Звіт Єврокомісії-2025: гіркі пігулки для української влади

10:11 | Fin.Org.UA

Європейська комісія 4 листопада 2025 року оприлюднила щорічний звіт про прогрес України на шляху до членства в Європейському Союзі. Попри офіційну риторику про "виняткову відданість" та "найкращі оцінки за три роки", документ містить жорстку критику ключових напрямів реформ, особливо у сфері верховенства права та боротьби з корупцією. Найбільш тривожним є формулювання про те, що "загальні події ставлять під сумнів відданість України антикорупційному порядку денному".​

Цей звіт — не просто оціночний документ, а чіткий ультиматум для української влади з переліком того, що необхідно негайно припинити робити та які системні зміни потрібно провести для збереження європейської перспективи.

Криза антикорупційної системи: те, що треба негайно припинити

1. Припинити тиск на НАБУ та СААП

Найгостріша критика Єврокомісії стосується спроб підірвати незалежність спеціалізованих антикорупційних органів. У липні 2025 року Верховна Рада ухвалила закон, який фактично знищував незалежність Національного антикорупційного бюро (НАБУ) та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (СААП), підпорядковуючи їх політично призначеному Генеральному прокурору.​

Хоча після масових протестів та жорсткої реакції міжнародних партнерів ці зміни було скасовано, Єврокомісія констатує: "надмірний тиск на антикорупційні органи залишається предметом занепокоєння". Звіт вказує на створення парламентської тимчасової слідчої комісії на чолі з Сергієм Власенком та Максимом Бужанським, яка підриває довіру громадськості до антикорупційних інституцій через необґрунтовані публічні заяви.​

Що треба припинити:

  • Створення парламентських комісій з політично вмотивованою метою дискредитації НАБУ та СААП

  • Кримінальне переслідування детективів НАБУ з боку СБУ та ДБР, яке набуло системного характеру​

  • Публічні заяви високопосадовців, які підривають авторитет антикорупційних органів

  • Будь-які спроби законодавчих змін, що обмежують незалежність або юрисдикцію НАБУ та СААП

Що треба зробити:

  • Зберегти незалежність антикорупційних інституцій

  • Розширити юрисдикцію НАБУ на всі високоризикові державні посади

  • Запровадити надійні гарантії проти втручання в роботу НАБУ та СААП

  • Посилити автономність СААП у розслідуванні справ щодо народних депутатів без попереднього погодження Генерального прокурора

2. Припинити тиск на громадянське суспільство та антикорупційних активістів

Звіт фіксує зростаючий тиск на громадських активістів, включаючи випадки кримінальних розслідувань проти антикорупційних організацій. Єврокомісія вказує, що "антикорупційні інституції та організації громадянського суспільства повідомляють про посилення тиску з боку державних структур".​

Що треба припинити:

  • Політично вмотивовані кримінальні справи проти активістів, які працюють в антикорупційній сфері

  • Використання правоохоронних органів (особливо СБУ та ДБР) для залякування громадянського суспільства

  • Інформаційні атаки на захисників прав людини та антикорупційні НГО

Що треба зробити:

  • Забезпечити ефективне розслідування та притягнення до відповідальності осіб, які здійснюють тиск на активістів

  • Створити механізми захисту активістів громадянського суспільства від переслідувань

3. Припинити прийняття законів, що послаблюють боротьбу з корупцією

Єврокомісія різко критикує законодавчі ініціативи, подані як заходи для захисту бізнесу або національної безпеки, які насправді ризикують підірвати ефективність боротьби з корупцією. Ці ініціативи обмежують прозорість публічних реєстрів та звужують кримінальну відповідальність за корупційні злочини.​

Що треба припинити:

  • Прийняття законів, що обмежують доступ до реєстрів бенефіціарних власників та інших публічних баз даних

  • Ухвалення змін до Кримінального кодексу, які звужують визначення корупційних злочинів

  • Законодавчі ініціативи, які створюють додаткові перешкоди для розслідування високопосадової корупції

Що треба зробити:

  • Забезпечити повну прозорість реєстрів бенефіціарних власників для всіх типів корпоративних та юридичних осіб, включаючи трасти

  • Розширити перелік осіб, які зобов’язані подавати декларації про доходи

  • Спростити та вдосконалити процедури перевірки декларацій

Судова система: системна криза та політизація

4. Припинити політизацію призначення Генерального прокурора

Звіт прямо констатує: "посада Генерального прокурора залишається політизованою". Єврокомісія вимагає прийняти законодавчі зміни, щоб зробити процедури відбору та звільнення Генерального прокурора більш об’єктивними, прозорими та заснованими на заслугах.

Що треба припинити:

  • Призначення Генерального прокурора за політичною лояльністю, а не професійними якостями

  • Використання посади Генпрокурора як інструменту політичного впливу

Що треба зробити:

  • Прийняти закон про об’єктивні, прозорі та merit-based процедури відбору та звільнення Генерального прокурора

  • Залучити міжнародних експертів до процесу відбору на цю посаду

5. Припинити автоматичне закриття кримінальних справ через спливання строків

Один з найбільш скандальних моментів — положення про автоматичне закриття кримінальних справ через спливання строків досудового розслідування після повідомлення про підозру. Ці норми вже призвели до закриття кількох гучних справ, а інші перебувають під загрозою.

Що треба припинити:

  • Застосування норм про автоматичне закриття справ

  • Використання процесуальних лазівок для уникнення відповідальності високопосадовцями

Що треба зробити:

  • Видалити положення про автоматичне закриття кримінальних справ через спливання строків досудового розслідування

  • Переглянути поточні строки давності

  • Внести зміни до Кримінального процесуального кодексу для зменшення процесуальних затримок та перешкод, особливо у справах про високопосадову корупцію

6. Припинити блокування оновлення Конституційного суду

Парламент не призначив кандидатів до Конституційного суду (КСУ), які пройшли міжнародну перевірку, що ще більше затримує оновлення КСУ. Це зберігає статус-кво з непрофесійним та скомпрометованим складом суду.

Що треба припинити:

  • Блокування призначення перевірених міжнародними експертами кандидатів до КСУ

  • Політичні ігри навколо формування КСУ

Що треба зробити:

  • Негайно призначити кандидатів до КСУ, які пройшли міжнародну перевірку

  • Вдосконалити конституційну процедуру відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії 2021 року

7. Припинити призначення прокурорів без конкурсу

У липні 2025 року було ухвалено законодавство, яке дозволяє переведення та призначення прокурорів до регіональних прокуратур та Офісу Генпрокурора без конкурсу, а також надає Генпрокурору право доступу до будь-яких матеріалів досудового розслідування (крім справ НАБУ та СААП).

Що треба припинити:

  • Призначення прокурорів без відкритих конкурсних процедур

  • Надмірні повноваження Генпрокурора щодо доступу до матеріалів розслідувань

Що треба зробити:

  • Скасувати положення, які дозволяють переведення та призначення прокурорів без конкурсу

  • Скасувати норми, які надають Генпрокурору необмежений доступ до матеріалів розслідувань

  • Утримуватись від застосування цих положень до їх скасування

Правоохоронні органи: безпекові перевірки як інструмент тиску

8. Припинити безпекові перевірки без гарантій проти зловживань

Звіт критикує безпекові перевірки СБУ щодо співробітників правоохоронних органів, запроваджені у липні 2025 року як частина законодавчих змін, оскільки вони не мають гарантій проти можливих зловживань.

Що треба припинити:

  • Використання безпекових перевірок як інструменту політичного тиску на незалежних слідчих та прокурорів

  • Застосування перевірок без чітких критеріїв та оскаржувальних процедур

Що треба зробити:

  • Запровадити чіткі критерії для безпекових перевірок

  • Створити незалежні механізми оскарження результатів перевірок

  • Забезпечити прозорість процедур

Реформа державних підприємств: імітація замість дій

9. Припинити імітацію корпоратизації держпідприємств

Звіт вказує на необхідність прискорити корпоратизацію державних підприємств та призначення наглядових рад з більшістю незалежних членів, забезпечуючи їхню незалежність відповідно до стандартів ОЕСР.

Що треба припинити:

  • Призначення до наглядових рад держпідприємств політично лояльних осіб замість професіоналів

  • Втручання міністерств та інших органів влади в операційну діяльність держпідприємств

  • Імітацію корпоративного управління без реальної передачі повноважень наглядовим радам

Що треба зробити:

  • Прискорити процес корпоратизації стратегічних держпідприємств

  • Забезпечити справжню незалежність наглядових рад за стандартами ОЕСР

  • Запровадити прозорі конкурсні процедури відбору незалежних членів наглядових рад

Публічні закупівлі: системна корупція продовжується

10. Припинити затягування реформи публічних закупівель

Єврокомісія констатує обмежений прогрес у сфері публічних закупівель. Довгоочікуваний закон про публічні закупівлі не був прийнятий, тоді як закон про державно-приватне партнерство (ДПП) ухвалили зі значними прогалинами порівняно зі стандартами ЄС.

Що треба припинити:

  • Затягування прийняття базового закону про публічні закупівлі

  • Ухвалення законів, які не відповідають стандартам ЄС

Що треба зробити:

  • Негайно прийняти закон про публічні закупівлі в повній відповідності з acquis ЄС

  • Привести закон про ДПП у відповідність до європейських стандартів

  • Посилити ефективність критеріїв виключення економічних операторів, особливо щодо засуджень за корупційні злочини

  • Розширити функціональність системи Prozorro, включаючи електронне укладання договорів

Інші критичні напрями, що потребують негайних змін

11. Інституція Омбудсмена: невідповідність міжнародним стандартам

Єврокомісія вимагає переглянути законодавство про функціонування Омбудсмена відповідно до Паризьких принципів ООН та Венеціанських принципів Ради Європи щодо захисту та просування інституту Омбудсмена.

Що треба зробити:

  • Привести законодавство про Омбудсмена у відповідність до міжнародних стандартів

  • Забезпечити фінансову та операційну незалежність інституції

12. Свобода слова: тиск на журналістів продовжується

Попри певний прогрес, Єврокомісія закликає забезпечити безпеку та незалежність журналістів, а також оперативно, незалежно та ефективно розслідувати випадки прямого залякування та переслідування, а також непрямих форм тиску на журналістів та медіа.

Що треба припинити:

  • Будь-які форми тиску на незалежні медіа та журналістів

  • Використання правоохоронних органів для залякування критично налаштованих ЗМІ

  • Концентрацію медіа-власності без прозорості

Що треба зробити:

  • Забезпечити належне фінансування Суспільного мовника

  • Підтримувати прозорість медіа-власності

  • Забезпечити, що обмеження, тимчасово введені під час воєнного стану, відповідають ключовим правам громадян

13. Захист персональних даних: відсутність базового законодавства

Звіт критикує продовження відсутності прогресу щодо прийняття законодавства про захист персональних даних у повній відповідності з acquis ЄС.

Що треба зробити:

  • Негайно прийняти закон про захист персональних даних відповідно до Загального регламенту про захист даних (GDPR)

  • Створити незалежний орган з захисту даних

Економічні реформи: недостатня увага до ключових викликів

14. Пенсійна система: відсутність сталості

Звіт закликає вжити заходів для покращення сталості пенсійної системи, оскільки демографічні тенденції та велика кількість переселених осіб створюють додаткові фіскальні тиски.

Що треба зробити:

  • Провести пенсійну реформу з врахуванням довгострокової демографічної динаміки

  • Запровадити другий та третій рівні пенсійної системи

15. Тінізація економіки: бездіяльність влади

Єврокомісія вказує на необхідність посилити зусилля щодо зменшення тінізації економіки та просування формальної зайнятості.

Що треба зробити:

  • Запровадити стимули для детінізації зайнятості

  • Посилити інспекційні механізми без надмірного тиску на бізнес

  • Спростити податкове адміністрування

Висновки: європейська перспектива під загрозою

Звіт Єврокомісії 2025 року — це не формальна оцінка, а серйозне попередження для української влади. Попри офіційну риторику про "найкращі оцінки", документ містить безпрецедентно жорстку критику спроб відкочування антикорупційних реформ, політизації правосуддя та тиску на громадянське суспільство.

Ключове формулювання звіту — "ці події ставлять під сумнів відданість України антикорупційному порядку денному" — є дипломатичним еквівалентом червоної картки. Брюссель дає зрозуміти: без рішучих змін у поведінці влади процес європейської інтеграції може бути заморожений.

Українській владі необхідно зробити чіткий вибір: або припинити імітацію реформ та відновити реальну боротьбу з корупцією, або ризикувати втратою довіри міжнародних партнерів та європейської перспективи. Події липня 2025 року, коли спроба знищити незалежність НАБУ була зупинена лише завдяки масовим протестам та міжнародному тиску, показали, що внутрішні механізми стримувань та противаг в Україні не працюють.

Наступний звіт Єврокомісії у 2026 році стане критичним тестом: чи зможе українська влада припинити руйнівні практики та провести реальні реформи, чи європейська інтеграція залишиться лише красивою риторикою для внутрішнього споживання.

Юридична оговорка: Представлена інформація є аналітичним матеріалом, заснованим на офіційному звіті Європейської комісії та інших публічно доступних джерелах. Дана стаття не становить юридичну консультацію чи політичну рекомендацію. Висловлені оцінки та висновки ґрунтуються на критичному аналізі офіційних документів та публічноїтів та публічної інформації.

Додати коментар

Користувач:
email:





Метушня в банку
Гроші пливуть як ріки
Доходи ллються

- Fin.Org.UA

Новини

11:00 - Зі спецрахунку, відкритого НБУ на потреби оборони, за жовтень 2025 року перераховано майже 4,6 млрд грн
10:11 - Звіт Єврокомісії-2025: гіркі пігулки для української влади
10:10 - У великих містах України може зникнути опалення: названо умову
09:35 - Нафта відреагувала на "розпродаж" на фондових ринках та зміцнення долара
09:09 - Олександр Когут: "Легальний iGaming уже сплатив 13,94 млрд грн податків за 2025-й"
09:00 - Нічні удари по московії: атаковано енергетичну інфраструктуру у Володимирі та Орлі
08:30 - Мільйони під ногами громад
08:00 - московіяни хочуть залишити українців без тепла. Чи реально це і що робити?
08:00 - Національний банк України признав неплатоспроможним АТ "РВС БАНК": деталі та контекст
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 05.11.2025
06:05 - Частка непрацюючих кредитів у банківській системі України впала до мінімуму за десятиліття
00:15 - НКЦПФР демонструє послідовний курс на вдосконалення регулювання та захист інвесторів
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 4 листопада: УЗ отримає мільярди з бюджету на компенсацію збитків, московія атакувала Ізмаїльський порт
20:50 - Трьох волинян судитимуть за незаконне виготовлення сигарет
20:35 - Німеччина готова збільшити допомогу Україні на 3 мільярди євро у 2026 році
20:15 - Звіт Єврокомісії: розділи «Право інтелектуальної власності», «Свобода підприємництва і надання послуг», «Підприємництво та промислова політика», «Захист прав споживачів та охорона здоров’я»
20:05 - єОселя стала доступною для родин залізничників ВПО
19:50 - Поставки нафти з московія різко впали: санкції США почали діяти
19:30 - АТ "РВС БАНК" віднесено до категорії неплатоспроможних
19:15 - В окремих регіонах України 5 листопада обмежуватимуть споживання електрики
19:10 - Уолл-стріт знижується після попереджень великих банків про падіння ринків
18:48 - Колонка Андрія Пишного "Платіжний баланс України: вірна діагностика – запорука адекватної політики"
18:40 - Стало відомо, скільки вживаних авто українці придбали за жовтень
18:35 - Незначні обсяги: Україна накопичує запаси газу у сховищах після початку опалювального сезону
18:20 - Найбільший у світі фонд голосує проти $1 трильйона для Маска в Tesla
17:59 - Ukrainische Kapitalmärkte als europäische Wachstumschance: Deutsche Perspektive auf Financial Integration 2025-2030
17:55 - Немецькі ринки капіталу та українське майбутне: Як Берлін інвестує у фінансову трансформацію України
17:50 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у середу 5 листопада
17:45 - Звіт Єврокомісії: розділ «Довкілля та зміни клімату»


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32208
Австралійський долар27.3219
Така0.34501
Канадський долар29.881
Юань Женьміньбі5.9047
Чеська крона1.9837
Данська крона6.4742
Гонконгівський долар5.4121
Форинт0.124431
Індійська рупія0.47453
Рупія0.002518
Новий ізраїльський шекель12.8764
Єна0.27402
Теньге0.080297
Вона0.029238
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.0249
Мексиканське песо2.2581
Молдовський лей2.4788
Новозеландський долар23.8151
Норвезька крона4.123
Саудівський ріял11.2184
Сінгапурський долар32.2
Донг0.0015987
Ренд2.4067
Шведська крона4.3997
Швейцарський франк51.9863
Бат1.29247
Дирхам ОАЕ11.4552
Туніський динар14.2156
Єгипетський фунт0.8882
Фунт стерлінгів54.9719
Долар США42.0725
Сербський динар0.41232
Азербайджанський манат24.7442
Румунський лей9.503
Турецька ліра0.9997
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0124
Болгарський лев24.7151
Євро48.3329
Ларі15.5278
Злотий11.3531
Золото167678.27
Срібло2006.34
Платина65434.1
Паладій59329.38

Курси валют, встановлені НБУ на 05.11.2025