Україна послабила перевірки походження морських партій пального – експерт
12.06 10:43 | Економічна правда
Заходи, які Рада національної безпеки та оборони у 2023-2024 роках запровадила для боротьби з можливими постачаннями в Україну російського пального, почали слабшати.
Про це написав у Facebook директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Йдеться про глибокий контроль торговельних і транспортних документів на партії пального, що імпортуються в Україну, на предмет визначення первинних терміналів відправки.
Раніше було затверджено перелік портів у Чорному й Середземному морях, які отримують значні обсяги ДП з рф і мають можливість переспрямовувати ресурси російського походження в Україну у чистому чи змішаному вигляді.
Перевірки партій палива, які мають визначати первинні термінали відправки, за даними Куюна, стали значно швидшими.
"У 2023-2024 роках РНБО ввела санкції щодо турецьких, грузинських, болгарських та деяких інших портів Чорного і Середземноморських портів.
Критерій і логіка абсолютно зрозумілі: якщо ці порти приймали російське пальне, вантажі, що надходять з цим портів в Україну, мають бути посилено перевірені.
По факту це двотижнева перевірка документів і якості пального.
Формальність, але такий простій на паливному несумісний із економікою", – пише він.
За словами Куюна, протягом минулого року через такі посилені перевірки вдалося повністю припинити потік пального з підсанкційних портів.
А з початку поточного року на український ринок стали надходити партії пального підозрілого походження.
"Якщо у лютому перевірки тривали 12-14 діб, то у травні вже п’ять, а, кажуть, буває і три.
За наявною інформацією закордонні продавці пального з підсанкційних портів та власники танкерів готові брати на себе витрати на простої", – пише Куюн.
Він зазначає, що апогеєм став нещодавній прихід паливного буксиру з начебто єгипетським дизпальним.
Буксир транспортував всього 2,5 тис, тонн, тоді як найменший танкер везе 4 тис.
тонн.
"По-перше, з’ясувалось, що привіз він зимове пальне (це в країні, де нижче 15 градусів тепла не буває).
По-друге, сервіси морського трафіку зафіксували захід цієї "лушпайки" дорогою в Україну у два турецькі порти, що, треба розуміти, теж коштує грошей.
Також зафіксовано періодичне відключення посудиною системи супутникової навігації", – пише директор консалтингової групи "А-95".
Малий обсяг, довгий шлях, очікування розмитнення – все це має бути дорого, розмірковує Куюн.
Але пальне вийшло на ринок з мінімальною ціною.
"На ринку пального такі дива бувають лише в одному випадку – коли пальне відомого походження.
Тим не менш, розмитнилось і швиденько продалося", – констатує він.
Експерт прогнозує, що надалі збільшиться постачання пального до України з портів Туреччини, яка є найбільшим імпортером російського дизпального у світі – понад 1 млн т на місяць.
У власному імпорті цієї країни росДП складає майже 90%.
Зокрема, паливо буде йти з порту Мерсін, яка, визначенням Куюна, є "справжньою турецькою Тортугою для російських танкерів".
Нагадаємо:
Раніше повідомлялося, що московитський експорт нафти стає все важче відстежити.
Танкерні судна масово відключають системи позиціонування або надсилають фальшиві координати.
Зокрема, з 20 суден, які завантажували нафту у Приморську з 1 по 18 травня, 16 показували, що перебувають "посеред найбільшого з островів Березові", хоча фізично це неможливо.
Сигнали повторювались так часто і в такій самій формі, що їхня навмисність не викликає сумнівів.
Також повідомлялося, що японська нафтопереробна компанія Taiyo Oil Co.
прийняла російську нафту, доставлену танкером з чорного списку Міністерства фінансів США та Європейського Союзу.
Токійська компанія Taiyo перевантажила 600 тис барелів сахалінської нафти з танкера Voyager, доставлених з терміналу "Пригородне" на острові Сахалін.