Рентна плата за користування надрами – джерело фінансування державних програм та заходів, спрямованих на соціальний розвиток
14:41 | Fin.Org.UaТериторія Дніпропетровської області характеризується унікальністю фізіко-географічних та геологічних умов, що сприяють формуванню значних обсягів природних ресурсів та їх різноманітності.
У Дніпропетровській області видобувається більше 50 відсотків усіх мінеральних ресурсів в Україні, використовується 249 родовищ 79 видів корисних копалин. У значних обсягах здійснюється видобуток марганцевої, титано-цирконієвих руд та інших рідкоземельних елементів, вугілля, газу, каоліну, будівельного каменю, піску та інших корисних копалин.
Згідно з переліком дійсних станом на 14.01.2025 спеціальних дозволів на користування надрами Дніпропетровській області видано 130 таких спеціальних дозволів: від підземної води до руд золота.
У Дніпропетровській області розвідане єдине в Україні родовище талько-магнезитів, розробка якого дасть змогу на 60 – 70 відсотків забезпечити потреби в Україні у вогнетривкій сировині та значно зменшити її імпорт з інших країн. Це Правдинське родовище, розташоване у Криничанському районі області.
Окремо слід зазначити про видобуток залізної руди Криворізького басейну, який займає перше місце в Україні. Середньорічний обсяг видобутку по родовищах цього регіону складає близько 121 млн тонн, а це – 75 відсотків видобутку в цілому по країні.
З 10-ти найбільших виробництв країни, які переробляють залізорудну сировину, 9 розташовані саме у Криворізькому басейні, який забезпечує більше 93 відсотків потреб металургійних підприємств України. Саме у Криворізькому басейні розташований найбільший відкритий промисловий кар’єр держави та Європи – ПАТ «Південний гірничо-збагачувальний комбінат».
Рентна плата за користування надрами – одна із складових рентної плати – загальнодержавного податку в Україні
Рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин (Рентна плата) – це важливий компонент економічної політики нашої держави, завдання якої – регулювання відносин у галузі охорони, використання та відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання i ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на природне середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних об’єктів, пов’язаних з історико-культурною спадщиною.
В економіці багатих на ресурси країн видобувна промисловість завжди була однією з основних галузей.
Питома вага надходжень Рентної плати на Дніпропетровщині зростає з року в рік.
Так, якщо у 2005 році суми надходжень платежів за користування надрами до бюджетів усіх рівнів по регіону склали 41,1 млн грн, у 2013 році – 685,7 млн грн, то за 2024 рік – це майже 6,8 млрд грн, із яких 1,8 млрд гривень – це надходження до місцевих бюджетів області. Впродовж п’яти місяців поточного року платниками рентної плати за користування надрами Дніпропетровщини спрямовано до бюджетів усіх рівнів вже майже 3,0 млрд грн, з них до місцевих бюджетів – 1,0 млрд гривень.
Стратегічною метою роботи податкових органів області є забезпечення повного обліку суб’єктів господарювання, які здійснюють видобуток корисних копалин, своєчасного надання ними податкової звітності і надходження Рентної плати своєчасно та у повному обсязі.
Адміністрування рентної плати за користування надрами: деякі новації податкового законодавства
Законами України № 4015 та № 4113 змінено порядок визначення бази оподаткування Рентною платою окремих видів видобутих корисних копалин (мінеральної сировини) товарних продукцій гірничого підприємства із гірських порід, які класифікуються за кодами:
- 2505 (піски природні всіх видів),
- 2517 (галька, гравій, щебінь або подрібнене каміння),
- 2507 00 (каолін та інші глини каолінові)
відповідно до УКТ ЗЕД (розділ V «Мінеральні продукти») Закону України № 2697.
Згідно із спеціальними дозволами на користування надрами у Дніпропетровській області видобуток піску здійснюють 12 суб’єктів господарювання (СГ), видобуток гравію – 13 СГ, а первинного каоліну – 1 СГ.
Законом України № 4015, який набрав чинності з 01.12.2024, визначено, що гірничі підприємства, які видобувають гірські породи придатні у якості сировини для бутового каменю, пісків, каолінів, обчислюють податкові зобов’язання з Рентної плати за базою оподаткування Рентною платою із застосуванням фактичної ціни реалізації видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) товарної продукції гірничого підприємства (далі – Товарна продукція), яка визначається за більшою з таких величин:
- за фактичною ціною реалізації одиниці відповідного виду Товарної продукції, розрахованою платником за виконаними у податковому (звітному) періоді договорами;
- за ціною одиниці Товарної продукції, визначеною за Методикою визначення початкової ціни продажу на аукціоні (електронних торгах) спеціального дозволу на право користування надрами, але не менше розміру одиниці вартості відповідного виду Товарної продукції, визначеного Законом України № 4015 у доларах США за 1 тонну, перераховану у гривні за 1 тонну за курсом Національного банку України станом на перше число місяця, що настає за податковим (звітним) періодом.
Фактична ціна реалізації для згаданої Товарної продукції визначається за середньозваженою (за обсягами реалізації) у звітному періоді ціною реалізації відповідного виду корисної копалини (мінеральної сировини) за договорами постачання, але не менше для:
- УКТ ЗЕД 2517 (галька, гравій, щебінь або подрібнене каміння) – 6,5 дол. США за 1 тонну;
- УКТ ЗЕД 2505 (піски природні всіх видів) – 5,00 дол. США за 1 тонну;
- УКТ ЗЕД 250700 (каолін та інші глини каолінові), яка залежно від своїх властивостей у затверджених кондиціях на мінеральну сировину об’єкту ділянки надр визнана:
● не придатною для первинної переробки (збагачення) – 40 дол. США за 1 тонну;
● придатною для первинної переробки (збагачення) – 120 дол. США за 1 тонну.
Тобто у випадку, якщо гірські породи, що класифікуються за кодом УКТ ЗЕД 250700, у затверджених кондиціях на мінеральну сировину за своїми властивостями визнані:
- придатними для первинної переробки (збагачення) при виробництві каоліну та реалізуються без збагачення (первинної переробки), то обсяг Рентної плати обчислюється із урахуванням фактичного обсягу видобутої Товарної продукції, ставки Рентної плати 5 відс. від фактичної ціни реалізації/розрахункової вартості такої продукції, але не менше 120 дол. США;
- непридатними для первинної переробки (збагачення), то Рентна плата обчислюється із урахуванням фактичного обсягу видобутого каоліну, як Товарної продукції гірничого підприємства, ставки Рентної плати 5 відс. від фактичної ціни реалізації/розрахункової вартості такої продукції, але не менше 40 дол. США.
Таким чином, Рентна плата для гірських порід, що класифікуються за кодом УКТ ЗЕД 250700, не може бути меншою ніж 6 або 2 дол. США залежно від придатності гірських порід до первинної переробки (збагачення).
У чинній редакції Податкового кодексу України (ПКУ) подібні механізми фіксації мінімального рівня бази оподаткування вже застосовуються для вуглеводнів та товарних руд заліза і забезпечують визначення Рентної плати, виходячи з бази оподаткування, захищеної від впливу перерозподілу виробничих процесів виготовлення Товарної продукції гірничих підприємств.
Зміни до ПКУ є тимчасовими та перехідними у період дії воєнного стану та незавершеності реформування відносин у добувній галузі, забезпечення їх належної прозорості та відкритості економічної і технічної галузевої інформації, як це передбачено Кодексом України про надра та Законом України № 2545.
Слід зазначити, що такі законодавчі зміни не суттєво вплинуть на більшість гірничих підприємств, які організували добування та первинну переробку мінеральної сировини, виготовлення товарної продукції гірничих підприємств з дотриманням стандартів та всіх вимог надрокористування, ринкових принципів ціноутворення та конкурентності господарської діяльності.
Довідково:
1. Закон України № 4015 – це Закон України від 10 жовтня 2024 року № 4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану».
2. Закон України № 4113 – це Закон України від 04 грудня 2024 року № 4113-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні».
3. Закон України № 2697 – це Закон України від 19 жовтня 2022 року № 2697-IX «Про Митний тариф України» (розділ V «Мінеральні продукти»).
4. Закон України № 2545 – це Закон України від 18 вересня 2018 року № 2545-VІІІ «Про забезпечення прозорості у видобувних галузях» (із змінами).
5. Методика визначення початкової ціни продажу на аукціоні (електронних торгах) спеціального дозволу на право користування надрами затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 15 жовтня 2004 року № 1374 (із змінами).