Море відповідальності

16:30 | Економічна правда

На суші дорожній рух регулюють знаки та національні правила.
У морі – міжнародні конвенції.
На воді теж можливі аварії, які призводять до мільйонних втрат, арештів суден, зупинки логістичних ланцюгів, арбітражних або судових спорів. Попри війну, Україна залишається морською державою.
Тисячі тонн зерна щодня виходять з портів Одещини, сотні суден курсують у рамках тимчасового коридору.
У таких умовах ризик зіткнення зростає.
Хто відповідає за такі інциденти, які міжнародні правила працюють і як не опинитися в юридично вразливій позиції? Морські "правила дорожнього руху" Основним документом, який регулює уникнення зіткнень суден у морі, є Міжнародні правила запобігання зіткненню суден на морі від 1972 року (COLREGs).
Вони зобов’язують судна дотримуватися правил маневрування, вогнів та сигналів і головне – діяти так, щоб уникнути зіткнення за будь-яких умов. Якщо відбулося зіткнення, відповідальними можуть визнати обидві сторони.
"Менш винне" судно може бути покаране за недостатні зусилля для уникнення інциденту. Право на компенсацію та обов’язок з її виплати Юридичний фундамент для вирішення спорів формують "Міжнародна конвенція для уніфікації деяких правил щодо зіткнення суден" від 1910 року, "Конвенція ООН з морського права" від 1982 року, право держави прапора судна (юрисдикція держави, під прапором якої ходить судно), право держави, де розглядається позов. Згідно з ними, винна сторона повинна відшкодувати шкоду судну (ремонт), втрату вантажу, шкоду довкіллю, життю та здоров’ю екіпажу.
У випадку спільної вини кожна сторона несе відповідальність пропорційно до своєї провини. Український бізнес у ризиковій зоні Компанії, які експортують продукцію морем, часто не мають прямого впливу на дії екіпажу або судновласника.
Однак юридичні наслідки можуть торкнутися саме фрахтувальника або власника вантажу, якщо судно затримане внаслідок зіткнення, вантаж пошкоджений або втрачений, виникають претензії від третіх сторін. Ба більше, існує процесуальний інститут арешту судна як тимчасовий запобіжний захід.
Такі ситуації вже траплялися, вони можуть зупинити бізнес-процес на місяці. Війна – це не форс-мажор у морі Попри війну, дія міжнародних морських конвенцій не зупиняється.
Судна зобов’язані уникати зіткнень за будь-яких умов, включно з обмеженою видимістю, ризиками в зоні боїв чи відключеннями навігаційних систем.
"Міжнародна конвенція для уніфікації деяких правил щодо зіткнення суден" встановлює, що винуватець зіткнення несе відповідальність навіть в умовах непередбачених обставин, якщо доведено, що були порушення обов"язку уникнення зіткнення. Читайте також: Єменські хусити вбивають торгівлю.
Чим загрожує конфлікт у Червоному морі? До того ж, у морському праві відсутнє універсальне визначення форс-мажору.
Міжнародні арбітражі оцінюють, чи міг екіпаж реально уникнути зіткнення і чи були дотримані мінімальні стандарти безпеки.
Якщо виявиться, що судно діяло недбало, перебування в зоні бойових дій не врятує від відповідальності. Це критично для українського бізнесу, що працює через тимчасовий коридор або доставляє товари морем.
Багато контрактів містять стандартні положення про форс-мажор, але в морському праві такі умови зазвичай тлумачаться вузько. Що робити бізнесу Ідеться насамперед про чартерні контракти (договори фрахтування), які укладаються між вантажовласником (або фрахтувальником) і судновласником.
Саме в цих контрактах закладаються ключові положення про відповідальність у разі зіткнення, порядок страхового покриття, процедури дій у надзвичайних ситуаціях і форс-мажор.
Умови контракту купівлі-продажу товару зазвичай не регулюють ці моменти напряму, але можуть містити посилання на умови чартеру. Перевіряйте контракти: умови та юрисдикцію. Хто відповідає за збитки в разі зіткнення? Яке право застосовується? Де буде розглядатися спір? Чи є в контракті винятки, що звільняють від відповідальності? Включайте чіткі положення про відповідальність у випадку зіткнення. Не покладайтеся лише на умову про форс-мажор, це не завжди захист. Перевіряйте страхове покриття вантажу та відповідальності. Чи покриває поліс не лише фізичну шкоду судну, а й відповідальність перед третіми особами? Чи діє поліс у зоні боїв або підвищеного ризику? Досліджуйте репутацію судновласника або оператора. Чи має компанія історію зіткнень, арештів чи спорів? Чи є підтвердження наявності чинного класу та сертифікатів? Фіксуйте документи. Усі переговори, інструкції та погодження мають бути задокументовані. Електронне листування – це теж доказ. Збирайте докази одразу після інциденту. Вимагайте AIS-записи (дані автоматичної ідентифікаційної системи судна: GPS-треки з курсу, швидкості, позиції). Робіть фото- і відеофіксацію (футедж), записуйте навігаційну інформацію. З’ясуйте, хто є контактною особою судновласника, саме вона зазвичай зберігає та надає AIS-записи, відеофіксацію та іншу інформацію. Вимагати ці дані можна і від іншого судна, та це часто можна зробити лише в межах юридичної процедури, особливо якщо сторони не мають прямого контракту. Після зіткнення власники вантажів на обох суднах можуть мати претензії один до одного або до третіх сторін.
Іноді вони опиняються по різні боки одного процесу, особливо якщо їхні вантажі пошкоджені або затримані. Фіксуйте все: від переговорів до технічних даних, навіть якщо поки що не плануєте звертатися до арбітражу або суду.
Це може стати ключем до захисту. Чим швидше зафіксуєте факти, тим легше буде відстояти свою позицію. Зіткнення суден – це не лише питання безпеки на морі, а й серйозний юридичний ризик для бізнесу.
Розуміння правил і своєчасна підготовка допомагають мінімізувати втрати і зберегти репутацію компанії.
Це особливо актуально для українського бізнесу, який працює в умовах підвищених ризиків.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bulls and bears tussle
Market ebbs, flows, unbridled
Chaos in motion.

- Fin.Org.UA

Новини

19:04 - Інвестори вивели майже 20 мільярдів доларів із фондового ринку: причини
18:55 - Трейдеры в крипте хеджируют риски коррекции
18:55 - Далее в фокусе: сколько Америка покупает
18:40 - Ізраїльські атаки по Ірану ставлять під удар нафтову безпеку Китаю
18:21 - московія різко збільшила постачання мазуту до Індії та Туреччини
17:49 - Надто дорого: ArcelorMittal згортає плани виробництва "зеленої" сталі
17:30 - Нацбанк показав курс валют після вихідних: євро встановить новий рекорд
17:05 - Данія морськими дронами захистить інфраструктуру в Балтійському морі
17:00 - Експорт дрібних товарів з Китаю до США впав на 40%
16:55 - "Нафтогаз" планує провести сейсморозвідку на заході України
16:51 - "Укртрансгаз" замовив туристичний автобус за 19 мільйонів
16:35 - Черешня в Україні коштує втричі дорожче, ніж торік
16:30 - Національний банк України отримав найвищу оцінку якості внутрішнього аудиту від незалежних експертів Банку Англії
16:30 - Море відповідальності
16:20 - Доллар отвоёвывает себе статус убежища
16:20 - Фондовые индексы: стагфляция хуже войны
16:20 - Глава Zara пояснив, чому виключає повернення в Росію
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 23.06.2025
16:00 - Китайські медвироби втратили доступ до тендерів ЄС на 150 мільярдів євро
15:58 - Україна експортувала вже понад 40 мільйонів тонн зерна
15:55 - На понад 500 позицій розширився перелік техніки, за купівлю якої компенсують 25% ціни
15:43 - Найдорожчий бренд іграшок під тиском Китаю: акції виробника Labubu обвалились
15:35 - Пруденційні вимоги до фінансових компаній буде оновлено
15:35 - Міненерго хоче подовжити мораторій на банкрутство шахт
15:12 - Зеленський запровадив санкції проти причетних до виробництва дронів для армії московія
14:50 - Наслідки атаки московія: зруйновані відділення "Укрпошти" в Одесі та на Дніпропетровщині
14:48 - Іран може підняти ціну на нафту на понад 15% — прогноз Citigroup
14:40 - Аптеки та медзаклади оштрафували на понад 19 мільйонів за податкові порушення
14:23 - Ключові рішення НКЦПФР від 20.06.2025
14:18 - Які обов’язкові реквізити повинен містити фіскальний звітний чек (Z-звіт) створений на РРО?


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32186
Австралійський долар27.1458
Така0.3415
Канадський долар30.5243
Юань Женьміньбі5.8276
Чеська крона1.9417
Данська крона6.4614
Гонконгівський долар5.3292
Форинт0.119716
Індійська рупія0.4831
Рупія0.0025511
Новий ізраїльський шекель12.027
Єна0.28736
Теньге0.080231
Вона0.030624
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.8358
Мексиканське песо2.1991
Молдовський лей2.4304
Новозеландський долар25.0666
Норвезька крона4.1576
Саудівський ріял11.1485
Сінгапурський долар32.5654
Донг0.001601
Ренд2.3248
Шведська крона4.3345
Швейцарський франк51.2038
Бат1.2765
Дирхам ОАЕ11.3913
Туніський динар14.283
Єгипетський фунт0.8257
Фунт стерлінгів56.4669
Долар США41.8335
Сербський динар0.41116
Азербайджанський манат24.6036
Румунський лей9.5812
Турецька ліра1.0544
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0404
Болгарський лев24.6442
Євро48.2006
Ларі15.3517
Злотий11.3027
Золото140077.38
Срібло1506.1
Платина54041.77
Паладій44016.79

Курси валют, встановлені НБУ на 23.06.2025