Вибуховий вантаж. Чому порти перестали перевалювати добрива і до чого тут Фірташ

13.08 15:30 | Економічна правда

З 18 липня імпортерам заборонили ввозити до українських морських портів речовини на основі аміаку.
Тобто під заборону потрапили всі мінеральні добрива. Ініціатором такого рішення були Військово-морські сили (ВМС), які побачили в таких вантажах небезпеку, зважаючи на російські удари по портах.
Аміачна селітра вибухонебезпечна, яскравий приклад – вибух у Бейруті понад 2,7 тис.
тонн аміачної селітри на складі п’ять років тому, через який постраждали порт і частина міста. Адміністрація морських портів (АМП), спираючись на рекомендації військових, надіслала відповідне повідомлення портовим операторам та іншим учасникам ринку.
Навіть тим суховантажам, які вже прямували до українських морських портів, довелося змінювати курс. "Є наказ командування ВМС та Одеської військової адміністрації від 18 липня про заборону обробки аміакомістких вантажів у портах через небезпеку", – уточнив ЕП один із співробітників АМП. У наказі (є в розпорядженні ЕП) йдеться про заборону перевалки, зберігання, обробки, транспортування та накопичення технічного аміаку, аміачних селітри та добрив, аміачної води та інших аміаковмісних речовин. "За таким самим принципом раніше заборонили заходити до портів танкерам з пальним.
Вони припинили розвантажуватися в портах Великої Одеси (в Одесі, Південному та Чорноморську) та переорієнтувалися на дунайські порти", – додав чиновник. Якщо танкери з пальним пішли до українських портів на Дунаї, то щодо селітри вимоги виявилися більш жорсткими: їх заборонено відвантажувати в Одеській області загалом.
Тобто їм немає місця в жодному з доступних морських портів України.
Адже порти в Миколаєві та Херсоні заблоковані, як і в Очакові, а решта розташовані на окупованих територіях. "Тепер добрива йдуть до румунського порту Галац.
У черзі на вивантаження треба стояти два-чотири дні.
Порт працює до 19:00 у неспішному режимі.
Фрахтувальники рахують демередж (штраф, який сплачується за перевищення терміну безоплатного зберігання вантажу – ЕП), судновласники рахують втрати через зрив наступних фіксацій.
Ніхто не очікував, що все буде так повільно", – каже операційна менеджерка компанії Avalon Shipping Катерина Кононенко. Заборона б’є по гаманцях З одного боку, бізнес поставився з розумінням до вимог військових.
Навіть незважаючи на те, що перевалка добрив – це можливість заробити в умовах, коли українські порти не розбалувані значними обсягами вантажів, а вартість перевалки в умовах жорсткої конкуренції зменшилася. Портовий оператор у Чорноморську Olir Resources відмовився від пропозицій відвантажувати вибухонебезпечні вантажі ще до того, як з’явилася заборона від ВМС, ділиться СЕО компанії Іван Ніякий.
"Безпека людей понад усе.
Порти майже щодня під ударами ворога.
Наслідки перебування в портах вибухонебезпечних вантажів очевидні", – пояснив він. З іншого боку, повністю відмовитися від важливого вантажу готові не всі, адже ця заборона може тривати до закінчення війни.
Заборона на ввезення аміачної селітри залишатиметься чинною доти, "доки не відбудуться суттєві зміни в безпековій ситуації". Інша причина – суттєві інвестиції після початку великої війни з розрахунку на міндобрива, наприклад пакувальні лінії.
Так, компанія "Каспіт трейд" встановила фасувальну лінію в Південному, а логістична TEUS – у Чорноморську.
Компанія Global Ocean Link побудувала в Південному два склади, де можуть зберігатися понад 30 тис.
тонн добрив. Читайте також: Жнива під тиском війни і погоди: як посуха вплинула на врожайність на півдні Крім того, бізнес обурює те, що під заборону потрапила не лише селітра.
"Заборона на перевалку селітри правильна, бо з неї роблять вибухівку.
Але заборонили всі добрива, вироблені з амонію.
Нітратна форма азоту – це те, що вибухає, а є ще амідна та амонійна форми.
Заборонили перевалку всіх форм азоту", – розповів ЕП один з імпортерів добрив. "До портів ідуть добрива, де є лише 10% азоту – сульфатна форма, амонійна, амідна – і їх не пропускають.
Хоча є міжнародні сертифікати, що ці добрива не є вибухонебезпечними, військові не звертають на це уваги.
Була ситуація, коли "Іскандер" влучив у карбамід: упаковка розплавилася, а карбамід не вибухнув", – зазначив він. Керівник одного з дунайських терміналів розповідає, що ринок селітри в Україні становить близько 200 тис.
тонн на рік.
Протягом трьох років її відвантажували на Дунаї, який безпечніший, ніж порти Великої Одеси.
московіяни б’ють по терміналах на Дунаї не так часто, як по морських портах, і використовують менш потужні шахеди. "Одна компанія привезла партію селітри на "велику воду" і спробувала приховати, підробивши документи.
Потім прийшла друга партія до морського порту.
Коли все це з"ясувалося, військові заборонили не лише перевалку селітри, а й інших добрив", – повідомив він. Скільки добрив не вистачає Україні Основний фінансовий тягар внаслідок заборони ВМС лягає не на плечі імпортерів добрив чи термінали, а на аграріїв, які купують товар.
За останні два місяці вартість тонни селітри зросла з 21 тис.
грн до 25-27 тис.
грн, карбаміду – з 24 тис.
грн до 28 тис.
грн. У серпні почався високий сезон, який супроводжується підвищеним попитом на добрива.
Далі йде осіння сівба, яка, за прогнозами, буде дорожчою.
Як зазначає профільне інформагентство "Інфоіндустрія", у попередні два місяці аграрії купували добрива "дуже кволо". "Зараз сіють ріпак і пшеницю, іде підготовка до нового року.
До кінця жовтня треба вносити фосфорні та калійні добрива.
При цьому Україна імпортує 2,5-3 мільйони тонн добрив на рік, а ринок оцінюють 4,5-5 мільйонами тонн на рік.
Внутрішнє виробництво становить 1,5 мільйона тонн, тобто не покриває і третини потреб", – розповів ЕП один з імпортерів добрив. Дефіцит азотних добрив може становити 60%, фосфорно-калійних – 80%, прогнозує співрозмовник ЕП. Читайте також: Майже не олігарх.
Що втратив Фірташ з початку великої війни Раніше в найбільшого українського виробника добрив Ostchem, який належить Group DF олігарха Дмитра Фірташа, запевнили, що "значного впливу на український ринок заборона не матиме".
У компанії повідомили, що у 2024 році виробили 1,8 млн тонн добрив – 51,4% від річного споживання українських аграріїв. За даними "Інфоіндустрії", за сім місяців 2025 року в Україну імпортували добрив на 23,5% більше, ніж за аналогічний період минулого року – 1,942 млн тонн проти 1,596 млн тонн.
Якщо в травні імпортери спостерігали за нестабільністю світового ринку азотних добрив, то далі їх імпорт зростав. "Серпень і вересень для імпортерів будуть складнішими.
Діє заборона на морський імпорт, зростають ціни на світовому ринку і самі аграрії дуже кволо купували добрива в попередні два місяці, тож ринок не має достатніх обсягів оборотних коштів", – ідеться в повідомленні. Випередити шахед Заборона перевалки в портах – це не заборона імпорту добрив загалом.
Добрива все одно потрапляють на українські поля.
Приміром, компанія TEUS переорієнтувалася на доставку аміачної селітри з румунського порту Галац.
"Доставка відбувається вузькою колією, а для перевалки у вагони на широкій колії задіяні станції Вадул-Сірет або Дорнешти", – розповіли ЕП в компанії. Про фасування міндобрив у біг-беги (гнучкі контейнери) у портах уже не йдеться.
Добрива приходять у біг-бегах, їх оперативно перевантажують у піввагони і везуть далі до споживачів в Україні. "Перебудувати логістику – це здорожчання тонни на 50-80 євро", – зауважує імпортер добрив, з яким поспілкувалася ЕП.
Директор і власник компанії GROSSDORF Андрій Халявка раніше пояснював, що обмеження морського імпорту означає втрату найдешевшого каналу поставок добрив з Туреччини, Казахстану, Узбекистану чи Сакартвело. "Можливо, ухвалена заборона надто категорична і майже не залишає варіантів для імпорту необхідного компонента для сільського господарства.
Транспортування залізничним та автомобільним транспортом призводить до зростання собівартості і цін, падіння прибутку фермерів та агрохолдингів.
Тому потрібно шукати компроміс", – зазначив Ніякий. Читайте також: "Висмоктували гроші нижче ватерлінії".
Як обкрадали ОПЗ і яка роль Сенниченка в скандальній справі Асоціація міжнародних експедиторів (АМЕ) як компроміс запропонувала використовувати для перевалки аміачної селітри термінали на Дунаї, віддалені від житлових кварталів та населених пунктів. Відповідна пропозиція міститься в листі, який АМЕ підготувала на ім"я віцепрем"єр-міністра – міністра розвитку громад та територій Олексія Кулеби і голови Одеської обласної військової адміністрації Олега Кіпера, який є в розпорядженні ЕП. Для підвищення безпеки асоціація пропонує вивантажувати селітру в денний час і за прямим варіантом (судно, баржа – транспортний засіб) з вивезенням за межі терміналів.
Тобто, не зберігати селітру на складах. "Додатковим фактором для судновласників може бути умова відходу судна або баржі на румунський бік Дунаю (500–800 м) протягом 30 хвилин після оголошення загрози руху ворожих дронів у бік Ізмаїльського району.
При цьому, час польоту дронів від акваторії Чорного моря до цієї ділянки – 40–60 хвилин", – йдеться у листі АМЕУ. "АМПУ, підрозділи СБУ та кораблі ВМС, які патрулюють цей відрізок Дунаю, можуть здійснювати контроль виконання вимог щодо денного та прямого вивантаження вантажу", – пропонує асоціація. Вплив Фірташа Один з учасників ринку розповідає, що представники влади провели дві наради з приводу заборони на перевалку добрив.
За його словами, військовослужбовці готові йти на компроміс у разі забезпечення відповідних вимог.
Проте, Одеська ОВА боїться брати на себе відповідальність. Інший співрозмовник говорить, що імпортери нібито мають інформацію про вплив на голову Одеської ОВА Кіпера з боку українського виробника добрив Group DF Фірташа. "Група Фірташа виробляє у тому числі й вибухонебезпечні добрива, такі, як аміачна селітра.
Якщо ракета влучить у "Рівнеазот" або "Черкасиазот", то міста і житлові будинки постраждають.
Але підприємства продовжують працювати", – зазначив імпортер. За словами співрозмовника ЕП, Group DF зупинила постачання усіх добрив якраз під початок сезону сівби і підняла ціну до 100 дол.
на тонні.
На його думку, відбувається монополізація ринку.
Втім, як вже зазначали в Group DF "значного впливу на український ринок заборона не матиме". "Країни Європейського Союзу стали відмовлятися від добрив російського виробництва, то щоб аграрії не постраждали, вона зняла мита на американські добрива.
Якби в нас зняли мита, аграрії виростили б кращий урожай, був би більшим експорт, людям було б з чого податки платити", – зазначає імпортер. "У нас внутрішній виробник продає добрива за цінами, вищими за світові, а ще аграрій переплачує до 8% (мита та логістика) за імпортні добрива.
Дорожчого у світі дорожчого ринку за український.
Навіть Африка купує дешевше", – додає він.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bond yields fluctuate
Interest rates affect us all
Financial balance

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 8 грудня: пришвидшене бронювання, дороге і незадеклароване навчання сина Галущенка
20:30 - Повстанці захопили ключовий хаб для нафти Південного Судану
20:25 - Росію у листопаді витіснили з лідерської позиції постачальника нафти до Китаю – розвідка
20:00 - Декларація Галущенка не показує сотні тисяч доларів на освіту сина у Швейцарії – "Схеми"
19:45 - У Києві частково компенсують переобладнання квартир для ветеранів з інвалідністю
19:25 - московія вирішила продавати Китаю газ довгим шляхом – в обхід Європи та Африки
19:10 - Імпортери отримали на 38,9% більше митних преференцій, ніж рік тому
19:03 - Meta надасть користувачам ЄС вибір щодо персональної реклами
19:01 - Перезавантаження Регулятора з питань енергетики: в Раді зареєстрували законопроєкт
18:50 - В Іраці пробили трубу і зупинили видобуток "Лукойла" московія
18:30 - "Зимова підтримка": у новій хвилі українцям виплатять 350 мільйонів гривень
18:20 - L'Oreal придбала 20% компанії Galderma
18:10 - Український ГМК за 11 місяців: виробництво чавуну зросло, сталі – знизилося
18:07 - Відкликано ліцензію на окремі види діяльності в фінансової компанії ТОВ "АСАП ФІНАНС"
18:05 - Казахстан вирішив качати нафту через Китай після атаки України на порт московія
18:01 - АРМА знайшло покупця на судно, яке вивозило крадену агропродукцію з Криму
18:00 - Розвиток зрошення: в Мінекономіки обговорили кроки з прискорення передачі гідромеліоративного майна організаціям водокористувачів
17:56 - Енергетики показали графіки відключення світла на вівторок 9 грудня
17:35 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро на вівторок 9 грудня
17:22 - Кількість оформлених фіскальних чеків зростає – податкова
17:10 - Порушення правил зберігання пального: бурова компанія "Енергофінанс" сплатить штраф
17:03 - Незадекларовані активи голови облради та депутатки: слідство завершено
17:00 - Post COP30: підсумки, здобутки та наступні кроки кліматичної політики України
16:55 - Мережу магазинів відомої франшизи напівфабрикатів викрили в ухиленні від сплати податків
16:25 - По Україні почалися аварійні відключення світла: графіки не діють
16:22 - Засідання Комісії
16:05 - АРМА шукає управителів на нерухомість ексміністра Захарченка
16:00 - єОселя: щотижнева статистика
15:55 - "Нафтогаз" заявив про розкриття масштабної схеми крадіжки газу


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32402
Австралійський долар27.9303
Така0.34419
Канадський долар30.4723
Юань Женьміньбі5.952
Чеська крона2.0213
Данська крона6.5638
Гонконгівський долар5.407
Форинт0.1279
Індійська рупія0.46693
Рупія0.0025198
Новий ізраїльський шекель13.1059
Єна0.27044
Теньге0.082327
Вона0.028685
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.2285
Мексиканське песо2.3131
Молдовський лей2.4745
Новозеландський долар24.3375
Норвезька крона4.1597
Саудівський ріял11.2088
Сінгапурський долар32.4514
Донг0.0015958
Ренд2.4784
Шведська крона4.4784
Швейцарський франк52.2349
Бат1.32092
Дирхам ОАЕ11.4545
Туніський динар14.3608
Єгипетський фунт0.8853
Фунт стерлінгів56.0372
Долар США42.07
Сербський динар0.4173
Азербайджанський манат24.7441
Румунський лей9.6325
Турецька ліра0.9883
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.3594
Болгарський лев25.064
Євро49.0242
Ларі15.5826
Злотий11.5905
Золото177239.23
Срібло2461.08
Платина69962.83
Паладій61776.43

Курси валют, встановлені НБУ на 09.12.2025