Від спрощення до неконтрольованої забудови один крок

22.09.2023 18:10 | Укррудпром

zn.ua, 22 вересня 2023. Опубликовано 17:50 22 сентября 2023 года Спрощення — це завжди ризик того, що контроль над процесами взагалі буде втрачено, особливо за наявності правових колізій і відсутності дієвих обмежень.

Проєкт ЗУ “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України для залучення інвестицій з метою швидкої відбудови України” (№9627 від 21.08.2023) покликаний спростити процедуру зміни цільового призначення земельних ділянок. На переконання законотворців, це сприятиме ефективному відновленню промисловості нашої держави та залученню іноземних інвестицій на відбудову країни. Але спрощення — це завжди ризик того, що контроль над процесами взагалі буде втрачено, особливо за наявності правових колізій і відсутності дієвих обмежень.

 

Що змінює законопроєкт

Пропоновані зміни є логічним продовженням ЗУ №2247-IX, який спростив процедуру надання та зміни цільового призначення земельних ділянок для розміщення підприємств, що евакуюються із зони бойових дій, об’єктів для тимчасового перебування внутрішньо переміщених осіб, сталого функціонування газотранспортної та газорозподільної систем, водопостачання, теплогенерації тощо.

Так, законопроєкт №9627 передбачає внесення змін до Земельного кодексу України (ЗКУ), які спрощують порядок встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок на територіях за межами населених пунктів для розміщення будівель сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства, комплексних промислових споруд, промислових будівель і складів, трубопроводів, комунікацій і ліній електропередачі, у разі, якщо стосовно таких територій відсутня затверджена містобудівна документація на місцевому рівні.

При цьому законодавчі зміни не стосуватимуться:

використання земель, віднесених до категорій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, земель історико-культурного призначення, земель водного фонду, рекреаційного, лісогосподарського призначення;

розміщення підприємств і споруд підприємств зі збагачення та перероблення ядерних матеріалів;

розміщення споруд і печей для спалювання відходів, а також атомних електростанцій;

розміщення магістральних нафтопроводів і магістральних газопроводів.

Крім того, для досягнення цілей законопроєкту №9627 запропоновано внести такі зміни до Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”:

 

можливість внесення відомостей містобудівного кадастру до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (ЄДЕССБ) на період до створення такого кадастру;

створення витягів із містобудівної документації з використанням ЄДЕССБ.

Відповідно до положень законопроєкту зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється:

за рішенням власника земельної ділянки шляхом подання ним заяви про внесення відомостей про змінене цільове призначення земельної ділянки до Державного земельного кадастру;

без дотримання вимог абзацу першого частини третьої, абзацу другого частини п"ятої статті 20 Земельного кодексу України;

без розроблення документації із землеустрою;

на підставі мотивованого висновку органу містобудування та архітектури про дотримання обмежень у використанні земель.

Варто звернути увагу на той факт, що спрощена процедура діятиме протягом дії правового режиму воєнного стану та п’яти років з дня його припинення або скасування в Україні або у відповідній окремій місцевості.

Необхідно зазначити, що документ, який буде підставою для зміни цільового призначення землі, буде також особливим видом містобудівних умов та обмежень, що дасть можливість починати проєктування об"єкта будівництва.

Отже, реалізація положень законопроєкту №9627 також нерозривно пов"язана із законом №2254-IX, який вирішує низку містобудівних питань, що виникли внаслідок військового вторгнення рф в Україну.

Які ризики несе законопроєкт

Основним, але не єдиним недоліком законопроєкту є невідповідність його положень нормам чинного Земельного кодексу. Наприклад, законопроєкт не враховує приписів статті 23 ЗКУ, у якій визначається пріоритетність земель сільськогосподарського призначення порівняно з іншими категоріями земель.

Так, відповідно до частини першої цієї статті землі, придатні для потреб сільського господарства (крім самозаліснених земель), мають надаватися насамперед для таких цілей:

ведення сільського господарства;

ведення лісового господарства;

створення територій та об’єктів природно-заповідного фонду.

Також колізія у законопроєкті №9627 виникає і з частиною третьою статті 23 ЗКУ, яка передбачає необхідність надавати інші категорії земель, відмінних від земель сільськогосподарського призначення, для будівництва промислових підприємств, об"єктів житлово-комунального господарства, залізниць і автомобільних шляхів, ліній електропередачі та електронних комунікаційних мереж, магістральних трубопроводів тощо. З огляду на вищевикладене можна зробити висновок, що неврахування відповідних норм земельного законодавства може призвести до втрати пріоритетних земель сільськогосподарського призначення, які є критично важливими для держави в умовах ведення війни.

Окремої уваги у дослідженні цього питання вартий висновок Головного науково-експертного управління Апарату ВР України щодо цього законопроєкту, яким констатовано, що у проєкті не визначені будь-які обмеження щодо розміру земельних ділянок, віднесених до категорій земель, щодо яких допускається зміна їхнього цільового призначення.

Крім того, у висновку ГНЕУ вказано, що у пояснювальній записці до законопроєкту не наведено орієнтовних прогнозів обсягу земель, які планується залучити під будівництво в цілях реалізації цього проєкту, з урахуванням уже існуючих потреб фізичних та юридичних осіб. А це не дає змоги здійснити об’єктивний аналіз наслідків прийняття проєкту закону для забезпечення, зокрема, продовольчої безпеки.

На практиці, як зазначає ГНЕУ, реалізація запропонованих у законопроєкті новел щодо спрощення зміни цільового призначення земельних ділянок може спричинити їхню неконтрольовану забудову:

будівлями промисловими та складами;

будівлями сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства; трубопроводами, комунікаціями та лініями електропередачі (крім магістральних нафтопроводів і магістральних газопроводів);

комплексними промисловими спорудами (крім підприємств і споруд підприємств зі збагачення та перероблення ядерних матеріалів; споруд і печей для спалювання відходів; електростанцій атомних).

Особливого значення ці ризики набувають на територіях навколо великих міст, ситуація із забудовою яких і так є критичною на сьогодні.

 

Також запровадження такого підходу збільшує корупційні ризики у цій сфері, оскільки у проєкті не визначено чітких і однозначних критеріїв, на підставі яких цільове призначення земельних ділянок може бути змінено з однієї категорії на іншу.

Отже, враховуючи все викладене вище, зазначений законопроєкт може сприяти реалізації інвестиційних проєктів, необхідних для швидкого відновлення промисловості нашої держави, але тільки за умови його доопрацювання та усунення численних недоліків. В іншому разі він лише погіршуватиме тут бізнес-клімат, що, радше, відлякуватиме звиклих до якісних регуляцій інвесторів. 

Ярослава БОРКА, юрист ЮК “ВОЛХВ”

Додати коментар

Користувач:
email:





Bonds, mutual funds, stocks,
Wealth management portfolio,
Diversified wealth.

- Fin.Org.UA

Новини

13:02 - Банки за 11 місяців профінансували проєкти з відновлення енергетичної інфраструктури на 18 млрд грн – результати опитування банків
12:10 - Чи зобов’язані виробники (постачальники) здійснювати доопрацювання РРО у разі зміни законодавчих вимог?
12:08 - Щодо визначення ФОПом – платником єдиного податку другої – третьої групи МПЗ для земельних ділянок, які орендовано у громадянина
12:04 - До уваги платників податку на прибуток підприємств!
12:02 - Сплата військового збору ФОП на загальній системі оподаткування «за себе» у разі зміни протягом року місцезнаходження, пов’язаного зі зміною адміністративного району
12:00 - Покупець отримує товари за допомогою подарункового сертифіката (з використанням відомостей, талонів, безкоштовних рецептів): проведення розрахунків через РРО/ПРРО
11:57 - До уваги платників єдиного податку першої/другої груп, які протягом року перевищили граничний обсяг доходу або відмовилися від застосування спрощеної системи оподаткування!
11:53 - Чи є об’єктом податкового контролю продаж особистих вживаних речей?
11:45 - До місцевих бюджетів Дніпропетровщини від юридичних осіб надійшло понад 2,1 млрд грн плати за землю
11:43 - Частина чистого прибутку: загальний фонд держбюджету отримав від платників Дніпропетровщини понад 4,3 млн гривень
11:42 - Результати господарської діяльності платників Дніпропетровщини: внесок до загального фонду держбюджету – понад 6,2 млрд грн ПДВ
11:38 - Дніпропетровщина: підсумки роботи центрів обслуговування платників у січні – квітні 2025 року
11:36 - Податки та облік: обмін досвідом зі студентами Університету митної справи та фінансів
11:33 - Понад 202,9 млрд грн ЄСВ у січні – квітні 2025 року: надходження єдиного внеску збільшилися майже на чверть
11:27 - Пропонується оновити Правила формування та використання QR-коду для здійснення кредитових переказів
10:48 - Засновник "надійнішої за банк" криптоплатформи отримав термін за шахрайство
10:28 - Стандарти ЄС — наш щоденний вибір у регулюванні
10:28 - Курс валют у банках на 9 травня: скільки коштують долар та євро
10:02 - Фінляндія пропонує ввести мита на весь імпорт з московії до Євросоюзу
10:00 - Ситуація в енергосистемі на 09 травня
09:58 - Китай втратив 21% експорту до США – і одразу компенсував його Азією та ЄС
09:55 - "Нова пошта" закриває останнє відділення у Костянтинівці на Донеччині
09:28 - Ціни на нафту відреагували на "проривну" торгову угоду між Британією та США
09:10 - Понад 202,9 млрд грн ЄСВ у січні – квітні 2025 року: надходження єдиного внеску збільшилися майже на чверть
09:00 - В Україні ринок автобусів зріс вдвічі: популярні моделі
09:00 - Які виклики стоять перед готельним ринком
08:00 - Наука та досвід поколінь. Як молодий винороб з Кідьоша повертає славу закарпатським винам
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 09.05.2025
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 8 травня: ратифікація угоди щодо надр зі США, нардепи вдвічі збільшили сукупний дохід


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31268
Австралійський долар26.6337
Така0.34026
Канадський долар29.8879
Юань Женьміньбі5.7354
Чеська крона1.8804
Данська крона6.2849
Гонконгівський долар5.3411
Форинт0.115547
Індійська рупія0.48446
Рупія0.0025158
Новий ізраїльський шекель11.5989
Єна0.28695
Теньге0.080453
Вона0.029659
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.6939
Мексиканське песо2.1193
Молдовський лей2.417
Новозеландський долар24.5954
Норвезька крона4.0106
Саудівський ріял11.067
Сінгапурський долар32.018
Донг0.0015985
Ренд2.2859
Шведська крона4.2994
Швейцарський франк50.3076
Бат1.26482
Дирхам ОАЕ11.3017
Туніський динар13.8523
Єгипетський фунт0.8198
Фунт стерлінгів55.3283
Долар США41.5113
Сербський динар0.39993
Азербайджанський манат24.4141
Румунський лей9.158
Турецька ліра1.0745
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.1642
Болгарський лев23.9728
Євро46.887
Ларі15.1313
Злотий10.9792
Золото138782.65
Срібло1345.29
Платина40869.54
Паладій40402.12

Курси валют, встановлені НБУ на 09.05.2025