Поїздом прямо у Європу — без пересадок і зміни колісних пар

29.03.2023 16:45 | Укррудпром

Україні конче необхідний європейський стандарт залізничних колій.

Через російську агресію Україна фактично втратила можливість використовувати на свій розсуд власну морську транспортну інфраструктуру. Навіть Одеський морський порт наразі заблокований. Виняток лише для транспортування вантажів у рамках зернової угоди. Блокада портів призвела до збільшення перевезень автомобільними й залізничними шляхами через західні прикордонні переходи. Але спробуйте задовольнити потреби такої великої країни (та ще й в умовах війни) через західний кордон в умовах невідповідності українських залізничних колій європейським.

Львів—Європа

Через різні стандарти залізничної мережі в Україні та сусідніх із нею європейських країнах вантажні поїзди потрібно перевантажувати на прикордонних терміналах. Звичайно, це не тільки подовжує час доставки, а й суттєво здорожчує транспортування вантажів.

Прем"єр-міністр Денис Шмигаль на засіданні уряду ще в травні минулого року оголосив про початок процесу будівництва європейської залізниці, яка остаточно інтегрує країну в Європейський Союз. Для модернізації до стандарту 1435 мм (нині ширина української колії становить ще радянські 1520 мм) враховуються передусім три основні напрямки:

1) кордон з Польщею—Львів—Київ;

2) Польща—Львів—Одеса;

3) кордон з Польщею—Львів—Кривий Ріг.

Проте не забуваймо, що в Україні йде війна, відповідно, її економіка не готова до грандіозних проєктів. Адже зрозуміло, що йдеться не тільки про заміну колії, а й про заміну вагонів і тяги. Тому говорити про такий величезний проєкт, на наш погляд, зарано. Натомість уже зараз можна (і потрібно) зайнятися реконструкцією та добудовою існуючих прикордонних врізок європейської колії із залученням коштів європейських партнерів.

І, схоже, започаткувати процес уже наважилися. Почали з прямого сполучення євроколією (без зміни колісних пар або пересадки на інший поїзд) за маршрутом Львів—Варшава (через Раву-Руську). Адже безпересадкове пасажирське сполучення між містечком Рава-Руська на Львівщині і Варшавою (загалом 330 км) раніше вже існувало. Щоправда, влітку 2005 року прямий поїзд, що сполучав Раву-Руську та польську столицю, відправився востаннє.

Тож роки пустопорожніх балачок про відновлення маршруту закінчилися. Тим більше що йдеться про проєкт, якому пророчать високу окупність. Зрозуміло, що якби не різниця в ширині колії, залізничні перевезення з Польщі (чи інших країн Європи) в Україну могли б бути набагато швидшими, без необхідності пересаджувати пасажирів і перевантажувати вантажі у прикордонних “сухих портах”.

Читайте також: До Польщі з Києва та Харкова відправились нові потяги

Нарешті без пересадок і зміни шасі

Від польського Гребенного до Рави-Руської лише 9 км. Трохи більше — 50 км — від Рави до Львова. Старенька електричка долає таку відстань за дві години.

Враховуючи десятки мільярдів доларів та євро західного фінансування нашої економіки, знайти кілька десятків мільйонів доларів на фантастичний, з погляду рентабельності та перспективності, проєкт поновлення вже існуючої, але занедбаної євроколії до Рави-Руської та продовження її до Львова не виглядає надскладним завданням навіть для воюючої України.

Відповідно, торік справа таки зрушила з місця. Чиновники нарешті почали діяти. І вже станом на початок 2023 року посадовці Львівщини повідомили про завершення першого етапу запланованого маршруту з ремонтом вокзалу, облаштуванням залізничної платформи та відновленням митного поста Рава-Руська—Гребенне (Польща).

До кінця ж 2023 року колія має дійти з Рави-Руської до міста лева, з’єднавши його європейською колією з Варшавою без пересадок і зміни шасі.

Нагадаємо, що ці ж самі нечисленні кілометри вузької залізниці планувалися до будівництва буквально роками. Та справа дійшла до них лише під час війни. Зрештою, 8 км євроколії до кордону з Польщею відновлювали майже рік...

Проєкт безсумнівно має особливо важливе стратегічне значення. Євроколія — це реалізація якісних пасажирських і вантажних перевезень із неформальної столиці Західної України до Євросоюзу. А відтак, отримаємо підвищення пасажиропотоку, спрощення переміщення товарів і вантажів, збільшення дипломатичних, підприємницьких контактів і туризму, розвантаження пунктів пропуску на Львівщині.

Майже як літаком

А далі проєкт Львів—Варшава подовжать до Києва європейською колією 1435 мм. Будівництво високошвидкісної залізниці Київ—Варшава розраховане на 2026—2032 роки. В січні 2023 року “Укрзалізниця” підписала з Центральним комунікаційним портом Польщі меморандум про співпрацю, що передбачає, зокрема, будівництво високошвидкісної лінії Варшава—Львів—Київ (через Раву-Руську).

При цьому незайве зауважити, що максимальна швидкість поїзда сягатиме 250 км/год (середня — 180 км/год). Між двома столицями буде передбачено лише три зупинки — у Замості, Любліні та Львові.

Після реалізації проєкту вже не зі Львова, а саме з Києва можна буде дістатися Варшави за 4—5 годин. Водночас нова залізнична колія забезпечить функціонування й вантажних перевезень.

Читайте також: “Укрзалізниця” визначилась із новою назвою для колишньої Південно-Західної директорії

Поїздом до Болгарії, Румунії та Туреччини вже 2024-го

Швидкісна залізниця — це наразі проєкти прекрасного майбутнього. А от залізничне сполучення між фантастичним за комфортом і неймовірним за доступною вартістю болгарським узбережжям Чорного моря та Україною за бажання можна запустити вже 2024-го. Якщо “Укрзалізниця” скористається цією безкоштовною порадою.

Її суть от у чому. Загальновідомо, що українці вже мали змогу потрапляти залізницею в морську столицю Болгарії Варну кілька років тому. А від Варни, не секрет, зовсім недалеко до знаменитих Золотих Пісків і Сонячного Берега. Але зі зрозумілих причин білоруський поїзд Мінськ—Варна, що курсував через Львів, пішов у небуття.

Хоча між румунською станцією Вадул-Сірет і Чернівцями лише 42 км залізничної колії, яку нескладно переобладнати на вузьку. Тим більше що румуни ще 2018-го пропонували це зробити коштом ЄС. (Проте, схоже, ту пропозицію було відкинуто нашими залізничниками, а потім забуто.)

Зі Львова до Чернівців можна дістатися поїздом за чотири години. І при прокладанні “вузькоколійки” до Чернівців Україна могла б отримати не лише пряме безпересадкове пасажирське сполучення відразу з трьома країнами — Румунією, Болгарією та Туреччиною, а й такий необхідний зараз доступ вантажів до чорноморських і середземноморських портів.

Це ще один стратегічний проєкт, який саме зараз на часі. З його допомогою ще відразу три країни потрапляють до “скарбнички” “Укрзалізниці”, та ще й із залученням коштів ЄС.

Подивимося, що скажуть залізничники. 

Вадим БАШТА, адвокат Львівської колегії адвокатів. Журналіст київських ЗМІ

Сергій СЛЕДЗЬ, редактор відділу мікроекономіки та бізнесу DT.UA, кандидат економічних наук

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Day traders compete
Buying low, selling high, fast
Success or failure

- Fin.Org.UA

Новини

11:31 - Банки очікують зростання кредитування та вперше з початку повномасштабної війни прогнозують підвищення якості портфеля – Опитування про умови банківського кредитування
11:28 - Опитування про умови банківського кредитування, ІІ квартал 2024 року
11:14 - У яких випадках реєстраційна заява за формою № 1-ПДВ подається не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу?
11:13 - Праця неповнолітніх: що необхідно знати
11:11 - Оновлено Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами
11:10 - Листування з контролюючими органами через Електронний кабінет
11:09 - Загальний фонд держбюджету протягом першого кварталу поточного року отримав від платників Дніпропетровщини понад 9,5 млрд гривень
11:07 - За користування надрами платники спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровщини понад 15,8 млн грн рентної плати
11:00 - До уваги ФОПів – платнків єдиного податку першої – третьої груп!
10:59 - До уваги платників податку на прибуток підприємств!
10:51 - Робота з незаконним обігом підакцизних товарів триває
10:49 - На порядку денному – незаконний обіг підакцизних товарів
10:22 - Листування з контролюючими органами через Електронний кабінет
09:43 - До уваги платників податку на прибуток підприємств!
09:41 - Праця неповнолітніх: що необхідно знати
09:39 - До уваги ФОПів – платників єдиного податку першої – третьої груп!
09:38 - У яких випадках реєстраційна заява за формою № 1-ПДВ подається не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу?
09:34 - Оновлено Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами
09:33 - За користування надрами платники спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровщини понад 15,8 млн грн рентної плати
09:32 - Загальний фонд держбюджету протягом першого кварталу поточного року отримав від платників Дніпропетровщини понад 9,5 млрд гривень
09:28 - Розділ «Онлайн-навчання» доповнено новими матеріалами для платників
09:27 - У ДПС обговорили нові перспективи співробітництва з британськими колегами
09:26 - Безкоштовні кваліфіковані сертифікати відкритих ключів від ДПС у січні – березні отримали понад 201 тис. користувачів
09:24 - До уваги платників податків, які здійснюють розрахункові операції
09:23 - Виїзна нарада на Харківщині: виконання завдань та безпека працівників у регіоні
09:03 - Оперативна інформація ДСНС щодо наслідків ведення бойових дій російською федерацією та щодо роботи піротехнічних підрозділів
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 24.04.2024
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 23 квітня: підозра Сольському, ще 8 мільярдів на будівництво фортифікацій
20:51 - На Київщині коштом UNITED24 відбудують амбулаторію, значно пошкоджену росіянами ще на початку війни


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.5508
Канадський долар28.8843
Юань Женьміньбі5.4625
Чеська крона1.6736
Данська крона5.6645
Гонконгівський долар5.0519
Форинт0.107419
Індійська рупія0.47496
Рупія0.0024406
Новий ізраїльський шекель10.4725
Єна0.25572
Теньге0.089218
Вона0.028726
Мексиканське песо2.3137
Молдовський лей2.2177
Новозеландський долар23.4072
Норвезька крона3.6031
московський рубль0.42478
Сінгапурський долар29.0539
Ренд2.0586
Шведська крона3.642
Швейцарський франк43.4438
Єгипетський фунт0.8239
Фунт стерлінгів49.0668
Долар США39.586
Білоруський рубль14.3886
Азербайджанський манат23.2831
Румунський лей8.4927
Турецька ліра1.2149
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.0959
Болгарський лев21.6045
Євро42.262
Злотий9.7956
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото91151.91
Срібло1067.34
Платина35958.34
Паладій39599.46

Курси валют, встановлені НБУ на 24.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861043.471043.471043.471043.47968340.16
227763996.94996.94996.94996.94249235.00
229025983.2983.2983.2983.2294960.00
229470918.98918.98918.98918.98275694.00
CRSR061023.011023.011023.011023.012046.02
TATM4.644.644.644.641392.00

Дані за 23.04.2024