Електромобілі без пільг – крок у минуле
18:00 | Економічна правда
Електромобілі стали не лише транспортом майбутнього, а й символом переходу світу до екологічно відповідальної економіки.
У Євросоюзі, США та Китаї розвиток електротранспорту супроводжується створенням цілісної інфраструктури, нових регуляторних підходів та стимулів для бізнесу.
Україна активно долучилася до цих трансформацій.
З 2020 року ринок електромобілів стійко зростав, чому сприяли зміни в поведінці споживачів і пільгова державна політика у сфері податків та митниці.
У 2024-2025 роках частка електромобілів у загальному продажі авто зросла майже вдвічі, а зарядна інфраструктура перевищила 2 тис.
станцій.
Це результат зусиль влади, бізнесу та громадськості, але зараз країна стоїть перед новим викликом: обговоренням доцільності збереження податкових пільг для електромобілів.
Сегмент електротранспорту невпинно витісняє традиційні авто з ДВЗ.
Тільки за перші шість місяців 2025 року в країну було імпортовано понад 8 тис.
електрокарів, здебільшого вживаних.
Зростання кількості зарядних станцій, автоцентрів та сервісів підтверджує формування розвиненого електромобільного ринку.
Істотну роль у цьому відіграла державна підтримка сегменту: з 2018 року електромобілі звільнені від ПДВ, мита й акцизу, що дозволяє зменшити їхню вартість на 25-35% порівняно з країнами без таких пільг.
Значення електромобілів не обмежується комфортом водіїв, це рушійна сила оновлення економіки.
Мільйонні інвестиції в зарядну інфраструктуру створюють попит на спеціалістів у галузі електротехніки, ІТ та інженерії.
У Києві, Львові, Харкові та Одесі впроваджуються муніципальні ініціативи електромобільності: від пріоритетного паркування до тестування електровантажівок.
Перехід на електротранспорт також дозволить зменшити залежність від імпорту нафтопродуктів, за підрахунками НАНУ – до 1,5 млрд дол.
щороку, а розвиток суміжних напрямів – акумуляторних технологій, переробки літію, систем живлення – створить ефект ланцюгової індустріальної модернізації.
Для пересічного українця електромобіль – не лише модний вибір, а й спосіб заощадити.
Повна зарядка коштує в рази дешевше за повний бак бензину, а простіша конструкція авто знижує витрати на обслуговування та ремонт.
Це сприяє фінансовій стабільності домогосподарств, особливо в кризових умовах.
Читайте також:
З таким власником і ворогів не треба: як Ілон Маск нищить бізнес Tesla
Не варто забувати і про екологічний вимір: електромобілі зменшують рівень викидів та шуму, допомагають країні виконувати міжнародні кліматичні зобов’язання і роблять простір у містах більш придатним для життя.
Намір скасувати пільги на імпорт електрокарів вимагає ретельного аналізу.
Таке рішення підвищить вартість авто на третину, що позбавить чимало українців доступу до них.
Найбільше постраждає сегмент уживаних машин, який становить до 90% ринку.
Це стимулюватиме повернення до традиційних авто, уповільнить розвиток інфраструктури і поставить під сумнів інвестиційну привабливість галузі.
Важливий і соціальний аспект.
Якщо електромобілі стануть привілеєм заможних, посилиться майнова нерівність.
Виходом може стати адресне збереження пільг: для малозабезпечених, пенсіонерів, учасників бойових дій.
Можна розглянути моделі субсидування або часткової компенсації на придбання електрокарів.
Швидке згортання стимулів може зашкодити галузі, яка ще не зміцніла.
Пільги – не подарунок, а стратегічний інструмент формування нової економіки.
Їх скасування без адаптації загрожує ринку потрясінням, а державі – втратою довіри інвесторів.
У контексті світових трендів збереження пільг – логічний та виважений політичний крок.
ЄС, США і Китай щедро субсидують електротранспорт, усвідомлюючи його значення для енергетичної безпеки та клімату.
Україна не повинна відставати.
За чинним законодавством, пільги діятимуть до 1 січня 2026 року, але в умовах війни та нестабільної економіки фіксована дата може виявитися згубною.
Бізнес працює в умовах невизначеності, а країна – у режимі мобілізації ресурсів, тому важливо мати гнучкий підхід, що враховує воєнні ризики.
З цією метою був запропонований законопроєкт №13351-1, що продовжує дію пільг на рік після завершення воєнного стану.
Це дозволить уникнути цінових шоків, зберегти темп розвитку галузі і дати час на формування довгострокової стратегії.
Електромобільність – це не про авто, це про шлях у майбутнє.
Це інвестиція в економічну модернізацію, екологічну безпеку та соціальну рівність.
Пільги на імпорт – не поблажка, а інструмент створення нової, сильної України.
Саме зараз, у період відновлення, не варто зупинятися.
Навпаки, час закріпити здобутки і рухатися вперед.
Україна може й повинна стати лідером електромобільного прориву в Східній Європі.
Якщо не загальмує на повороті.