Що на практиці заважає повертати конфісковані активи з-за кордону

28.11.2023 16:05 | Укррудпром

zn.ua, 28 листопада 2023. Опубликовано 08:44 28 ноября 2023 года З приводу певної категорії кримінальних правопорушень можуть виникнути проблеми, якщо їх віднесуть до політичних злочинів.

Конфіскація злочинних активів за кордоном — дуже складний процес. Але, як показали понад півтора року після повномасштабного вторгнення, проблеми, з якими зіштовхуються наші правова і правоохоронна системи при ініціації таких процедур, пов’язані не лише з недоліками українського законодавства.

Ми вже розповідали, що заважає на законодавчому рівні ефективно конфісковувати активи за кордоном. Тож тепер розглянемо баги практичної сфери. 

“Конвенційні” та політичні: при яких злочинах можлива конфіскація майна за кордоном

При притягненні до відповідальності осіб, щодо яких необхідно буде скеровувати запити за кордон, треба враховувати, що переслідувати їх варто за злочини, визнані світовою спільнотою як “конвенційні”. До них можна віднести фінансування тероризму, корупцію, незаконний обіг наркотиків та інші.

Адже з приводу певної категорії кримінальних правопорушень можуть виникнути проблеми, якщо їх віднесуть до політичних злочинів. Це зазначено, наприклад, у Європейській конвенції про міжнародну дійсність кримінальних вироків. До політичних злочинів зазвичай відносять державну зраду, шпигунство, заклики до заколоту.

 

Наразі Україна є учасницею шести основоположних у цьому контексті багатосторонніх конвенцій. І за наявності вибору органи правопорядку повинні інкримінувати саме “конвенційні” злочини. Адже всі держави — учасниці таких конвенцій мають зобовязання як криміналізувати ці діяння, так і сприяти у боротьбі з ними.

І позитивним прикладом є нещодавнє інкримінування російському олігарху Міхаілу Шелкову відмивання доходів, тоді як перша підозра йому стосувалася фінансування дій, вчинених із метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу (частина 3 статті 110-2 Кримінального кодексу України). Таке доповнення кваліфікації злочину даватиме змогу ефективно виконувати покарання за кордоном.

Додатково слід звертати увагу на наявність вимоги “подвійної криміналізації”. За загальним правилом, покарання може виконуватися в іншій державі в тому разі, якщо за такі само дії карають за її законодавством.

Заочне засудження може заважати конфіскації активів

На випадок переховування особи від суду законодавець передбачив у Кримінальному процесуальному кодексі України можливість здійснювати щодо неї спеціальне судове провадження (in absentia), тобто фактично розглядати справу в суді за відсутності обвинуваченого. І це мало б дозволити ефективно виконувати майнові покарання, а також погіршити життя злочинцям-втікачам.

Наприклад, зараз на розгляді у Вищому антикорупційному суді перебуває “газова справа” Олександра Онищенка. У січні 2020 року суд дав дозвіл на розгляд цього провадження за відсутності обвинуваченого. А в грудні 2021-го судді арештували німецький кінноспортивний маєток Gut Einhaus з метою забезпечити спеціальну конфіскацію. Якщо Онищенка таки визнають винним в інкримінованих йому діях, то для виконання вироку в частині спеціальної конфіскації потрібно буде враховувати законодавство Німеччини щодо умов правомірності заочного засудження.

Крім цього, Європейська конвенція про міжнародну дійсність кримінальних вироків визначає, що для виконання вироку, винесеного за відсутності обвинуваченого, потрібно, щоб засуджена особа була особисто поінформована про таке судове рішення. Тобто вирок, постановлений in absentia, не виконуватиме жодна іноземна юрисдикція, якщо про нього засуджена особа не буде поінформована особисто.

Так, під час розгляду справи MH-17 у Гаазі інформування про судовий розгляд робили через органи влади росії. А також неофіційними каналами, наприклад, через рашистську мережу “ВКонтакте”, листи в месенджерах, телефонні дзвінки, після яких проводили експертизу голосу. Судді також оцінювали, чи публікували якусь інформацію обвинувачені, з якої можна було б встановити, що їм відомо про судовий розгляд.

Розшукати майно за кордоном: місія (не)важлива

Перш ніж зібрати докази, які підтверджували б можливість застосування спеціальної конфіскації, потрібно розшукати відповідне майно. Зокрема, для цього свого часу і створювали Агентство розшуку та менеджменту активів (АРМА). Воно за запитами слідчих органів має відшукувати активи, які можуть підлягати арешту та конфіскації.

Однак кількість скерованих АРМА запитів до іноземних юрисдикцій у межах транскордонного обміну інформацією залишається невисокою, особливо якщо звернути увагу на кількість звернень, що надходять до Агентства від правоохоронців.

Загалом за 2017—2022 роки роботи АРМА (див. інфографіку) до іноземних компетентних органів було скеровано тільки 851 запит на розшук активів (майже дві третини з них 2022 року), тоді як вітчизняні правоохоронці надіслали до відомства 12861 запит.

Тобто міжнародний розшук активів посилився після повномасштабного вторгнення, але обсяги запитів до іноземних держав за описаний період значно менші від кількості запитів українських правоохоронців на розшук майна в Україні.

При цьому розшук активів за кордоном є лише першим елементом у процесі їхнього повернення. Надалі потрібно це майно арештувати, щоб фігурант провадження не зміг його позбутися. І хоча це є поширеною практикою органів правопорядку, вона не свідчить, що зрештою ці активи конфіскують. А все через тривалість розгляду справ українськими судами.

Траплялися випадки, коли ще до закінчення судового розгляду в Україні арешти, накладені за кордоном, знімали через те, що їх вчасно не подовжили або ж закінчився максимальний строк обтяження такого майна.

 

Узагалі арешт майна — це втручання у право власності, тому обмеження такого права має бути виправданим, а зволікання із судовим розглядом — то проблема держави, від якої, за міжнародними стандартами, приватна особа не мусить страждати. Ба більше, деякі держави, на відміну від України, визначають обмежену тривалість накладення арешту.

Так, 2016 року в Латвії стягнули 50 млн дол., що належали оточенню Януковича й були виведені до цієї країни. Латвійська сторона тоді розпочала кримінальне провадження та спочатку арештувала ці кошти, а потім конфіскувала в дохід власного бюджету. Тодішній генпрокурор Латвії в коментарі журналістам повідомив, що від української сторони не надходило відповіді про їхнє повернення. Натомість, за його словами, українські правоохоронці були дуже пасивними у співпраці та не надавали релевантних відповідей або взагалі ігнорували запити латвійської сторони про надання правової допомоги у цій справі.

Згодом генпрокурор Юрій Луценко поскаржився на латвійську владу, що вона не дочекалася рішення в Україні. Однак його коментар і вся ситуація лише підтверджують, що національне законодавство та органи неспроможні належно здійснювати міжнародне співробітництво, коли йдеться про повернення злочинних активів. А одна з ключових причин цього — тривалість розгляду кримінальних справ.

Наприклад, середня тривалість розгляду підсудних ВАКС кримінальних справ становить 288,6 дня на одну справу. І це включає справи як на досудовому, так і на судовому розглядах, тобто для проваджень по суті цей термін ще триваліший.

Це ще одна системна проблема кримінальної юстиції в переліку тих, про які ми уже неодноразово говорили. І вона також перешкоджає поверненню активів з-за кордону.

Погіршує ситуацію і той факт, що національне кримінальне процесуальне законодавство не містить чіткої вказівки, хто ж відповідає за контроль арешту активів за кордоном, особливо у тих юрисдикціях, де арешт на майно накладається на фіксований строк.

Так, у Словенії арешт і вилучення майна обмежені максимальною тривалістю у три місяці в досудовому провадженні та шість місяців у судовій процедурі. Ці заходи можуть подовжити, але не більш як на один або два роки ідповідно.

Спільні слідчі групи — практика, яку треба посилювати

Допомогти синхронізувати зусилля при конфіскації активів можна з використанням міжнародного інструменту у формі спільних слідчих груп. Такі слідчі групи утворюються Офісом генерального прокурора за запитом слідчого органу досудового розслідування України, прокурора і компетентних органів іноземних держав.

Національне антикорупційне бюро України успішно використовувало цей інструмент у кількох справах. Наприклад, при розслідуванні фактів корупції в “Укравтодорі”, а також схеми заволодіння коштами держпідприємства “Поліграфічний комбінат “Україна”.

За версією слідства, у справі “Укравтодору” ексочільник агентства вчиняв інкриміновані злочини в Україні, а неправомірна вигода передавалася і на території Республіки Польща. А про справу “Поліграфкомбінату” НАБУ повідомляло, що отримані з Естонії докази дали можливість установити всі деталі схеми злочину та легалізації грошових коштів. Зі свого боку в межах спільного розслідування естонські правоохоронці притягнули до відповідальності чотирьох осіб за легалізацію коштів, викрадених із підприємства.

Таким чином, обидві справи стосувалися міжнародного елемента — або місце вчинення ймовірного злочину було на території іншої держави, або ж іноземні компанії використовувалися для полегшення вчинення злочину. І тому використання механізму спільних слідчих груп дало можливість оперативно збирати та легалізувати докази, отримані у цих справах, а також не витрачати часу на тривалі механізми міжнародної правової допомоги.

Наразі справа щодо підкупу екскерівника “Укравтодору” перебуває на розгляді в суді, тому можемо відстежувати підхід суду до оцінки доказів, зібраних у такий спосіб.

То що ж слід враховувати для успішного повернення конфіскованих активів до України

Про необхідні законодавчі зміни ми вже писали раніше. Що ж треба змінити на організаційному рівні?

Закріпити на законодавчому рівні порядок та особливості укладання і виконання угод про розподіл активів й угод про спільні слідчі групи.

Посилити використання інструменту угод про розподіл активів, а також діяльності спільних слідчих груп у цьому контексті.

Вибирати правильні інструменти для притягнення винних осіб до кримінальної відповідальності.

Навчати працівників органів слідства, прокуратури та суддів. Це не менш важливо для розуміння всіх механізмів повернення активів та їхнього використання у конкретних справах.

***

Усі згадані нами проблеми конфіскації злочинних активів за кордоном не нові, про них добре відомо і владі, і громадськості. Навіть Єврокомісія у своєму звіті з оцінювання прогресу України звертала свою увагу на важливість активізувати роботу з повернення активів.

Тому ми сподіваємося, що українська влада зі свого боку докладе всіх зусиль для того, аби врахувати виявлені проблеми як у законодавчій базі, так і в практиці її застосування. Звісно, виправлення згаданих нами вад може зайняти якийсь час, і, як бачимо, ще чимало часу доведеться надалі витратити на реальне повернення такого майна. Але без таких дій навряд чи злочинне майно таки запрацює на благо українців.

Павло ДЕМЧУК, юридичний радник Transparency International Ukraine;

Андрій ТКАЧУК, юрист з моніторингу справ ВАКС Transparency International Ukraine

Додати коментар

Користувач:
email:





Inflation, deflation,
Interest rates and fiscal policy,
The world of finance.

- Fin.Org.UA

Новини

16:07 - Діалог довіри
16:03 - Майже 70 млн грн донарахованих податків сплатило до бюджету аграрне підприємство за результатами перевірки
15:48 - Леся Карнаух: Цього року українці найчастіше декларують іноземні доходи та спадщину
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 20.10.2025
14:05 - «Надійне партнерство України та США відіграє важливу роль у зміцненні енергетичної безпеки» – Світлана Гринчук
14:05 - Крипторынок принялся переписывать минимумы за 3 месяца
13:27 - Стягнення аліментів: Мін’юст розповів про "рекордсменів"
13:22 - Агенція Міноборони вперше закупила гігієнічні набори для "пакунків пораненого"
13:00 - Як Агросем підвищує конкурентоспроможність українських фермерів на зовнішніх ринках
12:58 - На Дніпропетровщині скасували екстрені відключення світла
12:36 - Зеленський проситиме у США газ та ракети в обмін на доступ до ГТС та виробництво дронів – ЗМІ
12:30 - Китайська BYD відкликає рекордну кількість авто через конструктивні несправності
12:15 - Ціна золота оновила історичний максимум
12:10 - В "Укренерго" розповіли про готовність до передачі зимових обсягів електроенергії
11:50 - Китай прийняв підсанкційний газ московія, попри обмеження Британії
11:45 - Розвиток розподіленої генерації та співпраця в ядерній галузі: Міненерго продовжує співпрацю з французькими партнерами
11:30 - Ferrari скорочує поставки автомобілів у Британію через відтік багатіїв
11:26 - У Вінницькій області призупинили роботу два цукрових заводи
11:15 - Нафта відреагувала на анонс саміту Трампа та Путіна
10:45 - Курс валют на 17 жовтня у банках України: скільки коштує долар і євро
10:33 - Запрошуємо подавати роботи для участі в онлайн-воркшопі НБУ, присвяченому монетарній політиці в країнах з ринками, що розвиваються
10:29 - У Києві та області скасували екстрені відключення світла
10:10 - Ситуація в енергосистемі на 17 жовтня
10:10 - В Україні на 13% збільшилося справ за порноконтент: що відбувається
09:50 - Україна експортувала 150 мільйонів тонн вантажів з моменту зняття блокади московія з портів
09:35 - Білий дім: Індія вже урізала імпорт нафти з московія на 50%
09:26 - В Україні почались аварійні відключення
09:20 - Наркотрафік чи карибська нафта: чому насправді США б’ють по суднах біля Венесуели
09:00 - В декількох областях ввели графіки обмеження електроенергії для бізнесу
08:30 - Чи мають промислові регіони майбутнє


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32233
Австралійський долар27.0624
Така0.3433
Канадський долар29.7355
Юань Женьміньбі5.8584
Чеська крона2.0061
Данська крона6.5288
Гонконгівський долар5.3726
Форинт0.125047
Індійська рупія0.47437
Рупія0.0025153
Новий ізраїльський шекель12.6098
Єна0.2778
Теньге0.077603
Вона0.029374
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8734
Мексиканське песо2.2636
Молдовський лей2.4748
Новозеландський долар23.9076
Норвезька крона4.154
Саудівський ріял11.1267
Сінгапурський долар32.232
Донг0.0015842
Ренд2.3988
Шведська крона4.4191
Швейцарський франк52.7304
Бат1.27333
Дирхам ОАЕ11.3618
Туніський динар14.2787
Єгипетський фунт0.8771
Фунт стерлінгів56.0653
Долар США41.7308
Сербський динар0.41611
Азербайджанський манат24.5519
Румунський лей9.5832
Турецька ліра0.9948
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0638
Болгарський лев24.9392
Євро48.7624
Ларі15.4165
Злотий11.479
Золото179238.38
Срібло2231.93
Платина69119.56
Паладій65534.05

Курси валют, встановлені НБУ на 20.10.2025