і, зрештою, на обороноздатність країни.

За логікою речей, це мала б робити Рада НБУ. Принаймні такий висновок можна зробити, виходячи з формулювання статті 100 Конституції України: “Рада Національного банку України розробляє основні засади грошово-кредитної політики та здійснює контроль за її проведенням”.

Однак якраз два роки тому в Ради НБУ було відібрано повноваження аналізувати вплив грошово-кредитної політики на стан соціально-економічного розвитку України та розробляти пропозиції щодо внесення відповідних змін до неї.

 

Контроль за здійсненням грошово-кредитної політики — конституційне право Ради НБУ — де-факто унеможливлений через формальне визначення самого поняття такого контролю в законі про НБУ.

Таким чином, Рада НБУ вже два роки фактично позбавлена реальних повноважень впливати на монетарну політику Нацбанку.

 

Проте в неї залишилася низка інших повноважень, зокрема, стосовно затвердження кошторису адміністративних витрат НБУ, здійснення внутрішнього аудиту тощо. Елементарна логіка підказує, що для виконання зазначених функцій Рада НБУ потребує певної аналітичної та організаційної підтримки.

Таку підтримку для членів Ради НБУ забезпечував секретаріат Ради НБУ, до складу якого входила невелика кількість кваліфікованих аналітиків. Однак, з погляду Правління НБУ, і цього було, вочевидь, забагато. На початку листопада Правління НБУ оприлюднило пресреліз про зміни в організаційній структурі НБУ, в якому повідомило про ліквідацію секретаріату Ради НБУ і передачу його функцій до офісу Правління НБУ.

У когось у стінах НБУ дуже специфічне почуття гумору. Тепер аналітичну та організаційну підтримку Ради НБУ забезпечуватиме офіс Правління НБУ, діяльність якого вона повинна контролювати. Шах і мат!

Ба більше, суспільство навіть не може ознайомитися з результатами діяльності Ради НБУ, оскільки оприлюднення її рішень де-факто заборонене законом (крім рішення про схвалення Основних засад грошово-кредитної політики).

Справжній тріумф підзвітності та прозорості! 

Віталій ЛОМАКОВИЧ, засновник GROWFORD Institute

Михайло ДЖУС, завідувач відділу грошових ринків GROWFORD Institute

Додати коментар

Користувач:
email:





Фінансова свобода - це наша мета
Збільшуємо бюджет, але виключаємо дірки
Поєднуючи основи і ризики
Успішність гарантованою не буде, але її шанс тут є

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 27.07.2024
00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:25 - Кібер іншуртех Cowbell залучив 55 млн євро у раунді Серії C від Zurich
21:04 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки, - Юлія Свириденко
21:00 - Новини 26 липня: суперечки про підвищення ПДВ, спустошений Резервний фонд держбюджету 
20:44 - У Раді пояснили, коли треба ухвалити зміни до бюджету, аби військові вчасно отримали зарплати
20:20 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки - Юлія Свириденко
20:11 - У рамках Олімпійських ігор у Парижі стартувала глобальна комунікаційна кампанія VOLIA
20:06 - САП та НАБУ підозрюють екстоппосадовців у завданні "Центренерго" мільйонних збитків 
20:00 - Золото гнётся, но пока не сломлено
20:00 - Американцы критически мало сберегают, но это пока не беспокоит рынки
19:30 - Нацбанк випустив нову монету, присвячену медикам 
19:25 - S&P підвищило рейтинг Vienna Insurance Group на рівні "A+" зі стабільним прогнозом
19:25 - НБУ змінив тимчасового адміністратора CК “Саламандра”
19:25 - НБУ анулював ліцензії та виключення з реєстру СК "Велтлінер"
19:25 - Страховики констатують зростання тарифів на перестрахування відповідальності
19:10 - Посилюємо співпрацю з UNICEF Ukraine для прискорення імплементації програм водозабезпечення населення, розвитку кліматичної політики та залучення молоді до довкіллєвих треків
19:03 - Чому ПДВ підвищувати небажано, – роз’яснення Мінфіну
19:03 - Кількість працюючих індустріальних парків в Україні у 2024 може зрости до 20, у 2025 - до 30
18:59 - "Лукойл" збільшив морський експорт нафти через українські санкції проти "Дружби"
18:40 - Керівник "Укренерго" прокоментував рішення суду щодо перевірки його на корупцію
18:36 - Резервний фонд, з якого фінансують термінову відбудову та фортифікації, майже пустий
18:30 - Розпочинається обговорення змін до Положення про ліцензування банків
18:09 - Мінфін пояснює, чому не бажано підвищувати ПДВ 
18:01 - Де в Україні дешевше винаймати квартиру: опубліковано рейтинг
17:49 - Мораторії в Україні: чому від них потрібно відмовлятися
17:45 - Одному страховику та двом кредитним спілкам анульовано ліцензії та виключено їх з Державного реєстру фінустанов, двом платіжним установам відкликано ліцензії
17:43 - У суботу графіки відключення світла діятимуть лише протягом шести годин


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.9582
Канадський долар29.7467
Юань Женьміньбі5.6672
Чеська крона1.7594
Данська крона5.9808
Гонконгівський долар5.2643
Форинт0.114098
Індійська рупія0.49086
Рупія0.0025218
Новий ізраїльський шекель11.2103
Єна0.26571
Теньге0.086782
Вона0.02965
Мексиканське песо2.2428
Молдовський лей2.3193
Новозеландський долар24.2232
Норвезька крона3.7417
московський рубль0.47849
Сінгапурський долар30.5834
Ренд2.2515
Шведська крона3.8054
Швейцарський франк46.5067
Єгипетський фунт0.8503
Фунт стерлінгів52.889
Долар США41.098
Білоруський рубль14.9382
Азербайджанський манат24.1767
Румунський лей8.9773
Турецька ліра1.2457
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.5245
Болгарський лев22.8195
Євро44.6324
Злотий10.4437
Алжирський динар0.3007
Така0.34298
Вірменський драм0.10422
Домініканське песо0.68714
Іранський ріал0.0009632
Іракський динар0.030881
Сом0.46797
Ліванський фунт0.000452
Лівійський динар8.2969
Малайзійський ринггіт8.5755
Марокканський дирхам4.0591
Пакистанська рупія0.14528
Саудівський ріял10.7829
Донг0.0015892
Бат1.10139
Дирхам ОАЕ11.0136
Туніський динар12.8663
Узбецький сум0.0032215
Новий тайванський долар1.24709
Туркменський новий манат11.5583
Сербський динар0.36985
Сомоні3.7936
Ларі14.449
Бразильський реал7.3541
Золото97533.77
Срібло1140.7
Платина38298.82
Паладій37289.04

Курси валют, встановлені НБУ на 29.07.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
CRSR061028.111028.111028.111028.114112.44
FSTF021003.071003.071003.071003.075015.35

Дані за 05.07.2024