Як побороти залізничних перекупників

12:57 | Економічна правда

Щоліта ми спостерігаємо одну картину: високий попит на залізничні квитки та їх дефіцит.
У 2025 році через відсутність авіасполучення та скорочення кількості вагонів ситуація стала критичною.
Проте реакція на неї "Укрзалізниці" сфокусована на самій проблемі, а не на потенціалі можливостей для змін, які вона відкриває. Перша можливість – змінити систему продажів пасажирських квитків.
Як ми бачимо, схеми скуповування квитків спритними ділками для перепродажу досі існують попри суттєвий прогрес та цифровізацію.
Оскільки перекупники знайшли спосіб "зламати" систему продажу квитків, слід невідкладно провести її аудит, виявити ключові прогалини та впровадити зміни, які виправляють ситуацію. Деякі кроки можна реалізувати вже зараз: зокрема, розширити горизонт продажу залізничних квитків до 180 і більше днів.
Один цей крок збільшить пропозицію і суттєво ускладнить діяльність перекупників.
Їм доведеться "заморожувати" кошти на тривалий термін, що зробить їхній "бізнес" менш привабливим. Можна також ввести систему часткового повернення коштів, а частину квитків реалізовувати навіть без такої можливості, як в авіакомпаніях.
Наприклад, при здачі квитка менш ніж за 15-30 днів до дати подорожі може повертатися лише половина його вартості.
Це зробить скуповування квитків менш прибутковим. Крім того, довгостроковий продаж квитків розподілить попит рівномірно і зменшить ажіотаж, який виникає за кілька днів до відправлення.
Це дозволить пасажирам купувати квитки у звичайний спосіб, без необхідності звертатися до перекупників. Практика деяких залізничних операторів країн ЄС – продаж додаткових квитків без місця – не є чимось крамольним.
Оскільки певний відсоток пасажирів не з"являється на рейс, а певний відсоток слідує не до кінцевої зупинки, а до проміжних станцій, можна продавати додаткові квитки без місця.
Це принесе УЗ додатковий дохід та одночасно збільшить пропозицію, яка задовольнить попит. Високий попит на квитки варто оцінити і з погляду логіки бізнесу: для притомного бізнесмена високий попит – не біда, а мрія.
Якщо є попит, то є ринок, і можна сміливо залучати інвестиції, розширювати виробництво, збільшувати пропозицію. Так, пасажирські перевезення збиткові, а УЗ бракує грошей на нові вагони.
Проте кількість вагонів щороку зменшується і це не повинно бути сюрпризом для керівників галузі.
На вантажному напрямку, де давно працюють приватні вагоновласники, ситуація інша.
То яка різниця між існуванням приватного зерновоза і гіпотетичною можливістю існування приватного пасажирського вагона? Представники УЗ акцентують, що не можуть застосовувати при високому попиті динамічне ціноутворення, яке ми бачимо на прикладі авіакомпаній чи операторів таксі, бо пасажирські перевезення – це "соціальна послуга держави". Утім, коли йдеться про вантажні перевезення, "Укрзалізниця" без вагань застосовує та виправдовує динамічне ціноутворення на вагонну складову і навіть влаштовує аукціони серед охочих їхати.
То в чому, скажіть, відмінність? Читайте також: Квитки в касах та бонуси для пасажирів: як "Укрзалізниця" відновлюється після кібератаки Утримуючи низькі ціни та не збільшуючи пропозиції при високому попиті, держава не лише не розв"язує проблему дефіциту квитків, а й загострює її.
З"являються перекупники, які продають квитки за вищою ціною, за якою люди згодні їх купувати.
Отже, ринок існує і готовий платити більше за можливість їхати. Людина, яка купила квиток у перекупника, порівнює цю ціну не з офіційною вартістю, а з іншими варіантами, наприклад, з поїздкою на машині чи автобусі.
Тому ціна "перекупу" – це і є ринкова ціна.
Намагаючись врятувати людей від високих цін, держава ускладнює проблему недоступності залізничних переміщень. Вочевидь, на тлі такої "турботи" держави про виборців "Укрзалізниця" не напружується через величезний попит на пасажирські перевезення та недостатню пропозицію, влучно визначивши, що чим менше задовольняєш цей попит, тим менше збитків.
Уряд як акціонер УЗ має припинити імітацію турботи про громадян і створити умови для реальної конкуренції, яка збільшить кількість пасажирських вагонів, покращить якість послуг та доступність перевезень для всіх. З погляду довгострокової перспективи реальним шляхом подолання шаленого дефіциту пропозиції є відкриття ринку для перевізників різних форм власності.
Це перевірене рішення – згадайте лібералізацію громадського транспорту. В умовах високого пасажиропотоку держава має не нарікати на високий попит, а відчиняти двері приватним інвестиціям.
Можна ввести просту ефективну модель. 1.
Залучити приватний бізнес до ремонту та експлуатації старих вагонів, яких в УЗ чимало. 2.
Дозволити приватним компаніям будувати вагони і приєднувати їх до поїздів УЗ. 3.
Дозволити їм продавати квитки за власними цінами. Таким чином, УЗ займатиметься "соціальними" перевезеннями, а приватники зможуть працювати на ринкових умовах.
Це не лише розв"яже проблему нестачі вагонів, а й дасть поштовх розвитку всієї галузі, покращить сервіс та створить здорову конкуренцію.
Війна та криза – це час, коли треба діяти сміливо, а не триматися за застарілі моделі, які не працюють.
Коли ще це робити, як не зараз?

Додати коментар

Користувач:
email:





Український ринок - молодий і новий,
Але він швидко розвивається.
Тут можна знайти шлях до багатства,
Але і ризиків тут багато є.

- Fin.Org.UA

Новини

15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 05.09.2025
14:00 - Розпочато реалізацію Меморандуму стосовно співробітництва на підтримку інтегрованої інфраструктури ринків капіталу в Україні
13:45 - "Укрнафта" за пів року отримала понад 5 мільярдів чистого прибутку
13:40 - У серпні міжнародні резерви України зросли
13:35 - Биткоин слишком осторожен, в XRP больше лёгкости
13:20 - Міжнародні резерви становили 46,0 млрд дол. США за підсумками серпня
13:19 - Власника Pornhub оштрафували на 5 мільйонів доларів через дитяче порно
13:06 - Макроекономічний та монетарний огляд, вересень 2025 року
13:05 - В НБУ вважають, що в Україні зростання тарифів на комунальні послуги неминуче
13:00 - Обсяг українського ринку електромобілів б'є рекорди: які марки найпопулярніші
12:57 - Як побороти залізничних перекупників
12:35 - UPG хоче орендувати ще 75 заправок Коломойського
12:25 - Дві квартири ексзаступника міністра юстиції виставили на аукціони
12:05 - Футбольні клуби влітку витратили на трансфери рекордні $10 мільярдів
11:50 - Українські сири восени подорожчають: їх витіснятимуть з полиць магазинів сирні продукти
11:44 - На підставі яких документів власник об’єкта житлової нерухомості може підтвердити, що така житлова нерухомість непридатна для проживання?
11:42 - Чи можливе здійснення імпортних операцій без увезення товару на територію України за договорами ЗЕД і який строк та умови завершення такої операції?
11:41 - Визначення першого звітного (податкового) періоду для подання податкової декларації з рентної плати у разі придбання земельної ділянки із свердловиною для видобування підземної води
11:40 - Про обов’язкові реквізити фіскального звітного чеку (Z-звіт), створеного на РРО
11:39 - В економіці московії відбулася "технічна стагнація" - глава "Сбербанка"
11:38 - Суб’єкт господарювання зберігає пальне (бензин, дизель, газ) у ємностях у своїх приміщеннях або територіях: чи необхідно сплачувати екологічний податок?
11:36 - Переобладнання вантажного транспортного засобу у легковий автомобіль: щодо розрахунку офіційного курсу гривні до іноземної валюти при обчисленні акцизного податку
11:34 - Які документи необхідно надати фізичній особі, яка провадить незалежну професійну діяльність, СГ, з якими має господарські відносини, для уникнення подвійного оподаткування?
11:32 - Випадки, в яких не справляється авансовий внесок при виплаті дивідендів
11:31 - Чи передбачено перенесення залишків спирту етилового, біоетанолу на початок звітного періоду із попередньої звітності?
11:25 - На Вінничині викрили масштабне підпільне виробництво сигарет
11:24 - Чи є об’єктом оподаткування податком на прибуток на особливих умовах операція з надання поворотної фінансової допомоги особам, які не є резидентами Дія Сіті?
11:22 - За якою формою фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані вести облік доходів і витрат?
11:18 - Чи застосовується коефіцієнт індексації до НГО земельних ділянок для визначення розміру земельного податку та орендної плати?
11:15 - Безбар’єрність: адмінпослуги для платників Дніпропетровщини від фахівців Самарівської ДПІ


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31927
Австралійський долар26.9433
Така0.34031
Канадський долар29.9135
Юань Женьміньбі5.7906
Чеська крона1.969
Данська крона6.4487
Гонконгівський долар5.3019
Форинт0.122415
Індійська рупія0.46909
Рупія0.0025165
Новий ізраїльський шекель12.2921
Єна0.27871
Теньге0.076621
Вона0.029673
Ліванський фунт0.000462
Малайзійський ринггіт9.7769
Мексиканське песо2.2011
Молдовський лей2.4727
Новозеландський долар24.2101
Норвезька крона4.0944
Саудівський ріял11.0203
Сінгапурський долар32.0687
Донг0.0015671
Ренд2.3213
Шведська крона4.3694
Швейцарський франк51.3275
Бат1.27918
Дирхам ОАЕ11.2577
Туніський динар14.2065
Єгипетський фунт0.8517
Фунт стерлінгів55.5302
Долар США41.3494
Сербський динар0.41086
Азербайджанський манат24.3246
Румунський лей9.4816
Турецька ліра1.0042
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.5031
Болгарський лев24.6201
Євро48.1348
Ларі15.3487
Злотий11.3249
Золото146558.4
Срібло1691.34
Платина57665.05
Паладій47102.76

Курси валют, встановлені НБУ на 05.09.2025