Слідчі та аудитори “Могутньої трійки” проти української корупції

27.01 17:00 | Укррудпром

Величезний обсяг допомоги, яку США разом із союзниками надають Україні з моменту початку повномасштабного вторгнення росії в Україну, є загальновідомим фактом. Але якщо в Україні емоції українських громадян виникають стосовно асортименту та кількості озброєння, яке можуть надати США бажано якнайшвидше, то не тільки емоції, а й думки та дискусії у громадян і особливо політиків США виникають в основному щодо ефективності використання не лише зброї, а й фінансової, економічної та гуманітарної допомоги в цілому. Ці дискусії вийшли на найвищий політичний рівень “занепокоєння національною безпекою”.

І тепер на тому самому найвищому рівні державного управління США визначено, що надійний незалежний нагляд за процесом надання урядом США підтримки Україні має важливе значення для забезпечення ефективності та дієвості цієї підтримки й інших заходів реагування уряду США. Такий підхід є розвитком Стратегії США з протидії корупції, затвердженої за ініціативою президента Джо Байдена в грудні 2021 року.

Документ нагадує, що Конгрес США виділив допомогу на суму понад 113 млрд дол. на підтримку Україні, яка здійснюється через 11 різних державних органів і установ.

У тексті документа надано вичерпний перелік програм допомоги в галузі оборони, яку Сполучені Штати надали Україні станом на 21 грудня 2022 року із зазначенням назв і кількості оборонних систем.

Звертаємо увагу, що у тексті також згадується гуманітарна, економічна та інша допомога, яка надається урядом США, в тому числі пряма бюджетна підтримка українському уряду через Світовий банк.

Зазначається, що у березні—грудні 2022 року Конгрес США ухвалив чотири екстрені заходи додаткового фінансування для України на загальну суму понад 113,4 млрд дол. По лінії Міністерства оборони допомога становила 62,3 млрд дол., уряду та USAID — 46,1 млрд, інших інституцій — 5 млрд дол. Між тим кількість і масштаб випадків викритої корупції в Україні та приклади неякісного врядування наявними ресурсами активізували політичні дискусії між демократами і республіканцями в США.

А нова політична конфігурація за наслідками осінніх виборів спонукала демократів прискорити створення механізму контролю за величезною за обсягом воєнною, економічною, фінансовою та гуманітарною допомогою, що може певною мірою дозволити нейтралізувати політичні перемоги республіканців і продемонструвати виборцям турботу про належне та прозоре використання грошей платників податків.

Зважаючи на існуючі правила прискіпливо рахувати бюджетні видатки, США вирішили скористатися моделлю нагляду, яка використовувалася та продовжує застосовуватися для закордонних операцій на випадок непередбачуваних ситуацій по всьому світові.

У тексті прямо зазначається, що, плануючи такий нагляд, Сполучені Штати прагнуть “визначити сфери найвищого ризику шахрайства, марнотратства або зловживань”.

Повідомляється, що для подальших дій створено Міжвідомчу робочу групу з нагляду в Україні, яка складається з офісів трьох генеральних інспекторів (Міноборони, Держдепартаменту та USAID — “могутньої трійки”), а також інших генеральних інспекторів наглядових організацій в усьому уряді США.

Зауважується, що спільний підхід буде реалізовуватися спеціальними командами досвідчених професіоналів з нагляду, що дає можливість здійснювати комплексний і стратегічний моніторинг для забезпечення цілісності та ефективності допомоги США та притягнути до відповідальності тих, хто прагне корупції або зловживання цими життєво важливими програмами та діяльністю.

Також у тексті наголошується на тому, що буде забезпечене ефективне донесення планів і результатів спільної роботи до Конгресу та громадськості.

Додатково слід звернути увагу на те, що наглядовий персонал офісів “Могутньої трійки” почав проводити щомісячні зустрічі для координації наглядової діяльності в Україні ще у червні 2022 року.

Станом на 31 грудня 2022 року до складу робочої групи входять наглядові організації (генеральних інспекцій): Міністерства оборони, Державного департаменту, Агентства США з міжнародного розвитку, Агентства аудиту оборонних контрактів, Міністерства сільського господарства, Міністерства торгівлі, Міністерства охорони здоров’я та соціальних служб, Міністерства внутрішньої безпеки, Міністерства юстиції, Міністерства фінансів, Експортно-імпортного банку США, Міжнародної фінансової корпорації розвитку, Управління звітності уряду, Агентства аудиту, Армійського ревізійного агентства, Морської аудиторської служби.

Критично важливо, що до цього списку також входять 17 розвідувальних організацій, які визначаються терміном “Розвідувальне співтовариство США”, завданнями яких є збір інформації та ведення розвідувальної діяльності в інтересах США.

Команди “Могутньої трійки” та з інших агентств спільно вирушили до України, щоб отримати інформацію з перших вуст. Ці скоординовані візити на об’єкти формують спільне розуміння проблем і відіграють важливу роль у підвищенні обізнаності щодо ризиків шахрайства й корупції та обов’язків звітування. Ці заходи включають зустрічі з офіційними особами США в регіоні, українською владою, НАТО, представниками інших двосторонніх донорів, Організацією Об’єднаних Націй та іншими міжурядовими міжнародними організаціями, які беруть участь у реагуванні.

Звертаємо увагу на ту частину документа, яка є надзвичайно цікавою з огляду на останні українські новини про викриття українських і не тільки українських топ-корупціонерів.

Розслідування

Саме так називається розділ документа, в якому повідомляється, що офіси “Могутньої трійки” мають кримінальних слідчих у США та Німеччині, які зосереджені на справах щодо України. Ці кримінальні слідчі співпрацюють один з одним, а також з іншими співробітниками уряду США та міжнародних правоохоронних органів для захисту гуманітарної допомоги та допомоги безпеки США і відповідних контрактів для України від шахрайства, марнотратства та зловживань. Крім того, ці слідчі виявляють, координують та супроводжують розслідування шахрайства і корупції та координують активні заходи для виявлення та стримування злочинців, які будуть незаконно використовувати допомогу уряду США Україні.

Особам, які все ще хочуть взяти участь у розкраданні допомоги Сполучених Штатів Україні, буде цікаво дізнатися про те, що, крім того, Служба кримінальних розслідувань “Могутньої трійки” співпрацює з військовими кримінально-розшуковими організаціями, іншими федеральними партнерами з правоохоронних органів і Міністерством юстиції США, а також міжнародними партнерами з правоохоронних органів щодо слідчих дій, пов’язаних з Україною. Безумовно, це позначиться і на швидкості прийняття рішень в Україні, і на кількості охочих ставити свої підписи під будь-якими фінансовими документами, але що поробиш — уже не відмахнутися.

На діяльність для забезпечення нагляду за загальними асигнуваннями на реагування в Україні Агентства “Могутньої трійки” та Управління звітності уряду за рішенням Конгресу отримали додатково 42,0 млн дол.

Як ставитися до появи в наших краях аудиторів і слідчих “Могутньої трійки” з найкращими якостями бультер’єрів? Спробуємо пояснити. Коли країна витрачає на дуже важливу справу більш як 100 млрд дол. і звикла не давати можливості красти гроші платників податків та перевіряти, чи є належним врядування витрат, це правильно. А якщо ці гроші витрачено на нас, то нам слід зацікавлено допомагати в цій важливій роботі, вчитися алгоритмів успішної практики. Це важливо і в мирний час і ще важливіше під час війни.

Якщо, крім навичок аудиту використання грошей платників податків, ми додатково набудемо новий досвід належного врядування щодо ефективного використання коштів під час війни, то це не тільки приведе до більш ефективного використання міжнародної допомоги. Новий досвід професійного і відповідального використання коштів, які йдуть на фінансування економіки і соціальних потреб, нам ще більше знадобиться після закінчення війни, коли обов’язково настане час для відновлення країни. Ймовірно, в мирний час нам будуть давати менше зброї та більше грошей на відновлення. Найшвидше, аудит належного врядування щодо використання таких коштів буде ще жорсткішим. І до цього точно приєднаються також наші європейські союзники.

Що ж до покарання шахраїв і корупціонерів, то інституційно наявні всі необхідні засоби. В разі юрисдикції України працює НАБУ. В разі юрисдикції США — Мін’юст США, ФБР і санкційні механізми.

А зараз важливо, хто саме керуватиме роботою “Могутньої трійки” і чи будуть дійсно професійними і досвідченими всі члени команди. Не менш важливо і те, чи встигли професіонали із США вивчити уроки аналогічної діяльності в Іраку і Афганістані, де не обійшлося без проблем. Створимо успішну історію разом. ОК?

Статтю підготовлено за підтримки програми Cara"s Fellowship Program 

Сергій КОЗЬЯКОВ, кандидат юридичних наук, адвокат

Додати коментар

Користувач:
email:





Новини

08:20 - Рада намерена урегулировать вопрос выдачи повесток вынужденным переселенцам
08:20 - Молдова модернизирует два участка железной дороги для украинского транзита
08:20 - “Работа на Путина”. Почему спецслужбы рф действовали в Украине успешнее армии, но все равно провалили план оккупации
08:20 - Пенсионный фонд дал возможность покупать страховой стаж для будущей пенсии
08:20 - В Украине с июля вернут налоговые проверки и штрафы
08:20 - А якщо Трамп? Як Україна та ЄС воюватимуть із Путіним без США
08:20 - В Палате представителей объяснили, что Украина непосредственно получает лишь пятую военной помощи США
07:30 - Что осталось от ММК им.Ильича, который стал последним пристанищем Мариупольской теробороны
07:25 - Оперативна інформація Генерального Штабу Збройних Сил України станом на 06:00 30.03.2023 щодо російського вторгнення
23:55 - TOP 15 Financial articles (updated)
23:51 - Protecting Your Finances from Fraud and Scams
23:28 - До трьох надавачів небанківських фінансових послуг застосовано заходи впливу
23:28 - Національний банк за підтримки Світового банку розпочинає другу серію навчальних вебінарів для професійних учасників страхового ринку щодо застосування нового МСФЗ 17 "Страхові контракти"
23:05 - Міністри оборони України та Хорватії обговорили потреби і пріоритети для ЗСУ
23:05 - Інформація ПФУ щодо добровільного страхування
21:00 - Ольга Стефанішина закликала партнерів об’єднати зусилля для виконання рішення Міжнародного кримінального суду
21:00 - Україна отримала грант на 1.25 млрд доларів США від Сполучених Штатів Америки
21:00 - Україна та Швейцарія співпрацюватимуть в питаннях регіонального розвитку та відновлення
21:00 - Міненерго і Німецька східна бізнес-асоціація домовилися про сприяння проектам із “зеленого” відновлення українського енергосектору
20:25 - ENTSO-E позволило увеличить импорт электроэнергии в Украину
19:30 - Тріщини в Amazon. Як закінчується ера нестримного зростання техногіганта. Розповідає The Washington Post
19:30 - НБУ признал небезупречной деловую репутацию польского бенефициара Idea Bank
19:30 - Украина ежемесячно тратит на войну с россией 130 млрд гривен
19:30 - Минэнерго рассказало о планах получать половину электроэнергии от АЭС, остальные 50% — из возобновляемых источников
19:30 - В 2022 году падение произошло во всех базовых отраслях Украины
19:30 - На чем основан заработок онлайн казино?
19:30 - Минфин США ожидает, что новым главой Всемирного банка станет кандидат Джо Байдена
18:55 - Держенергоефективності та GIZ домовилися про активізацію спільної роботи у сфері енергоефективності у контексті відновлення країни
18:55 - Впровадження європейських стандартів та інструментів у сфері енергоефективності – одна зі складових повноцінної інтеграції України до ЄС
18:55 - Зараз є вікно можливостей для розробки стратегій відбудови країни в післявоєнний період, - Юлія Свириденко на зустрічі з Федерацією роботодавців


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар24.4187
Канадський долар26.9273
Юань Женьміньбі5.3119
Чеська крона1.6799
Данська крона5.3291
Гонконгівський долар4.6585
Форинт0.104488
Індійська рупія0.44409
Рупія0.0024284
Новий ізраїльський шекель10.2631
Єна0.27667
Теньге0.081752
Вона0.028054
Мексиканське песо2.0101
Молдовський лей1.9799
Новозеландський долар22.806
Норвезька крона3.5163
Російський рубль0.47337
Сінгапурський долар27.5138
Ренд2.0173
Шведська крона3.5186
Швейцарський франк39.7982
Єгипетський фунт1.1834
Фунт стерлінгів45.1311
Долар США36.5686
Білоруський рубль13.2919
Азербайджанський манат21.549
Румунський лей8.0182
Турецька ліра1.9115
СПЗ (спеціальні права запозичення)49.1913
Болгарський лев20.2978
Євро39.6989
Злотий8.472
Алжирський динар0.26723
Така0.3458
Вірменський драм0.093925
Домініканське песо0.66051
Іранський ріал0.00087068
Іракський динар0.027915
Сом0.41831
Ліванський фунт0.002438
Лівійський динар7.5589
Малайзійський ринггіт8.1499
Марокканський дирхам3.5203
Пакистанська рупія0.13997
Саудівський ріял9.7441
Донг0.0015371
Бат1.03433
Дирхам ОАЕ9.9563
Туніський динар11.6409
Узбецький сум0.0032259
Новий тайванський долар1.19701
Туркменський новий манат10.4482
Сербський динар0.33086
Сомоні3.35
Ларі13.9965
Бразильський реал7.03
Золото71903.74
Срібло847.83
Платина35012.97
Паладій52649.28

Курси валют, встановлені НБУ на: 30.03.2023

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
204150889.94889.94889.94889.94889.94
TATM3.0443.0443352805.50
VERES155.17155.17155.17155.17465.51

Дані за 29.03.2023