Укрзалізниця готується до масштабного перезапуску вагоноремонтного напряму
17:58 | Fin.Org.UaЗ початку повномасштабної війни обсяги вантажних перевезень в Україні скоротилися на 40%, а перевезення вагонами УЗ – на 58%. Це спричинило зниження обсягів ремонтів вагонів на 55%. Як наслідок, галузь працює з істотним недовантаженням: наразі лише 8 із 29 вагоноремонтних підрозділів є прибутковими. За прогнозами, у 2025 році збитки вагоноремонтного напрямку можуть сягнути 600 млн грн.Для підвищення ефективності використання вагоноремонтних потужностей та адаптації до нових ринкових реалій, Укрзалізниця розглядає низку можливих варіантів трансформації, зокрема, оренду, державно-приватне партнерство, перепрофілювання.
Про це йшлося 15 серпня під час відкритої зустрічі Укрзалізниці щодо поточної ситуації та майбутнього вагоноремонтного напрямку.
До обговорення долучилися представники міжнародних фінансових інституцій, експерти з інвестицій, оренди нерухомості та управління активами, бізнес-асоціації, представники ринку, органів влади та самої Укрзалізниці.
Розуміючи, що потужності працюють із недовантаженням, УЗ здійснила прогноз вибуття вагонного парку на 10 років. «Протягом наступного десятиліття понад 50% наявного вагонного парку буде виведено з експлуатації. Прогнози щодо приватного сектора подібні – близько 44%. Це фундаментально змінює навантаження на ремонтну інфраструктуру й вимагає нових підходів до вагоноремонтних підприємств. Саме тому ми й ініціювали дану дискусію - щоб разом із ринком знайти ефективну модель трансформації», – наголосив Євген Шрамко, член правління УЗ, напрм «Ремонт і виробництво».
Серед обговорюваних сценаріїв трансформації – оренда, державно-приватне партнерство, перепрофілювання. У цьому контексті також розглядалися положення нещодавно ухваленого закону про державно-приватне партнерство.
УЗ підкреслила свою відкритість до співпраці з ринком і пошуку рішень, що будуть взаємовигідними для держави, бізнесу та самої компанії.Голова правління Олександр Перцовський зазначив, що залучені інструменти мають бути ефективними та швидкими, адже важливо вивести вагоноремонтну галузь у плюс. В цьому контексті Олексій Балеста заступник Міністра розвитку громад та територій України задекларував свою готовність всіляко підтримувати цей процес.
Окремий блок дискусії стосувався правового забезпечення трансформацій. Учасники акцентували, що зміни у сфері державного майна мають базуватись на чіткій нормативно-правовій базі, щоб уникнути юридичних ризиків і надмірного втручання з боку правоохоронних органів.
Денис Гайовий, асоційований директор, старший банкір Групи сталої інфраструктури ЄБРР, підтвердив, що інституція вже співпрацює з Укрзалізницею та готова детальніше вивчити можливості для кооперації у сфері вагоноремонту.
Марк Клоепфель, регіональний директор EPSA у регіонах DACH та CEE, зі свого боку зазначив, що поки проєктів з Укрзалізницею не було, але компанія також відкрита до співпраці.
Ольга Балицька, керівниця практики нерухомості та інфраструктури, співголова Комітету з відновлення України Європейської Бізнес Асоціації, наголосила, що надзвичайно важливо, що УЗ розпочала публічну дискусію про ефективне управління державними активами. У світі є небагато прикладів трансформації вагоноремонтних потужностей, але бізнес готовий підтримувати цей процес, зокрема, надавати експертизу, аналітичну підтримку та брати участь у спільному напрацюванні рішень.Проте, і бізнесу важливо бачити конкретні результати – показники рентабельності, умови тощо.
Укрзалізниця зафіксувала пропозиції та позиції всіх учасників дискусії. Наступним кроком стане розробка оптимальної моделі трансформації, яку буде винесено на подальше відкрите обговорення.