Чи готові ми до прозорого лобізму

08:30 | Економічна правда

Закон про регулювання лобістської діяльності був ухвалений 12 березня 2024 року, тож усі мали час, щоб оговтатися від першого шоку та проаналізувати документ.
За цей час відбулися численні професійні заходи за участю регулятора – НАЗК.
Їх учасники визначили питання, що потребують доопрацювання та роз"яснень. Так, Arzinger і Всеукраїнська мережа доброчесності та комплаєнсу (UNIC) організували публічне обговорення за участю представників НАЗК, Ради бізнес-омбудсмена, народних депутатів та бізнес-спільноти.
Захід відбувся у межах Місяця ділової доброчесності UNIC 2025 за фінансової підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI).
Діалог показав, що новий закон – не лише юридичний інструмент, а й частина ширшої дискусії про культуру прозорого впливу на політику. Дієве застосування цього регулювання залежить від запуску Реєстру прозорості, адже саме з ним пов’язана низка важливих технічних та організаційних питань.
Тому лобісти виявилися не повністю готовими до повної імплементації закону із зазначеної дати.
З’явився законопроєкт про відтермінування застосування відповідальності (№13340-1) за недотримання вимог закону. Ба більше, спільнота напрацювала низку пропозицій (№13339) щодо змін до регулювання, щоб прибрати неточності, спростити технічну частину реалізації, надати додаткові професійні стимули для фахівців у цій сфері.
Поки що законопроєкти чекають своєї черги для голосування у Верховній Раді. Необхідної підтримки запропонованих змін з боку окремих фракцій наразі немає, тому спільноті лобістів доведеться застосовувати всі свої професійні навички і роз’яснювати запропоновані правки більш широкому колу стейкхолдерів. Як бізнес та професійна спільнота готуються до нового регулювання з організаційної точки зору і в чому полягає ключовий ризик невдачі цієї реформи? Завдяки жвавому висвітленню цих змін та багатьом професійним дискусіям мало хто із справжніх фахівців-лобістів з реального сектору та із сфери послуг залишився необізнаним щодо прийдешнього регулювання.
Хоча доволі багато часу було втрачено, оскільки багато діячів цієї сфери свідомо чи несвідомо заперечували, що це регулювання до них взагалі застосовне. Однак за цей час з’явилися нові гравці ринку.
Почали організовуватися нові професійні лобістські спільноти, а бізнес-асоціації, що традиційно відігравали одну з ключових ролей на ринку цих послуг, сформували окремі підрозділи і внесли зміни до внутрішньої роботи.
Компанії, у складі яких працюють GR-спеціалісти, так само почали дискусії щодо необхідної реєстрації в Реєстрі прозорості. Усе це свідчить про те, що ринок лобістів насправді пройшов важливий етап: усвідомлення та базової світоглядної підготовки до запуску нового регулювання. Читайте також: Цивілізований лобізм: як бізнесу відстоювати власні інтереси, не порушуючи закон Найбільше загрожує імплементації реформи "культурологічна" готовність суспільства до появи лобістської діяльності в публічному просторі.
Залишимо за кадром чорний ринок лобістських послуг, що межує з корупцією.
Регуляторні методи навряд чи спроможні вивести його на поверхню.
Як і будь-які злочинні практики, така діяльність потребує суворого втручання правоохоронних органів. Коли йдеться про "культурологічну" проблему, мається на увазі діяльність винятково професіоналів-лобістів, які виконують свою роботу за допомогою нарощування кваліфікації в підготовці та просуванні змін до нормативно-правових актів шляхом побудови нормального професійного діалогу з представниками держави.
Чому йдеться про проблему сприйняття цієї професії в суспільстві? Самоприйняття лобістами своєї діяльності як прозорої професійної діяльності, якою можна пишатися та яку можна рекламувати, просувається динамічно і в правильному напрямку.
Проте чи готові клієнти таких лобістів (бізнес з реального сектору) так само публічно розкривати себе як бенефіціарів цих послуг, заявляючи про свій комерційний інтерес у просуванні тих чи інших змін у законодавстві? Історія розвитку "впливу бізнесу" на регуляторне середовище засвідчує, що багато компаній звикли прикриватися соціальним або індустріальним інтересом, а тому віддають перевагу лобізму через асоціації, організації, юристів чи інших третіх осіб, приховуючи від стейкхолдерів свою реальну участь у цих процесах як замовників. Великі компанії, які звикли робити "білий" бізнес, уже спокійно сприймають необхідність відкриватися.
Проте чи готові вони насправді, стане зрозуміло лише на етапі звітності, яка, відповідно до нового закону, має розкривати конкретні деталі сфер впливу таких бенефіціарів, аж до розміру фінансування таких проєктів. Для багатьох міжнародних компаній, що працюють в Україні, це не нововведення, адже в цивілізованих країнах схожі вимоги давно існують і їх доводиться дотримуватися.
У той же час у локальних командах таких компаній працюють здебільшого українці і тут постає питання, чи готові світоглядно наші люди до того, що їхній комерційний інтерес може стати комусь відомий. Готовність бенефіціарів розкривати свій інтерес щодо впливу на регуляторне середовище залежить і від того, які гіпотези переважають у головах тих, хто буде ухвалювати рішення щодо "виходу на поверхню".
Ідеться про гіпотези, тому що наразі невідомо, який ефект справить нове регулювання на суспільство. Утім, першопрохідцям варто набратися сміливості і бути готовими до необхідності зіткнутися з певними стереотипами, які пов’язані з лобізмом у звичайних людей (їхніх співробітників, партнерів, журналістів, суспільства).
Адже слово "лобізм" у багатьох асоціюється з чимось поганим, корупційним, шкідливим для інших. Отож, головне питання – чи готове суспільство без осуду ставитися до лобістських послуг та їх замовників, не шукати приховані сенси, не будувати здогадки й таємні зради, не навішувати клеймо на всі ініціативи, які відкрито називають себе лобістськими.
Упевненості в такій готовності немає, тож першопрохідцям доведеться зіштовхнутися із світоглядною та репутаційною загрозами. Це не означає, що рухатися в цьому напрямку не треба.
Навпаки – треба було давно.
Це свідчить про те, що з проблемою треба працювати.
Ініціаторам реформи і професійній спільноті варто не лише спілкуватися між собою, а й виділяти ресурс для побудови нормального цивілізованого сприйняття лобізму в суспільстві.
Комунікаційні інструменти для цього є і це треба робити.

Додати коментар

Користувач:
email:





Politics affect
Financial markets respond fast
World events matter

- Fin.Org.UA

Новини

10:12 - З вироблених товарів до загального фонду держбюджету від платників Дніпропетровщини надійшло понад 200,7 млн грн акцизного податку
10:10 - Податок на прибуток підприємств: надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини зросли на понад 15 відсотків
10:09 - Податкова грамотність, як складова фінансової дисципліни: зустріч податківців з майбутніми платниками податків
10:06 - Прозорі розрахунки: серпневі виторги через РРО зросли майже на третину порівняно з початком року
10:04 - До 5 жовтня платники, які підпадають під державне статистичне спостереження, повинні подати звіти до Держстату
08:37 - Ситуація довкола ЗАЕС та підготовка до зими: на конференції МАГАТЕ Світлана Гринчук заручилася підтримкою країн-партнерів
08:36 - Ситуація довкола ЗАЕС та підготовка до зими: на конференції МАГАТЕ Світлана Гринчук заручилася підтримкою країн-партнерів
08:30 - Чи готові ми до прозорого лобізму
08:00 - Бюджет-2026: рекордні витрати на війну і дефіцит 2,4 трильйони. Де Україна братиме гроші?
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 16.09.2025
00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 15 вересня: делегацію США знайомлять з надрами України, проєкт держбюджету-2026
20:40 - Франк вошёл в зону турбулентности, мяч на стороне НБШ
20:25 - Один з найбільших російських НПЗ зупинив ключовий блок після атаки дронів
19:45 - "Нафтогаз" провів зміни в правлінні
19:15 - Президент України Володимир Зеленський привітав працівників нафтової, газової та нафтопереробної промисловості України з професійним святом
19:10 - Глава УЗ про російські атаки: намагаються зруйнувати ключові вузлові станції
18:48 - Уряд ухвалив проєкт держбюджету на 2026 рік
18:35 - На російському ринку електроніки – найсильніша криза за останні десятиліття
18:32 - Пропонується актуалізувати процеси планування, випуску та реалізації нумізматичної продукції
18:32 - Наказ від 12.09.25 № 474 «Про надання грантів на створення, розвиток або оновлення виробництв переробної промисловості»
18:25 - "Карпатські мінеральні води" отримають від ЄБРР 11 мільйонів євро на новий завод
18:05 - "Укрзалізниця" закупила вугілля за найдорожчими пропозиціями
17:55 - Нацбанк показав курс долара і євро на вівторок 16 вересня
17:40 - Українські металурги за 8 місяців скоротили експорт металопрокату
17:40 - Євросоюзівські сховища газу заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки
17:25 - Tesla підскочила на 8% після масштабної купівлі акцій Маском
17:20 - Мінекономіки та DFC відвідали Кіровоградську область для оцінки інвестиційних можливостей і формування портфеля проєктів Фонду відбудови


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31944
Австралійський долар27.4603
Така0.3393
Канадський долар29.8251
Юань Женьміньбі5.7894
Чеська крона1.993
Данська крона6.4968
Гонконгівський долар5.3007
Форинт0.124424
Індійська рупія0.46736
Рупія0.002512
Новий ізраїльський шекель12.3374
Єна0.27971
Теньге0.07628
Вона0.029693
Ліванський фунт0.00046
Малайзійський ринггіт9.8096
Мексиканське песо2.2379
Молдовський лей2.4801
Новозеландський долар24.5803
Норвезька крона4.1973
Саудівський ріял10.9922
Сінгапурський долар32.1846
Донг0.0015629
Ренд2.378
Шведська крона4.4449
Швейцарський франк51.8768
Бат1.29362
Дирхам ОАЕ11.2256
Туніський динар14.2115
Єгипетський фунт0.856
Фунт стерлінгів56.1328
Долар США41.2317
Сербський динар0.41383
Азербайджанський манат24.2497
Румунський лей9.5807
Турецька ліра0.9987
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.6313
Болгарський лев24.7578
Євро48.4967
Ларі15.2478
Злотий11.4089
Золото150266.04
Срібло1740.38
Платина57597.8
Паладій49548.55

Курси валют, встановлені НБУ на 16.09.2025