Що допоможе рестарту видобувної галузі

14:48 | Економічна правда. Колонки

В інформаційному просторі з’явилося багато оцінок щодо "мінеральної" угоди, недавно підписаної між Україною та США.
Як промисловець і давній прихильник американсько-української співпраці у видобувній галузі, я розглядаю цю подію як важливий крок уперед, але з розумінням викликів, які стоять перед нами. Це історична можливість для залучення інвестицій, особливо зважаючи на те, що проєктне фінансування в Україні померло як клас.
Зараз кошти масово вкладаються в ОВДП, що створює дилему: або ми розвиваємо промисловість, або продовжуємо будувати піраміду облігацій внутрішньої державної позики. Реальні кредитні ставки починаються від 20% річних, що робить банківське фінансування практично недоступним для промислових проєктів.
Як наслідок – бізнес "задихається" від дефіциту фінансових ресурсів як для підтримки операційної діяльності, так і для капітальних вкладень. Успіх роботи Американсько-українського інвестиційного фонду відбудови залежить передусім від нашої здатності створити сприятливе середовище для інвесторів. Міжнародні фінансові інституції, включаючи DFC та IFC, вимагатимуть реалістичних та прозорих фінансових моделей, що демонструють рентабельність.
На жаль, зараз ця рентабельність критично підривається ключовими факторами: надмірними енергетичними тарифами та логістичною кризою. Наша компанія "Велта", маючи понад десятилітній досвід у видобутку й переробці титанової сировини, стикається з цими проблемами щодня.
Ми бачимо, як системні перешкоди унеможливлюють розвиток галузі та загрожують перетворити перспективні міжнародні угоди на декларації про наміри.
Без системних змін навіть потенційно найвигідніші інвестиційні угоди можуть залишитися нереалізованими. Чому видобувна галузь втрачає позиції Парадоксальна ситуація склалася в енергосекторі.
Попри наявність значної кількості давно амортизованих атомних блоків та масштабну зовнішню допомогу через Фонд енергетичної підтримки України (близько 1,5 млрд дол.), вартість електроенергії для промисловості в нас часто перевищує показники країн ЄС. У 2025 році ціна МВт-год для великих промислових споживачів в Україні становить 95-105 євро, тоді як у Польщі – 85-90 євро, у Німеччині – 90-95 євро.
Непрозоре ціноутворення і постійне зростання тарифів призводить до простою підприємств і консервації виробництв, що критично підриває конкурентоспроможність. У 2024 році ми зафіксували пікову різницю в тарифах – на 92%.
Це абсолютно неприйнятно для промислового виробництва.
Наші потужності через перебої з енергопостачанням і зростання тарифів простоювали до півтора місяця.
У 2022 році енергетика становила 30% собівартості виробництва, у 2023-му – 60%. Особливо гостро ця проблема стоїть для переробних потужностей, які споживають багато електрики.
Інвестори шукають юрисдикції з низькою вартістю енергоносіїв і "Велта" – не виняток.
Ми працюємо над розгортанням виробництва в США.
Чи не найважливішим критерієм вибору локації для нас є вартість електроенергії. Постає питання: Україна планує залучати інвестиції лише у видобуток чи ми повинні експортувати готову продукцію? Я – за другий варіант.
Багато для цього роблю, але з поточними тарифами жодна фінансова модель не балансується і переробні потужності для нашої сировини можуть розгортатися лише за кордоном. Читайте також: Метали в обмін на безпеку.
Які надра зацікавили Трампа і що може дати Україна? Війна суттєво ускладнила логістичні ланцюжки.
Блокування морських портів, пошкодження портової та залізничної інфраструктури, монополізм у залізничних перевезеннях і постійні підвищення тарифів призвели до значного зростання логістичних витрат.
Нині вони становлять 15-25% кінцевої вартості продукції. Загалом ціна логістики порівняно з 2021 роком зросла в три-п’ять разів, зокрема зважаючи на необхідність використання морських портів сусідніх країн.
В абсолютних значеннях для нашої компанії – з 25 дол.
до 100 дол.
за тонну продукції, що змусило нас переглянути усталені транспортні ланцюги. У 2022-2024 роках через блокування українських портів "Велта" працювала через порти Польщі та Румунії, що суттєво продовжувало ланцюжки постачання. З кінця 2024 року ми повернулися до відвантаження через українські порти, проте перевезення продукції до них автотранспортом стало дешевшим порівняно із залізничним.
Користуватися послугами "Укрзалізниці" нам і нашим колегам не вигідно.
Постає логічне питання: що буде з УЗ за кілька років за таких умов? Коли ми понад десять років тому проєктували гірничо-збагачувальні комбінати "Велти", серед ключових факторів у виборі локації була близькість до залізничної інфраструктури.
Ми цілеспрямовано шукали майданчики з найближчою залізничною розв’язкою, щоб забезпечити швидку та економічно ефективну логістику готової продукції.
Це було стратегічно правильне рішення в довоєнний період, однак велика війна кардинально змінила ситуацію. Від викликів до рішень Видобувна галузь потребує не "латок", а комплексного перезавантаження. Перший напрям – енергетична реанімація.
Для промислових підприємств, які створюють високу додану вартість і забезпечують валютні надходження в Україну, на державному рівні має бути встановлений спецтариф на електроенергію.
Це стане важливим фактором підтримки конкурентоспроможності та підвищить інвестиційну привабливість національної економіки загалом. За нинішніх тарифів єдиний вихід для нових виробництв – власна генерація, але для великих енергомістких підприємств це утопія з огляду на часовий фактор і необхідність величезних капітальних видатків.
Такі підприємства потребують централізованого енергопостачання за конкурентними цінами, оскільки будівництво власної генерації вимагає не лише колосальних інвестицій (десятків і навіть сотень мільйонів євро), а й тривалого періоду проєктування і будівництва (два-п’ять років). За цей час підприємство втрачає конкурентоспроможність через підвищену собівартість продукції.
Крім того, витрати на власну генерацію суттєво збільшують період окупності основного виробництва, що відлякує потенційних інвесторів. Другий напрям – логістика без обмежень.
Реформа залізничної галузі має передбачати допуск приватної тяги та мораторій на підвищення тарифів для стратегічних вантажів (аналогічно – ставок портових зборів).
Водночас необхідно прискорювати долучення України до міжнародних транспортних коридорів. Якщо енергетика та логістика – це здебільшого виклики війни, то інші недосконалості галузі можна легко вирішити, виконавши затверджене указом президента рішення РНБО від 16 липня 2021 року "Про стимулювання пошуку, видобутку та збагачення корисних копалин, які мають стратегічне значення для сталого розвитку економіки та обороноздатності держави". Він містить чіткий перелік кроків щодо залучення інвестицій у видобувні галузі, включаючи вдосконалення системи обліку надр, моніторингу їх використання, стимулювання кредитної підтримки, інвестицій, експорту готової продукції.
На жаль, більшість положень цього прогресивного указу залишилися на папері. Вони не втратили актуальності, тому замість розробки нових стратегій достатньо виконати те, що вже визначене пріоритетом.
Було б непогано, якби влада звернула увагу на цей документ, особливо в контексті розвитку титанової промисловості, яка є головною галуззю видобутку та переробки критичної сировини в Україні. Замість висновків Видобувна галузь України перебуває на роздоріжжі.
Ми або втратимо десятки виробництв – шахт, кар’єрів, свердловин, ГЗК, або матимемо шанс на відновлення, поступовий розвиток і залучення внутрішніх та зовнішніх інвестицій. В умовах посилення глобальної нестабільності, в умовах необхідності суттєво збільшувати власне виробництво зброї видобувна галузь має стати пріоритетом державної економічної політики та центром тяжіння інвестицій. Угода зі США – важливий крок уперед і я вітаю цю ініціативу.
Проте без системного розв"язання проблем з енергетикою, логістикою та доступом до фінансування ми ризикуємо перетворити перспективні міжнародні угоди на декларації про наміри. Настав час дій.
Ми, компанія "Велта", яка щоденно стикається з усіма викладеними вище викликами, готові почати публічну експертну дискусію про шляхи виходу галузі з кризи і запросити до неї всі зацікавлені сторони.

Додати коментар

Користувач:
email:





Ціна акцій росте,
Ринок – це безмежні можливості,
Інвестуй, бути успішним.

- Fin.Org.UA

Новини

17:00 - Пруденційні нормативи кредитних спілок буде оновлено
16:22 - Перенесено планову інспекційну перевірку ТДВ "СТРАХОВА КОМПАНІЯ “ПРОФЕСІЙНЕ СТРАХУВАННЯ"
16:17 - Південному ГЗК таки доведеться сплатити до бюджету 3,7 мільярдів гривень
16:05 - В Україні дешевшає черешня: за яку ціну її можна придбати
16:01 - Німеччина шукає спосіб заблокувати повернення російського газу через "Північний потік-2"
16:00 - Компанія Bolt запускає ініціативу для водіїв-партнерів: навчання домедичної допомоги
16:00 - У пункті пропуску на кордоні з Польщею обмежили рух
15:45 - Посадовці "Київпастрансу" "погоріли" на закупівлі шин
15:43 - Розпочинається обговорення змін до порядку безготівкових розрахунків в національній валюті користувачів платіжних послуг
15:33 - "Кредит Європа Банк" змінив назву
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 30.06.2025
15:21 - Енергетична система США перевантажена через розвиток ШІ – Reuters
15:19 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
15:07 - Акції Nike різко підскочили: причини
14:55 - Запаси газу в сховищах: Україна скорочує відставання від 2024 року
14:48 - Що допоможе рестарту видобувної галузі
14:45 - Наказ від 20.06.25 № 121 «Про надання грантів на створення або розвиток виробництв переробної промисловості»
14:40 - Херсонщині варто підготуватись до тривалого блекауту: московія атакувала важливий енергооб’єкт
14:30 - Кияни, домівки яких пошкоджені атакою московія, зможуть отримувати щомісяця 20 тисяч на оренду житла
14:21 - Експорт нафтопродуктів з московії впав до мінімуму за вісім місяців
14:17 - ФДМУ знову виставляє на аукціон рівненський завод
14:15 - "Правоохоронці активно не помічають обмінників": Гетманцев провів експеримент
13:49 - Основні принципи системи управління ризиками (комплаєнс-ризиками) платника податків
13:48 - Перехід права власності на авто протягом звітного року: сплата фізичною особою транспортного податку
13:46 - Порядок сплати податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств при виплаті дивідендів
13:45 - Чи має право на податкову знижку за навчання дитини один із батьків, якщо договір з навчальним закладом укладено одним із батьків, а в документах про сплату зазначено дані іншого із батьків?
13:44 - Про сплату чергового платежу за ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах
13:43 - Видача фіскального чека, в якому відсутній реквізит цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої: відповідальність
13:41 - Податковий календар на 30 червня 2025 року
13:40 - Золото вновь подошло к краю обрыва


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32201
Австралійський долар27.2248
Така0.33937
Канадський долар30.5095
Юань Женьміньбі5.8061
Чеська крона1.9706
Данська крона6.5382
Гонконгівський долар5.3046
Форинт0.122268
Індійська рупія0.48712
Рупія0.0025712
Новий ізраїльський шекель12.3016
Єна0.28813
Теньге0.080088
Вона0.030604
Ліванський фунт0.000465
Малайзійський ринггіт9.8449
Мексиканське песо2.2076
Молдовський лей2.4544
Новозеландський долар25.2469
Норвезька крона4.1382
Саудівський ріял11.1028
Сінгапурський долар32.6467
Донг0.0015957
Ренд2.3433
Шведська крона4.3906
Швейцарський франк52.1293
Бат1.27678
Дирхам ОАЕ11.3386
Туніський динар14.4898
Єгипетський фунт0.8344
Фунт стерлінгів57.2021
Долар США41.6409
Сербський динар0.41627
Азербайджанський манат24.499
Румунський лей9.6038
Турецька ліра1.044
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1928
Болгарський лев24.9406
Євро48.7823
Ларі15.2895
Злотий11.5091
Золото136654.19
Срібло1500.51
Платина56252.69
Паладій47162.9

Курси валют, встановлені НБУ на 30.06.2025