Магістральний водогін Кривого Рогу: невідомі факти

13:24 | Економічна правда. Публікації

Останні тижні ситуація навколо "Автомагістраль-Південь" не сходить із стрічок новин.
Спробую більш детально розповісти про історію з будівництвом магістрального водогону для міста Кривий Ріг.
Висновки ж робіть самі. Червень 2023 року, підрив дамби Каховської ГЄС, рівень води у Каховському водосховищі падає.
Кривий Ріг та інші міста на правому березі залишаються без водопостачання. Для відновлення подачі води у Кривий Ріг розглядаються різні варіанти, нарешті визначається той, який гарантує потрібний обсяг води та який реально швидко реалізувати – з річки Інгулець. Агентство відновлення залучає інженера-консультанта, який обраховує приблизну вартість проєкту.
Проводиться конкурс, в якому приймає участь декілька найбільших українських компаній. Пропозиція "Автомагістраль-Південь" найдешевша. Розробляється проєкт, кошторисна документація, які проходять державну експертизу і експертизу замовлену USAID. Укладається контракт на умовах твердої договірної ціни.
Це означає, що в угоді фіксуються лише укрупнені вартісні показники – наприклад, укладання одного метру трубопроводу.
Не окремо труба, її доставка, монтаж, з’єднання, а все разом.
Кажучи по простому, фіксується послуга "під ключ". До контракту додається протокол з цінами на практично всі основні матеріали, в тому числі труби.
Ціни – не забаганки компанії.
Вони затверджуються замовником(!) на основні моніторингу ринку. З юридичної точки зору в протоколі не було потреби.
Коли ви замовляєте у ресторані борщ, вам не надають ціну картоплі, м’яса чи спецій – вказується лише ціна готової страви. Але контракт великий – понад 7 млрд грн.
Тож замовнику було важливо дотриматись прозорості, щоб всі бажаючі - міжнародні партнери, громадськість, активісти, журналісти - могли особисто перевіряти адекватність цін, покладених в основу розрахунків. До речі, коли у листопаді 2023 року контракт і протокол з цінами оприлюднили на Prozorro, пан Юрій Ніколов, якого складно запідозрити у схильності до нашої компанії, зазначив, що ціни є ринковими (на рівні прайсів у відкритих джерелах). Але підкреслюю – контракт не зобов’язував нас закуповувати матеріали за вказаними цінами.
Вони могли бути вище, або нижче – це наше питання.
Від нас вимагалось лише побудувати об’єкт у відповідності проєкту і вкластись у терміни. Такі угоди не українське ноу-хау.
Саме такий принцип працює у всьому цивілізованому світі.
В одному з контрактів між "Автомагістраль-Південь" та USAID вказувалось, що за умови збільшення витрат – це ризики і проблеми підрядника.
Якщо ж підряднику вдасться оптимізувати витрати – вартість з боку замовника не буде уточнюватись.
Так працюють Світовий Банк, ЄБРР! Сказати, що проєкт виявився складним - це не сказати нічого. Нормативний термін будівництва об’єктів такого масштабу – понад 5 років.
Ми все зробили за рік.
Організували роботу понад 250 одиниць техніки та понад 500-600 працівників.
У дві зміни, без вихідних.
Цілий рік.
Загальна довжина водогону – 26 кілометрів.
Три потужних насосних станції - мільйони кубометрів вибраного з траншей ґрунту, сотні тисяч кубометрів піску для засипки, тисячі кубометрів бетону.
Все в чистому полі.
Обладнання постачалось з усього світу.
Труби від трьох українських заводів та п’яти іноземних. Найскладнішим було подавати у місто воду по першій нитці, запущеною ще в серпні 2023 року, і паралельно укладати ще три трубопроводи.
Це як добудувати другий третій поверх будинку, коли на перший вже вселилась родина з маленькими дітьми.
Контрактом це не передбачалось! Подача води збільшила обсяг додаткових робіт, вартість яких нам не компенсували. Фінансування на закупку матеріалів шукали самі.
Заборгованість за виконані роботи під час будівництва доходила до 2,5 млрд грн. Але, попри відсутність коштів та додаткові роботи, вартість контракту не була змінена.
Всі ризики, додаткові витрати, лягли на нас.
Ми не попросили жодної гривні зверх суми контракту! У підсумку – все працює.
700-тисячний Кривий Ріг, 50-тисячна Зеленодольська громада плюс прилеглі села та Криворізьська ТЄС забезпечуються водою. Умови контракту виконані до дрібниць.
Земля над трубопроводами рекультивована – аграрії цього року вже засіяли поля. Пройшов рік - компанії винні 570 млн грн.
Ще 50 млн грн ми заплатили ДТЕК за електроенергію, нібито це компанії було потрібно цілий рік забезпечувати водою місто від першої нитки водогону. Загальний борг перед "Автомагістраль-Південь" по різним проєктам Агентства відновлення та розвитку останніх років - понад 7 млрд грн. Облікова ставка НБУ – 15,5%, тож обслуговування цього боргу на місяць складає приблизно 100 млн грн., які компанії не компенсують. Осінню 2024 року починається щось незрозуміле.
Обшуки.
Експертизи.
Звинувачення, нібито ціна труб завищена…. У мене питання.
Як можна порівнювати ціну з відтермінуванням платежу з ціною за умови передоплати? Як можна порівнювати відпускну ціну з ціною з монтажем і доставкою? Чому не враховується, що труби у місцях з’єднання з насосними підрізались, тобто частина погонажу вибраковується? Питання без відповіді.
Кажуть "ціна завищена" і крапка… На який взагалі підставі висуваються претензії до підрядника? Не підрядник визначає умови і ціни.
Наша зона відповідальності – обсяги, якість, терміни, до яких жодних претензій не має! До війни Україна досягла значного прогресу у наближенні до світових стандартів взаємовідносин між державою та бізнесом.
Що ж тепер - відкат реформ? Прибираємо будь-які правила та запобіжники? А найстрашніше – вбиваємо будь-яку мотивацію. Навесні 2022 року, коли іноземні підрядники кинули об’єкти та евакуювали персонал, ми, не питаючи про оплату, відновлювали рух стратегічними трасами на деокупованих територіях Київської, Чернігівської, Сумської та Харківської областей.
Відбудовували мости, якими сьогодні забезпечується основний потік військових вантажів. Коли державі потрібна була термінова допомога, ми, як пожежна команда, завжди були поруч.
"Автомагістраль-Південь" це злітно-посадкові смуги, захист стратегічних енергетичних об’єктів, прифронтові дороги, захищені від дронів фортифікації. Війна триває, і не відомо які ще випробування випадуть на долю країни.
Якщо русня вчергове знищить щось важливе, чи знайдуться бажаючи без фінансування це відбудувати, знаючи, що їм можуть "подякувати" кримінальними справами? Не кажу про реформи, інвестиції, економіку, робочі місця – розумію, що ці аргументи можуть бути не почуті, коли країні треба просто вистояти.
Але ж вбивство такого бізнесу як "Автомагістраль-Південь" точно не посилить спроможність України протистояти ворогу.

Додати коментар

Користувач:
email:





Pension and hedge funds
Sovereign wealth and individuals
Buyers of securities

- Fin.Org.UA

Новини

18:49 - Генпрокурор: кримінальних справ щодо бізнесу значно більше, ніж показувала статистика
18:09 - Український маркетплейс для пошуку медикаментів залучив $9 мільйонів інвестицій
17:31 - У роботі російського "ВКонтакті" стався масштабний збій
17:26 - Визначено порядок страхування відповідальності учасників ринку відкритого банкінгу
17:07 - Тіньовий танкерний флот московії збільшився втричі з 2022 року – дослідження
16:55 - В Україні зменшилась кількість реєстрації бізнесів
16:53 - Ощадбанк виграв апеляцію у московії за захоплені активи в Криму
16:47 - Звіт про стан реалізації у першому півріччі 2025 року Стратегії відновлення, сталого розвитку та цифрової трансформації малого і середнього підприємництва на період до 2027 року
16:33 - Засідання Комісії
16:30 - Як правильно монетизувати субсидії на електроенергію
16:25 - В Україні з'явились перші партії місцевих кавунів: яка їхня вартість
16:16 - Держагентство з управління резервами України розпочало роботу
16:09 - Нафтогазові доходи московії впали на третину
16:01 - Доповнення до плану-графіку здійснення заходів відстеження результативності регуляторних актів у 2025 р.
15:46 - Запаси палива достатні для забезпечення роботи атомних електростанцій – "Енергоатом"
15:32 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 04.07.2025
15:28 - Українці у травні отримали рекордну суму кешбеку
15:21 - Лист очікувань власника ПрАТ “Нижньодністровська ГЕС” на 2026 рік
15:20 - московія атакувала порт в Одесі: є загиблі та поранені
15:03 - АРМА шукає управителів для терміналу, який був у власності російського бізнесмена
14:48 - В Україні дозволять використовувати деревину зі згорілих лісів для фортифікацій
14:40 - Експериментальний проєкт щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками): сприяння дотриманню платниками своїх податкових обов’язків
14:40 - У пункті пропуску "Солотвино – Сігету-Мармацієй" призупинять оформлення транспорту
14:38 - До уваги податкових агентів!
14:31 - Яким чином відбувається зняття з обліку в контролюючому органі юридичної особи при проведенні процедури реорганізації?
14:25 - Яким чином при роздрібній торгівлі визначається ціна продажу тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах?
14:24 - До уваги суб’єктів господарювання, які використовують РРО/ПРРО!
14:22 - За якими кодами класифікації доходів бюджету сплачується військовий збір?
14:21 - Запит на отримання ІПК в меню «Листування з ДПС» Електронного кабінету: особливості заповнення деяких реквізитів звернення


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32236
Австралійський долар27.4251
Така0.34033
Канадський долар30.703
Юань Женьміньбі5.8265
Чеська крона1.995
Данська крона6.5905
Гонконгівський долар5.3151
Форинт0.123058
Індійська рупія0.48911
Рупія0.0025759
Новий ізраїльський шекель12.4363
Єна0.28999
Теньге0.080334
Вона0.030636
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8837
Мексиканське песо2.223
Молдовський лей2.4769
Новозеландський долар25.3181
Норвезька крона4.1422
Саудівський ріял11.1255
Сінгапурський долар32.7709
Донг0.0015922
Ренд2.3793
Шведська крона4.3706
Швейцарський франк52.5854
Бат1.28905
Дирхам ОАЕ11.3593
Туніський динар14.4679
Єгипетський фунт0.8455
Фунт стерлінгів56.9907
Долар США41.7239
Сербський динар0.41961
Азербайджанський манат24.5391
Румунський лей9.717
Турецька ліра1.0468
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4182
Болгарський лев25.1455
Євро49.1758
Ларі15.3493
Злотий11.5733
Золото139595.65
Срібло1538.13
Платина57442.96
Паладій47296.13

Курси валют, встановлені НБУ на 04.07.2025