Реформи від бідності

17:00 | Економічна правда. Колонки

Українська історія реформ – це не хроніка стратегічного розвитку, а радше серія вимушених рішень, продиктованих браком ресурсів.
З 1992 року, коли я вперше опинився в урядовій структурі, я спостерігав, як змінювалися прем’єр-міністри, політичні конфігурації, зовнішнє середовище, але незмінною залишалася логіка: фундаментальні зміни відбувалися лише тоді, коли інших варіантів не було. Від перших урядів до макроекономічного краху Перший уряд незалежної України під керівництвом Вітольда Фокіна працював у спадку радянської економіки без грошової системи, з величезною інфляцією, розривом зв’язків і зростаючим соціальним тиском.
Уряд Леоніда Кучми продовжив лінію адаптації, зіткнувшись з гіперінфляцією та бартерною економікою. Обов’язки прем’єра певний час виконував Юхим Звягільський, намагаючись утримати базовий контроль над господарством.
Реальне усвідомлення необхідності зовнішньої допомоги з’явилося за уряду Євгена Марчука. У 1995 році була укладена перша серйозна програма з МВФ з умовами, які вперше зачепили енергетику, тарифну політику та державні фінанси.
Проте спроби реформуватися були непослідовними: уряд Павла Лазаренка, хоч і продовжив співпрацю з донорами, не мав політичної волі для виконання зобов’язань. У 1998 році московитський дефолт оголив уразливість України, і уряду Валерія Пустовойтенка довелося реструктуризувати борги, рятуючи країну від дефолту. Перші успіхи і втрачений темп Уряд Віктора Ющенка (2000-2001 роки) став винятком: саме тоді відбулося перше свідоме виконання програми МВФ.
Валютна стабільність, боргова реструктуризація, перші ознаки економічного росту – усе це стало можливим завдяки поєднанню професійної команди та зовнішнього тиску. Проте з приходом урядів Анатолія Кінаха та Віктора Януковича (2001-2004 роки) темп реформ знизився.
Політична система почала повертатися до інерційного управління, поки не втрутилася глобальна фінансова криза. Читайте також: Яких реформ нам не вистачає? Що і чому Штати просять змінити в Україні Після Помаранчевої революції зростали очікування, але не результативність.
Уряд Юлії Тимошенко (2005 рік) переглядав приватизацію, кабінет Юрія Єханурова намагався стабілізувати ситуацію, але не мав простору для нових ініціатив. Другий уряд Януковича (2006-2007 роки) спирався на зростання доходів та ігнорував міжнародні механізми. Кризи як каталізатор 2008 рік – глобальна криза.
Уряд Тимошенко отримав значну програму МВФ (понад 12 млрд дол.), яка дозволила втримати банківську систему.
Проте виконання умов було фрагментарним.
У 2010-2013 роках уряд Миколи Азарова відмовився від співпраці з МВФ і робив ставку на угоди з московія.
Короткостроковий ефект стабільності був досягнутий ціною згортання реформ, адміністративного контролю та популістських рішень.
Усе це завершилося економічним крахом у 2013 році. Реформування з-під тиску Уряд Арсенія Яценюка працював в умовах війни, економічного колапсу і втрати територій.
Програма МВФ 2015 року відкрила шлях до серйозних змін: банківська чистка, тарифна реформа, запуск Prozorro, нова бюджетна політика.
Це був період найглибших трансформацій за всю історію незалежності України, але не внаслідок політичного консенсусу, а через нагальну необхідність. Володимир Гройсман продовжив курс на стабільність: пенсійна й освітня реформи, децентралізація.
Усе – у тісній координації з МВФ та міжнародними донорами. Після 2019 року в умовах пандемії та великої війни уряди Олексія Гончарука і Дениса Шмигаля перейшли в режим зовнішнього бюджетного утримання.
Безпрецедентні обсяги міжнародної допомоги (гранти, пільгові кредити, макрофінансова підтримка) стали основою виживання.
Як і раніше, донори супроводжували підтримку вимогами: прозорість, підзвітність, контроль витрат. Висновок Нинішня практика ухвалення рішень під тиском міжнародних партнерів – не нове явище для України.
На превеликий жаль, більшість глибоких внутрішніх перетворень – і у сфері економіки, і в системі управління – не були результатом суспільного запиту або консенсусу політичних еліт.
На відміну від країн Центральної Європи, зокрема Польщі, де ринкові й демократичні реформи були усвідомленим вибором і частиною національного проєкту, в Україні вони були вимушеним кроком, продиктованим бідністю та нестачею ресурсів. Україна не мала стабільної ресурсної ренти, як московія чи Казахстан.
Вона не отримувала системних субсидій, як Білорусь.
Тому шлях розвитку виявився іншим: складним, непослідовним, але таким, що не дозволив законсервуватися в авторитарній моделі.
Це не історія добровільних змін, це історія реформ від бідності.
Проте саме ця обставина дала шанс Україні зберегти демократичні механізми, відкрити економіку і рухатися в бік справжньої державної спроможності. Питання лише в тому, чи зможемо ми нарешті перейти від реформ під тиском до реформ з волі.

Додати коментар

Користувач:
email:





Ціна акцій росте,
Ринок – це безмежні можливості,
Інвестуй, бути успішним.

- Fin.Org.UA

Новини

19:11 - Мінфін розповів про нові надходження від облігацій держпозики
19:05 - Київ на другому місці у рейтингу міст за ціною на первинному ринку житла
18:50 - Ціни на бензин в московії вдруге встановили історичний рекорд
18:30 - Биткоин выпал из диапазона, но получил поддержку на спаде
18:30 - Деловая активность еврозоны растёт, но очень медленно
18:30 - "Укрзалізниця" вперше перевезла нафтопродукти з Німеччини у власних вагонах
18:24 - Мінрозвитку хоче прискорити темпи відновлення пошкодженого житла
18:11 - Трамп погрожує Індії новими митами "за 24 години" через купівлю нафти з московія
17:55 - Енергетики ДТЕК потрапили під обстріл на Донеччині: наслідки
17:43 - Україна відновлює судноплавство каналом, де вибухнув земснаряд
17:31 - Нацбанк показав курс долара і євро на середу 6 серпня
17:25 - На станції Будапешт-Келеті почнеться ремонт: як це вплине на рух поїздів з України
17:00 - Реформи від бідності
17:00 - Зеленський доручив "відчутно збільшити" пряме фінансування бригадам на дрони
16:38 - АРМА розізлилося на управителя арештованих суден
16:30 - USDA дає новий прогноз урожаю зернових в Україні
16:25 - АРМА розшукало активи авіакомпаній, які ухилялись від сплати податків
16:07 - Панама скасовує реєстрацію 17 підсанкційних суден
16:04 - Ключові рішення НКЦПФР від 05.08.2025
16:00 - До шести небанківських фінансових установ застосовано заходи впливу
16:00 - Hugo Boss підніме ціни через мита Трампа: акції відреагували
15:50 - Доллар устойчив перед лицом слабой занятости
15:40 - "На декілька годин, а то і днів": в Криму ввели віялові відключення мобільного інтернету
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 06.08.2025
15:28 - Відновлення багатоквартирних будинків на Харківщині поки не фінансується
15:04 - Розширення енергетичної співпраці України та Туреччини: нові можливості та виклики
15:04 - Нафтогазові доходи московії в липні обвалилися майже на третину
15:02 - Вокзал у Лозовій не працюватиме невизначений термін
14:46 - "НоваПей Кредит" збільшила чистий прибуток
14:45 - Зроблено в Україні: Уряд розширив перелік промислової української техніки з компенсацією 15% вартості та додав до отримувачів комунальні підприємства


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32052
Австралійський долар26.924
Така0.34168
Канадський долар30.2083
Юань Женьміньбі5.7997
Чеська крона1.9542
Данська крона6.444
Гонконгівський долар5.3102
Форинт0.120444
Індійська рупія0.47479
Рупія0.002543
Новий ізраїльський шекель12.0762
Єна0.28234
Теньге0.077583
Вона0.02996
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.858
Мексиканське песо2.203
Молдовський лей2.4457
Новозеландський долар24.5501
Норвезька крона4.057
Саудівський ріял11.1093
Сінгапурський долар32.3411
Донг0.0015889
Ренд2.3118
Шведська крона4.3038
Швейцарський франк51.4433
Бат1.28454
Дирхам ОАЕ11.3486
Туніський динар14.372
Єгипетський фунт0.8607
Фунт стерлінгів55.3487
Долар США41.6845
Сербський динар0.41037
Азербайджанський манат24.5261
Румунський лей9.4768
Турецька ліра1.025
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.7248
Болгарський лев24.5883
Євро48.0914
Ларі15.4444
Злотий11.2439
Золото139726.86
Срібло1558.24
Платина54879.31
Паладій49582.88

Курси валют, встановлені НБУ на 06.08.2025