США зняли санкції з літаків Білорусі: чи стане Мінськ хабом деталей для російських літаків?

08:00 | Економічна правда. Публікації

Білоруський авіафлот перебуває під санкціями ще з 2021 року – навіть довше, ніж московитський.
Першими обмеження запровадили країни Європейського Союзу, а згодом до них приєдналися США у відповідь на допомогу Мінська режиму Володимира Путіна під час повномасштабного вторгнення в Україну. Утім, у вересні 2025 року США запровадили винятки із санкцій, які дозволяють державній авіакомпанії "Белавіа" обслуговувати літаки Boeing і купувати для них запчастини.
Чи зможе тепер московія таємно отримувати обладнання через Білорусь для своєї авіації, яка вже четвертий рік перебуває в стані стагнації? Що передувало У 2021 році країни Євросоюзу запровадили обмеження проти Білорусі через скандал з примусовою посадкою літака Ryanair у Мінську, на борту якого перебував журналіст і противник режиму Лукашенка Роман Протасевич. Відтак ЄС заборонив білоруським авіакомпаніям використовувати повітряний простір та аеропорти країн блоку і запровадив ембарго на постачання авіатехніки, запчастин, програмного забезпечення та послуг з технічного обслуговування. Читайте також: У Білорусі зникла картопля.
Як Лукашенко позбавив населення другого хліба Американські санкції, запроваджені у 2022 році через допомогу московії у вторгненні в Україну, лише погіршили ситуацію.
"Белавіа" заборонили легально отримувати запасні частини для вироблених у США літаків, а також обладнання та послуги з технічного обслуговування та ремонту для своїх літаків Boeing. Блокада з боку США та ЄС поставила під сумнів льотну придатність і безпеку всього флоту білоруської державної компанії.
До санкцій її флот налічував 29 літаків, а до жовтня 2025 року зменшився майже вдвічі.
Зараз "Белавіа" має 16 літаків: вісім Boeing, три Airbus і п"ять Embraer.
Середній вік літака – 15 років. США зняли санкції з нюансами 11 вересня 2025 року OFAC (Управління з контролю за іноземними активами Мінфіну США) видало ліцензію, яка дозволяє певні транзакції для "Белавіа" та юридичних осіб, у яких компанія має частку понад 50%. Водночас заморожені активи "Белавіа" в США залишатимуться під санкціями. Крім того, 12 вересня Бюро промисловості та безпеки (BIS) Міністерства торгівлі США видало "Белавіа" спеціальний дозвіл на експлуатацію і технічне обслуговування восьми конкретних літаків Boeing, а також дозволило продавати Білорусі запчастини, пов’язані з цими моделями літаків. Рішення США не було спонтанним, воно відбулося після звільнення з білоруських в’язниць 52 політичних в’язнів.
Тепер цей перевізник може легально купувати і встановлювати американські деталі на свої Boeing.
Це знизить витрати авіакомпанії, адже раніше вона платила посередникам на 30-40% більше. Водночас ця ліцензія забороняє зазначеним літакам перельоти в московія і деякі країни та регіони (зокрема в КНДР, Іран, на окуповані території України).
Тому на російському напрямку "Белавіа" доведеться використовувати свої Embraer та Airbus.
Фактично дозвіл США відрізав частину авіаційного флоту Білорусі від московія. Обладнання і запчастини, які дозволили отримувати "Белавіа", заборонено експортувати чи реекспортувати в московія.
Однак тісні зв’язки між Мінськом та Москвою створюють спокусу для перших передавати компоненти другим. Завдяки митному союзу між московія та РБ для товарообігу між країнами не існує кордону.
Як наслідок, контролювати переміщення запчастин для Boeing буде вкрай складно.
Теоретично, навіть з деякими обмеженнями, це залишає можливість для Білорусі непомітно постачати деталі в Росію.
Утім, не все так однозначно. Чи отримає деталі московія Російські авіакомпанії експлуатують близько 700 літаків Boeing та Airbus, багато з яких не отримують повноцінного обслуговування.
У частини з них виникають проблеми під час польотів, а частину розбирають на деталі для інших, новіших літаків Boeing, які московія вкрала на початку великої війни. Читайте також: На крилах "канібалізму": як санкції перетворюють російську авіацію на металобрухт московія активно користується "сірим" імпортом з ОАЕ, Туреччини та Китаю, тож після послаблень американських санкцій Білорусь могла б доповнити цей перелік.
Однак масштаби авіаційного флоту Білорусі не можна порівнювати з російським. Якщо після послаблення санкцій Мінськ вирішить замовити деталі для сотень літаків, маючи при цьому лише вісім, то одразу виникнуть запитання.
Найімовірніше, Boeing не виконуватиме таке замовлення. "Ми не можемо бути певні, що спроб порушень не буде.
Навпаки, московія намагатиметься, але, імовірно, це будуть обмежені обсяги, які не розв’яжуть проблему", – каже керівниця санкційного напряму KSE Юлія Павицька. Читайте також: Економіка Лукашенка.
Як Білорусь за два роки втратила все, що будувала 10 років В авіації жорстко унормовані строки, протягом яких можна експлуатувати деталі для літаків, додає вона.
Це стосується і двигунів.
Тож навряд чи "Белавіа" зможе щороку замовляти для себе нові, щоб таємно відправляти залишки в московія.
Хоча в цьому питанні багато залежить від комплаєнсу й адекватності Boeing. Якщо порушення й будуть, навіть у суттєвих масштабах, то в США відреагують одразу і "Белавіа" знову опиниться в ізоляції.
"Такі ліцензії легко видати і так само легко відкликати.
Якщо OFAC та BIS побачать порушення, то відреагують дуже швидко – тривалі конгресові процедури не знадобляться", – зазначає Павицька. Тож за належного контролю та реакції на зловживання ліцензія на обслуговування вісьмох білоруських літаків навряд чи врятує московитський авіафлот від кризи.

Додати коментар

Користувач:
email:





Beneath blue sky's hue
Traders work the market's will
Wealth's potential blooms.

- Fin.Org.UA

Новини

13:55 - Харків знову перерозподілив кредитні кошти ЄБРР
13:40 - Обвалився найбільший в московії виробник сільгосптехніки
13:38 - Уряд схвалив законопроєкт про збільшення видатків на 317 млрд грн
13:15 - У Житомирі збудують нову лікарню: чим вона особлива
13:00 - Крипторынок зарядился шатдауном
12:50 - Армія московія атакувала енергоінфраструктуру в Харкові
12:45 - У "Фокстроті" новий гендиректор
12:43 - Співпраця з UNIDO відкриває нові можливості для зеленої трансформації України – Роман Андарак
12:30 - Як ЕС оплачує російську нафту через індійського мільярдера
12:30 - Розкрадання на 5 мільйонів гривень: повідомлено про підозру екскерівнику "Київзеленбуду"
12:10 - Незадекларована соя на 15 мільйонів гривень: експортер відшкодував збитки державі
12:04 - АОЗ і ДОТ об’єднають до січня 2026 року: у громадській раді Міноборони розкритикували
11:45 - В Україні змінились ціни на огірки: скільки тепер вони коштують
11:15 - Україна конфіскувала активи ексрегіонала Олійника
11:05 - В Україні справ про рейдерство поменшало у понад 3 раза за 4 роки
11:01 - Розробник monobank стає першим українським фінтех-єдинорогом
10:55 - Ситуація в енергосистемі на 6 жовтня
10:45 - Семінар “Смарагдова мережа України”: пошкодження, відновлення та збереження природоохоронних територій
10:30 - Ціни на нафту пішли вгору через менший видобуток в ОПЕК+
10:25 - Моделі Onlyfans заборгували державі понад 380 мільйонів податків – ДПС
10:02 - Є влучання: ворог вчергове атакував енергетику Чернігівщини
09:55 - Попит на електромобілі в Україні вкотре б'є рекорди: які марки обирають
09:25 - Румунська Dacia готує дешеве міні-авто, кидаючи виклик китайським електромобілям в ЄС
09:00 - 405 посилок вартістю мільйон перетворились на попіл: окупанти знищили "Нову пошту" на Донеччині
08:30 - За які слова доведеться відповідати в суді?
08:00 - США зняли санкції з літаків Білорусі: чи стане Мінськ хабом деталей для російських літаків?
18:35 - Міненерго координує відновлення енергопостачання на Сумщині після масованої атаки ворога
18:00 - Компанія Шкіля почала ремонт Харківського шосе за мільярд гривень
16:50 - Вчителі на прифронтових територіях отримуватимуть щомісячну доплату
15:45 - В "Укренерго" спростували фейк про нібито екстрені відключення світла


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3187
Австралійський долар27.2336
Така0.33912
Канадський долар29.527
Юань Женьміньбі5.7896
Чеська крона1.9931
Данська крона6.4798
Гонконгівський долар5.2977
Форинт0.124415
Індійська рупія0.46438
Рупія0.0024904
Новий ізраїльський шекель12.4625
Єна0.27996
Теньге0.075405
Вона0.029338
Ліванський фунт0.00046
Малайзійський ринггіт9.7981
Мексиканське песо2.2414
Молдовський лей2.47
Новозеландський долар24.0569
Норвезька крона4.1458
Саудівський ріял10.9931
Сінгапурський долар31.9825
Донг0.0015626
Ренд2.3911
Шведська крона4.3977
Швейцарський франк51.7817
Бат1.27268
Дирхам ОАЕ11.2248
Туніський динар14.1806
Єгипетський фунт0.8634
Фунт стерлінгів55.4442
Долар США41.2286
Сербський динар0.41291
Азербайджанський манат24.2564
Румунський лей9.5043
Турецька ліра0.9891
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.5344
Болгарський лев24.7411
Євро48.3818
Ларі15.1464
Злотий11.3687
Золото159266.49
Срібло1960.3
Платина65377.43
Паладій51991.33

Курси валют, встановлені НБУ на 06.10.2025