Чому ми знову говоримо про незалежність НБУ

16.06 16:50 | Економічна правда

У часи війни, економічної турбулентності та структурної трансформації держави питання незалежності центробанку не лише технічне чи правове – це політична і стратегічна необхідність.
Саме незалежний центральний банк здатен забезпечити цінову та фінансову стабільність і зберегти довіру до національної валюти. Як не раз зазначав голова НБУ Андрій Пишний, "незалежність центробанку – це водночас і мета, і величезний ресурс для країни", який забезпечує ефективність рішень та підвищує стійкість до криз. Для України, яка є кандидатом на вступ до ЄС і почала переговори, незалежність НБУ є не лише стандартом належного врядування, а й прямою вимогою права ЄС, що визначає архітектуру Європейської системи центральних банків (ЄСЦБ).
Європейська інтеграція передбачає не лише формальне ухвалення законів, а й реальне дотримання їх духу, зокрема щодо інституційної автономії НБУ. Зараз, коли Україна проходить скринінг національного законодавства за розділом 17 "Економічна та монетарна політика", ми маємо чітко продемонструвати: Національний банк не лише виконує свій мандат, а й відповідає європейським принципам незалежності – як за буквою закону, так і на практиці. Цей блог – рефлексія на процес скринінгу і міркування про те, чому незалежність НБУ стала основою макрофінансової стійкості, що зроблено для її забезпечення, які аспекти потребують удосконалення і як це впливає на шлях до членства в ЄС. Незалежність центробанку як передумова макроекономічної стабільності Питання незалежності центрального банку не нове – воно залишається предметом дискусій і джерелом реформ протягом понад пів століття.
Глобальні економічні кризи, як-от інфляційні шоки 1970-х, глобальна фінансова криза 2007-2008 років, пандемія COVID-19 чи війна росії проти України, стали потужним стрес-тестом інституційної стійкості держав.
Ефективна реакція держав на кризові події визначається саме через призму незалежності центробанків. Як справедливо зауважив Мілтон Фрідман, "механізм незалежного центрального банку втілює надзвичайно привабливу ідею: необхідно не допустити, щоб монетарна політика перетворилася на щоденну іграшку в руках чинної політичної влади, залежну від кожного її капризу".
Там, де таке втручання відсутнє, є чітке розмежування мандатів і, головне, – відповідальності.
Коли центральний банк стає заручником політичної кон’юнктури, втрачається довгострокова стабільність і довіра до економічної політики загалом. Макроекономічна стабільність ґрунтується на передбачуваній та послідовній монетарній політиці.
Це передбачає наділення повноваженнями у сфері монетарної політики інституції, захищеної від політичного впливу та спроможної ухвалювати непопулярні, але необхідні рішення.
Саме тому незалежність центрального банку є визнаним міжнародним стандартом. Не менш важливим є соціальний аспект незалежності.
Цінова стабільність сприймається громадськістю як суспільне благо, а центробанк – як інституція, що уособлює надійність та професіоналізм.
Довіра населення до центробанку прямо корелює з його незалежністю: чим вищий рівень незалежності, тим нижчі інфляційні очікування, стабільніша економіка та менша волатильність інфляції. Таким чином, незалежність центробанку – це не лише визначальний елемент його мандата, а й необхідна умова для ефективної протидії шокам, збереження цінової стабільності та забезпечення довіри до національної валюти. Незалежність центробанку – засадничий принцип функціонування ЄС В умовах європейської інтеграції незалежність центробанку стає ще важливішою.
Відповідно до статей 130 та 131 договору про функціонування Європейського Союзу (ДФЄС) незалежність Європейського центрального банку (ЄЦБ) та національних центробанків є фундаментальною складовою інституційної архітектури ЄС.
Цей підхід базується на чотирьох стовпах незалежності. Інституційна незалежність означає, що жодна інша державна чи політична структура не має права впливати на ухвалення рішень центробанком.
Органи влади зобов’язані поважати цю незалежність та утримуватися від спроб впливу. Функціональна незалежність забезпечує можливість центральному банку самостійно обирати інструменти монетарної політики, необхідні для досягнення цінової стабільності – його основної мети. Персональна незалежність стосується процедур призначення, визначених строків повноважень і встановлення чітких підстав для звільнення членів керівних органів центрального банку. Читайте також: НБУ намагається "погасити інфляцію".
Що буде з курсом? Фінансова незалежність передбачає достатні ресурси – фінансові, кадрові, організаційні – для реалізації мандата.
Уряди не мають права позбавляти національні центробанки фінансових ресурсів для виконання їхніх завдань. Водночас незалежність – це не відсутність контролю.
У Євросоюзі незалежність поєднується з підзвітністю та прозорістю для збереження довіри громадян, ринків і міжнародних партнерів.
Для держав-кандидатів, таких як Україна, це не теоретичне питання.
ЄС вимагає, щоб національне законодавство було гармонізоване з acquis ЄС, зокрема щодо статусу, мандата і незалежності центробанку. Стан незалежності Нацбанку: поступ і визнання Національний банк пройшов суттєвий еволюційний шлях щодо зміцнення своєї незалежності, наближаючи свою інституційну архітектуру до найкращих європейських зразків.
Ключові зміни до закону "Про НБУ" були ухвалені у 2015 та 2021 роках як важливі елементи програм з МВФ. У 2015 році реформа заклала основу для трансформації НБУ в сучасний, прозорий, ефективний центробанк, рішення якого ухвалюються на колегіальній основі та базуються на ґрунтовній аналітиці.
Основні зміни такі: • перебудова процесу ухвалення рішень і створення повноцінної колегіальної моделі управління; • введення черговості призначення членів Ради та заступників голови для інституційної спадкоємності; • посилення внутрішнього контролю – створення аудиторського комітету при Раді НБУ; • оновлення порядку розподілу прибутку, що забезпечує прозорість у відносинах з бюджетом. У 2021 році зміни торкнулися персональної та функціональної незалежності: • уточнено кваліфікаційні вимоги та підстави для призначення і звільнення членів правління та Ради НБУ; • змінено статус консультацій з урядом з обов’язкових на добровільні; • закріплено обов’язок посадових осіб діяти винятково в інтересах НБУ, удосконалено гарантії їх захисту від переслідувань. Ці кроки суттєво зміцнили інституційну спроможність НБУ діяти незалежно та відповідально, особливо в кризові періоди.
Незалежність НБУ отримала міжнародне визнання.
За провідними індексами Adrian et al та Romelli, які оцінюють законодавчу незалежність центробанків, Україна відповідає стандартам ЄС. Індекс незалежності ЦБ України серед держав Європи Динаміка змін цих індексів теж свідчить про сталу еволюцію незалежності ЦБ.
Це не лише доказ правильно обраного шляху, а й один з ключових активів України для забезпечення макроекономічної стабільності та повноцінного членства в ЄС. Індекс незалежності ЦБ України за Ромеллі Майбутні кроки: як посилити інституцію та зміцнити стабільність У червні 2025 року під час офіційного скринінгу за розділом 17 "Економічна та монетарна політика" українська делегація презентувала Європейській комісії стан незалежності НБУ.
Цей діалог є важливим етапом у формалізації оцінки відповідності інституційної архітектури НБУ стандартам ЄС. Результати зустрічі обнадійливі: НБУ демонструє високий рівень інституційної, функціональної, персональної та фінансової незалежності.
Проте є пункти, що потребують доопрацювання: • навіть формально необов’язкові консультації з урядом з питань монетарної політики суперечать стандартам ЄС; • необхідно підвищити колективну відповідність складу Ради НБУ, насамперед через оновлення критеріїв добору з акцентом на функцію нагляду за внутрішнім контролем. НБУ готує законопроєкт, що усуне ці розбіжності та передбачить імплементацію норм, характерних для центробанків країн ЄС (частина з них набуде чинності після вступу України в ЄС).
Робота над проєктом завершиться після офіційного висновку Єврокомісії за кластером 3 "Конкурентоспроможність та інклюзивний розвиток", до якого входить розділ 17, та фіналізації української переговорної позиції. Відповідні зміни до законодавства не лише зміцнять інституційну незалежність НБУ, а й посилять довіру інвесторів, європейських партнерів та громадян України до національної політики.
У результаті макроекономічна стабільність стане більш захищеною, а НБУ – готовим до інтеграції з ЄСЦБ.
Нагадаю, що відповідний елемент своєї візії ("інтегрований до європейської спільноти центробанків") НБУ проголосив ще у 2015 році та неухильно впроваджував у своїй діяльності. Незалежність центробанку – фундаментальна умова економічної стабільності та інтеграції України з ЄС Національний банк України вже демонструє високий рівень незалежності, що визнають міжнародна спільнота, Європейська комісія та провідні аналітичні центри.
Це результат глибоких трансформацій, які тривають понад десять років. Однак незалежність центробанку – це не разове досягнення, а постійна робота.
Вона вимагає і якісного закону, і постійного вдосконалення практик управління, комунікацій, прозорості та відповідальності.
Саме тому Нацбанк уже готує нові зміни до закону, які остаточно гармонізують правову базу з acquis ЄС. Незалежний центральний банк – не виняток, а норма для держав, які прагнуть стійкості, довіри та інтеграції з об’єднаною Європою.
Саме тому зміцнення незалежності НБУ – це не лише технічна реформа, а стратегічний вибір України.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bull markets and bears,
Ebb and flow of fortunes made,
A dance of the wealth.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 16 червня: Голова податкової кандидат в генпрокурори, Кривий Ріг без води
20:45 - БЕБ викрило схему на 50 мільйонів у Полтаваобленерго – троє керівників під підозрою
20:15 - Один із найбільших хімзаводів ВПК московії зупинив роботу після удару дронів
19:45 - Все більше експортерів у світі відмовляються від долара – Bloomberg
19:25 - Розпочинається обговорення вимог до системи управління ризиками надавачів нефінансових платіжних послуг
19:15 - Фондовий ринок США відреагував на здешевлення нафти після атак Ізраїлю та Ірану
18:45 - Сім'я Трампа вироблятиме золотий "трампфон" та створить власного мобільного оператора
18:40 - Колонка Сергія Ніколайчука "Незалежність НБУ – європейський стандарт і український вибір" для видання "Економічна правда"
18:30 - Удари між Іраном та Ізраїлем ускладнили для ЄС зниження цін на нафту московія
18:00 - Дрова для промисловості подорожчали на понад 20%
18:00 - Національний банк захищатиме в суді правомірність застосованого до АТ "МІБ" штрафу за порушення у сфері фінмоніторингу
17:45 - НБУ опублікував курс валют на вівторок: євро – біля історичного піка
17:44 - єОселя: 2,6 тисяч українців отримали кредити на житло на 4,8 млрд грн з початку року
17:30 - Енергетики ДТЕК потрапили під ворожий обстріл на Дніпропетровщині
17:21 - Яхта Медведчука пішла на плановий ремонт – АРМА
17:20 - Нефть теряет в цене, несмотря на бычьи новости
17:20 - Україна розраховує на підтримку Австрії щодо питання українських олігархів-втікачів та їхніх прихованих активів – Зеленський
16:55 - Заборона нових контрактів на московитський газ: ЄС обійде вето Угорщини та Словаччини
16:50 - Чому ми знову говоримо про незалежність НБУ
16:45 - Наслідки удару Ізраїля по Ірану: підскочила ціна нафти Urals, яка рятує бюджет московія
16:10 - Україна першою в ЄС прийняла національний стандарт щодо екоіндустріальних парків: деталі
16:09 - Зростання цін на нафту б’є по акціях: аналітики прогнозую падіння S&P 500 на 20%
16:08 - Кількість відкритих ФОП перевищує кількості закритих – Гетманцев
16:00 - В Мінекономіки розповіли, яку суму "Нацкешбеку" отримали українці за квітень
15:36 - Ринок морських перевезень реагує на удари Ізраїлю по Ірану: ціни ростуть
15:31 - Найбільший московитський виробник міндобрив поскаржився в Лондон на банки ЄС: не платять
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 17.06.2025
15:29 - Взуттєве виробництво США залишається залежним від закордонних поставок – BBC
15:08 - «Національний кешбек»: 445 млн грн українці отримали за квітень
14:57 - Кешбек на зарплати: Monobank платить бізнесу за виплати працівникам


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3199
Австралійський долар27.0946
Така0.33792
Канадський долар30.6149
Юань Женьміньбі5.784
Чеська крона1.9397
Данська крона6.445
Гонконгівський долар5.2907
Форинт0.119747
Індійська рупія0.48259
Рупія0.0025532
Новий ізраїльський шекель11.7531
Єна0.28817
Теньге0.080907
Вона0.030538
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.7899
Мексиканське песо2.1985
Молдовський лей2.4247
Новозеландський долар25.1385
Норвезька крона4.1929
Саудівський ріял11.0689
Сінгапурський долар32.4458
Донг0.0015927
Ренд2.3348
Шведська крона4.3854
Швейцарський франк51.2028
Бат1.27842
Дирхам ОАЕ11.3088
Туніський динар14.1752
Єгипетський фунт0.8263
Фунт стерлінгів56.3986
Долар США41.5306
Сербський динар0.41001
Азербайджанський манат24.4255
Румунський лей9.5644
Турецька ліра1.0542
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.773
Болгарський лев24.5772
Євро48.0675
Ларі15.2255
Злотий11.276
Золото141833.23
Срібло1508.32
Платина52198.15
Паладій43406.95

Курси валют, встановлені НБУ на 17.06.2025