Слідчі та аудитори “Могутньої трійки” проти української корупції

27.01.2023 17:00 | Укррудпром

Величезний обсяг допомоги, яку США разом із союзниками надають Україні з моменту початку повномасштабного вторгнення росії в Україну, є загальновідомим фактом. Але якщо в Україні емоції українських громадян виникають стосовно асортименту та кількості озброєння, яке можуть надати США бажано якнайшвидше, то не тільки емоції, а й думки та дискусії у громадян і особливо політиків США виникають в основному щодо ефективності використання не лише зброї, а й фінансової, економічної та гуманітарної допомоги в цілому. Ці дискусії вийшли на найвищий політичний рівень “занепокоєння національною безпекою”.

І тепер на тому самому найвищому рівні державного управління США визначено, що надійний незалежний нагляд за процесом надання урядом США підтримки Україні має важливе значення для забезпечення ефективності та дієвості цієї підтримки й інших заходів реагування уряду США. Такий підхід є розвитком Стратегії США з протидії корупції, затвердженої за ініціативою президента Джо Байдена в грудні 2021 року.

Документ нагадує, що Конгрес США виділив допомогу на суму понад 113 млрд дол. на підтримку Україні, яка здійснюється через 11 різних державних органів і установ.

У тексті документа надано вичерпний перелік програм допомоги в галузі оборони, яку Сполучені Штати надали Україні станом на 21 грудня 2022 року із зазначенням назв і кількості оборонних систем.

Звертаємо увагу, що у тексті також згадується гуманітарна, економічна та інша допомога, яка надається урядом США, в тому числі пряма бюджетна підтримка українському уряду через Світовий банк.

Зазначається, що у березні—грудні 2022 року Конгрес США ухвалив чотири екстрені заходи додаткового фінансування для України на загальну суму понад 113,4 млрд дол. По лінії Міністерства оборони допомога становила 62,3 млрд дол., уряду та USAID — 46,1 млрд, інших інституцій — 5 млрд дол. Між тим кількість і масштаб випадків викритої корупції в Україні та приклади неякісного врядування наявними ресурсами активізували політичні дискусії між демократами і республіканцями в США.

А нова політична конфігурація за наслідками осінніх виборів спонукала демократів прискорити створення механізму контролю за величезною за обсягом воєнною, економічною, фінансовою та гуманітарною допомогою, що може певною мірою дозволити нейтралізувати політичні перемоги республіканців і продемонструвати виборцям турботу про належне та прозоре використання грошей платників податків.

Зважаючи на існуючі правила прискіпливо рахувати бюджетні видатки, США вирішили скористатися моделлю нагляду, яка використовувалася та продовжує застосовуватися для закордонних операцій на випадок непередбачуваних ситуацій по всьому світові.

У тексті прямо зазначається, що, плануючи такий нагляд, Сполучені Штати прагнуть “визначити сфери найвищого ризику шахрайства, марнотратства або зловживань”.

Повідомляється, що для подальших дій створено Міжвідомчу робочу групу з нагляду в Україні, яка складається з офісів трьох генеральних інспекторів (Міноборони, Держдепартаменту та USAID — “могутньої трійки”), а також інших генеральних інспекторів наглядових організацій в усьому уряді США.

Зауважується, що спільний підхід буде реалізовуватися спеціальними командами досвідчених професіоналів з нагляду, що дає можливість здійснювати комплексний і стратегічний моніторинг для забезпечення цілісності та ефективності допомоги США та притягнути до відповідальності тих, хто прагне корупції або зловживання цими життєво важливими програмами та діяльністю.

Також у тексті наголошується на тому, що буде забезпечене ефективне донесення планів і результатів спільної роботи до Конгресу та громадськості.

Додатково слід звернути увагу на те, що наглядовий персонал офісів “Могутньої трійки” почав проводити щомісячні зустрічі для координації наглядової діяльності в Україні ще у червні 2022 року.

Станом на 31 грудня 2022 року до складу робочої групи входять наглядові організації (генеральних інспекцій): Міністерства оборони, Державного департаменту, Агентства США з міжнародного розвитку, Агентства аудиту оборонних контрактів, Міністерства сільського господарства, Міністерства торгівлі, Міністерства охорони здоров’я та соціальних служб, Міністерства внутрішньої безпеки, Міністерства юстиції, Міністерства фінансів, Експортно-імпортного банку США, Міжнародної фінансової корпорації розвитку, Управління звітності уряду, Агентства аудиту, Армійського ревізійного агентства, Морської аудиторської служби.

Критично важливо, що до цього списку також входять 17 розвідувальних організацій, які визначаються терміном “Розвідувальне співтовариство США”, завданнями яких є збір інформації та ведення розвідувальної діяльності в інтересах США.

Команди “Могутньої трійки” та з інших агентств спільно вирушили до України, щоб отримати інформацію з перших вуст. Ці скоординовані візити на об’єкти формують спільне розуміння проблем і відіграють важливу роль у підвищенні обізнаності щодо ризиків шахрайства й корупції та обов’язків звітування. Ці заходи включають зустрічі з офіційними особами США в регіоні, українською владою, НАТО, представниками інших двосторонніх донорів, Організацією Об’єднаних Націй та іншими міжурядовими міжнародними організаціями, які беруть участь у реагуванні.

Звертаємо увагу на ту частину документа, яка є надзвичайно цікавою з огляду на останні українські новини про викриття українських і не тільки українських топ-корупціонерів.

Розслідування

Саме так називається розділ документа, в якому повідомляється, що офіси “Могутньої трійки” мають кримінальних слідчих у США та Німеччині, які зосереджені на справах щодо України. Ці кримінальні слідчі співпрацюють один з одним, а також з іншими співробітниками уряду США та міжнародних правоохоронних органів для захисту гуманітарної допомоги та допомоги безпеки США і відповідних контрактів для України від шахрайства, марнотратства та зловживань. Крім того, ці слідчі виявляють, координують та супроводжують розслідування шахрайства і корупції та координують активні заходи для виявлення та стримування злочинців, які будуть незаконно використовувати допомогу уряду США Україні.

Особам, які все ще хочуть взяти участь у розкраданні допомоги Сполучених Штатів Україні, буде цікаво дізнатися про те, що, крім того, Служба кримінальних розслідувань “Могутньої трійки” співпрацює з військовими кримінально-розшуковими організаціями, іншими федеральними партнерами з правоохоронних органів і Міністерством юстиції США, а також міжнародними партнерами з правоохоронних органів щодо слідчих дій, пов’язаних з Україною. Безумовно, це позначиться і на швидкості прийняття рішень в Україні, і на кількості охочих ставити свої підписи під будь-якими фінансовими документами, але що поробиш — уже не відмахнутися.

На діяльність для забезпечення нагляду за загальними асигнуваннями на реагування в Україні Агентства “Могутньої трійки” та Управління звітності уряду за рішенням Конгресу отримали додатково 42,0 млн дол.

Як ставитися до появи в наших краях аудиторів і слідчих “Могутньої трійки” з найкращими якостями бультер’єрів? Спробуємо пояснити. Коли країна витрачає на дуже важливу справу більш як 100 млрд дол. і звикла не давати можливості красти гроші платників податків та перевіряти, чи є належним врядування витрат, це правильно. А якщо ці гроші витрачено на нас, то нам слід зацікавлено допомагати в цій важливій роботі, вчитися алгоритмів успішної практики. Це важливо і в мирний час і ще важливіше під час війни.

Якщо, крім навичок аудиту використання грошей платників податків, ми додатково набудемо новий досвід належного врядування щодо ефективного використання коштів під час війни, то це не тільки приведе до більш ефективного використання міжнародної допомоги. Новий досвід професійного і відповідального використання коштів, які йдуть на фінансування економіки і соціальних потреб, нам ще більше знадобиться після закінчення війни, коли обов’язково настане час для відновлення країни. Ймовірно, в мирний час нам будуть давати менше зброї та більше грошей на відновлення. Найшвидше, аудит належного врядування щодо використання таких коштів буде ще жорсткішим. І до цього точно приєднаються також наші європейські союзники.

Що ж до покарання шахраїв і корупціонерів, то інституційно наявні всі необхідні засоби. В разі юрисдикції України працює НАБУ. В разі юрисдикції США — Мін’юст США, ФБР і санкційні механізми.

А зараз важливо, хто саме керуватиме роботою “Могутньої трійки” і чи будуть дійсно професійними і досвідченими всі члени команди. Не менш важливо і те, чи встигли професіонали із США вивчити уроки аналогічної діяльності в Іраку і Афганістані, де не обійшлося без проблем. Створимо успішну історію разом. ОК?

Статтю підготовлено за підтримки програми Cara"s Fellowship Program 

Сергій КОЗЬЯКОВ, кандидат юридичних наук, адвокат

Додати коментар

Користувач:
email:





Bonds, mutual funds, stocks,
Wealth management portfolio,
Diversified wealth.

- Fin.Org.UA

Новини

15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 10.12.2025
14:24 - У Китаї за хабарництво стратили екскерівника фінансової компанії
14:20 - Paramount обіцяє Трампу "радикальні зміни" в роботі CNN, якщо той підтримає її в угоді по Warner Bros. – WSJ
14:17 - Інтерв’ю Андрія Пишного для інформагентства «Інтерфакс-Україна» про завершення першого етапу масштабної трансформації страхового ринку та перспективи його подальшого розвитку
14:05 - Google потрапив під розслідування ЄС через надмірне просування власного ШІ
13:40 - "Ліси України" продало вже понад 17 тисяч різдвяних ялинок: яка середня ціна
13:39 - До виходу з московії почав готуватися один з останніх західних банків у московія UniCredit
13:35 - Міноборони розповіло, скільки вклало у відновлення пошкоджених підприємств
13:30 - Дотримання принципів ESG: переваги та конкретні кроки
13:25 - Продаж товару з доставкою кур’єром продавця: як проводити розрахункову операцію?
13:25 - Ford та Renault разом виготовлятимуть електромобілі в Європі
13:24 - Як підтвердити, що чоловік (дружина) не користується правом на підвищений граничний розмір доходу кратний кількості дітей, що дає право на ПСП?
13:23 - Визначення періоду, з якого ЮО застосовуються пільги по земельного податку, встановлені рішенням органу місцевого самоврядування
13:21 - Листування з ДПС через Електронний кабінет – сервіс зручної взаємодії з податковими органами
13:20 - Помилка, допущена при складанні ПН у коді товару згідно з УКТ ЗЕД, може бути виправлена шляхом складання та реєстрації в ЄРПН РК
13:20 - Новий стандарт КСВ: що бізнес може взяти з переможного кейсу Effie про адопцію тварин
13:19 - Чи подає ФОП – власник нежитлової нерухомості до контролюючого органу правовстановлюючі документи з метою звільнення від оподаткування податком на нерухоме майно?
13:18 - До уваги юридичних осіб – платників єдиного податку третьої групи!
13:17 - Про перевірку застрахованою особою інформації щодо сплати за неї єдиного внеску
13:15 - До уваги платників податку на прибуток підприємств!
13:14 - Про особливості складання розрахунку коригування до зайво складеної податкової накладної
13:13 - РРО/ПРРО: за нестворення (несвоєчасне створення) фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) передбачена відповідальність
13:11 - Нові канали комунікації з Контакт-центром ДПС – комфорт і зручність для платників податків
13:10 - Податковий календар на 10 грудня 2025 року
13:09 - Дніпропетровщина:фізичні особи – платники транспортного податку спрямували до місцевих бюджетів понад 12,8 млн гривень
13:08 - На Дніпропетровщині понад 291 тисяча платників єдиного внеску
13:07 - Загальний фонд держбюджету від платників Дніпропетровщини отримав майже 10,9 млрд грн ПДФО
13:06 - Прозорих розрахунків більше: 857 млн чеків у листопаді із загальним виторгом 504,5 млрд грн
13:05 - Офіси податкових консультантів: сплата податків, електронні послуги, податковий борг – топ питань, з яким звертаються платники
13:00 - ФГВФО виставив на продаж активи 8 банків, що ліквідуються


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32436
Австралійський долар28.0016
Така0.34508
Канадський долар30.4664
Юань Женьміньбі5.9707
Чеська крона2.0233
Данська крона6.5728
Гонконгівський долар5.4207
Форинт0.127946
Індійська рупія0.46922
Рупія0.0025295
Новий ізраїльський шекель13.1283
Єна0.26982
Теньге0.081794
Вона0.028725
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2537
Мексиканське песо2.3086
Молдовський лей2.4831
Новозеландський долар24.4075
Норвезька крона4.1686
Саудівський ріял11.2415
Сінгапурський долар32.5291
Донг0.0015998
Ренд2.473
Шведська крона4.5056
Швейцарський франк52.3048
Бат1.32424
Дирхам ОАЕ11.4858
Туніський динар14.3776
Єгипетський фунт0.886
Фунт стерлінгів56.1888
Долар США42.1838
Сербський динар0.418
Азербайджанський манат24.8111
Румунський лей9.6453
Турецька ліра0.9906
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4757
Болгарський лев25.1049
Євро49.0935
Ларі15.6491
Злотий11.6055
Золото177390.05
Срібло2475.54
Платина69661.91
Паладій62308.43

Курси валют, встановлені НБУ на 10.12.2025