Поїздом прямо у Європу — без пересадок і зміни колісних пар

29.03.2023 16:45 | Укррудпром

Україні конче необхідний європейський стандарт залізничних колій.

Через російську агресію Україна фактично втратила можливість використовувати на свій розсуд власну морську транспортну інфраструктуру. Навіть Одеський морський порт наразі заблокований. Виняток лише для транспортування вантажів у рамках зернової угоди. Блокада портів призвела до збільшення перевезень автомобільними й залізничними шляхами через західні прикордонні переходи. Але спробуйте задовольнити потреби такої великої країни (та ще й в умовах війни) через західний кордон в умовах невідповідності українських залізничних колій європейським.

Львів—Європа

Через різні стандарти залізничної мережі в Україні та сусідніх із нею європейських країнах вантажні поїзди потрібно перевантажувати на прикордонних терміналах. Звичайно, це не тільки подовжує час доставки, а й суттєво здорожчує транспортування вантажів.

Прем"єр-міністр Денис Шмигаль на засіданні уряду ще в травні минулого року оголосив про початок процесу будівництва європейської залізниці, яка остаточно інтегрує країну в Європейський Союз. Для модернізації до стандарту 1435 мм (нині ширина української колії становить ще радянські 1520 мм) враховуються передусім три основні напрямки:

1) кордон з Польщею—Львів—Київ;

2) Польща—Львів—Одеса;

3) кордон з Польщею—Львів—Кривий Ріг.

Проте не забуваймо, що в Україні йде війна, відповідно, її економіка не готова до грандіозних проєктів. Адже зрозуміло, що йдеться не тільки про заміну колії, а й про заміну вагонів і тяги. Тому говорити про такий величезний проєкт, на наш погляд, зарано. Натомість уже зараз можна (і потрібно) зайнятися реконструкцією та добудовою існуючих прикордонних врізок європейської колії із залученням коштів європейських партнерів.

І, схоже, започаткувати процес уже наважилися. Почали з прямого сполучення євроколією (без зміни колісних пар або пересадки на інший поїзд) за маршрутом Львів—Варшава (через Раву-Руську). Адже безпересадкове пасажирське сполучення між містечком Рава-Руська на Львівщині і Варшавою (загалом 330 км) раніше вже існувало. Щоправда, влітку 2005 року прямий поїзд, що сполучав Раву-Руську та польську столицю, відправився востаннє.

Тож роки пустопорожніх балачок про відновлення маршруту закінчилися. Тим більше що йдеться про проєкт, якому пророчать високу окупність. Зрозуміло, що якби не різниця в ширині колії, залізничні перевезення з Польщі (чи інших країн Європи) в Україну могли б бути набагато швидшими, без необхідності пересаджувати пасажирів і перевантажувати вантажі у прикордонних “сухих портах”.

Читайте також: До Польщі з Києва та Харкова відправились нові потяги

Нарешті без пересадок і зміни шасі

Від польського Гребенного до Рави-Руської лише 9 км. Трохи більше — 50 км — від Рави до Львова. Старенька електричка долає таку відстань за дві години.

Враховуючи десятки мільярдів доларів та євро західного фінансування нашої економіки, знайти кілька десятків мільйонів доларів на фантастичний, з погляду рентабельності та перспективності, проєкт поновлення вже існуючої, але занедбаної євроколії до Рави-Руської та продовження її до Львова не виглядає надскладним завданням навіть для воюючої України.

Відповідно, торік справа таки зрушила з місця. Чиновники нарешті почали діяти. І вже станом на початок 2023 року посадовці Львівщини повідомили про завершення першого етапу запланованого маршруту з ремонтом вокзалу, облаштуванням залізничної платформи та відновленням митного поста Рава-Руська—Гребенне (Польща).

До кінця ж 2023 року колія має дійти з Рави-Руської до міста лева, з’єднавши його європейською колією з Варшавою без пересадок і зміни шасі.

Нагадаємо, що ці ж самі нечисленні кілометри вузької залізниці планувалися до будівництва буквально роками. Та справа дійшла до них лише під час війни. Зрештою, 8 км євроколії до кордону з Польщею відновлювали майже рік...

Проєкт безсумнівно має особливо важливе стратегічне значення. Євроколія — це реалізація якісних пасажирських і вантажних перевезень із неформальної столиці Західної України до Євросоюзу. А відтак, отримаємо підвищення пасажиропотоку, спрощення переміщення товарів і вантажів, збільшення дипломатичних, підприємницьких контактів і туризму, розвантаження пунктів пропуску на Львівщині.

Майже як літаком

А далі проєкт Львів—Варшава подовжать до Києва європейською колією 1435 мм. Будівництво високошвидкісної залізниці Київ—Варшава розраховане на 2026—2032 роки. В січні 2023 року “Укрзалізниця” підписала з Центральним комунікаційним портом Польщі меморандум про співпрацю, що передбачає, зокрема, будівництво високошвидкісної лінії Варшава—Львів—Київ (через Раву-Руську).

При цьому незайве зауважити, що максимальна швидкість поїзда сягатиме 250 км/год (середня — 180 км/год). Між двома столицями буде передбачено лише три зупинки — у Замості, Любліні та Львові.

Після реалізації проєкту вже не зі Львова, а саме з Києва можна буде дістатися Варшави за 4—5 годин. Водночас нова залізнична колія забезпечить функціонування й вантажних перевезень.

Читайте також: “Укрзалізниця” визначилась із новою назвою для колишньої Південно-Західної директорії

Поїздом до Болгарії, Румунії та Туреччини вже 2024-го

Швидкісна залізниця — це наразі проєкти прекрасного майбутнього. А от залізничне сполучення між фантастичним за комфортом і неймовірним за доступною вартістю болгарським узбережжям Чорного моря та Україною за бажання можна запустити вже 2024-го. Якщо “Укрзалізниця” скористається цією безкоштовною порадою.

Її суть от у чому. Загальновідомо, що українці вже мали змогу потрапляти залізницею в морську столицю Болгарії Варну кілька років тому. А від Варни, не секрет, зовсім недалеко до знаменитих Золотих Пісків і Сонячного Берега. Але зі зрозумілих причин білоруський поїзд Мінськ—Варна, що курсував через Львів, пішов у небуття.

Хоча між румунською станцією Вадул-Сірет і Чернівцями лише 42 км залізничної колії, яку нескладно переобладнати на вузьку. Тим більше що румуни ще 2018-го пропонували це зробити коштом ЄС. (Проте, схоже, ту пропозицію було відкинуто нашими залізничниками, а потім забуто.)

Зі Львова до Чернівців можна дістатися поїздом за чотири години. І при прокладанні “вузькоколійки” до Чернівців Україна могла б отримати не лише пряме безпересадкове пасажирське сполучення відразу з трьома країнами — Румунією, Болгарією та Туреччиною, а й такий необхідний зараз доступ вантажів до чорноморських і середземноморських портів.

Це ще один стратегічний проєкт, який саме зараз на часі. З його допомогою ще відразу три країни потрапляють до “скарбнички” “Укрзалізниці”, та ще й із залученням коштів ЄС.

Подивимося, що скажуть залізничники. 

Вадим БАШТА, адвокат Львівської колегії адвокатів. Журналіст київських ЗМІ

Сергій СЛЕДЗЬ, редактор відділу мікроекономіки та бізнесу DT.UA, кандидат економічних наук

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Investing can be a scary ride,
But the rewards can be great with the right guide.
Do your research, and stay aware,
And you could become a millionaire.

- Fin.Org.UA

Новини

12:42 - Підтримка мобілізованих самозайнятих осіб – важливий напрямок роботи податкової служби Дніпропетровщини
12:25 - ФОПу, місцезнаходження або місцем проживання якого є тимчасово окупована територія, нараховано дохід: відображення ознаки доходу у звітності
12:21 - Які ставки податку на прибуток встановлені ПКУ?
12:18 - До уваги ФОПів – платників єдиного податку першої/другої груп!
12:15 - Електронний кабінет – дієва допомога користувачам
12:13 - Заповнення поля «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати бюджетних/небюджетних платежів
12:10 - Збір за місця для паркування транспортних засобів: ФОПи поповнили місцеві бюджети Дніпропетровщини на понад 2,2 млн гривень
12:07 - Місцеві бюджети Дніпропетровщини з початку року отримали від платників понад 552,4 млн грн рентної плати
12:01 - Акцизний податок з ввезених товарів: більш ніж на 36 відс. зросли надходження від платників Дніпропетровщини до загального фонду державного бюджету
11:58 - Інтерактивна сесія: прямий зв’язок податківців Дніпропетровщини, влади та бізнес-спільноти Дніпра – комунікуємо про важливе
11:56 - Конструктивна співпраця податкової служби Дніпропетровщини з платниками: на комунікаційних заходах розглядалося широке коло податкових питань
11:55 - Руслан Кравченко: За чотири місяці цього року надходження до місцевих бюджетів зросли на 18,5 %
11:00 - Стартує Всеукраїнська інформаційна кампанія з платіжної безпеки #ШахрайГудбай
10:59 - ЄБРР переглянув прогноз зростання економіки України на 2025 рік: очікування погіршилися
10:55 - Удар у розпал переговорів: Індія вперше запропонувала мита проти США
10:33 - Руслан Кравченко: За чотири місяці цього року надходження до місцевих бюджетів зросли на 18,5 %
10:25 - Курс валют на 13 травня: скільки коштують долар та євро
10:24 - Мінсільгосп США покращив прогноз експорту українського зерна
10:17 - У московії дефіцит кадрів встановив новий рекорд: великі зарплати не рятують
10:10 - Ситуація в енергосистемі на 13 травня
09:55 - США відкладуть санкції проти московія до можливих переговорів у Туреччині – ЗМІ
09:29 - Китай зняв заборону на постачання літаків Boeing – Bloomberg
09:27 - Ціни на нафту не повірили у майбутнє митного "перемир’я" між США та Китаєм
09:23 - Наслідки блокування поляками руху вантажівок: перевізники масово відмовляються від єЧерги
09:19 - Рада готується збільшити видатки на оборону щонайменше на 200 мільярдів
09:00 - В Україні зріс попит на вживані авто із США: найпопулярніші моделі квітня
08:30 - Російські хакери, трояни та наївні депутати: як зливають державні таємниці
08:00 - Більше об’єднань, хороших і різних
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 13.05.2025
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3112
Австралійський долар26.5598
Така0.34048
Канадський долар29.7183
Юань Женьміньбі5.7658
Чеська крона1.8489
Данська крона6.1881
Гонконгівський долар5.3314
Форинт0.113705
Індійська рупія0.48647
Рупія0.0025031
Новий ізраїльський шекель11.7129
Єна0.28077
Теньге0.081062
Вона0.029289
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.6606
Мексиканське песо2.1279
Молдовський лей2.4021
Новозеландський долар24.4248
Норвезька крона3.9845
Саудівський ріял11.0746
Сінгапурський долар31.8231
Донг0.0015992
Ренд2.2703
Шведська крона4.2425
Швейцарський франк49.2895
Бат1.24159
Дирхам ОАЕ11.3092
Туніський динар13.7105
Єгипетський фунт0.8225
Фунт стерлінгів54.7418
Долар США41.5387
Сербський динар0.39372
Азербайджанський манат24.4302
Румунський лей9.0465
Турецька ліра1.0714
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.8104
Болгарський лев23.6002
Євро46.1578
Ларі15.1562
Злотий10.8848
Золото134003.02
Срібло1343.79
Платина40946.36
Паладій40277.59

Курси валют, встановлені НБУ на 13.05.2025