Слідчі та аудитори “Могутньої трійки” проти української корупції

27.01.2023 17:00 | Укррудпром

Величезний обсяг допомоги, яку США разом із союзниками надають Україні з моменту початку повномасштабного вторгнення росії в Україну, є загальновідомим фактом. Але якщо в Україні емоції українських громадян виникають стосовно асортименту та кількості озброєння, яке можуть надати США бажано якнайшвидше, то не тільки емоції, а й думки та дискусії у громадян і особливо політиків США виникають в основному щодо ефективності використання не лише зброї, а й фінансової, економічної та гуманітарної допомоги в цілому. Ці дискусії вийшли на найвищий політичний рівень “занепокоєння національною безпекою”.

І тепер на тому самому найвищому рівні державного управління США визначено, що надійний незалежний нагляд за процесом надання урядом США підтримки Україні має важливе значення для забезпечення ефективності та дієвості цієї підтримки й інших заходів реагування уряду США. Такий підхід є розвитком Стратегії США з протидії корупції, затвердженої за ініціативою президента Джо Байдена в грудні 2021 року.

Документ нагадує, що Конгрес США виділив допомогу на суму понад 113 млрд дол. на підтримку Україні, яка здійснюється через 11 різних державних органів і установ.

У тексті документа надано вичерпний перелік програм допомоги в галузі оборони, яку Сполучені Штати надали Україні станом на 21 грудня 2022 року із зазначенням назв і кількості оборонних систем.

Звертаємо увагу, що у тексті також згадується гуманітарна, економічна та інша допомога, яка надається урядом США, в тому числі пряма бюджетна підтримка українському уряду через Світовий банк.

Зазначається, що у березні—грудні 2022 року Конгрес США ухвалив чотири екстрені заходи додаткового фінансування для України на загальну суму понад 113,4 млрд дол. По лінії Міністерства оборони допомога становила 62,3 млрд дол., уряду та USAID — 46,1 млрд, інших інституцій — 5 млрд дол. Між тим кількість і масштаб випадків викритої корупції в Україні та приклади неякісного врядування наявними ресурсами активізували політичні дискусії між демократами і республіканцями в США.

А нова політична конфігурація за наслідками осінніх виборів спонукала демократів прискорити створення механізму контролю за величезною за обсягом воєнною, економічною, фінансовою та гуманітарною допомогою, що може певною мірою дозволити нейтралізувати політичні перемоги республіканців і продемонструвати виборцям турботу про належне та прозоре використання грошей платників податків.

Зважаючи на існуючі правила прискіпливо рахувати бюджетні видатки, США вирішили скористатися моделлю нагляду, яка використовувалася та продовжує застосовуватися для закордонних операцій на випадок непередбачуваних ситуацій по всьому світові.

У тексті прямо зазначається, що, плануючи такий нагляд, Сполучені Штати прагнуть “визначити сфери найвищого ризику шахрайства, марнотратства або зловживань”.

Повідомляється, що для подальших дій створено Міжвідомчу робочу групу з нагляду в Україні, яка складається з офісів трьох генеральних інспекторів (Міноборони, Держдепартаменту та USAID — “могутньої трійки”), а також інших генеральних інспекторів наглядових організацій в усьому уряді США.

Зауважується, що спільний підхід буде реалізовуватися спеціальними командами досвідчених професіоналів з нагляду, що дає можливість здійснювати комплексний і стратегічний моніторинг для забезпечення цілісності та ефективності допомоги США та притягнути до відповідальності тих, хто прагне корупції або зловживання цими життєво важливими програмами та діяльністю.

Також у тексті наголошується на тому, що буде забезпечене ефективне донесення планів і результатів спільної роботи до Конгресу та громадськості.

Додатково слід звернути увагу на те, що наглядовий персонал офісів “Могутньої трійки” почав проводити щомісячні зустрічі для координації наглядової діяльності в Україні ще у червні 2022 року.

Станом на 31 грудня 2022 року до складу робочої групи входять наглядові організації (генеральних інспекцій): Міністерства оборони, Державного департаменту, Агентства США з міжнародного розвитку, Агентства аудиту оборонних контрактів, Міністерства сільського господарства, Міністерства торгівлі, Міністерства охорони здоров’я та соціальних служб, Міністерства внутрішньої безпеки, Міністерства юстиції, Міністерства фінансів, Експортно-імпортного банку США, Міжнародної фінансової корпорації розвитку, Управління звітності уряду, Агентства аудиту, Армійського ревізійного агентства, Морської аудиторської служби.

Критично важливо, що до цього списку також входять 17 розвідувальних організацій, які визначаються терміном “Розвідувальне співтовариство США”, завданнями яких є збір інформації та ведення розвідувальної діяльності в інтересах США.

Команди “Могутньої трійки” та з інших агентств спільно вирушили до України, щоб отримати інформацію з перших вуст. Ці скоординовані візити на об’єкти формують спільне розуміння проблем і відіграють важливу роль у підвищенні обізнаності щодо ризиків шахрайства й корупції та обов’язків звітування. Ці заходи включають зустрічі з офіційними особами США в регіоні, українською владою, НАТО, представниками інших двосторонніх донорів, Організацією Об’єднаних Націй та іншими міжурядовими міжнародними організаціями, які беруть участь у реагуванні.

Звертаємо увагу на ту частину документа, яка є надзвичайно цікавою з огляду на останні українські новини про викриття українських і не тільки українських топ-корупціонерів.

Розслідування

Саме так називається розділ документа, в якому повідомляється, що офіси “Могутньої трійки” мають кримінальних слідчих у США та Німеччині, які зосереджені на справах щодо України. Ці кримінальні слідчі співпрацюють один з одним, а також з іншими співробітниками уряду США та міжнародних правоохоронних органів для захисту гуманітарної допомоги та допомоги безпеки США і відповідних контрактів для України від шахрайства, марнотратства та зловживань. Крім того, ці слідчі виявляють, координують та супроводжують розслідування шахрайства і корупції та координують активні заходи для виявлення та стримування злочинців, які будуть незаконно використовувати допомогу уряду США Україні.

Особам, які все ще хочуть взяти участь у розкраданні допомоги Сполучених Штатів Україні, буде цікаво дізнатися про те, що, крім того, Служба кримінальних розслідувань “Могутньої трійки” співпрацює з військовими кримінально-розшуковими організаціями, іншими федеральними партнерами з правоохоронних органів і Міністерством юстиції США, а також міжнародними партнерами з правоохоронних органів щодо слідчих дій, пов’язаних з Україною. Безумовно, це позначиться і на швидкості прийняття рішень в Україні, і на кількості охочих ставити свої підписи під будь-якими фінансовими документами, але що поробиш — уже не відмахнутися.

На діяльність для забезпечення нагляду за загальними асигнуваннями на реагування в Україні Агентства “Могутньої трійки” та Управління звітності уряду за рішенням Конгресу отримали додатково 42,0 млн дол.

Як ставитися до появи в наших краях аудиторів і слідчих “Могутньої трійки” з найкращими якостями бультер’єрів? Спробуємо пояснити. Коли країна витрачає на дуже важливу справу більш як 100 млрд дол. і звикла не давати можливості красти гроші платників податків та перевіряти, чи є належним врядування витрат, це правильно. А якщо ці гроші витрачено на нас, то нам слід зацікавлено допомагати в цій важливій роботі, вчитися алгоритмів успішної практики. Це важливо і в мирний час і ще важливіше під час війни.

Якщо, крім навичок аудиту використання грошей платників податків, ми додатково набудемо новий досвід належного врядування щодо ефективного використання коштів під час війни, то це не тільки приведе до більш ефективного використання міжнародної допомоги. Новий досвід професійного і відповідального використання коштів, які йдуть на фінансування економіки і соціальних потреб, нам ще більше знадобиться після закінчення війни, коли обов’язково настане час для відновлення країни. Ймовірно, в мирний час нам будуть давати менше зброї та більше грошей на відновлення. Найшвидше, аудит належного врядування щодо використання таких коштів буде ще жорсткішим. І до цього точно приєднаються також наші європейські союзники.

Що ж до покарання шахраїв і корупціонерів, то інституційно наявні всі необхідні засоби. В разі юрисдикції України працює НАБУ. В разі юрисдикції США — Мін’юст США, ФБР і санкційні механізми.

А зараз важливо, хто саме керуватиме роботою “Могутньої трійки” і чи будуть дійсно професійними і досвідченими всі члени команди. Не менш важливо і те, чи встигли професіонали із США вивчити уроки аналогічної діяльності в Іраку і Афганістані, де не обійшлося без проблем. Створимо успішну історію разом. ОК?

Статтю підготовлено за підтримки програми Cara"s Fellowship Program 

Сергій КОЗЬЯКОВ, кандидат юридичних наук, адвокат

Додати коментар

Користувач:
email:





Bidding, buying, sold,
Money flows like a river,
Fortunes new and old.

- Fin.Org.UA

Новини

15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 27.11.2025
14:25 - Уряд затвердив єдиний формат бізнес-планів для участі у програмах фінансової підтримки МСП
14:20 - В Україні понад половину боргів за комунпослуги закрили без їхнього стягнення
14:17 - ЄБРР надасть гарантію на 150 мільйонів під кредит EVA на логістичні хаби
14:00 - Інклюзивні робочі місця: бізнес отримав від держави 300 мільйонів гривень
13:45 - Результати посттренінгової Q&A-сесії по інтегрованому довкіллєвому дозволу (ІДД)
13:40 - московія майже в 50 разів збільшила закупівлі бензину у Білорусі після ударів дронів по НПЗ
13:30 - В угоді між "Укрзалізницею" та Alstom мала бути локалізація – депутат
13:10 - Управління податковими ризиками – важливий напрямок роботи новітньої ДПС
13:10 - "Нова пошта" заявила про розсилку фейкових листів від нібито їхнього імені
13:09 - Як завантажити власний кваліфікований сертифікат відкритого ключа?
13:09 - Національний банк заборонив ТОВ “ФК “ОБМІН24” та ТОВ “ФК “ІКС ЧЕНДЖ” надання фінансових послуг через інтернет-сервіси та брендовані відділення “Obmin24” та “X-Change”
13:07 - Порядок та підстави відмови в реєстрації РРО
13:06 - Щодо порядку оформлення документальних перевірок дотримання платниками податкового, валютного та іншого законодавства
13:05 - Порушення норм щодо внесення місць зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання: відповідальність
13:03 - Про особливості заповнення податкової звітності у разі здійснення платником звільнених від ПДВ деяких операцій
13:01 - До уваги суб’єктів ЗЕД!
13:00 - Як батько з сином відновлюють господарство у зруйнованому селі на Миколаївщині
12:59 - Чи є об’єктом оподаткування військовим збором cума грошового забезпечення, отриманого військовослужбовцями?
12:58 - В межах місяця резидентом Дія Сіті з працівником було розірвано гіг-контракт та укладено з ним трудовий договір: нарахування єдиного внеску
12:56 - Коли ФОП подає податкову декларацію з плати за землю
12:54 -  Заповнення поля «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати бюджетних/небюджетних платежів
12:52 - ЦОПи Головного управління ДПС у Дніпропетровській області – безбар’єрний простір для отримання податкового сервісу
12:50 - Рентна плата: за спеціальне використання води платники Дніпропетровщини поповнили загальний фонд держбюджету майже на 69,0 млн гривень
12:50 - Італія розширює розслідування щодо Meta через ШІ у WhatsApp
12:49 - До місцевих бюджетів Дніпропетровщини від юридичних осіб – платників єдиного податку надійшло понад 651,5 млн гривень
12:48 - Загальний фонд державного бюджету у січні – жовтні отримав від платників Дніпропетровщини понад 43,0 млрд грн податкових платежів
12:47 - Підсумки діяльності Офісу податкових консультантів
12:46 - Дієва комунікація – важливий інструмент взаємодії влади і бізнесу
12:44 - Дніпропетровщина: боротьба з нелегальним обігом пального


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32436
Австралійський долар27.4603
Така0.34564
Канадський долар30.014
Юань Женьміньбі5.9746
Чеська крона2.0254
Данська крона6.5537
Гонконгівський долар5.4384
Форинт0.128092
Індійська рупія0.47382
Рупія0.0025379
Новий ізраїльський шекель12.8893
Єна0.27031
Теньге0.081568
Вона0.028681
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.2262
Мексиканське песо2.3023
Молдовський лей2.4809
Новозеландський долар23.9876
Норвезька крона4.134
Саудівський ріял11.2772
Сінгапурський долар32.5776
Донг0.0016039
Ренд2.4664
Шведська крона4.4373
Швейцарський франк52.4147
Бат1.3124
Дирхам ОАЕ11.5167
Туніський динар14.3541
Єгипетський фунт0.8865
Фунт стерлінгів55.7666
Долар США42.2987
Сербський динар0.41706
Азербайджанський манат24.8787
Румунський лей9.6157
Турецька ліра0.9963
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4645
Болгарський лев25.0318
Євро48.9481
Ларі15.6621
Злотий11.5681
Золото175746.45
Срібло2210.53
Платина66134.86
Паладій59676.7

Курси валют, встановлені НБУ на 27.11.2025