Чи спишуть українцям борги за комуналку та на яких умовах?

04.02.2023 12:00 | Укррудпром

Добре забуте старе

20 років тому, 20 лютого 2003 року, президент України Леонід Кучма підписав Закон “Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово-комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію”, згідно з яким дозволялося розтягнути в часі (реструктурувати) виплату боргів за комуналку на термін до 60 місяців, але лише тих, що виникли на момент ухвалення цього закону.

Автори проєкту закону №8367 пішли шляхом внесення змін до згаданого закону, прилаштувавши його (як вони гадають) до сьогоднішньої ситуації. З одного боку, вони змавпували ідею з реструктуризацією заборгованості, а з іншого — творчо доповнили: запропонували ще й пробачити заборгованість, але не всю, а лише ту, яка виникла під час ведення бойових дій на територіях, де розташоване житло боржників.

Перше, що викликає запитання: як визначити такі території? Якщо на Київ регулярно прилітають “шахеди” та ракети, працює ППО, є влучання, поранені та вбиті, то, очевидно, мають місце бойові дії. При цьому наказом Мінреінтеграції №14 від 13.01.2023, себто пані Верещук, столицю виключено з переліку територій бойових дій. Але ж усім українцям регулярно повідомляють, що на всій території України є загроза ракетних ударів, а значить, бойові дії можливі всюди…

Водночас українці, які залишилися в країні, вже призвичаїлися працювати, вчитися та взагалі жити в таких умовах. І атаки дронів та ракет, отже, зрозуміло, бойові дії, не мають бути підставою не платити за комуналку та інші послуги, які вони отримують. Тому, можливо, авторам законопроєкту слід відійти від посилання на території бойових дій, а визначити території, де були неможливими надання та оплата житлово-комунальних послуг. Очевидно, це має бути головним критерієм для запровадження будь-яких соціальних ініціатив, зокрема й цієї, з приводу якої у мене є великі сумніви.

 

Друге запитання виникає у тих споживачів житлово-комунальних послуг, які не лише залишилися на умовній території бойових дій, а й справно сплачували за послуги: на фіга я платив? Отже, маємо явну суперечність у плані соціальної справедливості, адже ніхто не збирається повертати таким сім’ям гроші! Принаймні в законопроєкті такого нема.

Нарешті, третє запитання: хто компенсуватиме комунальним підприємствам витрати за їхню роботу? Адже не можна сказати наперед, без вивчення ситуації в кожному окремому випадку, що вони геть усі зупинилися. Теоретично вони й дійсно могли подавали воду, газ чи електрику навіть в умовах бойових дій, одразу після деокупації чи до неї, — тут виникає окреме питання визначення часових меж періоду бойових дій або часу, коли надання послуг та їхня оплата були неможливі.

Натомість автори законопроєкту вирішили ці непрості питання дуже просто, — нікому з комунальників нічого не компенсувати. В обґрунтуванні з пояснювальної записки написано дещо неоднозначно, але досить виразно: “На момент внесення, не передбачає витрат з державного бюджету України”.

В історії незалежної України питання списання боргів за житлово-комунальні послуги виникало не раз. Зрозуміло, що це дуже благодатний ґрунт для популістських спекуляцій політиків, однак до їхньої реалізації ніколи не доходило (чого не скажеш про списання боргів деяким великим державним і приватним компаніям, від яких залишилися лише нечіткі згадки).

І це не лише питання соціальної справедливості, коли одні справно платять, а інші уникають цього. Це питання стійкості державних інституцій та права: або працюють договірні правові засади економічних відносин у сфері ЖКГ, або в якійсь ситуації про закон і право можна забути й зіграти роль доброго дядечка — якщо ти комусь винен, я тобі прощаю.

Як заплатити борги

Питання заборгованості в сфері ЖКГ є, можливо, найбільш болючим, і рівень заборгованості — це важливий соціальний показник добробуту населення, який свідчить про відповідність розміру житлово-комунальних тарифів рівню доходів населення. З діаграми видно, що з 2017 року заборгованість населення стрімко зростала і на кінець 2021-го сягнула суми 81,4 млрд грн. Отже, проблема є, однак автори законопроєкту №8367, згадуючи в пояснювальній записці цю космічну суму, чомусь обмежилися не розв’язанням проблеми загалом, а погашенням заборгованості (до речі, невідомої) лише за час воєнних дій, яка, зрозуміло, непорівнянно менша за загальну.

Без зайвих сентиментів вони записали в проєкті закону: “Підлягає реструктуризації: заборгованість за послуги з постачання та розподілу природного газу для потреб побутових споживачів, що сформувалась після введення в дію Указу президента України “Про введення воєнного стану в Україні” від 24 лютого 2022 року”. Далі автори аналогічно пройшлися по всіх послугах, окрім комірного (плати за утримання багатоквартирних будинків). Чому про нього нема й згадки, абсолютно незрозуміло!

Щодо позитивних моментів проєкту слід визнати, що автори обмежили суму щомісячних поточних платежів і платежів на погашення заборгованості 25% доходів домогосподарств, які визначаються при обчисленні величини субсидій для працюючих, і 20% доходів для пенсіонерів та інших осіб, що живуть за рахунок соціальних виплат.

 

Тут, звісно, виникають сумніви щодо реалістичності визначених відсотків, оскільки насправді велика кількість сімей, особливо в містах (де є повний спектр комунальних послуг), щомісяця мають сплачувати набагато більше, ніж чверть своїх доходів, а пенсіонери — взагалі половину пенсії, а то і більше! Тобто може виникнути парадоксальна ситуація: за наявності боргу сім’я платитиме менше, ніж при його відсутності!

Однак подібне врегулювання розміру щомісячного платежу потребує обов’язкового втручання з боку держави, тому що зараз боржник є абсолютно безправним перед місцевим монополістом, яким є фактично кожне комунальне підприємство у місті чи селищі. Цей монополіст може виставити боржнику ту суму щомісячного платежу, яка йому заманеться, й останній не має вибору, бо інакше йому просто відріжуть газ, електрику чи іншу послугу, що можна технічно відрізати. Й прикладів того не злічити.

Автори законопроєкту мали шанс розв’язати складну та болючу для всіх — і боржників, і кредиторів, проблему заборгованості, однак пішли не складною дорогою пошуку її вирішення, а простим шляхом дешевого популізму. 

Олександр СЕРГІЄНКО, кандидат фізіко-математичних наук, юрист, директор аналітико-дослідницького центру “Інститут міста”.

Додати коментар

Користувач:
email:





Savings account safe,
Small interest, no risk to take,
Rainy day fund saved.

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 15 грудня: євро по 50 гривень, знеструмлена Одещина
20:40 - ФДМУ за 17,5 мільйона гривень продав науково-дослідний інститут
20:25 - Nvidia купує постачальника програмного забезпечення для ШІ SchedMD
20:15 - У Одесі оператори стабілізували зв’язок до 60% – Мінцифри
19:55 - США та Корея побудують завод з переробки мінералів, аби протистояти Китаю
19:30 - 16 грудня графіки відключення світла діятимуть усю добу: обсяги невідомі
19:20 - Ринок нелегальних сигарет в Україні знову зростає – дослідження
19:15 - Координаційна група G7+ підтвердила готовність продовжувати підтримку енергетичної стійкості України
19:05 - В Україні підвищення попиту на помідори напередодні свят провокує їхнє подорожчання
18:57 - Не кияни зможуть отримати пільгову транспортну карту у "Києві цифровому"
18:40 - Місцеві бюджети отримають понад 1,5 мільярда додаткової дотації: на що витратять
18:30 - Цього року реальний ВВП зросте на 1,9% – прогноз НБУ
18:10 - Через DOT-Chain Defence військові замовлять техніку на 12 мільярдів гривень
18:01 - "В Україні немає жодної живої електростанції" – Зеленський
17:50 - До страховика застосовано захід впливу у вигляді штрафу
17:45 - Конкурс на укладення угоди про розподіл продукції на ділянці “Добра”: завершено прийом заяв і розкрито конверти
17:45 - Українці минулого тижня взяли 191 кредит за програмою "єОселя"
17:25 - У Spotify стався збій
17:20 - Оголошення про бета-тестування модуля ліцензування у сфері обігу наркотичних засобів
17:15 - В Одесі відновили водо- та теплопостачання після ворожого обстрілу
17:13 - Засідання Комісії
17:05 - Коментар Національного банку щодо зміни реального ВВП у III кварталі 2025 року
17:00 - Як ПРРО допомагає бізнесу виживати під час війни
17:00 - Преміювали самі себе: суд оштрафував голову та заступника Броварської районної ради
16:41 - Офіційний курс гривні до євро встановив новий рекорд
16:30 - єОселя: щотижнева статистика
16:30 - З 1 січня запрацюють нові правила для виноградарів та виноробів: що зміниться
16:30 - З 1 січня запрацюють нові правила для виноградарів та виноробів: що зміниться


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3263
Австралійський долар28.1057
Така0.34559
Канадський долар30.7125
Юань Женьміньбі5.9948
Чеська крона2.0437
Данська крона6.6469
Гонконгівський долар5.4285
Форинт0.128949
Індійська рупія0.46559
Рупія0.0025347
Новий ізраїльський шекель13.1568
Єна0.27243
Теньге0.081916
Вона0.028844
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.3226
Мексиканське песо2.3492
Молдовський лей2.4982
Новозеландський долар24.4768
Норвезька крона4.168
Саудівський ріял11.2591
Сінгапурський долар32.7812
Донг0.0016052
Ренд2.5178
Шведська крона4.5508
Швейцарський франк53.0917
Бат1.34299
Дирхам ОАЕ11.5025
Туніський динар14.4918
Єгипетський фунт0.89
Фунт стерлінгів56.5662
Долар США42.2451
Сербський динар0.42283
Азербайджанський манат24.8471
Румунський лей9.7494
Турецька ліра0.9894
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.8129
Болгарський лев25.3816
Євро49.6549
Ларі15.6707
Злотий11.7615
Золото183577.35
Срібло2702.43
Платина75788.55
Паладій65196.86

Курси валют, встановлені НБУ на 16.12.2025