Чи "хакнули" "єОселю" топчиновники, судді та прокурори
14:40 | Економічна правда
Запущена в жовтні 2022 року державна програма "єОселя" була покликана допомогти українцям без власного житла придбати його за пільговою ставкою.
Вона передбачає кредити під 3% річних для військовослужбовців, правоохоронців, медиків, педагогів та науковців.
Під 7% пільговий кредит можуть узяти інші громадяни, які відповідають визначеним критеріям.
Головна умова участі – відсутність власного житла або наявність помешкання малої площі (менше 52,5 кв.
м на одну особу та додатково 21 кв.
м на кожного наступного члена сім’ї).
Іпотеку надають на термін до 20 років з початковим внеском від 20% вартості житла.
Не можуть отримати пільгову іпотеку ті, хто брали участь в інших державних програмах із забезпечення житлом, і ті, проти кого запроваджені санкції.
Як встановили журналісти, дехто з топчиновників, суддів та прокурорів придумав, як "хакнути" цю систему.
Розслідування Bihus.Info показало, що низка посадовців отримувала пільгову іпотеку, не будучи малозабезпеченими або безквартирними.
ЕП проаналізувала всі декларації топчиновників, суддів та прокурорів за останній рік.
У 44 тис.
документів виявилося понад 169 випадків оформлення "єОселі".
Абсолютна більшість – у чиновників силового блоку: Державного бюро розслідувань (ДБР), Національного антикорупційного бюро (НАБУ), Бюро економічної безпеки (БЕБ), Національної поліції.
З них найбільше – 25 – у працівників ДБР.
Тобто "єОселю" оформив кожен 20-й працівник бюро.
Читайте також:
Третя версія "єОселі".
Яке житло можна купити в іпотеку та що змінять у програмі
Не в усіх випадках підстави отримання кредитів очевидні.
Родина Петра Сахмана з львівського підрозділу БЕБ має сім об’єктів нерухомості включно із земельними ділянками, але на самого декларанта нерухомість не оформлена, тож він став учасником програми "єОселя".
У родини Михайла Романіва з Калуської окружної прокуратури – дев’ять об’єктів, більшість з яких оформлені на маму та доньку, а учасником "єОселі" стала його дружина.
Подекуди претенденти на пільгову іпотеку вдаються до відвертих махінацій, щоб підлаштуватися під умови програми.
За даними Bihus.Info, дружина керівника тієї ж Калуської окружної прокуратури Андрія Носовича оформила пільговий кредит під 3%, володіючи щонайменше вісьмома об"єктами нерухомості, зокрема великою квартирою (100 кв.
м) в Івано-Франківську та будинком (350 кв.
м) у передмісті.
Незадовго до подання заявки це майно переписали на родичів (квартиру продали, будинок переоформили на сина), а вже за кілька місяців прокурорська родина взяла нову квартиру у Львові на пільгових умовах.
За підрахунками ЕП, у деклараціях чиновників-отримувачів пільгової іпотеки у 2024 році було близько пів тисячі об"єктів нерухомості, половина з яких – квартири чи будинки.
Інше зауваження стосується доходів отримувачів пільгових позик.
Хоча прямої заборони чи обмежень щодо цього немає, держава мала б допомагати передусім тим, чиї доходи не дозволяють обслуговувати кредит, виданий за ринковими ставками.
Проте насправді це не так.
Наприклад, дружина судді Верховного Суду Ігоря Гулейкова придбала двокімнатну квартиру в Києві під 3%.
Доходи родини у 2024 році становили понад 5,8 млн грн, а саму квартиру, як встановили журналісти, невдовзі почали здавати в оренду.
Фактично родина отримала вигідний кредит на інвестиційне житло, не маючи гострої потреби в квартирі.
Родина вже згаданого Носовича має щорічний дохід 8 млн грн.
Інші згадані вище "пільговики" – понад 5 млн грн.
Попри це, всі вони отримали допомогу від держави у вигляді "знижки" на кредит.
.weekly_charts figure{
margin-inline-start: 0px;!important;
margin-inline-end: 0px;!important;
font-size:13px;
}
label[for^="inputs"] {
font-size:14px;
}
.weekly_charts {
display: flex;
flex-wrap: wrap; /* Додає перенос елементів */
justify-content: center; /* Центрує елементи по горизонталі */
gap: 10px; /* Додає проміжок між елементами */
}
import {Runtime, Inspector} from "https://cdn.jsdelivr.net/npm/@observablehq/runtime@5/dist/runtime.js";
import define from "https://api.observablehq.com/d/15660f301d559171.js?v=4";
new Runtime().module(define, name => {
if (name === "vis1") return new Inspector(document.querySelector("#observablehq-vis1-058febbf"));
});
За підрахунками ЕП, у 2024 році загальні доходи чиновників, які оформили "єОселю", становили 284 млн грн, а середній дохід на родину (як правило подружжя) – 1,5 млн грн.
Остання цифра приблизно в три рази вища за середній дохід української родини, якщо відштовхуватися від середньої зарплати по країні.
Журналісти також фіксували випадки, коли для участі в програмі посадовці проводили фіктивні розлучення або влаштовувалися на роботу у сферу освіти чи медицини, аби формально відповідати вимогам для пільгової іпотеки.
Водночас решті українців стати учасником програми значно важче.
Коштів в державному бюджеті на "єОселю" хронічно не вистачає.
За період дії програми її учасниками стали 17,5 тисячі українських родин, отримавши сукупно 28,8 млрд грн пільгових кредитів.
Проте попит на них в десятки разів вищий.
Читайте також:
"Первинка" померла, хай живе оренда.
Що відбувалось на ринку нерухомості у 2024 році
"Ми бачимо в системі 100 тисяч унікальних запитів.
Це говорить про те, що можливості ринку великі, що нам треба шукати можливості співпраці з міжнародними фінансовими організаціями, донорами, партнерами, тому що це запит номер один від людей, які залишаються в державі, і які розглядають можливість повернутися в Україну", – зазначала міністерка економіки Юлія Свириденко.
Наразі обговорюються зміни до умов "єОселі".
Їхня мета – унеможливити зловживання і зробити розподіл кредитів чеснішим.
Державне "Укрфінжитло" (виконавець "єОселі") вже ініціювало зміни до правил: хочуть зобов’язати банки включати до іпотечних договорів пункт, що прямо забороняє здавати в оренду житло, придбане за програмою.
Крім цього обговорюються інші заходи для кращого таргетування допомоги.
Наприклад, встановити ліміти на доходи позичальників або обмежити максимальну площу житла, що купується за пільговим кредитом.
Ці кроки мають повернути програмі її початкове соціальне призначення, аби обмежені бюджетні ресурси діставалися передусім тим, хто їх реально потребує.