Як війна змінює правила сталого розвитку

08:30 | Економічна правда. Публікації

У країні форс-мажору "сталий розвиток" перестає бути красивою теорією і стає дисципліною виживання.
Війна зламала звичні ланцюги, але водночас пришвидшила все, що ми роками відкладали: облік і ціноутворення вуглецю, модернізацію логістики, політику поводження з ресурсами. CBAM, "Укрзалізниця" та металобрухт – це не окремі історії, а один стрес-тест на зрілість держави та бізнесу.
Якщо ми відповідаємо імпровізаціями, то платимо потрійно: грошима, часом і втраченими ринками.
Якщо відповідаємо системно, то отримуємо шанс відбудовуватися швидше й "зеленіше", ніж до війни. Ця колонка – про таку системну відповідь.
Про те, як домогтися політичної гнучкості щодо CBAM; як підтримати залізницю як критичну інфраструктуру, не загнавши промисловість у тарифну пастку; чому металобрухт – це не сировина на експорт, а стратегічний ресурс оборони та відновлення. Головне – про іншу оптику управлінських рішень: дані замість довідок, невідворотність замість декларацій, довга стратегія замість коротких латок.
Економіка форс-мажору вимагає не ідеальних умов, а зрілих правил гри, щоб після перемоги ми будували не просто заново, а краще. CBAM: кінець безкоштовного вуглецю Євросоюз переходить від декларацій до конкретних дій у питанні вуглецевого коригування імпорту.
Механізм CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) покликаний вирівняти умови конкуренції між виробниками в ЄС і за його межами. Компанії в ЄС уже платять за викиди СО2 через систему EU ETS.
Таку "вуглецеву ціну" доведеться сплачувати всім, хто експортує продукцію з високим викидом вуглецю, зокрема українським виробникам металу, цементу та добрив. З 2023 року CBAM працює в тестовому форматі: підприємства звітують про викиди.
З 2026 року почнуться платежі.
Українські компанії, які не зможуть надати точні дані про викиди, будуть змушені сплачувати за середні показники, які часто перевищують реальні викиди на їхніх підприємствах.
Економічний ефект для них може бути негативним, навіть якщо виробництво залишається на тому ж рівні. Читайте також: До чого готуватися українським експортерам Основна проблема – війна.
Підприємства зруйновані або зупинені, частина територій окупована, системи контролю та лабораторії з моніторингу пошкоджені.
У таких умовах впровадження системи MRV (моніторинг, звітність та верифікація викидів), яка є основою для об"єктивного застосування CBAM, неможливе.
Тому застосування механізму без перехідного періоду виглядає несправедливим. Якщо не встигнемо адаптуватися, то у 2026-2028 роках CBAM стане новим митом на експорт.
Головна загроза – не гроші, а час: поки ми відновлюємо заводи після обстрілів, ЄС переходить до економіки низьковуглецевого виробництва.
Якщо не отримаємо політичної гнучкості, то програємо і в податках, і в майбутніх ринках. CBAM – не просто бар"єр, а тест на зрілість.
ЄС не повинен карати Україну за війну, а ми не повинні прикриватися війною, щоб уникнути реформ.
Оптимальне рішення – відтермінування застосування CBAM для України на два-три роки з одночасним запуском повноцінної системи MRV та ETS.
Це дозволить зберегти експорт, робочі місця і водночас – не зупиняти рух до "зеленої" економіки ЄС. "Укрзалізниця": між виживанням та реформою Транспорт – це кровообіг економіки.
Коли він зупиняється, політика відновлення не працює.
Парламентський комітет з питань транспорту пропонує збільшити фінансування УЗ з держбюджету у 2026 році.
Це логічно: залізниця стала стратегічним інструментом оборони, логістики, евакуації, експорту.
Водночас це сигнал, що система потребує не просто дотацій, а нової моделі управління. Після початку війни УЗ взяла на себе функції, які в мирний час виконують десятки структур: евакуація, перевезення військових та гуманітарних вантажів.
Пасажирські перевезення стали соціальним сервісом, а не бізнесом, і це правильно.
Вантажні перевезення – єдиний комерційний ресурс – ледь тримають баланс. Збитки зростають через зруйновану інфраструктуру, блокування морських портів, дефіцит рухомого складу.
Запропоноване комітетом фінансування з бюджету – не бонус, а плата за стратегічну роль залізниці у воєнний час.
Проте дотації – не стратегія.
Підтримка державою критичної інфраструктури – це нормально.
Проблема починається тоді, коли дотації стають постійною моделлю виживання. Якщо УЗ залишиться на бюджетному фінансуванні без структурних змін, це буде чергова система з вічним дефіцитом.
Якщо ж УЗ компенсуватиме збитки через підвищення вантажних тарифів, це вдарить по промисловості, яка і так на межі. Читайте також: Підвищувати чи не підвищувати? Як нові тарифи "Укрзалізниці" на перевезення вплинуть на бізнес Підвищення тарифів – короткостроковий вихід, який стане стратегічною пасткою.
Металурги, аграрії та експортери одразу втратять конкурентоспроможність, а зростання логістичних витрат буде перекладене на кінцеві ціни товарів. Відновлення залізниці – це й можливість перейти до низьковуглецевих перевезень.
ЄС фінансує проєкти з електрифікації колій, переходу на біопаливо, модернізації локомотивів.
Для нас це шанс отримати фінансування в межах "зеленого" пакета реконструкції, якщо покажемо системність, а не хаотичне підвищення тарифів. Збільшення фінансування УЗ – це не погано, якщо це антикризовий захід, а не заміна реформи.
Якщо ж залізниця компенсуватиме збитки за кошти бізнесу, то це означає, що ми знову переносимо воєнний тягар на тих, хто створює економіку. Україна потребує не просто "виживання залізниці", а реанімації логістичної системи як основи післявоєнного розвитку.
Без цього жоден металургійний, аграрний чи промисловий відновлювальний проєкт не поїде далі складу. Металобрухт: стратегічна пастка Україна знову б"є рекорди з експорту металобрухту.
Здавалося б, у час війни будь-який експорт – це плюс для платіжного балансу.
Однак не тоді, коли ми вивозимо фундамент для власного відновлення.
Металобрухт – це не просто відходи металу, це критична сировина для металургії, машинобудування і ВПК.
Ми буквально продаємо власні заводи, які могли б постати завтра з цих уламків. Через високі світові ціни, спрощення митних процедур, брак внутрішнього попиту з боку зупинених підприємств та відсутність системного державного контролю за останні місяці експорт брухту зріс у рази.
Така "економічна логіка" короткозора: експортери отримують швидкий прибуток, а держава втрачає стратегічний ресурс. Щоб відновити металургію після війни, знадобляться сотні тисяч тонн вторинного металу.
Його неможливо "замовити", його потрібно зібрати, очистити, підготувати.
Якщо все це піде за кордон, ми будемо змушені купувати цю сировину втридорога. Металобрухт – це ресурс оборони.
Це питання не лише економіки, а й нацбезпеки.
Під час війни метал потрібен для броні, ремонту техніки, відновлення інфраструктури, виготовлення боєприпасів, залізничних вузлів та мостів. Читайте також: Серце української металургії.
Які наслідки для економіки матиме втрата Покровська? Коли ми експортуємо брухт, то втрачаємо гнучкість оборонного виробництва.
На початку війни він зберігався завдяки тимчасовим обмеженням, а зараз ця система розбалансована.
Після 2024 року ми втратили контроль над балансом брухту. Це ще й екологічна історія.
Коли метал утилізуємо в Україні – зменшуємо потребу в первинній сировині, скорочуємо викиди СО2 і навантаження на довкілля.
Коли вивозимо – втрачаємо і кліматичний ефект, і ресурс для "зеленої" модернізації. ЄС давно зробив ставку на циркулярну економіку, тобто на повернення матеріалів у виробництво.
Ми ж поки що експортуємо те, що могло б стати основою для наших "зелених" заводів, водневої металургії та стійкого відновлення економіки. Країна, що воює, не може дозволити собі розпродавати метал.
Експорт металобрухту – це продаж власного майбутнього.
Україні потрібна державна політика обігу металобрухту, де цей ресурс буде частиною промислової та кліматичної стратегії, а не просто товаром.
Якщо цього не зробити – ми ризикуємо після перемоги відбудовувати країну не з власного заліза, а з чужих умов. Висновок Україна проходить стрес-тест на зрілість.
CBAM, "Укрзалізниця" та металобрухт – це не окремі кризи, а один виклик, який стосується правил гри. Наш виграш – у часі, даних і дисципліні: добиваємося гнучкості від ЄС і паралельно запускаємо повноцінні MRV/ETS; підтримуємо залізницю як критичну інфраструктуру, але не підміняємо реформу вічними дотаціями; припиняємо продаж брухту як "дрібної сировини" і включаємо його в оборонну й промислову стратегію.
Коли замість імпровізацій приходять прозорі метрики, відповідальність і план дій, форс-мажор перестає керувати нами – ми керуємо ним.
Саме так війна з "гальма розвитку" стає каталізатором модернізації та стійкого відновлення.

Додати коментар

Користувач:
email:





The market churns on,
A game of risk and reward,
Who will come out on top?

- Fin.Org.UA

Новини

11:34 - Sunvita Group приєдналася до Спілки українських підприємців
10:24 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
09:55 - московія атакувала енергетичну інфраструктуру на Чернігівщині та Донеччині
09:50 - Індія зупинила нові замовлення на російську нафту
09:29 - Маск може залишити Tesla, якщо не отримає новий пакет винагороди на трильйон доларів
09:05 - Імпорт електромобілів в Україну зріс на понад 50%: звідки завозять
09:00 - Нафта негативно відреагувала на плани ОПЕК+ щодо видобутку
09:00 - "Місія 077": Київстар та "Повернись живим" запустили збір на зв'язок для військових
08:30 - Як війна змінює правила сталого розвитку
08:00 - московіяни знищили 20% місячного запасу українських ліків: як це вплине на ринок
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 28.10.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
22:20 - Від мила до жувальної гумки: як Wrigley's став світовим лідером
21:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 27 жовтня: нові графіки, обстріл енергооб’єктів
20:50 - У Мюнхені проголосували за висунення міста кандидатом на проведення Олімпіади
20:35 - Meta запускає у Threads аналог сторіз Instagram
20:30 - 100 днів роботи Уряду: енергетична стійкість та безпека – серед ключових пріоритетів
20:30 - «Доступні кредити 5-7-9%»: щотижнева статистика
20:06 - В "Укренерго" показали графіки на 28 жовтня
20:00 - єОселя: щотижнева статистика
19:55 - Мексика відтермінувала дедлайн Трампа щодо мит
19:30 - AI and Law: маркетинг без ризиків. Презентація юридичного гайда з використання ШІ
19:20 - Україна "вибила" знижку на газ через Трансбалканський коридор
19:12 - NBU Expands the List of Benchmark Domestic Government Debt Securities that Banks Can Use to Meet Reserve Requirements
19:12 - Національний банк розширює перелік бенчмарк-ОВДП, які банки можуть включати в покриття обов’язкових резервів
18:50 - Очікування глобального профіциту: ціни на какао падають
18:30 - Диверсифікація маршрутів постачання газу за конкурентним тарифом – Микола Колісник
18:18 - Оновлено порядок виконання міжбанківських платіжних операцій в національній валюті
18:15 - Ворог атакував важливий енергооб'єкт на Чернігівщині


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32361
Австралійський долар27.5793
Така0.3447
Канадський долар30.089
Юань Женьміньбі5.9203
Чеська крона2.0144
Данська крона6.5565
Гонконгівський долар5.4163
Форинт0.125842
Індійська рупія0.47674
Рупія0.0025312
Новий ізраїльський шекель12.9177
Єна0.27522
Теньге0.078275
Вона0.029359
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт9.9889
Мексиканське песо2.2866
Молдовський лей2.4635
Новозеландський долар24.2473
Норвезька крона4.2073
Саудівський ріял11.2185
Сінгапурський долар32.4542
Донг0.0015996
Ренд2.4466
Шведська крона4.4862
Швейцарський франк52.8722
Бат1.28766
Дирхам ОАЕ11.454
Туніський динар14.3507
Єгипетський фунт0.887
Фунт стерлінгів56.1472
Долар США42.0704
Сербський динар0.41752
Азербайджанський манат24.7429
Румунський лей9.6328
Турецька ліра1.0036
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.3793
Болгарський лев25.0389
Євро48.9742
Ларі15.4767
Злотий11.5638
Золото170067.07
Срібло2005.8
Платина67278.56
Паладій60072.74

Курси валют, встановлені НБУ на 28.10.2025