Чи готовий АМКУ до цифрових стандартів ЄС?

08:30 | Економічна правда. Колонки

5 вересня на сайті Єврокомісії з"явився пресреліз про ухвалення рішення в справі щодо зловживання монопольним становищем з боку корпорації Google.
Зловживання полягало в спотворенні конкуренції в галузі рекламних технологій (adtech).
Спотворення полягало в наданні корпорацією переваги власним послугам онлайн-медіареклами на шкоду іншим постачальникам рекламних послуг. За результатами розгляду справи корпорацію оштрафували на 2,95 млрд євро та зобов"язали запропонувати Єврокомісії заходи з усунення конфлікту інтересів.
Це другий великий штраф, що накладається на Google ЄК.
Перший безпрецедентний штраф, на 4,3 млрд євро, ЄК наклала у 2018 році в справі AT.40099 Google Android.
У 2022 році Суд справедливості ЄС зменшив його до 4,1 млрд євро. У 2023 році Єврокомісія запровадила новий інструмент регулювання діяльності компаній на цифрових ринках – закон про цифрові ринки (DMA), що визначив поняття "брамник", способи запобігання зловживань своїм становищем з боку "брамників" та встановив їх обов"язок регулярно звітувати про свою діяльність. У тандемі з договором про функціонування Євросоюзу цей закон створив правове поле діяльності для компаній-гравців на цифрових ринках.
Глобальний вплив DMA, відомий як "брюссельський ефект", вплинув на регулювання у Великобританії. Як зазначила дослідницька служба Європарламенту, положення DMA охоплюють такі практики "брамників": впровадження утримуючих положень (запобігання направленню бізнес-користувачами своїх споживачів до альтернативних пропозицій); стратегію утримання (запровадження ідентифікаційних послуг платформи); самопреференцію (несправедливе надання переваги власним продуктам і послугам на шкоду конкурентам); механізми обмеження або відмови в доступі до даних, зібраних "брамниками" (наприклад, магазин застосунків, що обмежує інформацію, яку сторонні постачальники застосунків отримують про своїх абонентів, відсутність значущої взаємодії для доступу до таких даних); нав"язування несправедливих умов доступу для бізнес-користувачів (наприклад, ціни або пакетні пропозиції); механізми обмеження доступу або взаємодії послуг та функціональних можливостей платформи (наприклад, операційної системи) з послугами, що пропонуються бізнес-користувачами. Чому це цікаво В Україні поки відсутнє спеціальне правове регулювання щодо захисту економічної конкуренції на цифрових ринках.
Проте у зв"язку з наближенням українського законодавства до євросоюзівських стандартів АМКУ звертатиме більше уваги на цифрові ринки і намагатиметься імплементувати найкращі практики Єврокомісії. У своєму звіті за 2024 рік комітет визначив пріоритетні напрямки діяльності на 2025 рік, серед яких – контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на ринках, що функціонують з використанням цифрових платформ. Так, у серпні АМКУ відкрив розгляд справи про концентрацію, пов"язаної з набуттям ПрАТ "Київстар" контролю над ТОВ "МТПК".
Обидва учасники концентрації працюють на ринку цифрових послуг у сфері охорони здоров"я. Читайте також: Війна за ринок: чому мережі аптек проти купівлі Tabletki.ua "Київстаром" "Київстар" володіє сервісом з онлайн-пошуку медичних працівників Helsi, яким користуються 29,4 млн споживачів, а МТПК – сервісом з онлайн-пошуку та бронювання ліків Tabletki з понад 10 млн користувачів щомісячно. АМКУ дійшов висновку про можливу монополізацію або обмеження конкуренції на одному із задіяних ринків, де частка чи сукупна частка учасників може перевищувати встановлене законом порогове значення – 35% від обсягу ринку. Компанії, що працюють на цифрових ринках, можуть скористатися своїм правом на оскарження рішень АМКУ, якщо, на їхню думку, під час розгляду справи комітет не дослідив задіяні ринки в належному обсязі.
Саме тому справа про концентрацію ПрАТ "Київстар" і ТОВ "МТПК" може стати хрестоматійною для наступних досліджень, концентрацій та розслідувань, що стосуються цифрових ринків, бо саме тут АМКУ має нагоду засвідчити свою позицію щодо цифрових платформ. Як досліджувати цифровий ринок У 2024 році АМКУ завершив розгляд першої справи про захист економічної конкуренції щодо зловживання монопольним становищем ТОВ "І-тревелс" (BlaBlaCar).
Справа завершилася наданням рекомендацій.
АМКУ застосував традиційний підхід до дослідження ринку, зосередившись на ціноутворенні при встановленні сервісного збору без належного економічного обґрунтування. Вбачається, що АМКУ при подальшому розгляді заяв та справ про захист економічної конкуренції та дослідженні ринків, що функціонують з використанням цифрових платформ, може звертати увагу на такі нецінові аспекти. 1.
Наявність взаємозамінної платформи, на яку користувач може перейти без суттєвих перехідних втрат (сюди входять певні функціональні особливості, вартість переходу, можлива втрата користувацьких даних, які неможливо перенести з платформи на платформу, втрата часу на ознайомлення з новим інтерфейсом). 2.
Кількість користувачів на сайті або кількість завантажень застосунку. 3.
Наявність впливу попиту однієї групи користувачів на пропозицію іншої групи користувачів у рамках платформи при дослідженні функціонування багатосторонніх платформ (до прикладу, соцмереж, де одна платформа слугує майданчиком для фізосіб-користувачів, бізнесів, провайдерів рекламних послуг). Це пояснюється тим, що при співпраці з євросоюзівськими експертами у сфері контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції АМКУ при дослідженні нових для себе ринків може переймати best practices Євросоюзу. Прикметно, що на сайті АМКУ в пресрелізі щодо зустрічі з представниками ТОВ "І-тревелс" зазначено: "Наразі Україна є однією з найбільш цифровізованих держав Європи.
Цей розвиток відбувся відносно недавно, і комітет розуміє, що становлення цифрових ринків для України – доволі нове явище, проте захист економічної конкуренції на них не може залишитися поза увагою АМКУ". Наразі надавачам послуг з використанням цифрових платформ слід зосередитися на традиційних аспектах дотримання законодавства про захист економічної конкуренції: переглянути угоди з контрагентами на предмет "ексклюзивних умов", зробити ревізію ціноутворення щодо послуг для споживачів, переглянути маркетингові матеріали на відповідність вимогам щодо добросовісної конкуренції, сформувати план дій у випадку отримання вимоги АМКУ про надання інформації.

Додати коментар

Користувач:
email:





The market's impact
Reverberates through the world
A global dance floor

- Fin.Org.UA

Новини

12:43 - Бізнес зберіг позитивні оцінки подальшої ділової активності за помірного посилення інфляційних та курсових очікувань – результати опитування керівників компаній у ІІІ кварталі 2025 року
12:42 - Ділові очікування підприємств, IІI квартал 2025 року
10:55 - Мінекономіки повідомило про нові кроки у реалізації угоди про надра із США
10:46 - московія атакувала газову інфраструктуру вшосте за місяць – "Нафтогаз"
10:31 - Nestle скоротить 16 000 робочих місць після звільнення СЕО за службовий роман
10:09 - В Україні 16 жовтня почнуться відключення електроенергії для промисловості
09:54 - Ціни на нафту відреагували на заяви, що Індія припинить закупівлі у московії
09:46 - У кількох регіонах московії пролунали вибухи: після атаки дронів горить електропідстанція
09:29 - В Україні нові екстрені відключення
09:15 - В Україні зменшився попит на автобуси: популярні моделі
09:00 - московія атакувала газові об’єкти на Полтавщині, вони зупинили роботу
09:00 - Alliance kasa: зручна фіскалізація від Alliance bank
08:30 - Як по квотах: Україна і ЄС домовились про нові умови експорту агропродукції
08:30 - Чи готовий АМКУ до цифрових стандартів ЄС?
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 16.10.2025
22:18 - Помер чернігівський ресторатор Ігор Сухомлин
21:00 - Новини 15 жовтня: екстрені відключення продовжуються
20:45 - Microsoft уникне антимонопольного розслідування у Франції
20:25 - Британія вводить санкції проти "Лукойл" та "Роснефть"
20:10 - Реформи в Україні та залучення приватних інвестицій – результати зустрічей з керівництвом МВФ та Світового банку
20:06 - Стартує повторне обговорення змін до порядку безготівкових розрахунків
19:57 - У Британії пояснили, чому не долучились до схеми закупівлі зброї США для України
19:55 - Міністр Олексій Соболев обговорив пріоритетні напрями співпраці з Міністром фінансів США Скоттом Бессентом у Вашингтоні
19:26 - "Шатдаун" коштує США 15 мільярдів доларів щодня – Бессент
19:17 - Коментар Національного банку щодо зміни реального ВВП у ІІ кварталі 2025 року
18:53 - Захист енергооб'єктів України недостатньо реалізований – Рахункова палата
18:45 - Бразилія та США проведуть переговори щодо мит
18:19 - Участь Мінекономіки у роботі Верховної Ради України 13 – 15 жовтня 2025 року
18:11 - Участь Мінекономіки у засіданні Уряду 10 жовтня 2025 року
18:08 - "Довбуш Карпатський Чорна Смородина" та "Медовий": нова інтерпретація традицій


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3218
Австралійський долар27.2071
Така0.34386
Канадський долар29.742
Юань Женьміньбі5.8597
Чеська крона1.9989
Данська крона6.4978
Гонконгівський долар5.3725
Форинт0.124184
Індійська рупія0.4744
Рупія0.0025193
Новий ізраїльський шекель12.6905
Єна0.27567
Теньге0.0775
Вона0.029336
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8692
Мексиканське песо2.2614
Молдовський лей2.4766
Новозеландський долар23.8996
Норвезька крона4.1385
Саудівський ріял11.1353
Сінгапурський долар32.2103
Донг0.0015853
Ренд2.4101
Шведська крона4.4032
Швейцарський франк52.1748
Бат1.28226
Дирхам ОАЕ11.3696
Туніський динар14.2353
Єгипетський фунт0.8764
Фунт стерлінгів55.7589
Долар США41.7607
Сербський динар0.41416
Азербайджанський манат24.5695
Румунський лей9.5364
Турецька ліра0.998
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.9422
Болгарський лев24.8162
Євро48.5301
Ларі15.4127
Злотий11.4004
Золото175333.55
Срібло2211
Платина69627.62
Паладій65155.04

Курси валют, встановлені НБУ на 16.10.2025