Чому Revolut (поки) не став революцією в Україні
13:00 | Економічна правда
11 лютого 2025 року майже кожне медіа в Україні повідомило, що Revolut офіційно вийшов на український ринок.
Будь-який лонч великих брендів в Україні в останні роки – це завжди позитивний сигнал, як для людей тут, так і для потенційних інвесторів, що мали сумніви, чи працювати в нашій державі.
Але зараз лише початок літа, однак вітчизняний фінансовий ландшафт так і не змінився: основні мейнджори ринку працюють без змін, структура грошових переказів не має тектонічних зсувів.
Мене звуть Артем Ляшанов, і сьогодні я хотів би розповісти про те, чому навіть найбільший запуск може не стати революцією.
#1 – Запуск для основної ЦА стався у 2022-му
Насправді Revolut для українців почав працювати ще у середні березня 2022 року.
Компанія відкрила реєстрацію для українських користувачів, що стали вимушеними переселенцями у ЄС через війну та спростила доступ до мультивалютних рахунків.
Однак на практиці старт виявився обмеженим.
Українці не отримали доступу до фізичних карток, частина фіч – інвестування, крипта, страхові продукти – була заблокована.
Але найголовніша причина – українці не могли робити прямі перекази в Україну.
Справа у тому, що Revolut працював на базі європейських ліцензій (литовського Revolut Bank UAB у ЄС та Electronic Money Institution у Сполученому Королівстві), не маючи юридичної присутності в Україні.
Фактично, це був демо-доступ до частини функціоналу.
Ситуацію "докрутили" через рік: навесні 2023-го з Revolut-балансу запрацювали SWIFT-перекази.
У такому вигляді він пропрацював до кінця грудня 2024 року – коли у застосунок додали українську локалізацію а вже 6 січня відкрили бета-тестування для українців.
яке завершилося повноцінним запуском 11 лютого.
Ситуація трошки відрізняється від звичайного анонсу, правда?
#2 – Revolut чекали — бо вже звикли до якісного сервісу
На момент запуску закритої "бети" українці відкрили 700 000 рахунків по всьому світу, а активна аудиторія серед тимчасово переміщених українців у ЄС та Британії перевищувала 100 000 юзерів.
Січневий бета-тест проходив етапами, аби контролювати наплив нових клієнтів – та й сам Revolut підтвердив, що це найбільший список очікування, який вони мали за всю історію запусків на нових ринках.
Тому так, сказати, що цей запуск був важливим – значить бути дуже скромним в оцінках.
Однак треба розуміти один ключовий момент: це не через любов до бренду чи українське походження з одного з засновників.
Revolut для українців – це доступ до європейської фінансової інфраструктури.
Не через касу банку.
Не через складні оформлення рахунку в консервативних європейських банках.
А у смартфоні, через який ви напевно це читаєте.
В умовах вимушеної міграції мільйони українців опинилися в країнах ЄС і шукали прості, зрозумілі інструменти для управління коштами: мультивалютні рахунки, SEPA/IBAN-платежі, конвертацію без диких комісій – словом, шукали рівень сервісу, до якого звикли у своїй країні.
Ми звикли до того, що фінансовий хаб у смартфоні, якими є більшість великих українських необанків – без фізичних відділень, з прозорими умовами та якісним UI – завжди вирішує наші питання.
До того ж, основна аудиторія застосунку – IT-працівники, фрілансери та підприємці – зазвичай мали до цього PayPal, Wise чи Payoneer, а тому сприймали Revolut не як подарунок, а як боротьбу за них як клієнта фінпослуг.
#3 – Недооцінка вимог НБУ
Вже у кінці лютого НБУ випустив заяву, в якій чітко звучить одна думка – без ліцензії робота в Україні неможлива.
Фраз про "фактично незаконну діяльність" у тексті регулятора немає – це вже дописано з боку медіа.
Із нього випливає, що компанія не порушує закон, однак і не може розгортати повноцінну банківську або платіжну інфраструктуру без дотримання норм Законів України "Про банки й банківську діяльність" та "Про платіжні послуги".
Простіше кажучи: регулятор не блокує роботу сервісу – але й не адаптує законодавство "під Revolut".
Умови гри – спільні для всіх.
І тут виникає простір для етичних дискусій серед користувачів.
Свого часу Revolut у 2022-му робив виняток для українців, дозволивши відкривати рахунки без документів на перебування у ЄС, а лише за українськими паспортами.
Тоді нам пішли назустріч, в той час як питання про українську ліцензію для сервісу і досі на етапі діалогу.
Результат – на початку квітня реєстрація нових рахунків закрита, існуючі обслуговуються у звичному режимі до появи ліцензії.
#4 – Втрата унікальної ринкової пропозиції
З практичної точки зору, Revolut залишається мегакрутим глобальним сервісом – але вже не має унікальної пропозиції по міжнародним грошовим переказам.
Українські банки навчилися працювати з IBAN, активно підтримують SEPA (у тому числі Instant), працюють над можливістю обслуговування за кордоном.
Про якість, зручність чи безшовність послуг ми не говоримо – у плані комфорту Revolut не має конкуренції.
Але вже і не має монополії.
Платіжні інструменти, які українці використовують щодня, мають глобальні опції:
Основні українські необанки — підтримують перекази на SWIFT та SEPA, є можливість створення валютних карток без розширеного функціоналу;
Wise, Payoneer — дають можливість отримувати кошти з-за кордону в євро, доларах, фунтах (так, з нюансами, але функція є);
IBAN-рахунки від українських банків (є у всіх).
Apple Pay / Google Pay — давно стали стандартом і за кордоном, і в Україні.
Чи заміняє це Revolut повністю? Звісно ні, бо це глобальний фінтех-продукт, замінити який не здатен жоден з українських локальних аналогів.
Але чи стане він геймченджером? Міг би – але не в нинішніх обставинах.
Обмежений запуск, відсутність регуляторної підтримки й зростаюча конкуренція з боку локальних рішень зробили своє.
Український фінтех-ринок не чекав на порятунок — він сам адаптувався до нової реальності.
І це, без перебільшення, теж революція — тільки вже власного виробництва.