Дорого, непрозоро і за старими лекалами

24.06 18:00 | Економічна правда

Понад 346 мостів в Україні було зруйновано або пошкоджено після початку повномасштабного вторгнення.
Середній вік решти – 60 років.
Програма відновлення йде, мости будуються.
Але ключове питання: наскільки ефективно? Дослідження вартості, технологій і нормативної бази показало, що в Україні мости дорожчі, подекуди вдвічі-тричі, ніж аналогічні або складніші в Польщі чи Угорщині, а більшість рішень ухвалюються закрито, без аналізу альтернатив. Міст на 100 метрів – за 660 млн грн.
Це нормально? У 2023 році в Чернігівській області відкрили новий міст через річку Десна.
Його довжина – 600 м, фінальна вартість – згідно з експертним звітом становить 5,8 млрд грн (по курсу на момент будівництва 148 млн євро).
Це – понад 500 тис.
грн (12 тис.
євро) за квадратний метр. Для порівняння, у Польщі, в місті Краків, збудували ширший міст через річку Вісла довжиною 700 м та додатково 4,5 км під"їзної дороги, за 123 млн євро (тобто менше ніж 5 тис.
євро за метр).
Це не просто дешевше – більш як вдвічі економніше (з урахуванням під"їзної дороги на 4,5 км). Ще один приклад – міст через річку Ірпінь біля села Романівка, довжиною 100 метрів.
Початковий бюджет – 100 млн грн.
Після затвердження проєкту та експертного звіту – вже 664 млн грн (17 млн євро за курсом на час будівництва).
При цьому – без тендеру, без велодоріжок, без альтернатив. Для порівняння в Угорщині міст через річку Тиса (біля Ніредьхази) довжиною 200 м збудували за приблизно такі ж гроші.
А в Польщі міст довжиною 100 м через Віслок в Подкарпатському воєводстві вартував втричі дешевше за український аналог. Чому українські мости такі дорогі? Усе зводиться до п’яти головних причин.Перша – тотальна закритість.
У 2022–2023 роках понад 50% мостів будувалися без відкритих тендерів.
Більшість техніко-економічних обґрунтувань (ТЕО) не публікувалися.
Решта мостів проходили через тендер з одним учасником.
Вибір проєктів – без громадських слухань, навіть без формального аналізу варіантів.Друга причина – застарілі підходи до проєктування.
Усі мости з балансу обласних агентств автоматично відносять до найвищого класу наслідків СС3, що вимагає на 20–30% більше бетону, металу й товщих опор – навіть якщо це переправа через маленьку річку в селі.Третя – гіпотетичне майбутнє навантаження.
Проєкти орієнтуються на прогноз: +4% автотрафіку щороку.
Наприклад сьогодні мостом проїжджає 18 тис.
авто на добу, а за 10 років стане майже 27 тис.
Але немає диференціації між мостом у глибинці та транзитним маршрутом.
У підсумку – завищення параметрів без реальної потреби.Четверта – розпорошена відповідальність.
Проєкт, будівництво, технагляд, експертиза – все розбите на десятки окремих договорів.
Інженери не мають стимулу оптимізувати рішення.
Бюджет росте, а якість – не обов’язково.І п"ята причина – застаріле нормативне середовище.
Найглибша проблема – пострадянська система ДБНів, яка де-факто забороняє застосовувати сучасні європейські стандарти (Єврокоди) без адаптації.
Навіть іноземні компанії не можуть проєктувати без українського сертифіката, а сертифікацію здійснюють недемократичні "гільдії" зі спадком УРСР. Як будують сусіди Польща: Єдина національна база мостів, з даними про стан, ремонти, ризики. Участь громад – обов’язкова.
Без ТЕО та обговорень – грошей не дадуть. Програма "Мости для регіонів": держава дає 80% коштів, громада – 20%, має голос у вигляді (велодоріжки, пішохідні смуги, пріоритет транспорту). Використання нових матеріалів: композитів, збірного бетону, технологій з ЄС. Підрядник часто виконує одразу проєкт і будівництво, з відповідальністю за експлуатацію. Україна: Єдину базу мостів (АЕСУМ) не заповнено навіть наполовину, чверть мостів в критичному стані. Громади не мають повноважень і доступу до ухвалення рішень. Усі мости – за державний кошт, громади – лише глядачі. Матеріали – часто традиційні, без стимулу до інновацій. Проєктування та будівництво розділені, відповідальність розмита. "СНіПи" досі живі – і це наша біда Після розпаду СРСР Україна зберегла нормативну систему, уніфіковану на всю радянську територію: одні й ті ж стандарти – для Туркменістану, Таджикистану, Якутії та Києва.
Ці СНіПи (нині їх нащадки – ДБНи) перешкоджають: вільному вибору сучасних матеріалів і технологічних рішень, бо вибір потребує відкритої конкуренції, доказів, випробувань і страхування; залученню фахівців з ЄС, бо їм треба український сертифікат та переналаштування на українські норми; обміну програмним забезпеченням, бо більшість проєктувальників досі працюють у 2D, а не у BIM-моделях; страхуванню відповідальності, бо в Україні немає ринку страхування інженерних рішень, як у Польщі чи більшості країн ЄС.
Україна досі працює за директивними нормативами, на відміну від європейських параметричних, які розширюють можливості вибору ефективних рішень. Проєктувальники змушені перестраховуватися: в разі проблем – максимум втратять сертифікат (і то рідко).
У Польщі – заплатять із власного страхування. Що робити? Шість кроків до реформи Скасувати обов’язковий клас СС3 для всіх мостів держзамовлення – робити це обґрунтовано, за складністю та ризиком. Впровадити відкриті ТЕО та громадські обговорення.
Без цього – жодних коштів. Інтегрувати єврокоди в українську нормативну базу та дозволити працювати за ними напряму, без "адаптації". Дозволити проєктантам з ЄС працювати в Україні без отримання додаткового сертифіката, запровадити страхування професійної відповідальності, реформувати систему вищої освіти в галузі будівельної інженерії. Розвивати програму співфінансування з громадами, надавши їм повноваження впливати на вигляд, пріоритети й транспортні функції мостів. Публікувати всі контракти, принципові креслення, кошториси у системі Prozorro або DREAM.
Це – стандарт довіри до влади в умовах війни. Будівництво мосту в Чернігівській області, 2023 рік, за майже 6 млрд грн. Мости – не лише інженерія.
Це – тест на реформу Будівництво мостів – ідеальний "лакмус": тут стикаються гроші, інженерія, управління, довіра.
Поки ми будуємо мости без конкуренції та з радянськими кресленнями – жодна "відбудова" не буде європейською. Пора вийти з пострадянського кола і будувати мости – в усіх сенсах цього слова – до Європи.
Тому що наші сусіди це вже зробили.
А ми – досі ні.

Додати коментар

Користувач:
email:





Regulatory rules,
Compliance and transparency,
Markets kept in line.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 24 червня: ціни на нафту різко впали, московитський мільярдер подав позов до України через конфіскацію заводів
20:48 - Франція погрожує компанії Tesla штрафами за "оманливу комерційну практику"
20:15 - До Ради подали пакет законопроєктів про Defence City
19:55 - Замедление рынка жилья США как предвестник рецессии
19:34 - Федеральний резерв США проігнорував нові вимоги Дональда Трампа
18:53 - Українська продукція птахівництва вийшла на ринок Оману
18:35 - Путін збільшив видатки на фоні рекордного дефіциту бюджету московія
18:25 - Російський мільярдер подав позов до України через конфіскацію заводів
18:10 - В Україні площа замінованих земель зменшилася на 20% – Шмигаль
18:00 - Дорого, непрозоро і за старими лекалами
17:50 - У липні Україна отримає перший газ за Трансбалканським коридором
17:35 - Фінансування ОПК: комітет Ради пропонує розширити доступні кредити "5-7-9%"
17:22 - Українці сплатили в чотири рази більше військового збору
17:20 - Биткоин выигрывает от вернувшегося спроса на риск
17:20 - Нефть не выскочила из медвежьих лап
17:19 - Участь Міністерства економіки України у засіданні Уряду 23 червня 2025 року
17:09 - Список сільськогосподарських товаровиробників в розрізі уповноважених банків, які отримали часткову компенсацію вартості за придбану вітчизняну техніку та обладнання для агропромислового комплексу за травень 2025 року
17:05 - "Нафтогаз" почав процедуру стягнення 1,37 мільярд доларів з "Газпрому"
16:55 - Наказ від 23.06.25 № 2679 «Про надання грантів на створення або розвиток виробництв переробної промисловості»
16:50 - Наслідки загострення на Близькому Сході: на АЗС зросли ціни на бензин та дизпаливо
16:47 - Кім Чен Ин будує найбільший збройний завод для експорту в Росію
16:34 - Програма розвитку ООН передала ДСНС інноваційну систему для дистанційного виявлення мін
16:33 - "Негативна рентабельність": московитський експорт зерна продовжує падати
16:31 - Ключові рішення НКЦПФР від 24.06.2025
16:25 - Аналітики підрахували, де в Україні найбільше подорожчали квартири за чотири роки
16:19 - Продаж товару з кур’єрською доставкою продавця: як провести розрахункову операцію?
16:17 - До уваги ФОП – платників єдиного податку третьої групи!
16:16 - Щодо невключення до оподатковуваного доходу фізичної особи доходів, отриманих у вигляді цільової благодійної допомоги
16:14 - Визначення коефіцієнту, який застосовується при розрахунку суми мінімального податкового зобов’язання (МПЗ) за періоди з 2024 року
16:14 - Російський завод, що постачає електроніку для армії та авіації, зупинився через борги


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32236
Австралійський долар27.2027
Така0.34069
Канадський долар30.4743
Юань Женьміньбі5.8259
Чеська крона1.9564
Данська крона6.5029
Гонконгівський долар5.3239
Форинт0.12061
Індійська рупія0.48604
Рупія0.0025545
Новий ізраїльський шекель12.2879
Єна0.28828
Теньге0.080635
Вона0.03074
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.8395
Мексиканське песо2.1949
Молдовський лей2.4419
Новозеландський долар25.2092
Норвезька крона4.1424
Саудівський ріял11.1408
Сінгапурський долар32.6529
Донг0.0015978
Ренд2.3544
Шведська крона4.3848
Швейцарський франк51.6753
Бат1.27872
Дирхам ОАЕ11.3798
Туніський динар14.3488
Єгипетський фунт0.835
Фунт стерлінгів56.8941
Долар США41.7924
Сербський динар0.41376
Азербайджанський манат24.5794
Румунський лей9.6103
Турецька ліра1.0543
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1769
Болгарський лев24.8011
Євро48.5084
Ларі15.3429
Злотий11.395
Золото138790.89
Срібло1511
Платина54808.23
Паладій44952.32

Курси валют, встановлені НБУ на 25.06.2025