ШІ проти дефіциту кадрів та енергоощадні рішення: як підприємці вчаться адаптуватися до обставин

31.07 13:00 | Економічна правда

Чи ви підприємець із десятками років досвіду ведення бізнесу, чи лише починаєте розвивати свою справу, та в умовах війни стикаєтеся зі спільними викликами й разом вчитеся адаптуватися до них доступними способами.
За даними дослідження Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй (ПРООН) в Україні, з початку повномасштабного вторгнення 64% мікро-, малих та середніх підприємств (ММСП) тимчасово призупинили свою діяльність, але вже в жовтні 2023 року лише 9,6% з них зупинилися остаточно.
Це свідчить про неймовірну стійкість та адаптивність українського бізнесу. ПРООН проаналізувала також вплив війни та виклики, з якими стикаються представники малого та середнього бізнесу, і запропонувала їм експертну підтримку — запустила навчальну ініціативу, щоб посилити слабкі сторони ММСП та прискорити їхній розвиток.
Адже мікро-, малий та середній бізнес — це 99,98% усіх суб’єктів господарювання, які забезпечують 74% робочих місць і створюють 64% доданої вартості. Академія стійкого бізнесу ПРООН: сучасні практичні знання для підприємців Академія стійкого бізнесу ПРООН (далі — Академія) — це ініціатива ПРООН в Україні за підтримки Уряду Японії, що покликана стати поштовхом і водночас практичним інструментом для розвитку українських мікро-, малих та середніх бізнесів у сучасних реаліях. "Академія всеохопно підтримала українських підприємців у час масштабних викликів.
Разом із партнерами ми створили середовище, де бізнеси отримують знання, що відразу перетворюються на рішення.
Це інвестиція в економічну стійкість України — завдяки людям, які не бояться змінюватися, відкриті для нових знань та ідей", — зазначила Марія Гуцман, очільниця групи проєктів "Інклюзивне зростання та сталий розвиток" Програми розвитку ООН в Україні. На першому етапі Академії ПРООН в Україні разом з партнерами — WebPromoExperts, Lean Institute Ukraine, Укрпошта та Greencubator — пропонувала чотири безоплатні курси для підприємців, що охоплюють такі напрями: енергетична стійкість; LEAN-менеджмент; цифрова трансформація; експорт. Фото надане ПРООН Онлайн- та офлайн-навчанням охопили 968 підприємців з усієї України, щоб допомогти їм посилити потрібні напрями діяльності та підвищити успішність бізнесу. Надати практичні вміння та сучасні інструменти, які одразу можна впроваджувати в робочі процеси, — це головна мета Академії.
І, як свідчать історії успіху учасників навчання, її чудово вдалося реалізувати. Як упроваджувати енергоефективні рішення Скільки коштує зупинка бізнесу на день чи тиждень? Що підприємство може робити без води, електрики, тепла, зв’язку, пального тощо? Як підготуватися до планових та аварійних відключень і самому генерувати енергію? Знати відповіді на ці запитання в сучасних реаліях означає будувати енергостійке підприємство, яке ощадливо використовує енергоресурси та продовжує працювати під час вимкнень електроенергії. Навчити компанії ефективно функціонувати в умовах енергетичної кризи — мета курсу "Академія енергетичної стійкості бізнесу" в партнерстві з Greencubator.
Він орієнтований на власників, управлінців, енергоменеджерів та енергетиків підприємства виробничого та сервісного секторів і передбачав 2-денний офлайн-модуль та онлайн-презентацію учасниками своїх напрацювань.
Серед тренерів — експерти в галузі енергетики та сталого розвитку, зокрема з практичним досвідом упровадження енергоефективних технологій. Учасники курсу разом з тренерами аналізували весь процес трансформації бізнесів — від оцінки й моделювання внутрішніх та зовнішніх ризиків до втілення й фінансування програм енергетичної стійкості.
І хоча розвивати енергоощадність бізнеси були змушені через пошкодження української енергетики, але на навчанні чітко усвідомили: культура енергетичної стійкості має стати звичною практикою підприємств на десятки майбутніх років. Як розвивати ефективне виробництво завдяки Lean Мінімум втрат і максимум результату — це не лише мрія кожного власника виробництва, а й сутність методології Lean, якій був присвячений один із напрямів навчання. Інтенсив "Ефективне виробництво: практика впровадження Lean" розробили в партнерстві з Lean Institute Ukraine.
Це були 3 онлайн-вебінари та 2 дні офлайн-навчання, коли учасники і вивчали методологію Lean та її основні інструменти, і працювали над реальними кейсами у виробничому середовищі. Програма корисна для представників виробництв, які прагнуть скоротити простої на виробництві, підвищити його продуктивність і знизити операційні витрати.
Зосереджувалися саме на практичному застосуванні Lean-інструментів для оптимізації виробничих процесів, зокрема крок за кроком готувалися до впровадження Lean: аналізували цінності в контексті виробництва та виробничий процес загалом, планували розподіл ролей у Lean-команді, вимірювали ефективність новацій та вчилися підтримувати трансформаційні процеси. До старту навчання 95 % учасників глибоко не досліджували Lean і діяли переважно інтуїтивно, більшість не мала структурованої стандартизації та чітких стратегій усунення втрат.
А вже після завершення інтенсиву підприємці ділилися, що розуміють принципи Lean, навчилися виявляти втрати й використовувати Lean-інструменти тощо.
Зокрема, вони створили карти процесів для оптимізації ключових ділянок виробництва й розробили стандарти та інструкції для навчання персоналу. "Цей курс — практичний інструмент трансформації.
Його учасники отримали як знання про Lean, так і готові рішення для своїх підприємств.
Вони вже впроваджують зміни, що підвищують ефективність, зменшують втрати та створюють додану цінність.
Саме такі ініціативи допомагають малому та середньому бізнесу розвиватися, зміцнюючи економіку України", — зазначив Сергій Комберянов, президент Lean Institute Ukraine. LEAN — це про ефективне керування процесами: досвід підприємства "Аксімед" Косметичне виробництво "Аксімед" з 2011 року виробляє лікувальні препарати та косметику на основі Куяльницької грязі.
У компанії постійно нарощують виробництво та розширюють лінійку продукції.
Команда прагне розробляти інноваційні продукти й використовувати сучасні технології на виробництві, зокрема оптимізувати його відповідно до найкращих світових практик. Власниця компанії Ірина Землянухіна ще до курсу з Lean-менеджменту цікавилася цією методологією і надихалася тим, як її застосовують успішні українські компанії на кшталт Нової Пошти.
Тож на навчання ішла з упевненістю, що такий інструмент допоможе їй удосконалили виробничі процеси. "Після навчання я дуже чітко зрозуміла, що будь-які зміни в компанії важливо пояснювати команді.
Lean-методологія дуже лояльна в цьому плані й орієнтована на всіх учасників процесу, а не лише на результат.
Тепер перш ніж упроваджувати новації, я сама докладно обмірковую плюси й мінуси, аби потім доступно й переконливо розповісти про це команді", — ділиться Ірина Землянухіна. Інакше Ірина тепер досліджує й роботу команди.
Аналізує кожен крок з огляду на те, наскільки він доречний і ефективний як з погляду клієнта, так і для працівника.
Зайві дії команди оптимізує, щоб не витрачати на них час.
Хоча підприємиця й називає ці покращення невеликими, але переконана, що з часом вони разом дадуть змогу пришвидшити та покращити роботу підприємства. "Кожен власник має бути готовий до змін і брати з навчання тільки те, що він може впровадити у свій бізнес уже зараз і на довготривалій основі, а не лише впродовж кількох днів після тренінгу.
Багато речей мені ще потрібно буде осмислити, але я отримала важливі покрокові алгоритми дій і мотивацію рухати свій бізнес уперед", — розповідає підприємиця. Як автоматизувати рутину й заощадити людські ресурси Технології, інновації та адаптивні підходи — це ті стовпи, що допомагають українським підприємцям оптимізувати бізнес і шукати нові можливості для його розвитку в сучасних умовах.
Опанувати ефективні цифрові стратегії, щоб стабілізувати бізнес під час війни, підприємці можуть на курсі "Цифрові рішення для підвищення стійкості бізнесу" у партнерстві з WebPromoExperts.
Це офлайн-навчання для власників малого та середнього бізнесу в п’яти містах України — Львові, Вінниці, Одесі, Харкові та Києві. Фото надане ПРООН АІ допомагає заощаджувати тисячі гривень: результати власника "Флагман" Ігор Семенов, власник меблевої фабрики "Флагман", зацікавився курсом "Цифрові рішення для стійкості бізнесу під час війни", бо тоді з командою саме працювали над ширшим представленням продукції онлайн.
Довгий час основним каналом збуту компанії були власні офлайн-салони й дилери в регіонах, але останніми роками підприємець побачив потребу розвивати онлайн-продажі. Навчання на курсі дало змогу поглянути іншим поглядом на звичні речі.
Так, після курсу про особливості роботи сайтів зрозумів, що сайт його компанії не зручний для покупця.
Тож невдовзі почав ребрендинг, що нині на завершальному етапі.
На цьому самому курсі отримав і конкретний перелік тих маркетингових показників, за якими тепер аналізує ефективність роботи нового сайту. Особливо корисними Ігор називає практичні заняття, на яких учасники вчилися генерувати різні типи текстового, аудіо- та візуального контенту за допомогою штучного інтелекту.
Уже наступного дня після навчання підприємець передав свої знання команді, яка почала з допомогою ШІ готувати контент для інстаграм-сторінки бренду. Підприємець прогнозує, що завдяки ШІ зможе заощаджувати кошти на розробленні макетів наліпок для меблів.
Раніше це робила агенція за кілька тисяч гривень за макет.
Під час навчання підприємець підійшов із таким запитом до тренера, і той навчив його самого генерувати потрібні макети за допомогою ШІ.
І це лише один з небагатьох прикладів, як сучасні технології допомагають підприємцям заощаджувати свій час і кошти. "Спікери дали нам усі потрібні знання та практичні навички.
Доступною мовою вони пояснили, як має працювати сайт і як правильно сформулювати запит для штучного інтелекту тощо.
Це те навчання, після якого ти маєш конкретні практичні навички й можеш одразу їх застосовувати", — розповідає Ігор Семенов. Як експортувати свою продукцію на міжнародні ринки Не такий страшний експорт, як його уявляють.
З таким усвідомленням підприємці виходять після одноденного офлайн-навчання "E-Export Intensive", яке Академія організувала у співпраці з Укрпоштою для внутрішньо переміщених осіб, ветеранів війни та підприємців-початківців.
Мета інтенсиву — розвивати експортні можливості підприємців і дати їм конкретні інструменти для опанування міжнародних ринків.
А ще надихнути реальними історіями, адже на кожному інтенсиві, окрім експертів з маркетингу та просування на міжнародних майданчиках, своїм досвідом діляться підприємці, які вже успішно там продають. Фото надане ПРООН "Мільйони українців купують на Express, eBay, Amazon, але тільки одиниці вміють ефективно там продавати.
Хоча від процесу отримують вигоду всі його учасники: виробники й торгові проєкти, оператори поштової й експрес-доставки, банки й фінансові сервіси, фіскальна служба України.
На інтенсиві ми обговорювали питання електронної комерції, досліджували можливості для українського виробництва та глобальних продажів.
Ми віримо в силу українського бізнесу та його зв"язок зі світом", — зазначила Юлія Павленко, директорка з міжнародних операцій АТ "Укрпошта". Окрім особливостей роботи з міжнародними маркетплейсами Etsy, eBay, Shopify, учасники з’ясовували, як відкривати рахунки й переказувати кошти в системі Payoneer і які можливості логістики міжнародної доставки в різних форматах. Після навчання змінили майданчик для експорту: історія OYCHA OYCHA — це маленький столичний бізнес, що імпортує якісний чай з усього світу й розвиває чайну культуру в Україні.
Компанія називає свою продукцію чаєм третьої хвилі за аналогією з кавою третьої хвилі, що зараз популярна в Україні та світі. Маркетологиня проєкту Анастасія Головня долучилася до E-Export Intensive у Києві за рекомендацією свого керівника.
Після початку повномасштабного вторгнення багато клієнтів компанії переїхали за кордон і поступово сформувався величезний запит на українські товари на міжнародних ринках.
У OYCHA й до того активно досліджували європейські країни для експорту.
Помічали там дефіцит якісної сировини й загалом доволі типовий підхід до споживання чаю.
Прохання від клієнтів доставляти якісний чай за кордон лише підтвердило актуальність цього питання та посилило мотивацію компанії прискорити вихід на ринок ЄС. На E-Export Intensive Анастасія йшла з переконанням, що там зберуться досвідчені підприємці, які вже роками ведуть бізнес і чітко розуміють, як мають розвивати експорт і куди саме рухатися.
Але зустріла там таких самих амбітних і часом розгублених представників малого й середнього бізнесу, які лише починають свій шлях до експорту й потребують експертної допомоги та поради. Найціннішим на інтенсиві учасниця називає практичні знання та дані, зокрема конкретні цифри й розрахунки щодо виходу бізнесів на різні міжнародні майданчики.
Окремо відзначає й фаховість експертів, які ділилися своїм досвідом і були відкриті до запитань учасників. "Ми з командою розглядали Amazon для виходу зі своєю продукцією, але після лекції про цю платформу я зрозуміла, що для старту там потрібні значно більші інвестиції, ніж ми прораховували.
Водночас стало очевидно, що з нашими об’ємами й особливостями продукту доцільніше почати з розвитку Etsy та Pinterest.
Це і дешевше, і ефективніше.
А до Amazon ще дійдемо з часом", — розповіла маркетологиня. Зараз OYCHA активно готують до запуску своїх сторінок на Etsy та Pinterest і паралельно налагоджують партнерства з кав’ярнями, які зможуть продавати чайну продукцію.
Також вивчають доволі нішеву тему — особливості використання штрих-кодів, аби їхню продукцію могли зручно пробивати.
Починатимуть із ринку Польщі, і далі рухатимуться європейськими країнами.
Хочуть передусім налагодити системний експорт до місцевих кав’ярнях, адже це полегшує і систему, і вартість логістики. Фото надане ПРООН Інвестувати час менеджменту в навчання — це сьогодні умова виживання їхнього бізнесу, особливо коли бракує людського капіталу.
Як свідчить описаний досвід підприємців, Академія стійкого бізнесу ПРООН в Україні за підтримки Уряду Японії дає саме ті знання, які допомагають підприємцям трансформувати себе, власний бізнес і українську економіку.
Головне — не втрачати часу й можливості та бути готовими змінюватися щонайшвидше. Матеріал створено ГО "Інтерньюз-Україна" в межах проєкту "Трансформаційне відновлення задля безпеки людей в Україні", що реалізується Програмою розвитку ООН (ПРООН) в Україні за фінансової підтримки Уряду Японії.

Додати коментар

Користувач:
email:





Stocks rise and fall fast
Fortunes made or lost each day
Markets never sleep

- Fin.Org.UA

Новини

09:52 - Леся Карнаух: ДПС за 7 місяців перевиконала план надходжень до бюджету на понад 70 млрд гривень
08:30 - Економічна правда, про яку незручно говорити
06:00 - Абсолютно сублімована їжа: як "Харчі" будували успішний бізнес, але втратили все
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:45 - Inflation to Drop Notably by Year-End, Economic Recovery Expected to Be Gradual – Inflation Report
23:45 - Інфляція до кінця року помітно знизиться, відновлення економіки буде поступовим – Інфляційний звіт
23:43 - Inflation Report, July 2025
23:43 - Інфляційний звіт, липень 2025 року
21:00 - Новини 31 липня: Україні загрожує поглиблення фінансової кризи, повернення незалежності НАБУ і САП
20:50 - UPG отримала дозвіл на оренду ще 47 заправок Коломойського
20:40 - Фондовий ринок відреагував рекордом на вхід Microsoft до "клубу $4 трильйонів"
20:30 - S&P 500 отступает на жёсткости ФРС и тарифных страхах
20:30 - АМКУ оштрафував дистриб'юторів лікарських засобів на 4 мільярди за змову на ринку
20:20 - Одна з найбільших фриланс-платформ розпочала розблокування акаунтів українців
20:15 - Трамп дав Мексиці 90 днів відтермінування підвищення мит
19:43 - Мінфін розповів, наскільки у липні поповнився держбюджет
19:30 - Липень став найкращим місяцем для долара за президентства Трампа
19:00 - 490 млн грн Національного кешбеку українці отримали за червень
18:55 - Казахстан вирішив віддати перевагу Китаю замість московія у добудові АЕС
18:34 - "Чорна каса" на 4 мільйони гривень: ДБР викрило чергову корупційну схему
18:20 - Трамп обурився на Індію та Росію: назвав їх "мертвими економіками"
17:58 - На Запоріжжі через обстріли згоріло майже 700 гектарів посівів
17:54 - Модернізація Порталу ІПВГ: нові можливості для подання звітності
17:50 - ФРС продолжает отодвигать снижение ключевой ставки
17:45 - Нацбанк показав курс долара та євро у перший день серпня
17:32 - Фонд держмайна знову продає Київський авторемонтний завод
17:14 - Агентство відновлення виграло справу проти підрядника
16:55 - Робота в Києві: які вакансії та зарплати пропонують
16:49 - Оренда самоката через SMS: московитський бізнес звикає до інтернет-відключень
16:42 - Повернення активів «Фрідом Фінанс Україна»: що потрібно знати клієнтам


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31966
Австралійський долар26.8883
Така0.34099
Канадський долар30.1461
Юань Женьміньбі5.7973
Чеська крона1.9421
Данська крона6.3988
Гонконгівський долар5.3138
Форинт0.11932
Індійська рупія0.47614
Рупія0.0025336
Новий ізраїльський шекель12.3182
Єна0.27832
Теньге0.077157
Вона0.029923
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.7765
Мексиканське песо2.218
Молдовський лей2.4283
Новозеландський долар24.6442
Норвезька крона4.0548
Саудівський ріял11.12
Сінгапурський долар32.1687
Донг0.0015921
Ренд2.3068
Шведська крона4.2805
Швейцарський франк51.3709
Бат1.27677
Дирхам ОАЕ11.3567
Туніський динар14.3049
Єгипетський фунт0.8571
Фунт стерлінгів55.222
Долар США41.7132
Сербський динар0.40755
Азербайджанський манат24.5328
Румунський лей9.4084
Турецька ліра1.0275
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.5465
Болгарський лев24.4122
Євро47.7491
Ларі15.4122
Злотий11.1736
Золото137934.29
Срібло1524.84
Платина54667.65
Паладій50961.43

Курси валют, встановлені НБУ на 01.08.2025